Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootterin rajoittaminen 45 km/h (ilmoita merkki ja malli!)

Aloittaja mikamars, 16.04.10 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

mikamars

Haluaisin pitää kinuskini (BT50QT-9) täysin laillisena eli sellasena että missään tilanteessa ei tulisi sakkoja. Tietääkseni jos jotain tapahtuu liikenteessä, riippumatta siitä kumman syy se on, aiheuttaa mopon viritys aina sen että mitään korvauksia ei tule (?).

Kuitenkin mahdollisimman hyvää kiihtyvyyttä haen ja muutenkin rivakkaa kulkua, huiput pitäis saada pysymään noin 45 km/h. Tuossa vekottimessa ei taida olla tehtaalta mitään kuristuksia (paitsi kaasarin tappi), eli vakiona jo kulkee joku 51-55 km/h, voiko tosta jo saada sakot vaikka ei olis mopollensa mitään tehnytkään?

Onnistuisko rajoittaminen tollasella säädettävällä CDI-boksilla vai ostaako suoraan 45 km/h CDI-boksi? Onnistuisko homma tolla vai onko joku parempi tapa? Onko mopo laillinen jos säädän variaattorin huippuunsa ja laitan esim. power filterin yms. kunhan se ei kulje yli 45 km/h? Voiko esim. power filteristä yms. tulla sakot vaikka kulkis max 45 km/h? Kuinka tarkka toi 45 km/h on jos poliisit mittaa, melkeen kaikki kai noi kulkee yli 50 km/h jos on kevyt kuljettaja ja alamäki...

karkulainen

Ei ne vielä 50km/h nopeuksista mitään sano, 55 menee vielä, siitä ylöspäin on aina pahempi sinun kannalta.
Verot tulee yli 65km/h nopeuksista tai yli 50cc moottorista, sitten se on kallista lystiä.

Kaikkein varmin rajoitin on varmaankin se prikka.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

mikamars

Juu, hankalahan niitä on testailla jos on paskana  :D Sitten taas toisaalta jos on osia vaihdettu ni on huono alkaa selitteleen että "joojoo mutta mulla on toi rajoitin tossa" -> nii vissiin...

Eli voisko tästä tehä sellasta päätelmää et ei pitäis olla hätää jos on perus sylinteri eikä siitä ihan kaikkia tehoja ole revitty irti. Variaattoria varmaan uskaltaa säätää äkäsemmäks, tuskin sinne poliisit alkaa kurkkimaan. Eikös se variaattorin säätäminen ole ihan laillista puuhaakin, niin kauan ku ei ala mopo ihan liikaa kulkemaan?

Tota prikkaa voi harkita jos alkaa huiput nouseen säädöis.

Coastside

Virkavallalla olisi kaikki keinot tarkistaa jokaikinen mopo vaatimalla ne katsastukseen jossa ne avattaisiin ja kriittisiin osiin tulisi sinetti, jottei "vika" uusiinnu salaa (toimenpide maksaisi enemmän kuin halvimmat mopot uutena). Mutta ne tarvittavat 100 miljoonaa käytetään muihin kohteisiin tässä mopoilmastossa. Sakkotuloilla sitä hommaa ei hoida ja mopomiehilläkin on kustannuskattonsa. Mopoilu oli ahtaalla aiemmin ja hyvin moni niistä vähistä oli syynissä vaikkei aihetta välttämättä ollut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

romulus

Moi, mulla on semmonen ongelma vaihdoin hihnan ja rullat 5,1g Kinroad Windbelliin niin vaihdon jälkeen kulkee tasasella noin gps:ällä mitattuna 65km/h ja alamäessä rajoitinta vastaan n.70km/h ennen vaihtoja rullat oli 5,5g tasasella vauhtia n.55km/h ja alamäessä rajoitinta vasten 60km/h. itselläni painoa 115kg ja ajattelin jos joskus poliisit toppaa ja kokeilee niin kevyemmän miehen alla voi kulkea tasaisella sen 70km/h enkä haluaisi ottaa sakkoja, miten hidastaisin skotteria?.

Coastside

#5
Voi joutua teettämäänkin holkin joka rajoittaa variaattorin liikevaraa. Siis http://www.djsonica.com/sanili/kuvat/holkki.jpg kuvan kaltainen josta saa tarvittavan mitankin.

Joissakin vareissa on sileä holkki ja vari muuten rajoittaa hihnan nousun sopivaksi, kuten zonerissa. Hihnan nousu näkee varin kupin jäljistä jossa hihna on kiillottanut pinnan. Rajoittamaton nostaa hihnan pari milliä vaille reunaan saakka. Muutoksen jälkeen tussilla tehty viiva kertoo mihin se nousee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#6
Mulla on yksi tuollainen rajoitettu rullakuppi hyllyssä. Siinä on hiukan erilaiset kaukalot rullille ja niissä rullat ei pääse nousemaan niin korkealle kuin normaali kupissa. Lisäksi kupin keskellä oleva pusla on millin pitempi eli vaikutus on sama kuin laittaisi millin pidemmän holkin.

Tuon korkeammalle ei pääse hihna nousemaan -->

http://i46.tinypic.com/sd1sgp.jpg

Ei kulje kuin 45-50km/h tolla varilla. On muuten teräspusla tossa kupissa, normaali pronssisen sijaan, vai mitä lie messinkiä se yleensä on. Kuvasta näkee hyvin kuinka pientä liikettä rullat on tehnyt. Normaalikupissa tuo kiillottunut alue on paljon laajempi.

En edes muista mistä olen tuon kupin saanut, olisikohan tullut GY6 motorilta, Saksasta joskus aikanaan.

http://i45.tinypic.com/2aikpki.jpg

romulus

Tänään ajoin skootterilla noin 30km lenkin niin yhtäkkiä se kierrosten rajoitin alkoi toimimaan noin 55kmh tuntivauhdissa kun aikaisemmin se toimi noin 65kmh nopeudessa, aika erikoista. ???

Samppa

Siirretääs aihe tänne yleiselle puolelle ja laitetaan käsittelemään moposkoottereita merkistä ja mallista riippumatta. Näistä kun tuntuu osa kulkevan vakiona huomattavasti kovempaa mitä sallittu on.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Plom

Lainaus käyttäjältä: romulus - 20.06.10 - klo:15:00
Tänään ajoin skootterilla noin 30km lenkin niin yhtäkkiä se kierrosten rajoitin alkoi toimimaan noin 55kmh tuntivauhdissa kun aikaisemmin se toimi noin 65kmh nopeudessa, aika erikoista. ???

Kevyemmillä rullilla kone ottaa enemmän kierroksia, jos rajoitin toimii kierrosten mukaan niin nythän se rajoittaa edelleen samojen kierrosten mukaan jotka ilmenevät alemmalla nopeudella rullienvaihdon seurauksena. Ei ole rakettitiedettä. :P

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.06.10 - klo:09:09
Voi joutua teettämäänkin holkin joka rajoittaa variaattorin liikevaraa. Siis http://www.djsonica.com/sanili/kuvat/holkki.jpg kuvan kaltainen josta saa tarvittavan mitankin.
Turha tuollaista teettää tai tehdä, tekee kuten Multivarissa: Siinä on suoran holkin mukana muovinen prikka, joka laitetaan holkin päälle siten, että se jää rullakupin ja lautasen väliin, jolloin tuon prikan leveyttä säätämällä saadaan säädettyä maksimi nopeutta :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pena

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 17.08.10 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.06.10 - klo:09:09
Voi joutua teettämäänkin holkin joka rajoittaa variaattorin liikevaraa. Siis http://www.djsonica.com/sanili/kuvat/holkki.jpg kuvan kaltainen josta saa tarvittavan mitankin.
Turha tuollaista teettää tai tehdä, tekee kuten Multivarissa: Siinä on suoran holkin mukana muovinen prikka, joka laitetaan holkin päälle siten, että se jää rullakupin ja lautasen väliin, jolloin tuon prikan leveyttä säätämällä saadaan säädettyä maksimi nopeutta :)
laitetaanko prikka etu lautasten väliin vai liukulautasen ja rullakupin väliin

JaakkoFagerlund

Sen etuvariaattorin puolikkaiden väliin, eli siihen väliin missä hihnakin menee :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pena

selvä, nyt meni perille, kun minulle täytyy asiat välillä rautalangasta vääntää ymmärtääkseni.terveisin pena