Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko mopoilu vaarallista, mielipiteitä?

Aloittaja Eki, 25.04.14 - klo:08:51

« edellinen - seuraava »

Eki

Tässä nyt iäkkäämpänä jo seitsemännen skootterin omistajana olen huomannut mm seuraavaa: jos esikaupunkialueella on nopeusrajoitus 50kmh ja ajat sitä tienpätkää ihan oikeassa reunassa sen mitä vakiomopo kulkee, elikä juuri ja juuri 50kmh yleensä, niin autoilijoista 90% ajaa sinusta varmasti ohi. Kun itse ajat sitä tien oikeaa reunaa, on siellä reunasssa yleensä esim. monttuja joissa viemärikaivoja sadevesille ja yleensä näitä kaivonkansia ym kuoppaa enemmän tai vähemmän. Jos mopo kulkee vaikkapa 60kmh (rikka pois), niin nämä ohittelijat vähenevät oman kokemukseni mukaan noin 50%, loput ajaa ohi vaikka mopo kulkisi 70kmh, sekin on koettu niin sata kertaa, elikä moposta on vaan pakko päästä ohi. En tiedä onko se joku häpeä ajaa mopon perässä, vaikka mopo ei olisi siellä tienlaidassa tippaakaan tukkona muulle liikenteelle, kun se kulkee sallitun nopeuden ylikin, vakiolla kyllä on kaikkein vaarallisinta yleisesti ottaen ajella tietyissä tilanteissa. Olisi kiva lukea erilaisia mielipiteitä lukijoiden omista kokemuksista/näkemyksistä ja huom. en yllytä yhtäkään mopoilijaa laittomuuksiin, elikä jokainen tekee omat ajelunsa omilla aivoituksillaan, siinä mielessä että onko mopo täysin vakio vaiko ei? Eki :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

#1
Tuttua on..

Olen maantiellä saanut kerran autonpeilistä iskun vasempaan kyynärpäähän. Vaikka ohittavan auton nopeusero tuskin oli 15km/h suurempi, niin kyllä sekin jo riittävän kipeetä teki. En sentään kaatunut jolloin olisi saanut iskuja muuallekin. Tästä viisastuneena on oppinut varovaiseksi autoilijoidenkin puolesta vaikka kyseisessä tapauksessa autoilijan syy se oikeasti olikin. Auton kanssa kun jää mopomies aina kakkoseksi. Auto tosiaan ohittaa aina mopon jos kuski on niin päättänyt. Ihan sama vaikka satasen rajoituksella paahtaisi 110km/h.

Pääosin maanteillä on silti mennyt kaupunkiajoa paremmin ja kun tiedostaa että takaa tuleva auto ohittaa sinut joka tapauksessa niin tilanteeseen voi sentään itse vähän varautua. Se ei vaan kauheasti auta jos vastaan tulee myös auto niin takaasi tuleva auto väistää poikkeuksetta enemmän sinne mopoilijan puolelle. Joskus käy tuuri ja sattuu bussipysäkki juuri sopivasti levennykseksi. Harvemmin tosin. Paras tilanne maantieajossa on kun autoja ei näy ja saa ajella kunnolla siellä ajoradalla eikä tarvitse tähdätä siihen 10 senttiä leveään pientareeseen pullonsirujen ja muiden roskien sekaan.

Kaupunkiajo mopon laillisilla nopeuksilla on pelkkää tulppana olemista ja eteenkin viiden ruuhkassa kun tilaa ei ole autot painaa kylkeä hipoen ohi. Joskus mennään jopa risteysalueella. Kaikilla on kiire ja mopomies siellä välissä aiheuttaa entistä enemmän rattiraivoa. Vakiomopo eteenkin sillä se kiihtyy siihen lailliseenkin nopeuteensa hitaammin. Jos käytän laittoman sylinterini vääntöä kiihdytyksiin sekä ajan yli lain salliman ei kaupungissakaan ole juurikaan ongelmia. Edelleen pitää tietty varoa kun autolle mopo jää aina kakkoseksi, mutta vähemmän tulee niitä vaaratilanteita.

Eki

Samat maantiekokemukset, eipä ole monesti rekka hiponut kyynärpäätä, mutta muutaman kerran kuitenkin, itse ajan maanteillä yleensä valkoisen laitaviivan tuntumassa ja jopa sen oikealla puolen jos vain on asfalttia riittävästi siellä ajamiseen? Yhden ongelman olen siinäkin reunaviivan oikealla puolen ajamisessa huomannut: milloin siellä törmää mihin tavarahan milloinkin, oli joku kalikka kerran enkä kerennyt väistää, ei siinä muuta mutta etukumi tyhjeni ja onneksi huoltis oli lähellä, mistä sitä paikkausvaahtoa ostin millä homma korjautuikin, kun olin kaukana yleisestä sivistyksestä silloin! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#3
Kolme rinnan tilanteita tekevät ajavat yleensä lokarissa kiinni joten laitaan ei kannata pahassa paikassa asettua vaan keskelle kaistaa ja kun voi väistää hyvin, antaa sille tietä.

Heijastinliivi saa autoilijan pitämään välimatkaa ja ohittamaan kauempaa.

Hulluin ohittaja ohitti risteyksessä kääntymissuuntani puolelta kytättyään takana kaksi kilometria. Kuorkka ohitti miltei hipoen lumimyrskyssä jossa ajoin kolmea kymppiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Silloin kun mopolla kurvailin, niin jäi tuntuma, että jotkin autoilijat yrittivät ns. opettaa. Yllättyivät sitten, kun mopa ajoikin aikuinen. Tuli tosta heijastinliivistä vaan mieleen, että autoilijat eivät ehkä kehtaa olla niin röyhkeitä, jos tietävät mopon selässä olevan aikuisen.

Kylillä ajelin yleensä keskellä kaistaa, ja syrjäkylillä pyrin ajelemaan pyöräteillä, jos se oli sallittua.

Nyt isommillakin ajellessa huomaa, että autoilijat lähtevät tavallista rajummin liikennevaloista, jos olen jonon keulilla. Typerää touhua.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.14 - klo:09:29
Kolme rinnan tilanteita tekevät ajavat yleensä lokarissa kiinni joten laitaan ei kannata pahassa paikassa asettua vaan keskelle kaistaa ja kun voi väistää hyvin, antaa sille tietä.
Ei ole tullut mieleen kokeilla. Voi toimia tai sitten se voi provosoida kotilokuskia kostamaan tempun jollekin toiselle mopoilijalle. Niillä puskurissaroikkuvilla kun tuntuu olevan muitakin asenneongelmia..
Huomioliivit omistan, mutta on toisinaan jääneet kotiin. Pimeällä ne on hyvät fillarillakin liikkuessa.

oskuk

Ilman muuta taajamassa keskellä kaistaa, reunassa ajamalla kerää vaan riskiä. Se, että moposta halutaan ohi ei toki rajoitu mopoihin, vaan on mutenkin kaksipyöräisten "ongelma" Ongelmaa ymmärtää, kun ajelee jonkun huojuvan, tai ainakin siltä vaikuttavan vehkeen perässä. Semmoista hieman kännisentapaista ajelua kun katselee, siitä haluaa pois, ja ohittaminen on monelle se 1. vaihtoehto. Miksi kaksipyöräinen vaikuttaa epävarmalta? No, kun se katselee koko ajan peileistä mitä se omituisesti käyttäytyvä takana puuhaa, josko vaikka vilkun laittaisi päälle ohituksen merkiksi, epätodennäköistä tosin, lisäksi kaksipyöräinen väistelee niitä märkiä suojatiemaalauksia, kaivonkansia, hiekkaa, halkeamia, monttuja ja urapaikkauksia, mutta koska takana ajava ei tämmöisiä edes tule ajatelleeksi, pitää hän ajelua omituisena.

Toki on myös se ryhmä autoilijoita, joile mopo on tukko ja ripesti liikkuva taas kaahari, ja kummallekin on hyvä ja velvollisuuskin näyttää missä mennään!

FrozenCorpse

Kotilot ei kunnoita, eli ajelevat hyvä ettei yli niin muuten vaan niin, että vähemmästäki pelästyy! >:(
Ei auta huitominen, ei näkyvyyden lisääminen, olet mopokuski = olet haitta!
Nuoret ja innokkaat sekä täynnä näyttämisenhalua olevat nuoret kuskit on ihan oma lukunsa niin omasta kuin muidenkin puolesta, koska yksi mätä omena pilaa koko korin ja sitten, nekin tahtoo välillä tehdä ties mitä, kuskin sukupuoleen katsomatta.

"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

oskuk

Eiköhän keskimäärin mopoilijoissa ole paljon enemmän niitä ääresthörhöjä, jos tilastolisesti katsotaan?
Se on tieytenkin totta, ettei mopoilijat hirveästi puhu kännyyn tai naputtele viestejä, josko meikkaavatkaan ajon aikana ;-)

LaDitch

Hyvä aihe.
On myös nelitahtisia mopoja ja kakstahtisissa on monesti myös katti ja ei ne käryä sen enempää kuin autotkaan.
Ongelma on hidas vauhti ja pieni rekisterikilpi, 60 sallittu huippunopeus ja isompi prätkän kilpi vois auttaa jo paljon.
Kun ajelin gts 125 vespalla niin ei ollut minkäänlaisia edellämainittuja ongelmia taajama-alueilla puhumattakaan siitä kun on
liikenteessä prätkällä, ei minkäänlaisia kiilailuita tai ohitusyrityksiä taajamassa. Mopo on maineensa vanki :(

konenikkari

Oikea asenne..on, kun ei kulje nenä edellä menevän persiissä, ei haise  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Päästään taas siihen että mopo on luokkana turha. Kaikille vaan kevarit, kyllä sitä nuori vuoden jaksaa varrota. ;-)

konenikkari

Nonni, oskuk,nuori (hetimullekaikkitänne) siis jaksaa varrota  :o
Ei sillä ajoneuvoluokalla kait ole muuta merkitystä kuin, mopoilu on halvempaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pugt200

Mopoihinkin voisi tuoda kaksi luokkaa, kuristetut 45 km/h ja rajoittamattomat max 80 km/h. Nopeammille isommat vakuutusmaksut ja joku verotarra rekkariin. Silloin saisi mopokortille katetta, kun ei tarvitsisi ehkä heti vaihtaa kevariin, jos luokka nousisi vaikkapa vuoden ajelun jölkeen. Täällä pk-seudulla voisi myös mennä kehäteille muulle liikenteelle tukkeeksi. Samalla poistuisi oikeus ajella pyöräteillä.

oskuk

Juu, toki kevarista voisi tehdä kuristetunkin version ;-)

Lisää luokkia ja kuristuksia, niistähän olemme aina tykäneet? ;-D