Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä tehdä kolaroidulle skootterille?

Aloittaja kluput, 13.10.12 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

purgiaali

Viime kesänä ajoin kymcolla ihan samanlaisen töyssyn yli jossain parin kilometrin säteellä tuosta. Vauhtia 30-40 ja puhelin kädessä. Ohjaus kävi pikaiseen molemmissa ääripäissä, mutta asettui sitten suunnilleen suoraan, koska pysyin kuitenkin pystyssä.  ::)

Soratiellä ajellessa kuoppia osaa odottaa, mutta asfalttiviidakon kumpareet on usein paljon yllätyksellisempiä. Omien havaintojen perusteelta voisi päätellä että joka kaupungin palkkalistoilta löytyy oma hidastetöyssyinsinööri, jonka on annettu käyttää  luovuuttaan motoristejen menohalujen hillisemisessä.  :)

Samppa

Jos haluat myydä sitä eteenpäin, niin osina voisi olla järkevää.

Kuten joku jo kirjoittikin, ohjaus pitää ehdottomasti saattaa ensimmäisenä kuntoon. Katteet pois ja haarukan tarkistus, vaikka koko haarukka irti, jotta suoruudet saa hyvin selville. Ei ole niin paha homma, miltä ensiajatukselta vaikuttaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Taitaa olla se suurin ongelma aina saada katteet irti noin suunnilleen ehjillä ohjurilärpäkkeillä..
Kasaus onkin sitten paljon helpompaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kluput

Kiitos hyvistä vastauksista!

Tuo vika tarkentuu nyt hieman:
1) Eturengas ilmassa tuo ohjaus on tosiaan hieman jäykkä sivuille.
2) Vauhdissa taas tulee tuon lisäksi vielä outoa pyöröliikettä, ihan kuin vanne olisi kiero tai ehkä rengas on tällä hetkellä vinossa, kun en silmämääräisesti kieroutta vanteessa nähnyt, mutta sen asento näytti hieman oudolle...

Saan ilmeisesti nyt hieman purkuapua tuon katsomiseen kunhan saan ajeltua sen talliin :)

Coastside

#19
Vanteen suoruuden näet asettamalla nauhamitan vanteen ja iskarin väliin ja pyörittämällä pyörää. Etuputkien suoruuden suoralla levyllä niiden etupintaa vasten, onko ne molemmat kiinni siinä vai keikkuuko levy. Se onko haarukka suorakaide selviää karkeasti kokeilemalla miten akselin saa siihen ja tarkemmin katsomalla kulmamitalla akselia vasten. Jäykkyys taas voi johtua haarukan putken  lievästä taipumasta alapäästä laakerin kohdalla ellei jokin vain hankaa jossain yläpäässä missä stonga ottaa helposi tällin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Joskus hankaavat jopa ihan vaijerit, mutta purkamallahan tuo selviää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kluput

Jeps, nyt sai kaveri purettua tuota ja haarukkahan siellä on ihan kierossa ja rengaskin oli tästä johtuen vinossa.
Nyt olisi tarkoitus oikoa tuota haarukkaa ja toivoa, että sen saisi ajokuntoon... muuten joutuu uutta haarukkaa metsästämään

User

Uusi haarukka ehdottomasti, se on sen verran paljon ajoturvallisuuteen vaikuttava asia.

pugt200

Kun mälläsin prätkäni ja haarukka vääntyi, ei vakuutusyhtiön tarkastaja edes suostunut keskustelemaan oikomisesta. Uutta peliin.

http://www.purkuosat.net/

Coastside

Noissa keuloissa on riskipaikkana valuosa siinä kruununa, muuten se on terästä joka kestää taivutella ja yhden taipuman oikaisu ei ole mikään ongelma. Asian mutta on sen vaatimat hyvin järeät välineet. Edullisempaa on ostaa purkuosa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Kuuluu niihin osiin, joita en missään tapauksessa lähtisi oikomaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kluput

Noniin, selvisi että haarukan oikominen ei olekaan järkevää, joten nyt toimivaa haarukkaa etsimään.

Tuolta pugt200:n mainitsemasta purkuosat.netistä löytyi tällainen: http://www.purkuosat.net/peugeotvivacity06.htm (osanumero VIV06100)

Itselläni on siis 2007 vuosimalli (ja sportsline) ja tuo on 2006 vuoden vivacitystä. Mahtaako käydä suoraan tuohon?

juhaj

Justiinsa tuohon solihvieteriin kruunuputken vaihtaneena ehdottaisin että mittaat kaikki mahdolliset mitat vanhasta.
Koko pituus, laakerikansien väli, laakerikansien ympärysmitat, etuteleskooppien väli, teleskoopin kiinnitysreijän halkaisija, vähintään. Tarkkuus milleissä ja millien kymmenyksissä noissa ympärysmitoissa/sisähalkaisijoissa.  :o

Lisäksi ulkonäöllinen vertailu, onko samanlaiset teleskoopit/iskarit ja niiden kiinnitys, niissä jarrujen ja nopeusmittarivaijerin kiinnitykset samat jne.

Tuossa XTR50 projektissa oli alkuperäinen 2006 ja varaosa 2008, muuten samat mitat mutta teleskoopin kiinnitysreikä uudemmassa millin pienempi ja vielä pienempi päärme joka lukitsee liikkeen ulospäin. Vanhassa liike lukittiin pultilla joka osui uraan teleskoopissa.  :-X

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4403.0

Ja kun ostat niin uuden tarkistat sen suoruuden ja mitat. Jos kaikki kohdallaan niin hommahan helpottuu  ;D
_JuhaJ_________Muaninka
    Minkä taakseen jättää,
sen selekäsä takkaa löytää.