Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

polttoaine talvella

Aloittaja fight60, 29.12.14 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

fight60

Lieneekö paljonkin hyötyä laittaa vaikka masinolia bensiinin sekaan, kun noi säätkin kovin vaihtelee. Kävin juuri tankilla ja pätki vähän mennen tullen....olisko kosteutta...pakkasta täällä espoossa  15 astetta. Viime talvena ei ilmenny ongelmaa, mut ei tainnu olla aivan noin kylmää. uuden akun juuri laitoin myös.

latromster

Lainaus käyttäjältä: fight60 - 29.12.14 - klo:15:16
Lieneekö paljonkin hyötyä laittaa vaikka masinolia bensiinin sekaan, kun noi säätkin kovin vaihtelee. Kävin juuri tankilla ja pätki vähän mennen tullen....olisko kosteutta...pakkasta täällä espoossa  15 astetta. Viime talvena ei ilmenny ongelmaa, mut ei tainnu olla aivan noin kylmää. uuden akun juuri laitoin myös.

E85 taitaa toimia myös. Jos pitää tankin täynnä, niin ongelmaa ei tule?

fight60

v-poveria olen käyttänyt koko ajan, käyneekö edes e-85.....Peugeot sf 2tahti on pyörä

Coastside

Rikastimen nokeama tulppa ehkä syy? Bensoissa on jo alkoholia valmiina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Ite laitan aina tankatessa korkillisen masinolia, tankatessa menee noin 5 litraa.
Oikein kosteilla keleillä 2 korkillista.
Ei ole mopokaan pätkinyt ja on saanu ajella huoletta.
Niin ja V-poweria hölmölästä aina otan..
Tuo bensan seassa oleva alkoholi ei välttämättä ole samaa kamaa kuin nuo masinolit ym..
Johan tuo on todettu kun masinol ei liuota muovia ja bensan seassa oleva alkoholi liuottaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Ei missään nimessä mitään Masinoleja bensan sekaan, kun on kyse 2-tahtisesta. Alkoholi liuottaa muutenkin niukasti annosteltua voiteluainetta voitelukohteista. Bensassa itsessään on jo muutenkin turhan paljon alkoholia nykyisin.

Joskun kaasuttimen pohjasta löytyy tyhjennysruuvi, niin sen kautta kaasuttimen tyhjennys, ja toivoen että mahdolliset vedet tulisivat ulos. Joskus voi olla tarpeen puhdistaa kaasutin vähän niinkuin määräaikaishuoltona, jos ei muuten.

Kylmillä keleillä olisi hyvä laittaa 5-10% alkuperäistä suurempi pääsuutin. Samoin voisi nostaa kaasuttimen neulaa pykälän tai pari, jos säätö löytyy. Tällä kompensoidaan kylmän ilman aikaansaama laihentunut seos. Laihentunut seos voi tuntua pienoisena nykimisenä. Pahimmassa tapauksessa seurauksena on moottorivaurio.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Alkoholibensalle voi tehdä kokeen. Täyttää kirkkaan pullon ja tipauttaa siihen hieman vettä. Sekoittaa ja jos vesi katoaa, lisätenttua ei tarvitse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Korkillinen tai kaksi masinolia 5 litran tankkauksen yhteydessä ei ole rikkonut ainuttakaan mopoa, olkoon 2 tai 4 tahtinen, manuaalinen tai kuminauhavetoinen, kesällä tai talvella.
Päinvastoin on paljolta ropailulta tien päällä säästänyt monia kun saa bensan seasta vettä pois.
Enemmän tämä nykybensa on mopoja tien päälle jättänyt kuin masinoli lisäys..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Mutta kun se bensan seassa oleva etanoli sitoo veden itseensä, niin ei tarvita Masinolia, eli lisää alkoholia. Jos ei mopo toimi ilman Masinolia, niin kannattaa etsiä vika ja korjata se. Terve moottori ja polttoainejärjestelmä ei Masinolia kaipaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Tuo on kesäkuskin mielipide, ei ole kokemusta talviajosta ja sen olosuhteista.
Uskoo kuka haluaa ja ketä, sitä joka ajaa talvet vai sitä joka ajaa vain kesät ja kuka ei usko niin ei vaan usko.
Näistä polttoaineista on jo väännetty aivan tarpeeksi täällä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Lumikausi on veden kannalta harmittomin, jos skode on aina ulkona. Kosteutta on ilmassa vähän. Syyssateet on pahin kausi. Olen aina helpottunut kun lumi tulee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Juuri näin, isoin kiusa on nollan molemmin puolin sahaava sää sekalaisine sateineen..
Monesti mopo toimii mainiosti kaikenlaisissa keleissä sateesta helteeseen ja pakkaseen, mutta renkaiden heittämä märkä lumisohjo likellä nollan lämpötiloissa meneekin sellaisiin paikkoihin minne ei normi sade pääse ja sohjon sisältämä suola tekee kivaa kiusaa liittimissä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

helkama sc-r

Etanoli sitoo vajaa 2% vettä, niin, että se vielä liukenee bensaan, 98e alle 2ml/l
Huoltoaseman bensoissa on varmasti kosteutta, vedettömän etanolin valmistaminen on kallista.
Tilkka masinolia kosteilla keleillä tuskin ainakaan haittaa.

Partanen

Kyllä siitä haittaa on. Perustelut jo kerroin.

Tietenkin aiheenaloittaja tekee itse lopullisen päätöksen. Saatujen vastausten perusteella ihmettelen, että lukivatko kaikki edes kysymystä, tai mikä tärkeämpää; ymmärsivätkö lukemansa.

On totta, että en aja skootterilla talvella, kovin paljoa. Monella muulla kaasaripelillä kyllä on tullut ajettua. Ei se moottorin toiminta eroa siitä onko moottori skootterissa, vai jossain muussa kulkineessa.

Ilmeisesti polttoaineista ei ole väännetty tarpeeksi, kun pidempiaikaisillakin jäsenillä tuntuu perusasioissa riittävän vielä opeteltavaa.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#14
Jos nyt tarkkoja ollaan oli aloittajan huoli pätkiminen jonka syyksi arvaili vettä kaasuttimessa. Pakkasta oli ollut -15. Kestää kauan että kaasutin lämpiää niin että jää sulaa ja kammiossa liikkuva vesihelmi pääsee suutinta tukkimaan. Siitä seuraa pehmeää nykimistä ja jopa sammuminen. Tuo jään ja veden olomuotojen vaihtelun vaikutus on yksi keino arvioida asiaa. Tulpan ja sytytyslaitteiden yleensä aiheuttama häiriö on enemmän pätkimistä jolloin käynti katkeilee terävästi.

Tentusta ei ole haittaakaan ja säännöllisesti lisättynä se poistaa vettä tankista.

Partasen tyyli on riidanhaluinen tiedosti hän sen tai ei. Joku jäähy olisi hyvä välillä saada. Tyyli toistuu aiheesta riippumatta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04