Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Sane

Äh ehkä se ryyppy sitte jumittaa.. pitänee se huome käyttää irti ja kokeilla ryypyn neula jos se on jumissa?

Kari69

Luistin neulan korkeudella säädetään pensan saantia. Kun prikka on alempana, neula nousee korkeammalle ja pensaa nousee enemmin, eli seos rikastuu. Yleensä prikka on keskimmäisessä urassa. Uria on yleensä 5 kpl.

Rikastimen kuuluu lämmetä koneen käydessä. Lämpiäminen laajentaa rikastimen sisällä olevaa elementtiä ja neula painuu alas ja tukkii alla olevan reiän. Jos rikastin ei lämpiä, rikastin on päällä koko ajan.

Tunnustele rikastinta koneen käydessä. Sen lämpiää selvästi. Jos ei lämpiä se on rikki tai ei saa sähköä.

tapiovuorent

Sähköryypystä yksi harvinaisempi vika tullut vastaan.
Ryypyssä oleva mäntä , jossa neula on kiinni , mäntä/ männän "vastaholkki " oli hapettunut niin pahasti , ettei liikkunut , vaikka ryyppy lämpeni normaalisti.
Tuon voi tietysti testata ottamalla ryypyn käteen , ja kytkemällä siihen 12 Voltin jännitteen , niin näkee liikkuuko neula/mäntä normaalisti.( yleensä noin 5-8 mm. ) Tasavirta käy , ja napaisuudella ei ole väliä.

Sane

Moro! Nonii saatiinha tästä suurin piirtein toimiva peli (tyhjäkäynti huitelee 5000 kierroksessa).
Vaihettiin pienempi suutin kokoa 56. Tarvikekaasarin suuttimen kokoa ei tiedossa, mutta näytti isolta.
Lisäksi tuo kaasarin neula oli kiero joka nyt todennäkösesti aiheuttaa nyt sen että se liustin ei pääse liikkumaan kunnolla ala asentoon. Mutta tuon kanssa nyt pärjää. Saakoha nuita tuommosia kaasuttimen neuloja mistään joita ei pysty säätämään? Tuossa oli semmonen naulan näkönen jossa ei ollu säätö mahollisuutta näytti kyllä oudolta.

Kari69

Kymco Super 8:ssa on Kymcon kaasutin. Siinäkään ei voi säätää neulaa.

Suuttimen koon voi mitata, jos käytössä on työntömitta. Otetaan nuppineula tai parsineula, joka on niin iso, että se ei mahdu suuttimen läpi. Värjätään neulan kärki tussilla ja työnnetään suuttimeen. Neulaan jää jälki siitä, miten syvälle se on mennyt suuttimeen. Mitataan neulan paksuus juuri siitä rajakohdasta, mikä on vielä mahtunut suuttimeen. Se on suuttimen koko.

Sane

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 21.09.24 - klo:20:24Kymco Super 8:ssa on Kymcon kaasutin. Siinäkään ei voi säätää neulaa.

Suuttimen koon voi mitata, jos käytössä on työntömitta. Otetaan nuppineula tai parsineula, joka on niin iso, että se ei mahdu suuttimen läpi. Värjätään neulan kärki tussilla ja työnnetään suuttimeen. Neulaan jää jälki siitä, miten syvälle se on mennyt suuttimeen. Mitataan neulan paksuus juuri siitä rajakohdasta, mikä on vielä mahtunut suuttimeen. Se on suuttimen koko.

Tämä hyvä tietää! Mietinki miten tämä vois mitata kiitos!

No mutta lopputulema moppedin kans! Neula suorassa ja luistin liikkuu alas ja ylös ja tyhjäkäynti normaali olikoha 2000-2500.

Tyhjäkäynnin kierokset oli sen takia liia korkeella kun luistin jäi liia ylös sen takia kun kaasuvaijeri oli liia kirreellä...

Samppa

Hyvä, että saatiin toimiva peli. Edes suurin piirtein. :)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Sane

Moro! Nonii uutta ongelmaa... joku helisee / kolisee etuvarissa. Ei kyllä kehtaa ajella ku hirvee meteli ja tullee varmaa hallaa mopolle... Tuntuu että käynnistyspolin jäis siihe keskiosaan jumiin ettei palautuisi takasin paikallee. Mutta näin eile kuitenkaa ole. Kädellä kokeilessa heiluttaessa kaikki tuntuu jämäkältä. Polkimen kiinnnitys varmistettu.

Samppa

Eipä siinä auta muuta kuin purkaa eli varikoppa irti ja ihmettelyä. Yleensä vika löytyy nimen omaan käynnistyspolkimen osista / bendixistä ja varsinkin, jos ääni on samanlainen kun kiksiä painaisi moottorin käydessä pikkasen alaspäin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kari69

Miten kiksin rattaat pitäisi voidella. Jos ne on ihan kuivat, tulee kovasti kitkaa. Jos niissä on voitelua, niihin kertyy hihnan purua. Ei sekään ole hyvä. Mikä olisi oikea tapa?

Samppa

NLGI3-luokan rasvaa akselitappiin, mutta ei rattaisiin on ainakin Piaggiolla vanhempiin Service manualin ohje ja tätä olen myös itse noudattanut. Jouhevan liikkeen vuoksi likainen mekanismi on purettava ja puhdistettava. 

Mitä taas tulee bendixeihin, niin jotkuthan niitäkin puhdistelevat ja sen jälkeen suojavoitelevat vaikkapa WD40-uittamalla ja antamalla kuivua, mutta itse en ole niitä purkamaan lähtenyt paitsi hätätapauksessa, koska ovat edullisia ja kestävät pitkään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Sane

Moi!

Kyllä tässä foorumissa on voimaa ja tietoa ja taitoa. Tuosta mopon käynnisyspolokimesta alakaa kierteet olemaa entiset niin se jää hieman löysälle ja ongelmat on valmiit... Käynnistyspolkimen sisukalut on putattu ja rasvailtu Kiitos kaikille!