Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Vespa LX50 4T 4V sytytystulppa

<< < (2/9) > >>

-Zone-:

--- Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 06.09.14 - klo:00:12 ---Ei ne tulpatkaan mitään rakettitiedettä ole.

--- Lainaus päättyy ---
Toisaalta samaa mieltä toisaalta eri. Jos homma olisi rakettitiedettä, ei olisi vieläkään yhtään tulppaa jonka kuluttaja voisi itse pyöräänsä ostaa ja taas troisaalta mikäli ei olisi, tulppia olisi kuluttajan valittavissa kilotain. Onneksi homma ei ole rakettitiedettä (mä en toidä hittojakaan suuttimien hyötysuhteista) en voisi pistää tiaukseen että haluan ehdottomasti BREIX8 tulpan :)

Partanen:
Mopo ei ehkä ole niin tarkka, mutta minä olen. Vain oikea tulppa kelpaa mun ajopeleihin. Varsinkin sen jälkeen, kun kaverin uutena hankittu Punto alkoi jättämään satunnaisesti tielle. Ei se kaveria jättänyt, mutta vaimonsa kyllä. Kun kaveri sitä sitten meni tienposkesta käynnistelemään, niin laakista käymään. Taisi olle niitä avioliiton ylämäkiä ne.

Myöhemmin syytä etsittiin merkkiliikkeessä. Tulpat oli kaveri vaihtanut jossain vaiheessa itse, mutta tulppien merkinnässä oli yhden merkin ero merkkiliikkeen tulppiin verrattuna. Ja se ero oli käsittääkseni niissä tulpan tunnuksen jälkimmäisissä "nippelitiedoissa". Ei ollut ilmeisesti ensimmäinen tapaus, ja merkkiliike vaihtoi oikeat tulpat koneeseen. Väärät (vaikkakin oikean näköiset) tulpat aiheuttivat jonkin muun komponentin ylikuumenemisen. Kun ko. komponentti jäähtyi, auto taas toimi normaalisti.

Ei ne huvikseen tee niin paljon eri mallisia tulppia. Tapauksesta riippuen kannattaa käyttää oikeaa tulppaa,  jos haluaa ajoissa perille.

ko2610:
Varmaan tästäkin maasta löytyy miljoona esimerkkiä siitä, miten väärällä tulpalla ei auto toimi. Omalla kohdalla löytyy muutama esimerkki siitä, miten oikealla tulpalla ei toimi. Juurikin Champion kuuluu merkkituotteisiin, joita kartan kuin ruttoa. Mieluummin laitan yhden merkin virheellä olevan KGB:n.
Olisikohan kaverisi laittamissa tulpissa se yhden merkin ero ollut juurikin R-kirjain? Sillä kun on oikeasti merkitystä.

Partanen:
R on yleensä ennen lämpöarvoa, ei "nippelitiedoissa". Kun ylläolevaa kirjoitin, niin mietin itsekin että olisiko kyse ollut ärrästä. Epätodennäköistä, koska jo -90 luvulla kaikki varaosakirjat suosittivat R-tulppia. En jaksa uskoa, että Puntoon olisi myyty ärrättömiä tulppia missään varaosaliikkeessä.

Mulla ei ole pitkiin aikoihin tulpat hajoilleet. En edes muista milloin viimeksi. Sen muistan, kun Sunnyn ostin kansivikaisena. Laitoin uudet tulpat, säädin sytkän ohjearvoon, ja tankkasin 98:a joka oli siihen autoon suositus, niin "kansivika" oli korjattu. Olkoon tämmöisenä esimerkkinä siitä, että vika ei ollut oikeissa tulpissa, vaan entisen omistajan toilailuissa, tai säästämisen halussa. Ehkä oli tarkoituksella säätänyt sytkää myöhäiselle voidakseen käyttää matalampaa oktaania, en tiedä.

Coastside:
Liian kuuma tulppa voi alkaa nakuttaa (johtaa konerikkoon) tai sulaa ja liian kylmä karstoittuu toimimattomaksi. Asiaa tiedostamattoman elämästä voi tulla kurjaa jos kulkine hyytyy pahaan paikkaan ja aikaan. Selittämättömät viat on ilkeimpiä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta