Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Peugeot Satelis 500:sta?

Aloittaja Wanhapappa, 10.08.13 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

jk_single

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 17.08.13 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 17.08.13 - klo:17:46Onhan toki muistettava että skootteri on skootteri, eikä vedä hiekkatieominaisuuksissa koskaan vertoja isopyöräiselle "oikealle" prätkälle.

Pitäisi määritellä skootteri.

Minulla on Piaggio Beverly 500 missä on 16" etupyörä enkä pysty kuvitteleman miten joku Katupyörä ilman nappularenkaita voisi olla soralla paljonkaan parempi ajaa, ja taitaa se Beverly olla skootteri 8)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

khaosaming

Minulla oli Honda Shadow RS (750 cm3), joka oli soralla aivan onneton. Pyörä oli yksinkertaisesti liian raskas moiseen huvitteluun (230 kg). Etupyörä oli 19", takana 16". Akseliväli oli sekin turhan pitkä (1569 mm). Kimppa-ajossa vespistit ja muut skootteristit häipyivät horisonttiin. Soralla pyörän täytyy olla kevyt ja ohjauksen vikkelä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

etotto

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 19.08.13 - klo:10:17
Soralla pyörän täytyy olla kevyt ja ohjauksen vikkelä.
et ole varmaan koettanu Aprilia Tuonoa soralla , pyörä on suht kevyt kuutioihin nähden ja ohjaus "vikkelä", ja vikkelä on muutenkin ajaa , varsinkin murskan päällä , kokemusta on  ;D

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: etotto - 19.08.13 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 19.08.13 - klo:10:17
Soralla pyörän täytyy olla kevyt ja ohjauksen vikkelä.
et ole varmaan koettanu Aprilia Tuonoa soralla , pyörä on suht kevyt kuutioihin nähden ja ohjaus "vikkelä", ja vikkelä on muutenkin ajaa , varsinkin murskan päällä , kokemusta on  ;D

Minkäkokoisesta Apriliasta puhut?

Nyt on tullut roppakaupalla kokemusta erilaisista ajo-olosuhteista, enkä voi siirtymistä Pösöön katua. Vespa on taatusti oiva peli citykäyttöön, en kuitenkaan lähtisi sillä kovin pitkälle maantiereissulle. Pösö käyttäytyy huomattavan rauhallisesti esim. juuri lanatulla hiekkatiellä, missä on irtokiviä ja löysähköä hiekkaa. Ajeltu on nyt vajaassa parissa viikossa tuhatkunta kilometriä, pienempää ajopeliä en kaipaa. Sain mitä halusin...

oskuk

#49
Katselin tuosta hieman. Satelis 2 on yllättävän "huokea" jos vertaa pienempään ja "karsitumpaan" siskoonsa Geopolikseen.

Ja löytyi lyhyt juttu Hesariltakin, hiekkatie-ominaisuuksista ei tainnut ola mitään mainintaa.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.08.13 - klo:21:44
Katselin tuosta hieman. Satelis 2 on yllättävän "huokea" jos vertaa pienempään ja "karsitumpaan" siskoonsa Geopolikseen.

Ja löytyi lyhyt juttu Hesariltakin, hiekkatie-ominaisuuksista ei tainnut ola mitään mainintaa.

Satelis 2 on joku pienikoneisempi versio isommasta viissatasesta. Hesarin juttu luettu, siellä ei puhuttu soratieominaisuuksista sanaakaan. Meikäläiselle soratieominaisuuksilla on ratkaiseva merkitys, koska täällä maaseutuasunnollani niitä riittää lähdit mihin suuntaan tahansa. Hiekkateiden loputtua, alkaa kestopäällysteiset maantiet, joten on hyvä, että aielläkin pysyy liikenteen tahdissa. Vespalla olin jaloissa...

oskuk

#51
Kyllä sen Satelis 2:n teknisissä tiedoissa väitetään jotta:
Iskutilavuus (cm3)    492.7
Teho (kW) 27.5.

Toisaalta täällä se sama hinta pienemmällä?
http://www.nettimoto.com/peugeot/satelis/1524222

Ilmeisesti maahantuojalla väärää tietoa. Tai no, siinähän oli että hinta alkaen ;-)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.08.13 - klo:23:01
Kyllä sen Satelis 2:n teknisissä tiedoissa väitetään jotta:
Iskutilavuus (cm3)    492.7
Teho (kW) 27.5.

Toisaalta täällä se sama hinta pienemmällä?
http://www.nettimoto.com/peugeot/satelis/1524222

Ilmeisesti maahantuojalla väärää tietoa. Tai no, siinähän oli että hinta alkaen ;-)

Satelis 500 ei kuulu enää tuotantoon tänä vuonna, suurin on tietääkseni enää 400 kuutioinen. Viissatanen myytiin 8490€, joskus aiemmin 8990€ suomessa veroineen, neljäsatanen kai tuon vajaa 7 kiloeuroa? Miksi viissatanen ei ole enää tuotannossa, en tiedä varmasti. Tietääkseni tuo isoin moottori olisi Piaggion joku versio, jospa eivät enää tuota moottoreita Pösöihin, mene tiedä.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.08.13 - klo:23:01
Kyllä sen Satelis 2:n teknisissä tiedoissa väitetään jotta:
Iskutilavuus (cm3)    492.7
Teho (kW) 27.5.

Toisaalta täällä se sama hinta pienemmällä?
http://www.nettimoto.com/peugeot/satelis/1524222

Ilmeisesti maahantuojalla väärää tietoa. Tai no, siinähän oli että hinta alkaen ;-)

Tuo nettimoton linkissäsi oleva Satelis on uusi 300 kuutioinen ja hinta sen vajaat 7 tonnia....

Partanen

Tämän aiheen aloittaja kertoo toisessa ketjussa, että täällä ei saisi puhua Vespasta. Silti aiheen aloittaja itse kirjoittaa Vespasta tämän aiheen ensimmäisessä vistissä. Ja monissa muissakin viesteissä. Eihän se niin voi olla, että vain aiheen aloittaja saa verrata Vespaan, mutta kukaan muu ei.

****************

Tiedän, että maalla ajetaan lujaa. Toisaalta, täällä kylillä tuntuu että lähes kaikki muut ovat Vespan jaloissa. Siitä herääkin kysymys, että kuinka lujaa siellä maalla ajetaan, jatai minkälaisilla vehkeillä siellä ajetaan, joskun Vespalla joutuu olemaan jaloissa.

Erikoista sekin, että isompi ja painavampi ajopeli voisi olla parempi hiekkateillä. Yleensähän se on aivan päinvastoin.

Itse olen varsin tietoinen Gts:n rajoitteista ja puutteista. Mutta jos sillä ei pysy liikenteen mukana, niin ajopeli on rikki jollain tapaa, tai sitten vika on jossain aivan muualla. Mitä kuljettajan painoon tulee, niin Amerikassakin ajelevat Vespoilla. Siellä ainakin on kookkaita kuljettajia. Etujousi on hento isolle kuskille, mutta siihenkin saa parannusta kohtuullisella sijoituksella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

r2

LainaaErikoista sekin, että isompi ja painavampi ajopeli voisi olla parempi hiekkateillä. Yleensähän se on aivan päinvastoin.
Duoda duoda... taitaa kuitenkin jostain muualta ne erot soratieajettavuudessa löytyä kuin painosta. Rengaskoko, jousitus, ajogeometria, renkaan kuvio ja muut seikat vaikuttavat yhdessä enemmän kuin pelkkä paino. Verrataanko ketjumopoihin? BMW GS 1200 Adventuren märkäpaino on 256kg, Yamaha YZF-R125 painaa vain 140 kiloa. Veikkaan että kaarrenopeudet jää Jammulla aika hiljaisiksi kun alla on sora.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.08.13 - klo:11:14
Tämän aiheen aloittaja kertoo toisessa ketjussa, että täällä ei saisi puhua Vespasta. Silti aiheen aloittaja itse kirjoittaa Vespasta tämän aiheen ensimmäisessä vistissä. Ja monissa muissakin viesteissä. Eihän se niin voi olla, että vain aiheen aloittaja saa verrata Vespaan, mutta kukaan muu ei.

****************

Tiedän, että maalla ajetaan lujaa. Toisaalta, täällä kylillä tuntuu että lähes kaikki muut ovat Vespan jaloissa. Siitä herääkin kysymys, että kuinka lujaa siellä maalla ajetaan, jatai minkälaisilla vehkeillä siellä ajetaan, joskun Vespalla joutuu olemaan jaloissa.

Erikoista sekin, että isompi ja painavampi ajopeli voisi olla parempi hiekkateillä. Yleensähän se on aivan päinvastoin.

Itse olen varsin tietoinen Gts:n rajoitteista ja puutteista. Mutta jos sillä ei pysy liikenteen mukana, niin ajopeli on rikki jollain tapaa, tai sitten vika on jossain aivan muualla. Mitä kuljettajan painoon tulee, niin Amerikassakin ajelevat Vespoilla. Siellä ainakin on kookkaita kuljettajia. Etujousi on hento isolle kuskille, mutta siihenkin saa parannusta kohtuullisella sijoituksella.

Tämän aiheen aloittaja vastaa. Olen kertonut Vespan ongelmista tietyistä tilanteissa vertailevasti isompaan Pösöön. Olen myös maininnut Vespan takapainoisuudesta korostaen vielä omaa melkoista elopainoani, joten takapainoisuus oli kohdallani huomattavan suuri. On myös totta, että Pösö on n. 70 kiloa painavampi, mutta painonjakauma on huomattavasti parempi Pösössä, sekä rengaskoko on 2 tuumaa suurempi. Nyt en puhu millään mutu tunteella, ihan selkeällä kokemuksella vaan. Kyllä Pösö on kuin onkin vakaampi pehmeillä sorateillä, siitä en ala kanssanne väittelemään. Jokainen Vespisti, joka tätä epäilee, on tervetullut testaamaan, tarjoan vielä tulijoille hyvät kahvitkin. :) mihinkään etujousien virittelyyn en ala, en ole rakentelijamiehiä....

Kysyt myös, kuinka kovaa täällä maalla ajetaan? Tuossa menee lähellä erittäin vilkas ysitie, jossa on pääosin satasen rajoitus, lähimpään kirkonkylään, tai kaupunkiin on vähintäin 20 km. Tätä väylää joudun ajelemaan, jos mielin lähistöllä oleviin taajamiin päästä. Koetin Vespalla ajaa satasen tietä kaasu pohjassa, kyllä vaan niin kävi, että 90 prosenttia muista ajoi ohitseni kuka mitenkin, usein kuitenkin vaarallisesti läheltä hipoen. Varmaan jokainen Vespalla ajava tämän tietää?

Partaselle on myös kerrottava, etten ole mikään Vespan vihaaja, ei sinne päinkään. Vespa on varsin kiva peli ja mukava ajettava taajamissa, maanteille en sillä hevin lähde varsinkaan nyt, kun on kokemusta paremmasta maantiepelistä. Toivoisinkin, että jokainen Vespisti, sinäkin Partanen, kokeilet jotain muuta ehkäpä isompaa peliä, tiedät enemmän, luulet vähemmän.

Otan vastaan toki mielelläni myös Vespistien mielipiteitä. Jos Vespisti kehuu Vespaansa ja moittii jotakuta vertailtua ajokkia, pitää näiden moitteiden perustua silkkaan kokemukseen, ei mustatuntuuvaanniin ajatukseen, eikä oman vehkeensä yksioikoiseen ylistykseen. Nytkin olen saanut monen monta epäilevää kommenttia, sinultakin, ne eivät kuitenkaan perustu mihinkään kokemukseen, ainakaan kukaan ei ole kertonut ajaneensa isolla Sateliksella.

Ajoin reilun koeajon myös Piaggion isolla 500 kuutioisella X kympillä harkiten vakaasti sen ostamista. En ole kuitenkaan valmis maksamaan kymppitonnia uudesta, koska vähän käytettyjä ei ole markkinoilla vielä. Näin pystyin myös tekemään vertailevan raportin vastaavan kokoiseen ihan kokemuksen perusteella, enkä markkinamiesten mainosten mukaan. Aika yllättävää, että me "mopomiehet" olemme tarkkoja jostain pikkuasioista ja muutamista kuutioista, olemme kuitenkin "oikeiden" moottoripyörien rinnalla mainitsemiani "mopomiehiä"  :P

Toivoisinkin kirjoitteluun enemmän tietoa, kuin tunnetta, silloin jutut pysyvät realiteeteissä.

Partanen

Hiljaiseksi olisi tämäkin ketju jäänyt, jos olisi tiukasti pysytty aloittajan toiveissa sen suhteen mistä saa puhua ja mistä ei. Enkä olisi tätä varmaan edes lukenut, jollei toisessa ketjussa olisi kerrottu, että täällä on puhuttu Vespoista.  :)

On mulla ollut moottoripyöriäkin joskus, siis semmoisia asvaltille tarkoitettuja. Ei niillä ollut herkkua hiekkatiellä ajella. Vespalla sensijaan hiekkatiellä ajelu sujuu mukavasti. Kevyt ja ketterä, eikä toisaalta liian tehokas.

Isompaa skootteria olen kokeillut juuri sen verran, että tiedän etteivät ne ole minua varten (näillä näkymin). Ennemmin hankkisin moottoripyörän, ja semmoisia onkin kaukaisissa haaveissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 23.08.13 - klo:00:19
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.08.13 - klo:23:01
Kyllä sen Satelis 2:n teknisissä tiedoissa väitetään jotta:
Iskutilavuus (cm3)    492.7
Teho (kW) 27.5.

Toisaalta täällä se sama hinta pienemmällä?
http://www.nettimoto.com/peugeot/satelis/1524222

Ilmeisesti maahantuojalla väärää tietoa. Tai no, siinähän oli että hinta alkaen ;-)

Tuo nettimoton linkissäsi oleva Satelis on uusi 300 kuutioinen ja hinta sen vajaat 7 tonnia....

Nimenomaan, minähän sanoin että "Toisaalta täällä se sama hinta pienemmällä?" ja sana piemnemmällä viittaa pienempään moottoriin.

Maahantuojan sivuilla ei tosiaan ole 300:n tietoja, vain kolmisatasen hinta. Ja se hiukan kummastutti. Joku voisi väittää valehteluksi, mutta se hinta-alkaen korjaa tilanteen. Käytännössä tekniset tiedot siis wanhat ja hinta uusi.

pugt200

OIkean maksin ja Gt Vespan ero tuli itselle selväksi kun vaihdoin GT200:n X8:iin ja sitten taas GTS:ään. X8:lla pystyi "lentämään" motarilla ja mutkateilläkin se oli GT-runkoista Vespaa parempi. Hiukan isommat pyörät ja pituus hoitelivat hommat paremmin, vaikka kone ja paino olivat melkein samat. Toki Vespoillakin tuli ajettua kovaa mutta lyhempiä stinttejä. X8 oli parempi moottoripyörä, varustelu runsaampi, hinta sama ja työnlaatu parempi. Silti tykkäsin Gts:stä enemmän.