Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pitkien käyttö liikenteessä ja mopon ajovalopakko

Aloittaja Irkku, 02.10.07 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

FrozenCorpse

Nykyisessä on pitkät ja lyhyet erikseen, todella tehokkaat :) <3
Pitkille on myös vilkkunappi, voi pikakäyttää pitkiä  :D Loistavaa!
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

ebba

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: pitääkö mopossa olla ajovalot päällä päivällä? En löytänyt mistään selvää vastausta tähän. Tietäiskö täällä joku? Ja jos joku tietää, niin tiedätkö linkin, jossa asiasta mainitaan.

Walle

On pidettävä.
No oikeesti en ole varma  :). On vaan tullu ajettua pitkät päällä ennen ajovalopakkoa ja helpottaa ajelua kummasti kun puusilmätkin näkee. Pitkillähän ei mopossa tee mitään pimeässä. Pitkien langan kuluminen päivällä ajellessa ei silleen lisää polttimoiden kulumista.

pugt200

Luultavasti pitää, koska uusissa euromopoissa ei valoja voi edes sammuttaa.

Walle

Varmaan parempi näin. Kun nykyään kaikki valottomat kulkuneuvot on parkissa. Eli liikkuvissa melkein pitäis olla valot. Ihmiset on tottunut tohon. Eipä mopolla viitsi alkaa kapinoimaan, kun ei edes bensaa säästä.

JaakkoFagerlund

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267, pykälä 36:

LainaaMoottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tagatubos

#21
Yllä tuo linkki tulikin...
Tuntuuhan se typerältä pitää ajovaloja päällä päivällä.. mutta näillä leveysasteilla tuo tuikku tuo hieman lisänäkyvyyttä ja turvallisuutta vastavalossa, kun aurinko on matalalla..
Ajan itse rekkaa ja joskus pahassa vastavalossa on todella karmivaa sihdata vastaantulevan ja pientareella ajavan mopon välistä, jos jommalla kummalla ei ole valoja päällä... on vain luotettava siihen, että ovat omalla kaistalla..

Muokkaus:

Ihan oikeasti, PITÄKÄÄ NE VALOT PÄÄLLÄ ajaessa, vaikka miten typerältä se tuntuisi!
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Plom

Pitkiä valoja ei sitten kannata käyttää jos ajaa jonkun toisen perässä....häikäisee ihan kiitettävästi peilien kautta. Ajovalopakko on ollut tosiaan jo vuosikausia. Tosin mopoonkin saa asentaa LED-huomiovalon jos oikein ahdistaa poltella sitä ajovaloa päiväsaikaan. :-X

JaakkoFagerlund

Ehkä se tuntuu pölöltä ajaa keskellä kirkasta päivää valojen kanssa, mutta se helpottaa kummasti, kun tietää että valot päällä olevan auton erottaa parkissa olevasta ja on helpompi ennakoida omaa ajoaan, kun tietää että edessä on joku liikkeellä tai mahdollisesti lähdössä liikkeelle :)

Hollannissa kun kävin ja siellä kun ei tuota pakkoa ole, niin autossa etupenkillä istuessa kyllä hirvitti katsella sitä liikennettä, kun autoja liikkui ilman valoja eikä osannut aina sanoa, että liikkuuko joku auto vai ei ja muutamia jäi miltei huomaamatta, kun ei mitään valoja näkynyt.

Eli kyllä ne valot keskellä päivääkin liikenneturvallisuutta parantaa :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

Jari

Kaksipyöräisellä saa muutenkin olla tosi varuillaan liikenteessä, kotilokuskit eivät tahdo huomata ...  saatikka että ajelisi ilman valoja.

OH2KV

Mopon näkyvyys liikenteessä on jo valmiiksi huono, ja tulevat risteykseen pyörätieltä 50 km/h.

Vain täysin elämään kyllästynyt ajaa ilman valoja.....
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Testierkki

Omassa skootterissa poltin ei ole palanu kertaakaan vaikka valot on aina päällä. Paitsi alkuun mutta syynä oli viallinen erä umpioita. Akku on ainoo joka kärsii lähinnä tyhjyydestä.

En ole tiennyt mitään pakosta, mutta koska autossa palaa, ni miksi ei mopossa näkyypähän paremmin vaikkei mikään moottoripyörä olekkaan, niissä harvemmin mitään valoja ole, mutta eipä ite tarvi ruikuttaa ku autot ei huomaa.

Coastside

#27
Kokeilin varavaloksi tarkoittamaani ledituikkua (0,3 W?) ja se pilvisenä päivänä oli pitkiä valoja näkyvämpi ja kiilui selvästi 100 m päästä katsoen.
Sinisävysenä se erottuu katuvaloista hyvin. Täytyy rakennella 1 W tehoinen kiinteä ledi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

nyt mennään hieman mutuntumalla noista pitkistä valoista mutta esim HeWinner/Boss yme intian ihmeissä ei edes ole pitkiävaloja koskaan ollut joten ne on rekisteröitykkin siten eli vuosimallia mietin jotta milloin on tullut pakolliseksi pitkätvalot mopoihin? Eu:n myötäkö eli tyyppihyväksynnän kauttako joten vuosi olisi ehkä noin 2003-4 tms, onko faktatietoa koska pitkä tulleen pakollisiksi?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

#29
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4e6908ab83a165d7a67fb00cad99e926/4748-Moottoripyoran_ja_mopon_valomaarayksia.pdf

Lainaa1.3 Mopossa vaadittavat valaisimet
- lähivalaisin
- takavalaisin
- jarruvalaisin
- sivuheijastimet (ei kolmion muotoiset)
- takaheijastin (ei kolmion muotoinen)
- poljinheijastimet (vain jos mopossa on kiinteät polkimet).

1.4 Mopossa lisäksi sallitut valaisimet
- kaukovalaisin
- suuntavalaisimet
- takarekisterikilven valaisin
2
- etuvalaisin
- etuheijastin (ei kolmion muotoinen)

Simppeliä tekstiä asiassa jossa muuten voi joutua direktiivihötteikköön josta ei pääse pois. Ehkä liian simppeliä koska heijastin määritellään valaisimeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04