Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensoista (oktaanit, alkoholi, yms)

Aloittaja anaalikisti, 10.05.08 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

tommi

Joo, ei kait tota bensaa voi suositella kenellekään ja itsekin ihan mielenkiinnosta ajattelin ajaa tankillisen ja katsoa miten pelaa. Sitten voisi  siirtyä takaisin "tuttuun ja turvalliseen" 98 bensaan jossa on "vain" 5% etanolia.. Se 5% ei ilmeisesti syövytä letkuja kun mulla on vieläkin kaikki alkuperäiset letkut mopossa, ja ihan hyvässä kunnossa.

ramba

Venäjällä ne viinat sentään juodaan mutta täällä poltetaan.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

ropaaja

Tais sit löytyä vika tai ominaisuuden tuoja....  Bensa mitä on jemmassa tallissa on sit menny vanhaks ja onhan se jo alkukesästä hommattua TAI sit Shell tekee uskomatonta v-Poweria. imin pois bensat ja V-Poweria tilalle ni kohta rupes mopo rokkaamaan toiseen tahtiin ja tyhjäkäyntikin pysyy ajon aikana. Kun nää mopot on ollu valmiudessa eikä vaki ajossa niin yleispätevää huoltoa ja sisäänajoa vaan suoritettu ja tänään alko sit tuo Sudokukin sammuilee ja starttaus vaikeuksia ni heräs ajatus polttoaineesta. Täytyy myöntää et ei tullu mieleen kui nopeesti menis bensa "vanhaks" mut pakko uskoa. Ei tuo Hartet kuitenkaan pärjää mitenkään Sudokulle vauhdissa tai kiihdytyksessä. Pikkusen kyllä mietityttää tää polttoaine homma kun nyt vasta toinenkin mopo rupes temppuilee ja toinen temppuilu jo jonkin aikaa   :o Sit molempiin uudet aineet ni johan toimii taas.
Mikään ei oo niinku ennen :)

jalat

Uskomatonta. Itsellä on aina ollut 7-8kk talviajan skoottereissa ja tai moottoripyörissä tankki täynnä bensaa. Keväällä pidempi starttaus ja hienosti on toiminut. Ei minkään sortin kakomisia. Toki laitan aina niihin talveksi sen bensan stabilointiaineen. Mutta ikinä ei ole tullut "vanhaa" bensaa vastaan itsellä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

Ei oo mullakaan koskaan ollut mitään ongelmia "vanhan" bensan kanssa. Lokakuun alussa laitan mopon talviteloille,tankki täyteen ja huhtikuun puolivälissä starttailen käyntiin. Thats it. Aina ihmetellyt miten joillain menee muka bensa "vanhaks" jo parissa, kolmessa kuukaudessa  :o

En ole edes laittanut mitään lisäaineita bensan sekaan. Ikinä.

Coastside

Mutta kun se on kohdalle sattunut ja kaikista korjausyrityksistä turhautunut omistaja on toimittanut koko laitteen romuksi ja itsetuntonsa menettäneenä tehnyt vaikka mitä itselleen.  Niin on käynyt monasti.

Tuo omakin bansku kenkkusi oudosti ja kun ajoin vanhat bensat pois, alkoi kulkemaan aivan hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pena

Lainaus käyttäjältä: tommi - 11.08.11 - klo:22:55
Ei oo mullakaan koskaan ollut mitään ongelmia "vanhan" bensan kanssa. Lokakuun alussa laitan mopon talviteloille,tankki täyteen ja huhtikuun puolivälissä starttailen käyntiin. Thats it. Aina ihmetellyt miten joillain menee muka bensa "vanhaks" jo parissa, kolmessa kuukaudessa  :o

En ole edes laittanut mitään lisäaineita bensan sekaan. Ikinä.
sama mulla, marraskuun puolestavälistä maaliskuun loppuun talviseisonnassa viime vuonna ulkona puoliks lumeen hautautuneena,välillä kävin ottamassa enimmät lumet pois että aura-auto näkee että siellä lumimassan alla on skootteri ja tankki ollut puolillaan ilman mitään lisäaineita  ja lähtenyt alipaineventtiilistä imaistuna, käyntiin parin starttauksen jälkeen.

-Zone-

Joka kevät mulle tulee ruohonleikkureita ja moottorisahoja korjaukseen. 99% syynä on polttoaine jota ei meinaa saada lautaselle kaadettuna syttyyn enää tulitikullakaan. Mopossani ja moottoripyörässäni ei taas ole ollut kertaakaan ongelmia vanhan bensan kanssa (käytän 98).

Mulla on epäilys että varastointiolosuhteet vaikuttaa säilyvyyteen merkittävästi. En mitenkään muutoin pysty ristiriitaista ilmiötä selittään.

jalat

Ruohonleikkureista ja moottorisahoista olen kuullut myös että talven jälkeen vanhat bensat usein kenkkuilevat. Liekö syynä että niissä on niin pieni bensatankki ja määrällisesti se ehkä huononee nopeampaan, kun taas 5-6l skootterin tankissa ei ehdi vielä kokonaan pilaantua siinä ajassa?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

#249
Mulla oli ruohonleikkuri koko talven hangen alla ilman mitään suojaa ja kun kesäkuussa lumet suli niin vetäsin eka vedolla käyntiin  ;D

Ikivanha Briggs & Stratton.

Samppa

Moottorisahassa (Stihl), raivurissa (Stihl), ruohiksessa (B&S), jyrsimessä (Honda) sekä 2-pyöräisissä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia talvitaukojen yms. jälkeen. Tai no sahaahan tulee käytettyä myös talvella, mutta mutta...

Bensana 98 ilman mitään stabilointiaineita. Kaikkien säilytys lämpimässä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Hangen allahan on suoja itsessään. Pitää lämmöt tasaisempana jolloin kondensoituminen on vähäisempää.

Omalle kohtalle ei ole sattunut kyllä vielä että polttoaine olisi mennyt piloille talven aikana, vaikka pitäähän se aina ottaa huomioon ja pidemmän seisonnan jälkeen ei starttaa.

Samppa

Noista vehkeistä skootteri on ehkä se huonoin lähtemään talven jälkeen käyntii (varsinkin jos ei ime ensin itse alipaineletkusta kaasaria täyteen bensaa). Joka tapauksessa, kaikki skodetkin on aina lähtenyt pienen sahaamisen / polkemisen jälkeen. Kuten taisin tänne jokin aika sitten kirjoittaa, Vespa piemensi mystisesti tulpan kahteen otteeseen vanhoilla bensoilla. Kun vaihdoin tuoreet bensat tankiin, niin ongelma katosi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 12.08.11 - klo:11:49
Moottorisahassa (Stihl), raivurissa (Stihl), ruohiksessa (B&S), jyrsimessä (Honda) sekä 2-pyöräisissä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia talvitaukojen yms. jälkeen. Tai no sahaahan tulee käytettyä myös talvella, mutta mutta...

Bensana 98 ilman mitään stabilointiaineita. Kaikkien säilytys lämpimässä.

Mulla on vähän vastaavat kokemukset ja olen funtsinut että laitteet missä on ns kalvokaasutin selviävät seisokeista paremmin kuin uimurikaasuttimet joissa bensa on enemmän "kosketuksissa" ilmaan ja siten myös metallien hapettuminen herkempää kuin myös bensan haihtuminen ja siitä tulevat hartsijäämät.
Muutama päivä sitten käynnistelin 5 vuotta vanhoilla bensoilla seisseen 1-p ruisku koneisen auton, lähti kyllä huonosti mutta kuitenkin. Kaasutinpeli olis ehkä jäänyt käynnistymättä. Autoa oli seisotettu ulkona ja viime vuodet lämpimässä tallissa. Vanhat 95E:t tankissa ( muutama litra)
Olin hiukka hämmästynyt kun käynnistyi ilman bensan/filtterin vaihtoja tms.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

Tuo ruohonleikkuri minkä edellä mainitsin oli ollut 2-3 kesää ajamatta ja samat bensat tankissa kun sen ostin kaverilta. Ja niin vain lähti käymään ja toimi ihan hyvin. Eli kyllä bensa säilyy jopa vuosia käyttökelpoisena. Siksi ihmetyttääkin että joillain menee bensa (mukamas) vanhaksi jo muutamassa kuukaudessa.