Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensoista (oktaanit, alkoholi, yms)

Aloittaja anaalikisti, 10.05.08 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

pekpel

Shellin (Leppävaara) asemalta kysyttäessä ainakin mulle väittivät että elokuussa vasta muuttuupi bensa v-powerista joksikin toiseksi litkuksi jota samalla nimellä myydään..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Vaihtui jo, huomasitteko vpower pumpuissa 99e5 merkinnät? Ennenhän se oli etanolivapaata ja korkeaoktaanisempaa shellin saksasta tuomaa eikä suomalaista nesteen/st1:n perusbensaa lisäaineistettuna kuten tuli jo todettua. Jos nyt kuitenkin käytätte vpoweria niin CDI boksi kannattaa kans vaihtaa säädettävään että saa rahoilleen vastinetta..

FrozenCorpse

Mulle ei edelleenkää mee jakeluu tää höpöhöpö- viherpelleily tämän asian suhteen.. Hinnat nousee, laatu laskee ja kuitenkin kysyntää riittää..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

ilborg

Itse luulen että suurin syy etanolibensaan saattaa liittyä ihan omavaraisuuden tukemisesta. Kun etanolituotanto (tai muu "uusiutuva" polttoainetuotanto) on riittävällä tasolla niin öljymaat eivät enää pysty niin merkittävästi kiristämään länsimaita öljyllä. Vihreyshän tässä tapauksessa monesti on kyseenalainen asia. Suostun kyllä uskomaan että jätteistä polttoainetta tekemällä voidaan jäädäkkin voitolle, mutta etanolipeltojen tekeminen ei hyödytä. Levästä öljyn tuottaminen olisi myös parempi vaihtoehto kuin maa-alan käyttäminen siihen.

Ei ole ihan ensimmäinen kerta kun vihreydellä pilataan maailmaa. Elektroniikassa hehkulamppukielto aiheuttanee ongelmia elohopean kanssa (kuinka moni edes tietää missä on lähin palautuspiste loisteputkille). Elektroniikan lyijykielto myöskin on melko järjetön koska itse ainakin näkisin että nuo rahat olisi kannattanut sijoittaa ihan vaikka kierrätykseen ja tuotteiden kestävyyden varmistamiseen. Lyijy kuitenkin on melko tunnettu vaikutuksiltaan ja toisin kuin polttoaineessa, ei tuo lyijy laitteen sisältä yleensä pompi hengitysteihin.

Mopojen kulutuksella itse ainakin suosin mahdollisimman perinteistä polttoainetta koska se on melko pieni menoerä. Autoissa voisin harkitakkin re85 polttoainetta, tai ajoneuvon muuttamista käyttämään sitä. Tosin talvella taitaa silti olla parempi ajella perineisillä polttoaineilla.

Korkeaoktaanisesta bensasta sen verran että monet autot osaa kyllä säätää itsensä käyttämään sitä. Jossain vaiheessa vaan oktaaniluvun korottamisesta ei ole enää hyötyä. 98 taitaa olla nykyaikaisen bensiinikäyttöisen vapaasti hengittävän auton paras bensiini jos tehoja lasketaan.

Mammo

#289
Voiko Solifer xtr 50 skootterimopossa käyttää  95E bensiiniä,kun ohjekirjassa lukee,että oktaani lukema pitää olla yli 90 oktaanista ja olen ajanut vuodesta 2008 asti  98E  oktaani bensiinillä.

Coastside

Kiinan nelari ei sinänsä ole kranttu oktaaneille, onhan idässä vähän rennompaa, mutta alkoholia nämä ei ole tehty sietämään ja nyt sitä on vähiten käyttämässäsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

98:a minäkin suosittelen käyttämään.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

purgiaali

Kymcon suutin vaihtui kuun alussa 85->88 ja nyt uskaltauduin kokeilemaan vaihtaa polttoainetta 98E5 -> 95E10. Nyt odotellaan että pilvet väistyisi ja pääsisi hieman ajamaan.

InsOmnia

Suosittelen pysymään korkeaoktaanisen parissa. Omat kinuskit on järjestään kulkeneet sekä käynnistyneet paremmin ja pienemmällä kulutuksella, korkeaoktaanisen polttoaineen turvin.

ilborg

Ei taida 95e10 toimia ilman uudelleensäätöä kaasareiden kanssa. Ruiskun kanssa varmaan vielä meneekin kun siinä anturit hoitaa säätämisen, mutta kaasarit pitää säätää itse käsin niin polttoaineen vaihtuminen helposti aiheuttaa uudelleensäädön. En tiedä että kuinka lähellä tämä alkoholi on tuota re85-alkoholia ja sitä käyttäväthän puhuvat #100 pääsuuttimista. Lisäksi yksi suuri ongelma on se ettei tankatessa voi tietää tarkkaa alkholin prosenttimäärää, eli 95e10 bensa on ihan liian epätasaista laadultaan että kannattaisi tankata. E10 kun ainoastaan tarkoittaa sitä suurinta määrää mitä alkoholia voi bensassa olla. Saas nähdä muutamien vuosien kuluttua kun kuitenkin haluavat enemmän alkoholia bensaan että pitääkö silloin tankata jostain ihan erikseen pienkonebensaa vai onko pakko siirtyä re85-käyttäjäksi?

megaman

Taitaa nykyisellä koostumuksellaan tuotetun E10:n taru jäädä lyhyeksi:

"Uutistoimisto Reutersin mukaan Brysselissä on tajuttu, että E10-bensiiniin sekoitetun bioetanolin tuotanto onkin ilmastolle haitallista. Bioetanolia valmistetaan pääasiassa palmusta, soijasta ja rapsista, joiden laajentuvaa viljelyä polttoainetuotantoa varten on arvosteltu ankarasti"

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/e10-bensalle+tulossa+rajoituksia/201209257405
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Samppa

Brysselissä nyt aina tajutaan vähän hitaampaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

#297
Niinpäs, ja mitenköhän aikovat hoitaa vastaisuudessa moottoreiden lisääntyneen alkoholismin >:( ;)
Ja tuleekohan tuosta E10:stä ns. mokkulavikainen
elikkäs "polttoaineenne sisältää alkoholia n. 10%, määrän joka on kuitenkin niinsanottu vähimmäismäärä....jne" ::)

Itseä kiinnostaa, mitähän se itse perus "bensiini" nykyisin on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.09.12 - klo:18:05
Niinpäs, ja mitenköhän aikovat hoitaa vastaisuudessa moottoreiden lisääntyneen alkoholismin >:( ;)
Ja tuleekohan tuosta E10:stä ns. mokkulavikainen
elikkäs "polttoaineenne sisältää alkoholia n. 10%, määrän joka on kuitenkin niinsanottu vähimmäismäärä....jne" ::)
:-[ Oliskohan kuitenkin ENIMMÄIS MÄÄRÄ!

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..