Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pitkien käyttö liikenteessä ja mopon ajovalopakko

Aloittaja Irkku, 02.10.07 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Irkku

Nyt kun on tullut pimeällä ajeleminen ajankohtaiseksi niin kyselempä muiden mielipidettä asiaan joka minua hiukan askarruttaa.

Tuossa Kymcossa on mielestäni aika hyvä tuo valoteho tai ainakin se tuntui minusta toimivan hyvin syysmyrskyllä vesisateessa ja valottomalla osuudella jossa ajelin pitkillä. Mutta kun vastaan tuli autoja mietin että pitäisikö vaihtaa lyhyille, välillä vaihtelin ja välillä en. Eli kertokaapa nyt häikäisenkö valoillani liiaksi vastaantulijaa jos en laita lyhyille?

Baotian

Vaikea sanoa täältä käsin valojesi suuntauksesta. Oma kaukovaloni sojottaa puiden latvojen tasolle vasemmalle pientareelle lähivalon suuntauksen ollessa kohdallaan.

MinGGi

#2
Sopivasti tuli tästäkin aihe. Ajelin tuossa viime viikolla parin kaverini kanssa yhden auton perässä kaupungilla. Leikkisästi siinä laitoin pitkät päälle kun oli niin "kova meno". [ Ja niin ikään ilmoittaakseni "Voisitko ajaa vähän kovempaa kuin 20km/h?" ] Noh, autoilija löi jarrut pohjaan, astui ulos autosta, asteli vierellemme ja sanoi: "Kuka vi**u niitä pitkiä käyttää?!!? Saa***a kun ei edes nää ajaa! Jos vielä kerran tuutte vastaan pitkät päällä niin potkin teiän moponne pas**ks!

Päättele siitä.. Itse en ainakaan käytä pitkiä liikenteessä. Paitsi oikein pimeällä ja silloin kun ei ole muuta liikennettä.
Kun poliisi tulee kyselemään, "Ajokortti ja rekisteriote", vastaappa siihen "Seuraavaksi haluat kai yhden Rieseneistäni?"

Irkku

Noh, ymmärrän kyllä toki itsekin olla käyttämättä kaupungissa, taajamissa pitkiä ja kyllä se sieltä auton peileistä varnmaan heijastaa aika kurjasti silmiin. Lähinnä oli kysymys valottomilla osuuksilla ajelemisesta.

Pitää varmaan testata miltä ne moponi valot näyttää, ja laittaa isäntä ajelemaan vastaan :)

Samppa

Itse käytän maantieajossa mopolla / mp:llä pitkiä aina. Turvallisuuskysymys, sillä autot erottavat paremmin jos ovat tulossa esim. risteyksestä valtatielle. Kaupunkiajossa en nykyään käytä. Valojen suuntaus on kohdallaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Samoilla linjoilla Sampan kanssa, näkee muut paremmin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

Se turvallisuus minullakin mielessä tässä juuri on. Oma näkyvyys muille. Pitää hiukan vielä katsastaa niiden valojen suuntaa että uskallan rohkeasti niitä käyttää jatkossakin :)

FrozenCorpse

Mä en pitkiä pitäs muuten ku valaisemattomalla osuudella kun onm pimeetä ja vaihdan lyhyisiin kun tulee vastaan, koska niin tekee useimmat vastaantulevat autoilijat ja prätkät, ne harvat joita vielä näkyy. Ei mopolla ajaessa todellakaa paremmin ku prätkälläkä pitkiä tarvii ku pimeel.  jos tahtoo näkyä, kannattaa pukea jotain värikästä vaikka heijastava turvaliivi päälle.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Morbid_Mistress - 03.10.07 - klo:12:51
Mä en pitkiä pitäs muuten ku valaisemattomalla osuudella kun onm pimeetä ja vaihdan lyhyisiin kun tulee vastaan, koska niin tekee useimmat vastaantulevat autoilijat ja prätkät, ne harvat joita vielä näkyy. Ei mopolla ajaessa todellakaa paremmin ku prätkälläkä pitkiä tarvii ku pimeel.  jos tahtoo näkyä, kannattaa pukea jotain värikästä vaikka heijastava turvaliivi päälle.
Ehkä silloin kun on pimeää, mutta tällaisissa syksyn alkuhämärissä jossa voisi periaatteessa ajaa vaikka ilman valoja oma näkyvyys tulee paremmin turvattua pitkät päällä. Siinä ei paljoa heijastinliivit vielä auta, kun ei pimeää ole. Tai ainahan ne nyt vähän heijastelee. Oikea pimeys on sitten eri asia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#9
Tuommoinen heijastinliivi on kyllä aikamoinen huutomerkki liikenteessä, jos semmoisen näkee. Sehän on pelkkää heijastinta koko luomus. Ei tarvitse olla kuin pilvipoutainen keli, niin se jo erottuu. Itse en tuommoista päälleni silti saisi laitettua, ainakaan vielä. Muutama läheltäpiti tilanne lisää, niin saattaa mieli muuttua.

Pitkien käytössä ei kaksipyöräisella ajellessa ole mielestäni mitään pahaa. Lisää vaan sitä muille näkymistä. Itse ajelen silti lyhkäsillä, vain päivällä, ja vain jos ei sada. Jos edellä mainitut olosuhteet eivät täyty, niin en aja ollenkaan.  ;)


2-pyöräisen valoista ei helpolla saa häikäiseviä oikein millään. Enemmän ärsyttää raskaankaluston kuskit, bussit mukaanlukien, jotka pitävä sumareita kelistä riippumatta. Se onkin jo eri tarina..  :-X
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 05.10.07 - klo:09:002-pyöräisen valoista ei helpolla saa häikäiseviä oikein millään.

Kiinansetä on parhaansa tehnyt ainakin omassa skootterissani; H4-polttimot,linssivalot, yhteinen säätöruuvi molemmille umpiolle. ;D

FrozenCorpse

No kyllä ainaki mun oma näkyvyys on taattu jo pelkällä ajotakin päälläpidolla kun raidat ovat niin näkyviä.  On sanottukin , että kaukaa kyllä huomaa kuka on tulossa ku raidat erottuu.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Hillevi

Ai skoottereissaki on pitkät, luulin vaan että autoissa  :-[

...riXsu...

Ainakin zonerissa saa pitkät ja lyhkäset samaan aikaa päälle, mitens niitten kanssa?

FrozenCorpse

Säädin tänään mopottimen valoja, kun pitkät näytti kohti puiden latvoja eikä ollenkaa sinne minne pitäis. Nyt lyhyet osuu tiehen noin 4-5m päähän keulasta ja pitkät sinne lähemmäs 10m. Pitäis olla oikein. Vakioasetteiset lyhyet oli ehkä noin 3m päähän.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "