Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jännitteensäädin (?)

Aloittaja romubws, 12.09.24 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

romubws

Nyt vielä koitan jos jollekkin tulis mitään ideaa tohon sähkövikaseen romuun. Akku ei siis lataudu, on kokeiltu useammalla akulla ja kaikki sähköosat uusia. Yksi päivä oli takavalo (ainoa valo silloin käytössä) sekä toinen vilkku hajonnut. Pistin sulakkeet väliin ja uudet polttimot, ei enää ongelmia. Nyt mietin voisiko olla tuosta jänäristä kiinni, jos silloin hajotti valot ja akku ei lataudu vaikka maadotukset on ja staattori uusi, täyteen ladatulta akulta tyhjäkäynnillä näyttää n. 12.7V, kunnes lähtee laskemaan. Miten tuo jännitteensäädin siis mitataan?
Ja jos osaa joku sanoa miksi noin nopeasti jänäri hajonnut, ostettu ehkä 4kk sitten (silloin ei ollut lisämaadoituksia laitettuna)

Romu on nimeltään yamaha bws uuden mallin sähköillä.

Kari69

"täyteen ladatulta akulta tyhjäkäynnillä näyttää n. 12.7V, kunnes lähtee laskemaan."

Tuo kertoo, että akun lataus ei toimi.

Seuraavaksi pitää mitata latausjännite suoraan jänäristä. Onko sielläkin tuo sama jännite kuin akun navassa. Jos sieltä löytyy korkeampi tasajännite, niin latausvirta ei pääse akulle asti.

Jos jänäri ei anna sopivaa latausjännitettä, pitää mitata saako jänäri vaihtovirtaa.

Muistaakseni pyysin jo kerran mittaamaan jänärin eri pinnien jännitteet ja kertomaan ne lukijoille, jotta saat apua.

romubws

#2
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 12.09.24 - klo:21:05"täyteen ladatulta akulta tyhjäkäynnillä näyttää n. 12.7V, kunnes lähtee laskemaan."

Tuo kertoo, että akun lataus ei toimi.

Seuraavaksi pitää mitata latausjännite suoraan jänäristä. Onko sielläkin tuo sama jännite kuin akun navassa. Jos sieltä löytyy korkeampi tasajännite, niin latausvirta ei pääse akulle asti.

Jos jänäri ei anna sopivaa latausjännitettä, pitää mitata saako jänäri vaihtovirtaa.

Muistaakseni pyysin jo kerran mittaamaan jänärin eri pinnien jännitteet ja kertomaan ne lukijoille, jotta saat apua.
👍
Mittasin äsken tyhjäkäynnillä staattorilta tulevan johdon jänärin liittimestä, vaihtovirtaa näytti 12-14V.

Kertoisitko vielä tarkemmin, miten ne muut mitataan? Ja pitääkö säätimen olla kiinni?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:15:40

ota sitten lataussäätimeltä liitin irti ja mittaa siitä tyhjäkäynnillä
Keltapunaisesta moottorin runkoa vastaan
ja samoin valkoisesta moottorin runkoa vastaan
pitäisi olla tuo 25--35V  ja AC volttia
Onko varmasti 10A sulake paikoillaan ja akun napaisuus oikea.
OnneA
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.09.24 - klo:06:06Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:15:40

ota sitten lataussäätimeltä liitin irti ja mittaa siitä tyhjäkäynnillä
Keltapunaisesta moottorin runkoa vastaan
ja samoin valkoisesta moottorin runkoa vastaan
pitäisi olla tuo 25--35V  ja AC volttia
Onko varmasti 10A sulake paikoillaan ja akun napaisuus oikea.
OnneA
Juuri noin mittasin ja näytti sitä 12-14v

konenikkari

Paljonko tulee liitin kiinniollessa punaiseen johtoon säätimeltä maatavasten
ja akun plussalle maata eli miinusta vasten.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.09.24 - klo:13:41Paljonko tulee liitin kiinniollessa punaiseen johtoon säätimeltä maatavasten
ja akun plussalle maata eli miinusta vasten.
Saman verran kuin akussa, n 12.2V
Mittasin myös uudestaan staattorilta tulevan johdon. Jänärissä olevasta, toisesta maajohdosta näytti sitä 12-14V luokkaa, mutta valkoisesta, staattorin maajohdosta kun otin maan näytti paljon vähemmän, hieman alle 10V.

konenikkari

Lähes joka paikkakunnalta löytyy kaksipyöräisten harrastajia ja ammattilaisia
kysy rohkeasti neuvoa ja opastusta
ne eivät maksa mitään.
Yksin vailla teorian tuntemista on turhan raskasta puurtaa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

No ei tältä paikkakunnalta, ainakaan en tunne, muutama vähän kokeneempi kaveri yrittänyt auttaa mutta eivät ole keksineet myöskään mikä tota riivaa.

konenikkari

Missäpäin suomea semmonen paikkakunta on  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

A_sentaja

Tätä säiettä lukiessa ei voi välttyä ajatukselta, onhan mittari jolla mitataan ehjä?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Netissä on paljon perusohjeita sähköön. Sähköinen virtapiiri on perusasia, jossa se kulkee aina lennkin. Induktiossa se on ilman kautta. Mopossa on kiitettävä sekasotku molempia: vaihtosähköä ja tasasähköä. Tasasähköä tuottaa vain paristo tai akku. Tasuri ja inventteri muuntaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

romubws

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 13.09.24 - klo:15:57Tätä säiettä lukiessa ei voi välttyä ajatukselta, onhan mittari jolla mitataan ehjä?
Pitäisi olla, on mitattu ammattilaisenkin mittarilla ja samoja lukemia näyttävät.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.09.24 - klo:15:51Missäpäin suomea semmonen paikkakunta on  :)
Täällä korvessa