Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Näin voi mitata variaattorin jousen jäykkyyden

Aloittaja Kari69, 09.05.23 - klo:11:03

« edellinen - seuraava »

Kari69

Alla on kuva työkalusta, jolla voi mitata helposti ja tarkasti variaattorin jousen jäykkyyden. Laudan avulla jousi painetaan vaakaa vasten, kunnes laudan päässä olevat topparit ovat lattiassa. Topparien pituus on vaakan korkeus + 4 cm. Tämä korkeus siksi, kun jousi on variaattorissa ollessaan 4 cm pitkä, kun lautaset ovat yhdessä.

Mittasin kahden jousen jäykkyyden ja tulokset olivat: 27,7kg ja 26,4kg.

Jos joku toinenkin rakentaa samanlaisen, niin tulokset ovat vertailukelpoisia, koska mittaus tehdään samanlaisella mittarilla. Kätevää.

]

Coastside

Sitten kun vertailee niitä prosentteina, voi rulliakin vastaavasti muuttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Hyvä  :D  hyvä idea, minä olen tehnyt saman, tosin pylväsporakoneen pöydällä.
Tulokset on ollu yllättäviä, varsinkin tarvike jouset on mitäsattuu
ja varsinkin kuukauden päästä kun on ollu käytössä ja lämmennyt.
Väreillä ja jäykkyyksillä ei ole mitään yhteistä
ja esim. +1000 jousi saattaa olla alkuperäistä huomattavasti löysempi.
Mittaan aina uudetkin jouset ennen asennusta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kiinalaisten jousia mittailin. 15-17 kg puoli mittaa puristaen oli.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Mittasin tänään vielä kolmannenkin jousen ja tulos oli 27,7 kg eli aivan sama, kuin toisella jousella, jonka jo mittasin.

Jos kaksi mittaustulosta antaa aivan saman tuloksen, niin se jo hieman epäilyttää, varsinkin kun mittaus on peräti kolmella numerolla. Näin kuitenkin kävi, kertooko se, että mittalaitteeni on tosi tarkka vai oliko tuo vain tuuria. Oli joka tapauksessa yllätys.

Coastside

Minun digivaaka näyttää ensin vanhaa lukemaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69


Coastside

Mittasin kymcon jousen digivaakalla, puristaen käyttömittansa 45 mm verran purkki sen sisällä, jonka kosketukseen rajasin.

22,3 kg, 4 kierrosta 4 mm lankaa, 97 mm pitkä. 2004 Filly.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04