Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

oskuk

#1065
Joten hain Motonetista pultin ja pari prikkaa.
Niitä lisäsin jotten turhaan ainakaan pohjaisi.
Siinä on.



...ja siinähän on Mitchin videossakin: https://youtu.be/G6UfKe0jRvg?t=158

oskuk

...ja tietenkin huomasin tuon jälkeen että lyhyet pimiät, joten taas Motonettiin ja polttimo käteen. Edellisestä vaihdosta aikaa mutta ihan jouhevastihan tuo meni.
-enkä tosiaankaan poista etumaskia, kun ruuvari menee ok...

noin:

ja auki...


oskuk

Öh, tuntuu että aina tää sama:
Jos pitäisi kurkata jäähdytysnesteen pinantaso, niin alkaa sataa.
Eikä' siinä kakki. Jos sitä pitää lisätä, pitää tietää mitä siellä on...joo, minulla olisi punaista ja vihreää juu.
Pitää lisätä.Säiliössä näyttäisi olevan jotain tumman beigeä?
Öh. Seinämillä tarttuneena hiukan punaista väriä, ja sadesään tumma valo ei auta..mutta silti taitaa olla paras että kysyn huollosta mitä ne sinne tunkee?
Tuskin tuo min-max ero on kovinkaan suuri määrä, mutta jos tulen lisäilleeksi vain vettä, sekoite ohenee ja sitten tulee se 48,9 asteen pakkanen? ;-)

oskuk

#1068
Lisäsin pari desiä vettä.
Mutta, taas muuta mielessä.
Kun renkaiden kuluminen tuo esiin kiinnostavi skootterin käyttäytymisiä, kuten kasvavan herkkyyden asvalttipaikkausreunoille jne, niin silloin aina mietii, "josko vika onkin jossain muualla?"

Ja voi ollakin, kuten koko takaosan akseloinnin puslissa.
Nimeltään "silent block" kaikessa omituisuudessaan.

Näistä suuri on siinä kantaapään alla puoliksi näkyvissä ja minunkin gummissani on halkeilua jo.
Tuo ei ole täyttä kumia vaan siinä on kumivarret ulko-ja sisäosan välissä, ja toimii värinänvaimentimena.

Tämä:



Osa siis näyttää kaupassa, kehikossaan tältä:
https://www.scooterwest.com/silent-block-bracket-assy-gts.html?qty=1
-on kulemma suositeltavaa ostaa koko osa, niin vaihto on hieman helpompaa.
Piirroksessa pusla on osa 17:
https://www.parts-piaggio.com/thumbs/piaggio/moto_img/1058/800_800/Swinging-arm-VESPA-VESPA-SCOOTER-300-GTS-2013-GTS-ie-Super-48.png

Kaksi muuta "silent block"ia jotka voivat olla kadottaneet kumista ylemmyyttään, ovat:
tuolla osat 13:
https://www.parts-piaggio.com/vespa-scooters/300-VESPA-SCOOTER/GTS/2013/GTS-ie-Super/Engine/Crankcase/1058/7/245019052/2185

erittäin hupaisia vaihdettavia hekin.

Tuollla on blogi rempasta: https://cheekythoma3.wixsite.com/itsme/swingarm

Ja siellä vinkki jolla selvittää oman kulkineen kunto:

"If you want to know if your mountings have gone, as the handling has become strange, or it feels like the rear wheel is loose but youve checked and its not, then do this quick test.


Start the bike off the stand, then hold the front brake firmly and give a brief blip of throttle, the bike should just squat the rear end down like a heavy pillion got on board, however if the mountings have failed it will twist or clonk to one side with a wiggle."