Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iskutilavuuksien laskemisesta

Aloittaja OH2KV, 31.08.07 - klo:01:24

« edellinen - seuraava »

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 02.09.07 - klo:15:27
Erittäin hyvin piirretty tuo Seniilin piirros, kiitokset siitä. Siitä kun nyt kuvittelee, että kannesta otetaan siivu pois, vaikka reilukin ymmärtämisen helpottamiseksi, niin männän ollessa alhaalla, on männän päällä oleva kuutiotilavuus pienempi. Ei välttämättä paljon, mutta on kuitenkin.

Sinänsä tämmöinen sonnanjauhanta ei ole kovin mielekästä, sillä tässä jo joutuu toistamaan itsestään selvää asiaa. Antaapa olla, ennenkuin saadaan jotain rakentavaa asiaa yksinkertaisen jankaamisen sijaan.

Kantta laskemalla kuvassani keltainen alue pienenee, sininen pysyy muuttumattomana. Sininen alue on sylinteritilavuutta kuvaava alue..
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

OH2KV

Tuhlataan vielä rautalankaa tämän verran.

Kuvissa linkin takaa paljastuu kaksi muuten samanlaista moottoria, toisessa on reilusti laskettu sylinterinkansi.

http://i19.photobucket.com/albums/b198/JuhaAnttila/iskutilavuuslasketulla.jpg

Kuva kertonee enemmän, kuin jorinani.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

A_sentaja

Aivan, minä sain aikanaan moottoriasentajan paperit ja jos en väärin muista niin ei kantta laskemalla iskutilavuus muutu. Ainoastaan puristuspaineet nousee pienemmän palotilan johdosta.. Tosin minun ammattitutkinnosta on jo yli 20 vuotta ja olen siirtynyt korjailemaan vain 2-pyöräisiä enduroista mopoihin ja jopa polkupyöriä. En puutu väittelyyn enempää, jokaisella on oma mielipiteensä. 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Iskutilavuus ei muutu kantta laskemalla, se on täysin selvää ilman piirrostakin, eikä ole ollut ainakaan minulle epäselvää missään vaiheessa. Mutta miksikä ikinä haluattekaan nimetä tilavuuden, jossa on laskettu yhteen iskutilavuus ja palotila, niin se tilavuus pienenee. Ei ehkä paljoa, mutta pienenee kuitenkin. Onko sillä merkitystä, ei ehkä.

Ilma/polttoaineseos täyttää iskutilavuuden lisäksi myös palotilan männän imiessä seosta imuventtiilin kautta männän päällä olevaan iskutilavuuden ja palotilan muodostamaan yhteiseen tilavuuteen. Vaihtoehtoisesti 2-t moottorissa männän alasmenon aiheuttama kampikammion paine täyttää ylösvirtauskanavien auetessa sekä iskutilavuuden, että palotilan. Eli palotilaa pienentämällä täytön määrä vähenee. Tämäkin on jo toistoa = turhaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#34
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 03.09.07 - klo:10:01
Iskutilavuus ei muutu kantta laskemalla, se on täysin selvää ilman piirrostakin, eikä ole ollut ainakaan minulle epäselvää missään vaiheessa.

Minä saan ainakin tämän topikin 1. sivun kirjoituksista sen kuvan, ettet todellakaan ollut selvillä isku/sylinteritilavuuden laskennasta. En siis ole vääntänyt rautalankaa turhaan, jos asia on nyt sinullekin selvinnyt. Hyvä niin. Ihmettelen vain, ettei aikuinen ihminen voi missään vaiheessa myöntää nöyrästi olleensa väärässä.

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 03.09.07 - klo:10:01
Mutta miksikä ikinä haluattekaan nimetä tilavuuden, jossa on laskettu yhteen iskutilavuus ja palotila, niin se tilavuus pienenee. Ei ehkä paljoa, mutta pienenee kuitenkin. Onko sillä merkitystä, ei ehkä.

Huomasin nyt vasta, että viestisi viestistä nro 28 alkaen ovatkin koskeneet, eri kysymystä kuin tämän topikin otsikossa on mainittu, valitan, että olen sen verran sisälukiutaidoton, etten havainnut offtopicia.

Tuota kysymääsi tilavuutta kutsutaan virallisesti puristustilavuudeksi, silloin kun mäntä on yläkuolokohdassaan. Tilavuudelle, jossa on sylinteritilavuus + puristustilavuus, ei löydy harteillani sijaitsevasta sanavarastosta termiä, varmaan sellainenkin on.

Puristustilavuudesta päästään nelitahtimoottorissa helpohkosti puristussuhteeseen, joka myös ottomoottorin tärkeä suure. Kaksitahtisessa senkin laskemiskaava on monimuotoisempi toimitus.

Puristustilavuuden laskentakaan ei ole noin suoraviivaista kuin iskutilavuuden, koska siinä mukaan astuvat vaikeammat geometriset kaavat, itselle helpointa olisi mallintaa mekaniikkasuunnitteluohjelmalla geometrinen malli lappaleesta, joka mahtuisi puristustilavuuden sisään, ja antaa ohjelman suorittaa materiaalilaskenta kappaleen tilavuudelle.

Puristustilavuus toki pienenee kantta laskettaessa, sehän on selviö.

Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

#35
Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 03.09.07 - klo:18:14

Minä saan ainakin tämän topikin 1. sivun kirjoituksista sen kuvan, ettet todellakaan ollut selvillä isku/sylinteritilavuuden laskennasta. En siis ole vääntänyt rautalankaa turhaan, jos asia on nyt sinullekin selvinnyt. Hyvä niin. Ihmettelen vain, ettei aikuinen ihminen voi missään vaiheessa myöntää nöyrästi olleensa väärässä.

Käsitteet olivat metsässä mulla, sen myönsin melko heti tässä ketjussa. Pyysinkin, että käsitteet selvitettäisiin ensin. Tässä tullaan siihen ongelmaan, että onko henkilö oppinut kaikki oppinsa kirjoista, vai onko hänellä itsellään taito ymmärtää asioita. (Noin yleisesti ottaen, kirjoja lukemallahan voi päästä vaikka kuinka pitkälle, vaikka ei välttämättä asiasta mitään ymmärtäisi. Hauki on kala. Hauki on kala. jne.) Epäilin, että palotilan ja iskutilavuuden yhteiselle tilavuudelle ei ole sanaa ainakaan meidän kielessä, senkin toin esille jo aiemmin tässä ketjussa. Aiemmin kuin piirroksia alettiin vääntää päivän selvästä asiasta. Jossain vaiheessa ymmärsin, että tässähän väännetään termeistä, eli saivarrellaan, koska olin mielestäni melko yksinkertaisesti kuvaillut mitä tarkoitan.

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 03.09.07 - klo:18:14
Huomasin nyt vasta, että viestisi viestistä nro 28 alkaen ovatkin koskeneet, eri kysymystä kuin tämän topikin otsikossa on mainittu, valitan, että olen sen verran sisälukiutaidoton, etten havainnut offtopicia.

Joo, tämä aihehan jaettiin valvojan toimesta, ja siitä alunperin kirjoiteltiin eri otsikon alla. Näköjään tosiaan vastauksessa kolme jo pyysin tarkentamaan käsitteitä.

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 03.09.07 - klo:18:14

Puristustilavuuden laskentakaan ei ole noin suoraviivaista kuin iskutilavuuden, koska siinä mukaan astuvat vaikeammat geometriset kaavat, itselle helpointa olisi mallintaa mekaniikkasuunnitteluohjelmalla geometrinen malli lappaleesta, joka mahtuisi puristustilavuuden sisään, ja antaa ohjelman suorittaa materiaalilaskenta kappaleen tilavuudelle.

Niinno, mitä jos laittaisi tulpan reiästä vaikkapa öljyä sinne männän päälle. Ja kun sen öljyn laittaa vaikkapa injektioruiskulla, niin tietää montako millilitraa öljyä mahtuu. Siinä iskutilavuuden ja palotilan yhteinen tilavuus. Ei tarvita sen kummempia malleja.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 04.09.07 - klo:08:49
[ Tässä tullaan siihen ongelmaan, että onko henkilö oppinut kaikki oppinsa kirjoista, vai onko hänellä itsellään taito ymmärtää asioita. ........

Toivon ettet vihjaa, että minä olisin oppinut kaiken kirjoista?
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

#37
Tarkoitin lähinnä sitä, että olen ainakin itse tyytyväinen nykyiseen koulutustasooni.
Joten en ole kouluun lähdössä, vaikka täällä niin neuvottiin.  :D

Lisäys: yksityisviestistä selvisi, että opiskelulla ei välttämättä tarkoitettu koulua, vaan opiskelua yleensä. Opiskelu ei tietenkään ole kenellekään pahasta.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Nyt kun pöly on vähän laskeutunut, niin lainaan TM autosanastosta pätkän: "Iskutilavuus. Sylinterin poikkipinta-ala kerrottuna iskun pituudella, ts. se tila, jonka mäntä syrjäyttää liikkuessaan ääriasennosta toiseen. Useampi sylinterisen moottorin iskutilavuudella tarkoitetaan kaikkien sylinterien yhteenlaskettua iskutilavuutta. (no tämähän meille olikin jo tuttua.) Käytetään myös nimitystä sylinteritilavuus, joka on kuitenkin harhaanjohtava, koska sylinterin tilavuuteen sisältyy myös männän kohdalla ja mahdollisesti vielä sen alapuolella oleva tila, kun mäntä on alakuolokohdassa."

Lähinnä kiinnitin huomiota tuohon jälkimmäiseen lauseeseen, sillä en ainakaa itse ole ajatellut asiaa noin -ennen.

Ja vähän kieliä englanti-suomi-englanti kirjasta vuodelta -84:

Sylinteritilavuus: cylinder volume, cylinder capacity.
Iskutilavuus: displacement, engine capacity, swept volume.

Ettei menisi liian helpoksi, niin käännöksetkin sekoittavat.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 14.09.07 - klo:20:41

...............



Käytetään myös nimitystä sylinteritilavuus, joka on kuitenkin harhaanjohtava, koska sylinterin tilavuuteen sisältyy myös männän kohdalla ja mahdollisesti vielä sen alapuolella oleva tila, kun mäntä on alakuolokohdassa."

Lähinnä kiinnitin huomiota tuohon jälkimmäiseen lauseeseen, sillä en ainakaa itse ole ajatellut asiaa noin -ennen.

Ja vähän kieliä englanti-suomi-englanti kirjasta vuodelta -84:

Sylinteritilavuus: cylinder volume, cylinder capacity.
Iskutilavuus: displacement, engine capacity, swept volume.

Ettei menisi liian helpoksi, niin käännöksetkin sekoittavat.  ;)

Ei voi olla TM.n kirjoittamaa tuo ylempi huuhaa, mistä lienet tuommoiset valheet kaivanutkin? Tai ovat seuraavassa numerossaan oikaisseet virheen.

Nuo Suomi- Englanti- Suomi teokset ovat lähinnä matkailijoille tarkoitettuja opuksia, suomalaisille turisteille jotka tilaavat kaksi teetä huoneeseen 32; Tuu tii tu töötituu.

Teknisille termeille tuskin löytyy nimeksikään käännöksiä.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 15.09.07 - klo:21:01
Tuu tii tu töötituu.
Tuohan kuulostaa ihan lennonjohdolta, aina saa selventää...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#41
TM-autosanasto kirja oli tietolähteenä. Ensimmäisellä aukeamalla kerrotaan asiantuntijoina olleen professoreita teknillisestä korkeakoulusta. Kaksi ukon nimeä, joita ei tarvinne tässä ilmoittaa, mutta toinen näyttää olevan emeritus. Otavan kirjapainossa Keuruulla on painettu vuonna 1998. Ja englanti-suomi sanakirjana toimi "konepaja ja autotekninen sanakirja". Liitteenä lujuusopin sanasto ja pinnoitesanasto. Teknikus on sen tehnyt, ja se on painettu Turussa vuonna 1984. Eli kaukana matkaoppaan kahvilasanastosta.  ;)

Ja hauskinta tässä on se, että kirja on aivan oikeassa, en vain ole asiaa ennen noin osannut ajatella.Kyllä opiskelu kannattaa.  ;D

Lisäys: Minä siis ymmärsin tuon kirjan jutun niin, että sanaa sylinteritilavuus ei pitäisi käyttää, sillä se on harhaanjohtava. Pitäisi kai käyttää sanaa iskutilavuus, joka sentään kuvastaa jotain moottorin oleellista mittaa. Ja näköjään ainakin Opel:in ohjekirja ilmoittaa iskutilavuuden, eikä sylinteritilavuudesta puhuta mitään -eikä pidäkään, jos tarkkoja ollaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

No hyvä että löytyi asiallinen lähde.

Ehkä siis syytä käyttää iskutilavuutta, ja unohtaa sylinteritilavuus.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J