Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopot pois pyöräteiltä ja nopeudeksi 60 km/h?

Aloittaja Jenni, 11.06.07 - klo:16:57

« edellinen - seuraava »

Pösöe

ja vielä jos nopeutta on aivan välttämättä pakko nostaa sitten niin minusta olisi hyvä jos olisi pakko suorittaa ajokoe ja kunnon teoriakoe  :P

FrozenCorpse

En kannata. Mopo on mopo ja piste. Pyöräteillä ei tarttis olla sallittu mopoille alkuunkaan, vaan ne vois oikean liikenteen puolella pysyä, oppisivat nopeammin säännötkin
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

juhsav

#17
Lueskelin tuossa moista,että nyt halutaan mopoiliat autojen sekaan,pois pyöräteiltä. No hyvä idea,MUTTA vosiko jo sitä nopeutta sitte vihdoikin sallia lisää mopoihin? Muutenhan sitä ollaan liikenteen tukkona kokoajan ja mitä siitä seuraa? No tietenkin kolareita joista aina yleensä kirjotellaan,että mopo kolaroi vaikka syy olisikin autoilijan! Nopeudet 60Km/h niin vältytään siitä pakko-ohittelemisesta ainakin jonkin verran! Pitäisikin tehdä adressi jonnekkin instanssiin,että pitäisi mopoilijoidenkin joskus saada jotain nythän on mopoilua pelkästään rankaistu keksimällä kaikenlaisia pakkoja ja maksuja urakalla! Liikenneministeriöön adressi,että nopeudet 60km/h varmaan löytyy allekirjottaneita urakalla! ::)
Juha

Coastside

#18
Pyörätiet mopoille on huono idea yleensä. Tietyissä paikoissa ainoa järkevä reitti.
Moni mopoilija pyörätiellä joutuu ahdistelluksi koska suurin osa jalan ja pyörällä kulkijoista ei tiedä että sillä osuudella saa ajaa mopolla. Vaikka tietäisikin, monia pelottaa nuoren mopopojan kohtaaminen missään. Lain mukaan mopon on ajettava tieosuuden rajoituksen mukaan, mutta max. 45 kmh. Yleisen rauhan vuoksi ei kannata ajaa kuin 25 kmh. Siksikin ettei niiden kunto ole hyvä ja ne on kapeita ja koiran hihna voi katkaista tien.
Mopojen laatu vaihtelee alitehoisesta moottoripyörästä - mitään tekmemättömään häkkyrään. Paremmilla voisi osaava kuski ajaa millä nopeudella tahansa, osaten suhteuttaa vauhdin tilanteeseen ja toisille asia on täysin haussa.
Mopoluokasta on tullut verotekninen häkkyrä jonka kuljettajan vaatimusasioita ja kustannustasoa hilataan muiden tasolle, kunnes koko luokka katoaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Mopojen laillinen nopeus tuskin nousee, mutta kevyenliikenteenväyliltä ne voi poistaa ihan hyvin. Kevyen liikenteen seassa on huomattavasti vaarallisempaa, koska niitä teitä itsejään kaiken muun ohella ei ole suunniteltu niin koviin nopeuksiin, kuin mitä mopolla pääsee...
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Partanen

Niin se on, kannattaa joidenkin mopoilijoiden katsella peiliin, niin löytyy syy miksi mopoilijoita ollaan autojen sekaan laittamassa. Jostain syystä mopoilla pitää ajaa aina täysiä. Se ei millään sovi kevyenliikenteen väylillä se semmoinen meno.

Ei mopoille tarvita sallittua nopeutta yhtään nykyistä enempää. Nyt jo katsellaan läpi sormien n. 60 km/h kulkevia mopoja. Jos niillä saisi laillisesti ajaa 60km/h, niin sitten katseltaisiin läpi sormien 80km/h kulkevia mopoja. Ei hyvä niin. Nykyinen malli on hyvä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.08.11 - klo:10:21
Niin se on, kannattaa joidenkin mopoilijoiden katsella peiliin, niin löytyy syy miksi mopoilijoita ollaan autojen sekaan laittamassa. Jostain syystä mopoilla pitää ajaa aina täysiä. Se ei millään sovi kevyenliikenteen väylillä se semmoinen meno.

Ei mopoille tarvita sallittua nopeutta yhtään nykyistä enempää. Nyt jo katsellaan läpi sormien n. 60 km/h kulkevia mopoja. Jos niillä saisi laillisesti ajaa 60km/h, niin sitten katseltaisiin läpi sormien 80km/h kulkevia mopoja. Ei hyvä niin. Nykyinen malli on hyvä.

Samaa mieltä. Ollaan menty jo liian kauas mopon eli moottoripolkupyörän ideasta; halpa jokaisen kulkine,polkupyörää nopeampi ja kaikkien ajettavissa ( kortti !!??) Niin ja sillä tosiaan pitäisi pystyä liikennöimään mm pyöräilijöiden seassa.
Täytyykö meilläkin luoda taas uusi ajoneuvoluokka kuten Ruotsissa, mopot(ja vakuutusmaksut?)  jaettu kahteen kategoriaan. EU-mopot(skodut),kulkevat 45 ja saa olla 2päällä VS vanhanajan yksinajeltavat, joissa max rakennenopeus 30 kmh. Kattokaa vaan niin näin käy meilläkin. Muutenkin olen sitä mieltä että ns kahden hengen mopon liikennevak maksu vois olla ainakin puolitoistakertainen sinkkumopoon verrattuna koska kalliiden henkilövahinkojen riski on kaksinkertainen. Ehkä vähän hillittis sinkkukuskien vakuutusmaksujen nousua.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Tuo ruåttin mallihan voisi olla hyväkin. Jos omistaa historiallisen oikean mopon, niin ei sillä pitäisi olla kiire mihinkään. Ajomäärätkin olisivat vähäisempiä kuin teinimalleilla. Teinimalleilla kun ajosuoritteet voivat olla suuriakin vuositasolla. Ongelmana väärinkäytökset, koska rajanveto antiikkisen ja teinimallin välillä voisi olla vaikeaa.

EU:han meille toi tämän nykyisen suuremman 45km/h rakenteellisen nopeuden. Vielä -80 ja -90 lukujen vaihteessa rakenteellinen nopeus oli alhaisempi, oliko 30km/h, vai 35km/h, jos joku muistaa paremmin. Ei ne mopot tälläkään hetkellä muualla Euroopassa saisi mennä kovempaa kuin meillä, mutta siellä vaan valvonta on hiukan väljempää.

**********

Otsikko saisi olla paremmin aihetta kuvaava.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#23
Asiahan menee ensirekisteröintivuoden mukaan niin että jatkossakin toimitaan sen mukaan. Vanhan lain mukaan mopo ei saa kulkea kuin 40 + teho ja painorajoitus. Uuden lain mukaan 45 ilman teho ja painorajaa. Meilläkin on kolme mopoluokkaa: Poljinmalliset, jalkatapilliset ja EU-märäyksiset. Viimmeisin voi rakenteellisesti kulkea 60 aivan hyvin. Vanhat eivät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.08.11 - klo:12:22
Asiahan menee ensirekisteröintivuoden mukaan niin että jatkossakin toimitaan sen mukaan. Vanhan lain mukaan mopo ei saa kulkea kuin 40 + teho ja painorajoitus. Uuden lain mukaan 45 ilman teho ja painorajaa. Meilläkin on kolme mopoluokkaa: Poljinmalliset, jalkatapilliset ja EU-märäyksiset. Viimmeisin voi rakenteellisesti kulkea 60 aivan hyvin. Vanhat eivät.

Niinpä mutta tieliikennelaki ja ajokorttimääräykset tuntee vain yhden moottoripolkupyörän. THATS ALL.  Kattokaa vaikka Peugeot Vogueta ja Jet Forcea (tms), mielestäni kyse aivan eri ajoneuvoluokasta huomioiden ajokortin, kyyditettävät, käytettävät ajotiet jne vaikka olisivat ensirekisteröity samana vuonna
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

ilborg

Pistetääs yksi lähdekkin tälle uutiselle: http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=60525:mopoilijat-halutaan-autoteille&catid=30:kotimaa-paeaeuutinen-&Itemid=31

Eli uutinen näyttäisi olevan siitä että kunnat ovat ottaneet tiukemman otteen mopoille sallittuihin väyliin. Mielestäni tämä on periaatteessa ihan oikaoppinen ratkaisu. Itse pidän ihan hyvänä vaihtoehtona ettei hommaa kokonaan kielletä, sillä joku vähän liikennöity kevyen liikenteen väylä 80-tien vieressä voi olla ihan hyvä vaihtoehto sille huonokuntoiselle pientareelle. On muuten tullut kokeiltua noita mopolle sallittuja väyliä, mutta ongelmana oli mm. se että olisi pitänyt jatkuvasti ylittää autotie, ihan kun olisi mopoilijoista haluttu eroon. Nykyisin sama homma on myös väistämisvelvollisuuden kanssa, kun sillä autotiellä ajamalla voit olla aika varma että autoilija tietää kumpi saa ajaa ensin.

Mopon suurin sallittu voisi olla tuo 60km/h, koska nelitahtisen kanssa tämä on aikalailla se maksimi mitä se kulkee pelkällä voimansiirron rajoituksen poistolla. Mielestäni se, että lakia ei pahemmin kunnioiteta on osoitus oikeastaan siitä ettei laki ole ihan moraalikäsityksen mukainen. Toki muksuja halutaan suojella, mutta omasta mielestäni suurin vaara on siinä että he joutuvat menemään "sikamoisten" autoilijoiden kiusattavaksi, ei niinkään mopedin kulkeminen.

Partanen

Jokuhan sen pidemmän jarrutusmatkan osaa laskea, jos nopeus on 60km/h sallitun 40km/h sijaan. Oliko niin, että kun nopeus kaksinkertaistuu, niin jarrutusmatka nelinkertaistuu? Eli ajamalla 60km/h on jarrutusmatka kaksinkertainen 40km/h nopeuteen verrattuna. Onhan se niin, että jos mopon nopeus ei riitä, niin sitten hommataan moottoripyörä.

Niistä ajoneuvoluokista, niitä on vain kaksi. Kaksipyöräiset ovat L1e ja kolmipyöräiset L2e. Sitten on pienitehoinen mopo, jonka rakenteellinen nopeus 25km/h. Lähde: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Mopo+ja+moottoripy%C3%B6r%C3%A4.htm Tiesikö joku, onko pienitehoiselle mopolle oma vakuutusluokkansa? Pikaisella haulla en löytänyt.

Ja muistelen, että mopoja alettiin rekisteröidä vasta näiden uusien rakenteellisten nopeuksien myötä. Silloin kun itse olin mopoiässä, niin ei mopot missään rekisterissä edes olleet.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#27
Tavallisen kiinalaisen etujarrulla saa perän ilmaan. Tehoissa siis ei asu se ongelma. Eikä vakaudessa, koska kokeilin pysäyttää 45 - 0: puolen pysäkin matkalla. Prätkällä voi koettaa samaa.

Kiinalainen pysähtyy 14,5 m matkalla täydestä vauhdistaan. Ei ehkä yksilö ole parhaassa iskussa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.08.11 - klo:15:10
Tiesikö joku, onko pienitehoiselle mopolle oma vakuutusluokkansa? Pikaisella haulla en löytänyt.

Löysin seuraavan tiedon netistä:

"Pienitehoiselle mopolle myönnetään mopojen liikennevakuutus, joka korvaa liikennevakuutuslain mukaisesti ulkopuolisille aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja sekä kuljettajan omat henkilövahingot."

Eli liikennevakuutus on mitä ilmeisemmin samansuuruinen kuin normimopoillekin.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 13.08.11 - klo:15:10

Ja muistelen, että mopoja alettiin rekisteröidä vasta näiden uusien rakenteellisten nopeuksien myötä. Silloin kun itse olin mopoiässä, niin ei mopot missään rekisterissä edes olleet.

Juu, ei olleet. Itseasiassa vasta v.1995 alettiin mopoja rekisteröidä..




Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.08.11 - klo:15:31
Tavallisen kiinalaisen etujarrulla saa perän ilmaan. Tehoissa siis ei asu se ongelma. Eikä vakaudessa, koska kokeilin pysäyttää 45 - 0: puolen pysäkin matkalla. Prätkällä voi koettaa samaa.

Kiinalainen pysähtyy 14,5 m matkalla täydestä vauhdistaan. Ei ehkä yksilö ole parhaassa iskussa.

Kysehän on tilannenopeuksista. Nuoren, kokemattoman on vaikea arvioida oikeaa tilannenopeutta. Eikä se ole helppoa viidenkympin villityksen huumassa prätkän ostaneelle kahden viikon kokemuksella omasta mielestään prätkänsä täysin hallitsevalle ukollekaan. Siitä kertoo tilastot, vaikka ei suoranaisesti aiheeseen liitykään. Olkoon esimerkkinä siitä, että vakuutusmaksut nousevat sitä tahtia kun vahingot lisääntyvät. Myös mopoissa. Nuorta tulevaa veronmaksajaa halutaan suojella itsensä telomiselta, ellei jopa itsensä tappamiselta. Ja jo kiireensä jättänyttä ikääntynyttä mopoilijaa lohduttaa edes joten kuten siedettävät vakuutusmaksut.

Eihän mopojen nopeuksia voida nostaa vain siksi että se olisi kivaa. Ja monia asioita on helpompi ymmärtää, kun yrittää edes hetken miettiä mitä mistäkin seuraa.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003