Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

mopo-skootterin renkaiden pito

Aloittaja keijopel, 03.09.07 - klo:05:32

« edellinen - seuraava »

Samppa

Ajohallittavuutta ml. vastaohjausta on käsitelty myös aikaisemminkin:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=293.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.10.09 - klo:16:33
Ei sillä vastaohjauksella kannata vaivata päätänsä. Kuitenkin toivottavasti osaat kävellä ja ajaa polkupyörällä. Nopeet väistöt ei oikeen onnistu pelkällä kallistelulla. Kyllä jotain keilojen välistä pujottelua eri nopeuksilla kannattaa harjotella, mutta missä?
Märällä nurmikolla on kiva harjotella sivuluisuja ja jarrutuksia, saattaa vaan tulla sanomista täällä kaupungissa.
On ne kiinalaiset renkaat aika huonoja, mutta kaatumisen syy on kuitenkin kuskissa. Kun tulee mutkaan liian kovaa ja yrittää etujarrulla jarrutella mutkassa menee helposti renkaiden syyttelyksi. No on ne oikeesti aika yllättäviä renkaita.
Tossa vähän liikaakin mopojen kääntymisestä juttuu:http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
 
[/quote

Miksi sillä ei kannata kannattaisi? Kaikkein nopein tapa suorittaa nopea väistö yli 20km/t vauhdeissa ja käännöksistkin tulee paljon paremmin koordinoituja.

Ja mitä renkaisiin tulee niin toki myös lämpötilalla on vaikutus, paljon helpommin menee eturengas lukkoon näin kylmillä keleillä, siis kuivalla asfaltilla. Huomasin tuossa kun kävin pitkästä aikaa ajamassa äsken.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

Juu mutta ei sitä tekemättä opi. Pitää jossain ensin toistaa toistaa ja toistaa. Itsekin jouduin sen tekemään, ja paras yksittäinen ajotekninen juttu mitä olen oppinut kaksipyöräisistä. Ja paikkoja löytyy kun vaivautuu etsimään, itse tosiaan suosin isoja tyhjiä parkkiksia, ei haittaa ketään vaikka vähän rällää, ja yleensä tyhjinä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

näin se menee,, homma pitää olla persytimessä ja manööverit tulee vaistomaisesti tehtyä. siihen auttaa vain harjoitus, ajamalla oppii ja tuntee rajat.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pugt200

Skootterin pienillä pyörillä ja hitaudella ei vastaohjaus aina edes kunnolla toimi. Kaiken lisäksi skodekuskilta puuttuu polvien välistä se ratkaiseva "vääntömomentti".

Ohjailen kyllä lähes pelkästään painosiirrolla mutta joskus hitaassa ajossa huomaa, että tankoakin tarvitaan. Varsinkin kun Vespa GTS:n kallistusvara on vasemmalle on todella surkea.

Kumihanska

Jeps,on tosi liukkaita renkaita,vaikka on uudet.varsinkin etupää lähtee helpolla alta.

Coastside

Minulla vastaohjaus on reflekseissä. Teen sen ennenkuin hahmotan tilanteen ja kun ehdin hahmottamaan hillitsen itseni pakottaen jatkamaan aiempaa linjaa esimerkiksi maantiellä missä kaarteessa tulee auto vastaan mutta tilaa on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Walle - 10.10.09 - klo:00:35
Jarrullahan ei voi tehdä kun lukkojarrutuksia.
Kyllä ainakin Soliferilla pystyy jarruttamaan tasaisesti, eli ei ole on-off jarruja. Kaasun laskemalla nopeus laskee niin ettei aina tarvitse olla painelemassa jarruja.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

skodesti

Mulla kun on eka talvi että aijon ajaa kokonaan läpi niin,kannattaako ostaa se kapeempi sinne taaksekkin, vai se 130 levee,kumpi pitää paremmin,miten on muuten mahtuuko pyöriin eturengas vai pitääkö poistaa lokari, rebelihän on kyseessä?

Coastside

Leveys on haitta talvella. On parempi että rengas pureutuu hyvin lumeen niin ei tule luistoa. Ainakin schwalbe on halkaisijaltaan pienempi kuin kesärengas. Lokari on erityisen tarpeellinen koska karkea kuvio heittää sohjoa ja kuraa hirveästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

skodesti

Kumpi on parempi swabel vai sava?

Tuula

swabel on parempi :)
10" tuumasiin saan kapeita nastarenkaita,kun taa 12" ei saa ku 120 tai 130 leveitä.ni mä en ainakka kapeempia 12" löytäny.

skodesti

Lainaus käyttäjältä: Tuula - 10.10.09 - klo:17:26
swabel on parempi :)
10" tuumasiin saan kapeita nastarenkaita,kun taa 12" ei saa ku 120 tai 130 leveitä.ni mä en ainakka kapeempia 12" löytäny.

Kiitti tiedosta,täytyy sitten ostaa eteen ja taakse 120 leveet,vaikka otteessa lukee et 130 takana ja 120 edessä

tuolta saa kanssa kaikkea rengasta---- http://www.mpt.fi/index.php?categoryID=4866&category_slug=nastarengas-12

Coastside

Schwalbessa on puolitoista kertaa enemmän nastoja kuin savassa ja parempi profiili. Se on nuoskassa tempova, mutta muuten hyvin hallittava.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tuula

Lainaus käyttäjältä: skodesti - 10.10.09 - klo:19:02
Lainaus käyttäjältä: Tuula - 10.10.09 - klo:17:26
swabel on parempi :)
10" tuumasiin saan kapeita nastarenkaita,kun taa 12" ei saa ku 120 tai 130 leveitä.ni mä en ainakka kapeempia 12" löytäny.

Kiitti tiedosta,täytyy sitten ostaa eteen ja taakse 120 leveet,vaikka otteessa lukee et 130 takana ja 120 edessä

tuolta saa kanssa kaikkea rengasta---- http://www.mpt.fi/index.php?categoryID=4866&category_slug=nastarengas-12
[/quote

tuossa esimerkis renkaat http://www.nettivaraosa.com/857915. koita tinkiä ku käytetyt.