Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pitkien käyttö liikenteessä ja mopon ajovalopakko

Aloittaja Irkku, 02.10.07 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

PappaSkootteri

eli pitkiä eikö vieläkään lainmukaan tarvitse olla?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Jos sellainen on asennettu, sen pitää toimia, koska jos sen namikka on niin sen takaa pitää löytyä toiminto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.12 - klo:21:11
Jos sellainen on asennettu, sen pitää toimia, koska jos sen namikka on niin sen takaa pitää löytyä toiminto.
Tämä päti ainakin mönkijöissä, miksei mopoissakin. Tosiaan lain mukaan pitkät eivät ole pakolliset.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Pitkiä valoja puoltaa ainakin se että on toinen varalta jos toinen rikkoutuu. Myös vastaantulijan häikäisy yhdellä valolla ei ole hyvä asia jos samalla haluaa nähdä näkyä) edemmäs.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

perttikalevi

Viime yön ajossa käytin pitkiä valoja kaiken aikaa, koska eihän ne mopon valot niin kaksisia ole että niistä vastaantulija häikäistyisi. Ei kukaan vastaantulija yön aikana vilautellut valojaan, päinvastoin eivät ilmeisesti meinanneet pitkistä huolimatta havaita minua koska ajelivat luvattoman lähelle pitkät päällä. 

Partanen

Ehkäpä vastaantulijat odottelivat, että vaihdat lyhkäsille. Autossa istutaan melko matalalla, joten moponkin valo saattaa tuntua kirkkaalta, kun suoraan silmiin loistaa.

Ymmärrän kyllä, jos kaksipyöräisellä pidetään pitkiä päällä päivänvalossa. Silloinhan se päivänvalo syö osan valotehosta. Mutta yöllä ja pimeällä vähempikin häikäisy vaikeuttaa näkemistä, joten parempi vaihdella lyhkäsille, jos on vastaantulijoita.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mutkissa ei ulkokaarteen pulella kannata vaihtaa lyhyille. Pitkät ei häikäise ja jokin tien reunassa voi päästä yllättämään lyhyillä. Nauroin vakuutuksen hirvikorvaukselle kunnes peuroja kulki yhtenä nauhana tien yli aivan editse hämärissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

perttikalevi

Ne mopon pitkät valot ei todellakaan näytä edes sinne mihin autojen lyhyet näyttävät, joten eivät voi häikäistä ketään, paitsi jos joku haluaa niitä oikein erikseen tuijottaa, mutta silloinhan vastaantulijan katse on aivan väärässä suunnassa ei siellä mihin auton on tarkoitus mennä. Mopollahan ajetaan vielä kaikenlisäksi tien oikeassa reunassa joten aika fakiiri täytyy olla häikäistyäkseen vastaantulevan mopon valoista. Jos ne häikäisevät vastaan tulijaa on valojen suuntaus ehdottomasti tarkistettava ja korjattava.

Partanen

Kyllä vastaantulevan ajoneuvon, moponkin, edustaa pitää pystyä katsomaan. Niitä hirviä voi tulla myös vasemmalta, vaikka liikennemerkki näyttäisikin niiden tulevan oikealta. Tästä saataisiin varmaan loputon keskustelu aikaan, kuten sumuvaloistakin. En viitsisi siihen ryhtyä. Kehoitan lukemaan tieliikennelakia, se kieltää valojen käytön niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

Ihmettelen suuresti, että miten valot voivat olla niin säädetty, ettei pitkät valot häikäise vastaantulijaa. Lähivalonkin on tarkoitus näyttää pidemmälle kuin 5 metrin päähän. Lähivalon valikeilan pitäisi laskea 1cm metrin matkalla. Eli viiden metrin päässä lampusta valokeilan pitäisi olla 5cm alempana kuin valaisimen keskiosa. Mopon valotehoilla ei siis välttämättä suoralla tiellä edes näe valon rajaa. Mars valoja säätämään.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kolehmainen2

#39
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.07.12 - klo:21:33
Kyllä vastaantulevan ajoneuvon, moponkin, edustaa pitää pystyä katsomaan. Niitä hirviä voi tulla myös vasemmalta, vaikka liikennemerkki näyttäisikin niiden tulevan oikealta. Tästä saataisiin varmaan loputon keskustelu aikaan, kuten sumuvaloistakin. En viitsisi siihen ryhtyä. Kehoitan lukemaan tieliikennelakia, se kieltää valojen käytön niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.

Ihmettelen suuresti, että miten valot voivat olla niin säädetty, ettei pitkät valot häikäise vastaantulijaa. Lähivalonkin on tarkoitus näyttää pidemmälle kuin 5 metrin päähän. Lähivalon valikeilan pitäisi laskea 1cm metrin matkalla. Eli viiden metrin päässä lampusta valokeilan pitäisi olla 5cm alempana kuin valaisimen keskiosa. Mopon valotehoilla ei siis välttämättä suoralla tiellä edes näe valon rajaa. Mars valoja säätämään.  ;)

***** tollaset jotka luulee et pitkien valojen käyttö tuo lisää omaa huomattavuutta pimeällä. EI PIDÄ PAIKKAANSA! Jos käytätte pitkiä valoja pimeässä niin vastaan tulija voi sokaistua ja tämä VOI aiheuttaa vaaratilanteen niin vastaantulijalle kuin myös pitkät päällä ajavallekkin.
Kymco Spacer, Solifer Retro -12

perttikalevi

Muistakaa vaikka hermostuttekin, nyt puhutaan mopojen tehottomista valoista. Laki on tietenkin laki mutta ei aina täysin kohdallaan. Ja jokainen tulee onnelliseksi omalla tyylillään. Mutta jos sinua vastaantulevan mopon valot häikäisevät niin katso johonkin muuhun kohtaan kuin mopon valoon.

Coastside

#41
Kuten pimeässä ajaneet ovat huomanneet on tilanteet hyvin vaihtelevat. Ne vaihtelee pimeistä tien syheröistä hyvin valaistuihin suoriin katuihin. Hämäränäköisen ihmisen häikäisee millä tuikulla tahansa mutta valoisaan sopeutuneen ei. Oma arvio voi heittää siitä syystä että itse näkee heijastuneen valon ja vastaantulija suoran valon. Jos paikka on sellainen että mopon valoläikän erottaa selvästi asfaltista, on häikäisyn vaara varsinkin mäkisessä tiestössä jossa valot osoittaa paikoin suoraan vastaantulijaan. Lyhyillä valoilla se vähenee ja jos näköala on muutenkin rajoittunut, ei pitkistä valoista ole hyötyä. Häikäistynyt ihminen voi ajaa hetkittäin sokaistuneena, lähinnä oletustensa varassa ja mopoilijaa päin, joka uskoo tulleensa havaituksi, autojen ja muiden valojen seasta. Autoilijan näkökenttä on aina mopoilijaan verraten huonompi. Hyvin huonoissa näkyvyysoloissa, vain heijastinliivit auttavat erottumaan niin että katsoja mieltää heti ihmiseksi. Kyse voi olla ratkaisevasta sekunnista kohtaamistilanteessa. Liivistä on sekin hyöty että autoilijat välttävät lähellä takana ajoa heijastimien kiilun vuoksi ja lisätilaa saa noin 100 m verraten ilman niitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#42
Lainaus käyttäjältä: perttikalevi - 18.07.12 - klo:02:05
Muistakaa vaikka hermostuttekin, nyt puhutaan mopojen tehottomista valoista. Laki on tietenkin laki mutta ei aina täysin kohdallaan. Ja jokainen tulee onnelliseksi omalla tyylillään. Mutta jos sinua vastaantulevan mopon valot häikäisevät niin katso johonkin muuhun kohtaan kuin mopon valoon.

Kaikki ajovalot ajoneuvosta riippumatta ovat sillä tavoin heikkotehoisia, etteivät ne saa yötä muutettua päiväksi. Mopon valot riittänevät mopon nopeuksiin. Silti moponkin pitkien valojen suuntaus on semmoinen, että pienemmällä wattimäärälläkin häikäisevät. Häikäisyllä en tässä yhteydessä tarkoita sokeutumista, vaan näkemisen hetkellistä huonontumista.

Jopa liian kirkkaat merkki- ja/tai mittaristovalot haittaavat hämäränäköä.

Ihmisen silmä on hidas sopeutumaan hämärään, ja ottaa aikansa ennenkuin kirkkaan valon näkemisen jälkeen taas näkee kunnolla hämärässä. Se ei ole edes yksilöllistä, vaan ihan ominaisuus. Sanan "sauvasolu" kun kirjoittaa googleen, niin saattaa joillekin lähteä valaistumaan tämä asia.

Aina kun kuulee tai lukee kommentteja, että "elä katso vastaantulevan valoihin", niin hirvittää että miten ihmiset ajelevat tuolla jossain. Silmät kiinnikö?  ??? Kyllä vastaantulevan auton edustaa pitää pystyä katsomaan. Siinä edustalla saattaa olla mitä tahansa. Siksi valoille on asetettu tehorajat.

Jos vastaantulevan mopon valot häikäisee pimeässä/hämärässä, niin kyllä minäkin pitäisin pitkät päällä pitkään, kohdattaessa. Päivällä saa mun puolesta pitää pitkiä päällä, prätkissä ja mopoissa, jos tahtoo.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Oli eräs nainen joka ajoi kolareita periaatteella: "Minulla on etuajo-oikeus", siis ajoi tahallaan toista päin. Alan haistaa samaa asennetta.
Se nyt vain on niin että lyhyille vaihto on kohtelijasta vastaantulevia kohtaan eikä yleensä haittaa jos on tarkkaillut tietä vastaantulijan valoissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04