Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

polttoaine talvella

Aloittaja fight60, 29.12.14 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

fight60

Kiitos kovasti monipulisista kannanotoista. Varmaan jokainen vastaaja on omalla tavallaan oikeassa. Voihan olla että vastaava , toivottavasti hetkellinen vika on jokin noista mitä on vastattu tai tulkittu. Aina näistä tiedoista on kuitenkin hyötyä eteenpäin.

Partanen

Tentusta on se haitta, että se pesee öljyä laakereista ja sylinterin seinämiltä. Sitä haittaa ei pidä vähätellä. Oikea tapa on poistaa vesi järjestelmästä. Sen jälkeen on hyvä pitää tankki mahdollisimman täynnä, ja siten vähentää veden kertymistä tankkiin.

Iha oikeasti yritin nätisti ensin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Etsi joku tukemaan väitettäsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#18
Lainaus käyttäjältä: fight60 - 30.12.14 - klo:09:14
Kiitos kovasti monipulisista kannanotoista. Varmaan jokainen vastaaja on omalla tavallaan oikeassa. Voihan olla että vastaava , toivottavasti hetkellinen vika on jokin noista mitä on vastattu tai tulkittu. Aina näistä tiedoista on kuitenkin hyötyä eteenpäin.

Onko sulla alkuperäistä isompi suutin siellä kaasarissa?

************

Muistutan vielä, että on varoitettu käyttämästä 95e10 bensaa 2 tahtisissa, koska öljy ei sekoitu hyvin alkoholiin. Samasta syystä se itse lisätty tenttu on pahasta.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.12.14 - klo:10:21
Etsi joku tukemaan väitettäsi.

Eipä ole tarvetta semmoiseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

#19
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:07:28
Kyllä siitä haittaa on. Perustelut jo kerroin.
Saatujen vastausten perusteella ihmettelen, että lukivatko kaikki edes kysymystä, tai mikä tärkeämpää; ymmärsivätkö lukemansa.

Ilmeisesti polttoaineista ei ole väännetty tarpeeksi, kun pidempiaikaisillakin jäsenillä tuntuu perusasioissa riittävän vielä opeteltavaa.  ;D

"Ei missään nimessä mitään Masinoleja bensan sekaan, kun on kyse 2-tahtisesta. Alkoholi liuottaa muutenkin niukasti annosteltua voiteluainetta voitelukohteista"

Hyvä että täällä on joku asiantuntija, joka neuvoo perusasioissa, itse olen opiskellut yliopistoissa vain reilu 10 vuotta mm. orgaanista kemiaa ja lääketiedettä.
Bensa on tehokkaampi liuotin 2-tahtiöljylle ja sen lisäaineille kuin etanoli, bensa/etanoliseos ei siis liuota voiteluaineita bensaa tehokkaammin mistään.
98e tankkiin ja tarvittaessa korkillinen masinolia, vaikka joku pätemisen tarpeen takia muuta väittäisi.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:10:23
Muistutan vielä, että on varoitettu käyttämästä 95e10 bensaa 2 tahtisissa, koska öljy ei sekoitu hyvin alkoholiin. Samasta syystä se itse lisätty tenttu on pahasta.

Öljy sekoittuu mielestäsi huonosti alkoholiin, mutta alkoholi huuhtelee kuitenkin tehokkaasti öljyt pois voitelukohteista.
Jäämme odottamaan asiantuntijalausuntoasi tästä.

fight60

Tuli vielä mieleen, että olisko saanut vaikka liikaa bensaakin , jos ryyppy olis  jääny päälle tilapäisesti...

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 29.12.14 - klo:18:19
Johan tuo on todettu kun masinol ei liuota muovia ja bensan seassa oleva alkoholi liuottaa..

Missäköhän asia on todettu?
Masinolissa on pääraaka-aine etanolin lisäksi isopropanolia, ja ketoneita, jotka liuottavat erittäin tehokkaasti monia muoveja, joita alkoholit eivät liuota..

fight60

Eli korkillinen masinolia ei ainakaan siis haittaa , jos ei hyödytäkään. Laitoin siis. Ihmettelen vaan minne se mahdollinen vesi häviää, vaikka sitoutuisiskin jonnekin, vai sitoutuminenko tekee sen haitattomaksi....?

Partanen

#23
Lainaus käyttäjältä: fight60 - 30.12.14 - klo:11:14
Eli korkillinen masinolia ei ainakaan siis haittaa , jos ei hyödytäkään. Laitoin siis. Ihmettelen vaan minne se mahdollinen vesi häviää, vaikka sitoutuisiskin jonnekin, vai sitoutuminenko tekee sen haitattomaksi....?

Alkoholi sitoo veden itseensä, ja sitten se liemi tulee koneen läpi. 2 tahtisessa se liemi tulee kampikammion kautta, häiriten muutenkin niukkaa voitelua.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 30.12.14 - klo:10:53
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:10:23
Muistutan vielä, että on varoitettu käyttämästä 95e10 bensaa 2 tahtisissa, koska öljy ei sekoitu hyvin alkoholiin. Samasta syystä se itse lisätty tenttu on pahasta.

Öljy sekoittuu mielestäsi huonosti alkoholiin, mutta alkoholi huuhtelee kuitenkin tehokkaasti öljyt pois voitelukohteista.
Jäämme odottamaan asiantuntijalausuntoasi tästä.

Yliopistossako ne opetti, että alkoholi ei liuota, eli pese öljyä? Miksi sitten alkoholi kuivattaa muovia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#24
http://www.sivustot.net/wordpress/?page_id=350

Erittäin hyvä kooste viinabensasta. Öljyyn liittyen en löytänyt mitään. Viina-bensaseoksia on käytetty vuosisata sitten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:11:34
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 30.12.14 - klo:10:53
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:10:23
Muistutan vielä, että on varoitettu käyttämästä 95e10 bensaa 2 tahtisissa, koska öljy ei sekoitu hyvin alkoholiin. Samasta syystä se itse lisätty tenttu on pahasta.

Öljy sekoittuu mielestäsi huonosti alkoholiin, mutta alkoholi huuhtelee kuitenkin tehokkaasti öljyt pois voitelukohteista.
Jäämme odottamaan asiantuntijalausuntoasi tästä.

Yliopistossako ne opetti, että alkoholi ei liuota, eli pese öljyä? Miksi sitten alkoholi kuivattaa muovia.
Alkavaa dementiaako? Muovi on yleisnimike joka ei kerro mitään paitsi se kuuluu omaksi ryhmäkseen joissa ei ole yhtä yhteistä piirrettä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:11:34
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 30.12.14 - klo:10:53
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.12.14 - klo:10:23
Muistutan vielä, että on varoitettu käyttämästä 95e10 bensaa 2 tahtisissa, koska öljy ei sekoitu hyvin alkoholiin. Samasta syystä se itse lisätty tenttu on pahasta.

Öljy sekoittuu mielestäsi huonosti alkoholiin, mutta alkoholi huuhtelee kuitenkin tehokkaasti öljyt pois voitelukohteista.
Jäämme odottamaan asiantuntijalausuntoasi tästä.

Yliopistossako ne opetti, että alkoholi ei liuota, eli pese öljyä? Miksi sitten alkoholi kuivattaa muovia.

Mitäköhän tarkoitat muovin kuivattamisella?

Partanen

Sitä, että etanoli ja alkoholi liuottaa öljyä, eli kuivattaa joitakin muovilaatuja ja kumeja, koska sisältävät öljyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#28
Itse itseäni vuodelta 2012 lainaten.

Masinol sisältää isopropanolia 5-40%, joka on jäänestoaineena etanolia parempaa.

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/bensiiniin-isopropanolia

Edelleenkin tankkaan ysikasia näihin vehkeisiin.

EDIT: harmi kun tuo linkki ei näemmä enää toimi.
EDIT2: Laittamalla hakuun "Masinol" löytyy aiheesta useampi vääntö.  :D
EDIT3: Ja itse olen käyttänyt talviajossa mopoissa Masinolia jo toistakymmentä vuotta.
EDIT4: E-bensassa ei isopropanolialkoholia käsittääkseni ole
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: fight60 - 30.12.14 - klo:09:14
Kiitos kovasti monipulisista kannanotoista. Varmaan jokainen vastaaja on omalla tavallaan oikeassa. Voihan olla että vastaava , toivottavasti hetkellinen vika on jokin noista mitä on vastattu tai tulkittu. Aina näistä tiedoista on kuitenkin hyötyä eteenpäin.
Laske kaasutin lämpimänä tyhjäksi, poistuu epäilys polttoaineongelmista.
Aina kannattaa laskea kaasutin tyhjäksi puhtaaseen astiaa, sekin kertoo jotain
Kosteus saattaa vaikuttaa myös syttylaitteiden toimintaan,
puhdista ja kuivaa huolellisesti tulpanjohto, tulppa ja sen hattu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)