Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Aprilia / Derbi / Gilera / Piaggio / Vespa

Vespa LX50 4T 4V sytytystulppa

(1/9) > >>

Jkarha:
Tarttis viisaampien neuvoa...
Kävin oikein varaosatiskiltä hakemassa varatulpan LX50:een jotta varmasti tulee oikea tyyppi.
Lykkäsivät minulle tulpan CHAMPION PIAGGIO RG4HCX.
Olin kuvitellut saavani NGK tulpan mutta ajattelin että tuo on varmaan yhteensopiva. Hintakin oli sama kauhistuttava n. 20e.
Kun googletin tuolla championin koodilla, tuli viitteitä lähinnä isompiin Vespoihin. Onko tuo nyt oikea tulppa vai ei, onko jotain yhteensopivuustaulukkoa tms. ?
En haluaisi tien päällä todeta jos on väärä tulppa  :)

Partanen:
Googlen avulla tulin siihen tulokseen, että voisi jopa olla sopiva tulppa. Piaggion varaosanumero näyttäisi olevan 438027. Ja tolla numerolla löytyy eniten CHAMPION RG4HC tulppaa. Vielä pitäisi selvitellä mitä se X lopussa tarkoittaa.

Tämän sivun perusteella yksi ja sama tulppa käy aika moneen peliin, ja olin näkeväni LX:n siellä joukossa:

http://www.smotol.it/Prodotti/tabid/63/ProdID/1902/language/it-IT/Default.aspx

Mutta tuokin on kaupan sivu, joten ihan varma se ei ole. Easyparts:kin antoi jos jonkinlaista vaihtoehtoa, kun pariin eri Vespa-malliin yritin tulppaa löytää. Senkään kaupan sivulla ei kuvat aina ihan täysin vastaa tuotetta, vaan kuvat ovat suuntaa antavia.

Jkarha:
OK kiitos tästä.   
Otan huomenna varmuudeksi tulpan irti moposta ja vertaan niitä. Tiedä vaikka kokeilisin käynnistääkin myös tuolla championilla.







Partanen:
Vaikka koneissa on eroja, niin yhdistävä tekijä saattaisi olla neliventtiilinen kansi. Se tuo vähän tilan ahtautta, ja rajoittaa tulpan kokoa, jos verrataan vanhempiin ratkaisuihin.

ko2610:
Ei ne tulpatkaan mitään rakettitiedettä ole. Kaikkein oleellisin asia on fyysinen koko, että sopii paikalleen. Kierre nyt tietysti heti rajaa väärän kokoisia pois ja sitten kierreosan pituus määrää mihin kärkiväli osuu. Kun se on palotilan puolella eikä kärki osu mäntään, asia on kunnossa. Seuraava tekijä on tulpan lämpöarvo, jolla ei ole suoraan mitään tekemistä moottorin käynnin kanssa. Lämpöarvosta riippumatta uusi tulppa toimii samalla tavalla ensimmäisellä käynnistyksellä. Lämpöarvo määrää sen, mitä jatkossa tapahtuu: kylmä tulppa nokeutuu ja kuumasta sulaa kärki noin yksinkertaistettuna. Sopivalla lämpöarvolla tulppa pysyy puhtaana sulamatta. Virikoneessa ei välttämättä alkuperäinen tulppa ole enää oikea. Jos sytytysjärjestelmä on suunniteltu käyttämään ns. vastustulppaa, pitää korvaavankin tulpan olla sellainen.
Tuota Championin koodia yritin selvittää, niin päädyin seuraavanlaiseen tulokseen: R=vastustulppa, G=koko ja 4=lämpöarvo. Loppu on tulpan rakenteesta kertovaa nippelitietoa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta