Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Vespa LX50 ei kiihdy

(1/6) > >>

sohvaperuna:
Ei kenelläkään olisi ideoita mitä katsoa ja mitä korjata tilanteessa jossa Vespa LX50 4T4V ei ota kiihtyäkseen kunnolla? Tuntuu kuin skootterista olisi jotenkin huiput pois ja joku rajoittaisi menoa. Kulkee sellaiset 35km/h tasaisella täyskaasulla, alamäessä sitten menee mukavammin. Ylämäet yhtä tuskaa, hyvä kun jaksaa mäen päälle. Mielestäni olen katsonut ja kokeillut läpi kaiken mikä mieleen tulee, mutta ideat loppuvat.

Skootteri toimi viime kesän ja kevään aikalailla moitteettomasti, mutta kesää kohti alkoi tuntua että etenkin liikkeelle lähdöissä (risteykset, liikennevalot) liikkeelle lähtö ei enää ollut niin reipasta kuin ennen. Bensaa tuntuu saavan, bensaletkut ja ilmansuodatin myös vaihdettu. Tutkin sitä sitten eri tavoin (voisiko sanoa että katsoin kaikkialle mihin vain pääsee) ja mietin lopulta jopa että jos takajarru laahaa (vaihdettu, ei vaikutusta). Tuntuu myös, että kun Vespan on käynnistänyt ja se on omalla pukillaan niin kaasukahvasta kääntämällä ei saa riittävästi kierroksia ylös. Siis ihan kuin joku rajoittaisi menoa jo ilman kuormaa. Että joko se ei saa bensaa, ilmaa tai sitten joku pistää vastaan jossain.

Menin myös hankkimaan kevyemmät rullat (ei mitään vaikutusta, laitoin alkuperäiset takaisin) ja poistin prikan. Prikan poistolla sain hetkellisesti skootterin kulkemaan 60 km/h (yes!), mutta hetken ajon jälkeen alkoi nykimään. Syyksi paljastui tukkiutunut pääsuutin (olisko kokoa 72) ja sen vaihdolla nykiminen loppui, mutta vauhti jäi tuonne 35 km/h tasolle. Eli prikkaa tai ei, Vespa kulkee vain tuon 35 km/h ja pienikin kuorma / mäki saa sen hyytymään pahasti.

Ei kenelläkään olisi hyviä ideoita mistä voisi olla kyse?

jph:
Venttiilien välykset onko säädöissään.

sohvaperuna:

--- Lainaus käyttäjältä: jph - 30.07.21 - klo:11:06 ---Venttiilien välykset onko säädöissään.

--- Lainaus päättyy ---

Kiitos vinkistä, venttiileihin ei ole koskettu. Vespalla ajettu noin 9500 km... Tiedä sitten pitäisikö tuossa ajassa venttilit jo säätää. Tuossa Vespassa venttiileille pääsy on varmaan hyvin hankalaa (vrt sytytystulppa jonka vaihto lähentelee mahdottomuutta)... Onko mitään ideaa voisiko tämä olla huonon kiihtyvyden erittäin todennäköinen syy vai ainoastaan yksi asia joka olisi syytä tarkistaa muiden joukossa?

Coastside:
Purkaa pitää ainakin niin että purtukset mittaa. Venttiilit kantaa kylminä ja välys pienee kun lautanen kuluu. Tulpan väri kertoo seoksesta. Valkoinen on paha.

Erkki:
Googlaa joutessasi tuon neliventtiilikoneen venttiilien säädöstä, niin huomaat että polemiikkia aiheesta riittää. Kuka säätelee kolmen, kuka kuuden ja kuka 12 tkm välein miten tehdas milloinkin missäkin on suositellut ja myöhemmin korjannut lausumaansa. itse taipuisin tuossa netin kertoman perusteella luokkaa kolmen - viiden tonnin välein, tietoisena tehtaan jopa 12 tkm suosituksesta, tilanneriippuvaisesti osittain myös toki.
 Yleistä tarkastelua/huoltoa kun suorittelee muiltakin osin, niin todennäköisesti ko. Vespa hoitaa hommansa mukavan luotettavasti ja taloudellisestikin, pitkäänkin, väittäisin yli 20 tkm suuruusluokkaa, moottoriöljyt tosin vaihtaisin 6 tkm välin sijaan kaksi kertaa vuodessa / 2 tkm, niin jäisi vetoja ehkä pidempään, ohjekirja muistaakseni suosittelee tuohon 5w tai 10w alkuisia laatuöljyjä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta