Moposkootterit > Yleinen keskustelu moposkootterit

Kiinalainen vastaan muut

(1/33) > >>

Tapsa:
Tässäpä tämä ikuisuuskysymys, mitäs mieltä admin on?

Samppa:
Kysymys on hankala, koska riippuu mielestäni niin paljon monesta tekijästä. Halpa hinta on tietysti erinomainen asia, mutta toisaalta laatu ei ole ollut ainakaan erään korjaamotuttavani mukaan kovin tasaista. Eli, eri erissä saattaa esiintyä aikapaljon laadussa heittelyä (toinen laite voi toimia kuin unelma ja toinen taas voi olla kokoajan hajalla). Merkkiskoottereissa laatu on ollut puolestaan ennenkaikkea tasaisempaa. Toki "maanantaikappaleitakin" löytyy varmasti merkistä kuin merkistä.
 
Vastaavasti halppisskoottereiden jälleenmyyntiarvot ovat monien mielestä melko huonoja ja esim. Nettimotosta näyttää saavan melko uusia pelejä 300eurosta ylöspäin. Toisaalta jos laskee että mopo maksaa uutena halvimmillaan noin 590euroa ja siitä saa parin vuoden jälkeen 300 euroa ei erotus ole kuin 290 euroa. Tuo on mielestäni aika pieni "tappio". Toisaalta on kuitenkin mielenkiintoista miksi käytettyinä myytävissä halppisskoottereissa ajetut kilometrit ovat tyypillisesti melko pieniä, kun vertaa ns. laatumerkkiin. Voisiko kertoa siitä että omistaja on kyllästynyt laitteeseen ja haluaa siitä mahdollisimman nopeasti eroon (esim. vikojen vuoksi)?

Halppisskoottereiden kokoonpanossa eri tehtaiden välillä on myös eroja. Osa saatetaan kasata nyrkkipajoissa ilman mitään ammattitaitoa ja osa taas tehtaissa jotka noudattavat esim. laatustandardeja ja näitä myös valvotaan. Tyypillisesti ammattitaitoinen kasausosasto (tehdas) on myös tietoinen merkin kasauksessa, tai merkissä olleista ongelmista (eli siis ongelmista jotka voidaan jo kasausvaiheessa korjata). Näitä voivat olla esim. kolon kovertaminen bensaletkulle katteisiin siten ettei letku litisty ajossa, tai ruuvien ja pulttien kunnollinen kiristäminen tai korvaaminen paremmilla. Vastaavasti huonoimmat sähköosat (esim. releet ja jopa sytytystulppa) voidaan korvata laadukkaammilla jo kokoonpano-osaston toimesta. Eli siis pieniä asioita, jolla saadaan asiakkaista kuitenkin huomattavasti tyytyväisempiä.  Toiset kokoonpanotehtaat eivät näistä asioista välitä, vaan jättävät "ongelmat" suoraan asiakkaalle.

Kannattaa myös muistaa että vaikka kokoonpano-osasto olisi kuinka hyvä ja laatustandardeilla valvottu, ei se riitä tekemään helposti hajoavista osista laadukkaita. Tällä osasatolla olen nähnyt mm. erilaisia valuvikoja (lohkot, sylinterit), sekä jo mainituista sähköosista aiheutuneita vikoja. Joskus on eteen tullut myös melko mielenkiintoisia patenttiratkaisuja jotka on tehty laatuskoottereissa täysin toisella tavalla kuin ns. kalliissa. Näissä on ilmeisesti haettu halppiksissa kustannussäästöjä. On ollut esim. tapauksia joissa etupää (etuhaarukka) ei ole ollut vahvuudeltaan samaa luokkaa kuin laatuskoottereissa, tai rungon hitsaukset ovat olleet "sinnepäin" Tällaisista asioista saattaa syntyä myös turvallisuusriski mikä on tietysti ikävää. Tiedän kuitenkin, että osa ns. halppiksien myyjistä tiedostaa nämä riskit ja ajattelee asiakkaan parasta tilaamalla vehkeet sellaisista paikoista jotka tekevät asiat oikein. Alalla voi tietysti (ja varmasti myös onkin) olla myös toimijoita jotka ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat ja toki myös mahdollisesti myyvätkin halvimmalla eteenpäin. Tavallisen kuluttajan on hyvin vaikea varmistua näistä asioista. Toki täytyy korostaa edelleen, että ostamalla ns. laatuskootterin ei välttämättä saa skootteria, jossa ei ole, tai johon ei koskaan tulisi mitään vikoja.

Yksi asia on myös varaosien saatavuus myös tulevaisuudessa (vaikka tämä velvoitetaankin myyjän puolelta turvaamaan tietyksi ajaksi), sekä huoltopisteiden vähyys ja ruuhkautuneisuus. Ei välttämättä ole kiva odottaa skootteria kesäkuussa korjaamolta 5viikkoa, kun parhaat ajoilmat menevät ohi. Nämä asiat on tyypillisesti hoidettu laatumerkeissä tehokkaammin. Toki myös tällä puolella sesonkiaikoina korjausajat voivat olla mielestäni kohtuuttomia.

Yhteenvetona voisin todeta, että itse voisin ihan hyvin ostaa halppisskootterin, mutta se johtuu nimen omaan siitä, että tiedän (tai ainakin kuvittelen tietäväni) kaksipyöräisten korjaamisesta jotain. Eli en olisi viemässä skootteria ensimmäisten pikkuvikojen tullessa korjaamolle. Vastaavasti osaisin ja jaksaisin käydä skootterin kohta kohdalta lävitse ennenkuin ajaisin sillä metriäkään. Siksi suosittelenkin "halppiksia" henkilöille jotka tietävät tekniikasta jotakin ja ovat valmiita itse korjaamaan, tarkistamaan ja näkemään hieman vaivaa. Siihen suhteutettuna tuo halpa myyntihinta ei mielestäni ole paha.

En kuitenkaan voi ainakaan vielä suositella "halppista" esim. tyttärelle, jolle äiti on ostamassa skootteria ja kumpikaan ei tiedä tekniikasta mitään, eli eivät osaa vaihtaa edes japanilaista sytytystulppaa ja kunnon öljyjä (sori tytöt ja naiset, tiedän että teissäkin on varsinaisia kotimekaanikkoja) Tämä siis vain huonona esimerkkinä...

newstb:
itsellä on taiwanilainen merkki,hintaa tuolla uutena oli 2400e.
malliston lippulaiva siis moposkoottereista.
laatuun olen ollut tyytyväinen mielestän peittoaa monet yamahan tuotteet joita olen purkanut ja kasannut.

tekniikka perustuu hondan ja piaggion jonkinlaiseen yhdistelmään, joka on mielestäni varsin toimiva.jarrut olivat vuonna 2002 kärkitasoa ainakin jonkun englantilaisen artikkelin mukaan,itse niitä ehostin vielä teräspunosletkuilla tosin.
jousitus on varsin lötkö sporttisimpiin verrattuna.

käytettyjen hinta noissa on yllättäen pysynyt suhteessa varsin hyvänä mielestäni.
laatu tuote ilman laatumerkkiä-toimii  :)

Kappas Vaan:
Tällä viikolla tulee kiinalainen menopeli, hintakysymys lähinnä, sillä 700 € ei ole paha hinta BT49QT7 - skodesta.

Samppa:
Kirjoittelehan sitten kokemuksistasi Kiinalaisen kannsa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta