Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super9 lc

Aloittaja MORPA, 24.02.18 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

joni_k

#30
kosaania vaan että palaa pois. ei oikein muita vaihtoehtoja taida jäädä, paitsi että ostat uuden putken, joka on ehkä typerä vaihtoehto jos polttovehkeet löytyy.. ;D youtubessa on videoita jossa polttavat jopa nuotiossa putkia, kuumailmapuhaltimellakin saa jotakin pientä aikaiseksi. yksi testimielinen kokeilu vois olla kanssa hyvä. mr muscle uuninpuhdistajaa putki täyteen. jostakin vaan saatava pitkä pilliputki siihen. antaa vaikuttaa 30min-60min. sitten käynnistys ;D vnt turboja elvyttävät tällä keinolla kun siivet jumii.

kääkkä

Viemärinaukaisupullokin voisi toimia tuossa tarkoituksessa.

MORPA

#32
Kuumailmapuhallin on aivan hyvä vaihtoehto, sehän vaan lämmittää ilman kuumaksi ja ilman sisältämä happi menee putkeen ja tehostaa polttoa. Kaasuliekillä putken sisään menee ainoastaan kuumia palokaasuja joissa ei ole juurikaan happea, eli käytännössä vaan lämmittää ja höyrystää putkesa olevaa skeidaa. Siellä ei varsinaisesti siis pala mitään kun palamiseen tarvittavaa happea ei ole. Siksi paineilmaa sinne, hurjimmat tunarit ovat jopa laittaneet puhdasta happea. Se ei oikeasti kannata ;D

Suzuki PV:llä ajaessa tuo putken poltto oli melkeinpä rutiininomainen huoltotoimenpide. Aina sinne jäi jotain kikkareita, ne sai irti kun putkea pieksi puukepillä ja sitten pyöritteli ja puhalteli ne pois sieltä. Sen putken rakenne oli sellainen, ettei ne varsinaisesti päässeet mitään tukkimaan. Tässä Kymcossa ilmeisesti putken muutostöissä irronneet kikkareet ovat lähteneet liikkeelle ja tukkineet putken jostain kohdasta, en tiedä mistä kohdasta, vai onko näissä joku katalysaattori ollut jo vuonna -06? Toki kun putken kunnolla polttaa ovat nuo kikkareet aika hauraita.

Tommosen kunnolla töhnäytyneen putken polttaminen on hauskaa hommaa, pahanhajuista savua tulee ja paljon. Parhaassa tapauksessa joku valveutunut kansalainen soittaa palokunnan paikalle ;D

No Agility liikkuu aina vaan, eli ei kiirettä S9:n kanssa. Se on kyllä ensiluokkaisen hyvä kootteli ;)
Liikennesika.

MORPA

Nyt sillä on ajettu sata kilsaa, ja kyllähän tuo määkijä sen suorittti ihan hyvin. Se on aina niin mukavaa kun tekee vikadiagnoosin ja se on oikea.

Kurittomalla vakioputkella tuon käytös vähän pehmeni, giannellilla tuo kiskoi ihan eritavalla, mutta huippunopeuteen tuo putkimodis ei vaikuttanut juuri ollenkaan. Toi Giannelli on oikeasti hyvä putki tuommoseen, määkiii vain vähän enemmän kui kurittamaton vakioputki.

Nyt isompaa yläkertaa koneeseen, jos kukaan ei tuota osta pois. Pistän siitäkin sitten monologia :D
Liikennesika.

MORPA

Ostakaa hyvä Kymco Määkijä poies, viissataa, Giannelli tulee kaupanpäälisiks. Hyvin se määkii mäkeäkin noustessa, alkaa oikein naurattaa noi äänet. S9 sanoo MÄÄmääMÄÄ, agilaattori MUUmuu ;D
Liikennesika.

MORPA

Nyt se hajos, onneks ei kukaan ostanut ;)

Petilaakerit nyt vaikuttaa ainakin olevan loppu, alkoi pitää ihme kilinää ja kolinaa. Pistin variaattorin palasiksi ja ei siinä tai bendixissä vaikuttaisi olevan mitään vikaa. Kampuran päästä kun ottaa kiinni ja heiluttelee, niin on selkeätä klappia ja vähän klotiseekin, lienee selvä diagnoosi? Kiertokangestahan ei tuota kautta osaa sanoa mitään, mutta jos sekin on mennyt niin onko Moposportin kaupittelemat RMS-kampurat mistään kotoisin, vai viekö tuon vanhan koneistamolle mieluummin?

Pitää palotella nyt puol mopoo, hitto mikä työmaa muttta harrastehommiahan nämä on ;D Rahaakin kuluu varmaan muutama satanen väkisinkin, mikä ei taas ole yhtään hyvä homma >:(  Nyt on niin lämpimät ilmat ettei pysty turaamaan yhtään mitään, paitsi iltaisn ja öisin, onneks agility kulkee ja toimii. Voihan se olla että sekin nyt hajoo, yleensähän kaikki hajoaa kun hajoaminen jostain pääsee alkamaan ;D
Liikennesika.

MORPA

Nyt on mopo kappaleina ja osat siististi rivissä lattialla ja moottorin osat pöydällä. Moottorihan on naurettavan yksinkertainen purkaa ja varmaan kasatakkin, mutta sen irrottaminen taas ei. No nyt on laakerit, stefat ja kampura irti. Kampuraa yritin käydä näyttämässä koneistamolla, mutta nämä työnsankarit lomailee tämän kuukauden. En mä itte osaa sanoa onko tuossa vikaa vai ei, klappia on sivusuunnassa, mutta pystysyynnassa ei varsinaisesti ole lainkaan. Taidan laittaa uuden kun on nuo pooritkin vähän heikossa kunnossa, motot.netissä pitivät RMS:ää ihan laadukkaana.

Ilkeen kokoset laakerit on saaristokinukki päättänyt laittaa, ei oikein laakeriluetteloista tommosta löydy. ebaystä löytyy kyllä ihan SKF-laakereitakin, mutta SKF:n omista luetteloista ei tuommosia kyllä löydy ;D Mascoltakaan ei noita taida löytyä, ei ainakaan varaosahaku tuottanut tulosta. No saahan noita suomikaupoistakin, varmaan jotain väärennettyä kiinalaista skeidaa  >:(
Liikennesika.

MORPA

#37
Nyt on sitten Easypartsilta tilattu uusi Barikit kampura ja siihen saman merkkiset laakerit. Tekisi oikeastaan mieli nyt sitten laittaa samalla isompaa pyttyä. Tuolla Motot.netissä käytyä keskustelua lukeneena alkoi vaan mietityttää onkohan se järkevää jos ei sitten tee paljon muitakin muutoksia, kun osa siellä ei ole noilla valurautasylkillä saanut mopoaan kulkemaan edes sitä mitä tuo kulki vakiopytyllä ja Giannelli Extralla. Tai kyllä se nyt tuolla kurittomalla vakioputkellakin sen 75-80km/h liikahtaa, ei vaan oikein pääse tehopiikille.

Wandamotorilta tilasin tiivisteitä, toimituskulut Nivalasta 8e ja Easypartsilta Hollannista toimituskulut 3e, et mitä hittoa ;D

Wandan tavarat tulee jos tulee matkahuollon kautta lähikiskalle ja Easyn osat kuskaa, jos kuskaa UPS paikalliseen FilmTown-liikkeeseen. Mitään järkeähän ei ollut tilata kahdesta paikasta, mutta tilanteet elää ;)
Liikennesika.

MORPA

No osien tilaukset tehtiin viikonloppuna ja maanantaina olivat keräilyssä ja myös kuljetuspalvelun hallussa. No Nivalasta tulleet osat saapuivat pari tuntia aikaisemmin kuin Hollannista Easypartsilta tilatut. Ja Wandan kuljetuskulut(Matkahuolto) oli yli tuplat Easyn(UPS kuluihin verrattuna. Onko tässä mitään järkeä >:( Kyllähän sitä mielellään suosisi kotimaista kauppaa, mutta eihän tämä Wandan vika ollut, sain lisäksi kivoja tarroja, kiitokset niistä :) Taitaa Suomi olla haastava maa tehdä tuontyyppistä nettikauppaa >:(

Wandalta tilattu tiivistepaketti sisälsi todellakin kaikki moottorin tiivisteet, pakkausta katsellessani ihmettelin että mihin mää nämä kaikki oikein asennan ;D No siellä oli perävälityksenkin tiivisteet ja stefat mukana, eli oikeasti kaikki!

No nyt alkaa kasaaminen, kampura ja laakerit on pakkasessa ja lohkot voi tunkee uuniin niin luulis solahahtavan laakerit nätisti kohdilleen. Lohkot pesin ja kuivasin, ylösvirtauskanavien lähtöjen viimeistelyssä olis kyllä vähäistä huomautettavaa. Vähän olen taipumassa isompaan pyttyyn, mutta turha kai tuota on alkaa niputtamaan ennen kun se isompi sylinteri on käpälissä. Sais kohdistettua ne kanavat sylkän mukaiseksi. Projekti kyllä venyisi ja tekis mieli alkaa tuota jo pistää nippuun. Rahaahan tuohon on jo mennyt, mutta Agilityllä kun ajaa niin varaosakustannuksissa mopojen suhteen tuo raha on säästetty jo moneen kertaan ;D

Moposportista voisi hakee sylinterin aika nopeastikkin, mutta ovat siellä aika hintavia, valupyttyjä ei taida olla ku Malossi, mikä ei tietenkään huono sinänsä olisi... No mietitään ;)
Liikennesika.

MORPA

Olikohan se just näissä koneissa joissa oli takaisinkutsukampanja kun meni moottoreita katki. Katselin vaan valuleimoja noista osista ja muissa ne oli järkeviä, mutta variaattorin sisältävässä lohkossa oli -07 merkintä, muut osat oli vaihtelevasti useita vuosia vanhempaa valua. Tämähän on 06-vuodelta, eli lohko on kai vaihdettu. Kalliiksi on tullut lohkonvaihtorumba, tietty kyllähän noita vaihtelee suht nopeasti kun on muutaman vaihtanut. Toinen kampiakselin stefa oli parimilliä väärässä kohdassa, mutta ei sillä ole tuon toimintaan ollut mitään merkitystä, muutama muukin havaittu asia viittasi siiihen että on ollut auki jossain vaiheessa. Suursarjatuotantona tehdyissä laitteissa on sellainen "merkillinen" piirre, että kaikki on täsmälleen siten kuin kuuluu olla.

Helevetin kalliiksi tuo laitos kyllä nyt alkaa muodostumaan, kohta rakennettu puolmopoa uudestaan ;D
Liikennesika.

MORPA

Tänään tuli sylinteri. Ihan hyvännäköistä työtä on tuo. Kaikki aukot olivat suurinpiirtein samanlaiset ja kokoiset kuin vakiopytyssäkin, kovasti teki mieli tirraa peräröörille näyttää mutta hillitsin himoni :) Kokeillaan ensin bolt-on asennuksella, odotukset ei hirveän korkealla ole, mutta ajatuksena ei alunperinkään ollut tehdä mitään tappiin viritettyä rakkinetta. Tehokas käyttöpeli jolla voi huoletta ajella on tavoite. Kone on jo kasassa, laakerien asennus tuotti vaivaa. Piti ne vasaroida paikoilleen, vaikka olivat pakastimessa ja lohkot kunnolla lämmitetyt. Ei se muuten mitään, mutta menee laakeripesät väljiks ja lohkot pilalle jos tuon joutuu useammin tekemään >:( Paskoja tarvikeosia Athena nimellä Kiinan kurjimmallata laakeriverstaalta >:(

Sitten jos nuo laakerit menee vaihton, niin ainakin SKF merkkisen laakerin lähetän tehtaalle. Tutkikoot siellä onko heidän valmiste vai myykö joku(Easyparts) piraattipaskaa ::)
Liikennesika.

MORPA

Nyt se on jo tuottanut ääntä ja savua. Ei oikein meinaa tyhjäkäynniltä ottaa kierroksia, sammuu helposti. Saa sen liikkeelle ku hiukan härnää ja pitihän sitä käydä ajamassa tuolla metikössä, sen enempiä ei viittiny ajella kun asennuskaljaakin meni jokunen purkki ;D Savunmuodostus oli aika järjetöntä, jäi laakereista ne vaseliinit poistamatta ja olihan siellä tietty öljyä muutenkin asennushommien jäljiltä vähintään riittävästi.

On muuten hemmetin ikävä homma yhdistää yksin mopo ja sen moottori, hiki virtas ihan kun olis isompaakin konetta korjannut ;D

Muutaman kerran lähti napista käymään ja sitten sano starttirele vaan naksnaks. Vaikuttaa muuten toimivalta, mutta saattaahan tuo hajota kun enemmän pääsee kokeilemaan ::) No lupaan raportoida siitäkin jos ja kun niin tapahtuu.
Liikennesika.

MORPA

Nyt sillä on tankillinen ajettu ja toimiihan se, mutta rumaa ääntä pitää, sirinää ja semmosta kahinaa. Otin sylinterin irti ja tutkiskelin, siellä tuntuisi kaikki olevan kunnossa, no variaattori ja vesipumppu pois ja kokeilemaan petilaakereiden kuntoa eikä niissäkään ollut havaittavissa mitään poikkeavaa. Nyt jo kasaanpäin menossa, mutta piti keskeyttää työskentely kun kädet tuli kipeiksi. Harvinaisen paskamaisia työasentoja tuossa hommassa. Ehkä tommosessa sit vaan on ruma käyntiääni, onhan Rotaxissakin sellainen käyntiääni ettei meinaa uskoa että se kelkan kone on oikeesti ihan ehjä ;)

Starttimoottorikin lopetti toimintansa, rele vaan naksahteli. Pistin laitteen kappaleiksi ja ei sitä kovin moneen osaan edes saanut. Totesin hiilen juuttuneen pitimeensä, laitoin sen liikkumaan ja puhdistin laitteen (tietysti)bråkleenillä, rasvasin laakerit ja pistin nippuun. Toimii taas :)

Kulkee suunnilleen kaheksaakymppiä ja mäet ei jää nousematta ainakaan tehonpuutteen takia, alkaa vaan sutimaan kun tiukassa offimäessä vääntää kaasua ;D Kiihtyvyys ei oo hyvä, tuntuis niinku kiertäis yli. Laitoin nyt 9,5g rullat, ehkä ne toimivat paremmin tuossa setissä. Bensa tuntuu kans maistuvan vaikka on vakiokaasari ;D
Liikennesika.

MORPA

Tätä mopoprojektia tuntuu vaivaavan jokin kirous. No sain laitteen kasaan, vedet koneeseen ja käyntiin, ei kierrä vesi. Vesipumpun ja kampiakselin välinen koplinki hajalla. Ihmettelin tuota jo aikaisemmin, että onpa nuo osat väljiä ja melkein pyöreässä reiässä olevan lähes pyöreän tapin pitäisi pumppua pyörittää. Oli niissä sen verran vielä kulmia jäljellä että pyörittihän se, ja ajattelin että josku tuo nyt jostain syystä kuuluu olla suunnilleen tuommoinen. No aloin sitten miettimään mitä tuolle tekis, no purin sen akselin irti ja hitsasin siihen vähän lisää metallia ja viilasin sen suurinpiirtein kuusikulmaiseksi, no sehän toimi noin viisi minuuttia. No uusinta otos ja vähän tarkempaa työtä, no nyt tuli lähes täydellinen osa onnistuttua tekemään. No tämä sitten kesti ja vesipumppu pyöri ihan niin kauan kun jaksoin laitetta käytellä, parikymmentä minuuttia varmaan sitä käyttelin, eli tuo onnistui. No vanha kämänen stefa ei ollut kestänyt aukomista ja alkoi vuotamaan. Aivan täydellistä ;D

Tällä viimeisellä korjatulla osalla oli käyntiääni paljon nätimpi, eli ilmeisesti tää pieni osakokonaisuus on aiheuttanut epämääräistä ääntä. Siellä ne osat on toisiaan vasten kolisset ja tuhonneet itseään. Että voi olla joskus pienestä kiinni epämääräiset äänet. Olishan se jossain vaiheessa toki pettänyt.

Tätä laitetta on edellisessä elämässään kyllä huollettu, muttei kovin ammattitaitoisesti. Tuo vesipumpun koplinki on tuhottu siten, että pumppu on vedetty kiinni vaikka ne osat ei nyt ole olleet ihan siinä asennossa kuin kuuluu. Moottoria tai pumppua täytyy pyörittää ja painaa pumppu paikoillen siinäkohdin kun se suostuu menemään. Vesipumpun korjaussarja maksaa jotain viiskymppiä, ellei nyt jostain käytettyä pumppua löytäis. Kohta on oikeasti kaikki kuluvat moottorin osat uusittu, eli koneen kilsat nollattu. Lentokoneiden moottoreissa tää olis ihan normaalia toimintaa, mutta ei mopon moottorille >:(

Jos joku joskus hankkii epäkuntoisen Kymco S9:in, niin kannattaa tilata samantien kaikki mahdolliset koneen kuluvat osat :P
Liikennesika.

MORPA

Saa tähän ketjuun kommentoidakkin jos tulee jotain mieleen ;)

Jatkan kyllä monologinakin, ties vaikka joku saisi jotain tarvitsemaansa tietoa tästä ketjusta. Kyllä tuo vielä hyvään kuntoon tulee, kustannuksista ja työtunneista huolimatta. Rahaahan tuohon on jo nyt mennyt, no ehkä yhden uuden kinukin verran ;D

Toi vesipumppu kyllä nyt ottaa aivoon, ei se mitään että sen korjaaminen maksaa ja ennen sitä ei voi ajella, vaan se kun sille ei nyt voi mitään tehdä kun ei ole osia >:( Mascon jälleenmyyjälle laitettu kyselyä osista, saa nyt kattoo kuinka järjettömän hintapyynnön esittävät.

Tossa kävelymatkan päässä on kanssa yksi jälleenmyyjä, kaveri kävi sieltä kysymässä S8:iinsa isompaa suutinta, niin suosittelivat uuden kaasuttimen hankintaa. Aivan varmasti siinä uudessa originaalissa kaasarissa olis ollut isompi suutin, tai sitten jotain ;D

Jotenkin tuo maahantuojan toiminta ihmetyttää, varaosat on himmeen hintasia ja jälleenmyyjät aivan mitä sattuu. Myytävä tuotehan on ihan hyvä ja ei mikään marginaalimerkki. Varaosien hinnoilla ryöstäminen ei ole aikoihin enää toiminut, kai sitä voi viikon odottaa pakettia jos hintaero on 150 euroa, joiltain on vaan unohtunut että markkinat on tosiaan globaalit. Kauppa on oikeasti muuttunut 90-luvulta tähän päivään ;D
Liikennesika.