Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iskutilavuuksien laskemisesta

Aloittaja OH2KV, 31.08.07 - klo:01:24

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Nyt lähti mopo papan lapasesta että heilahti.. ;D Siis puhutaanko moottorin puristuksista, vai kuskin puristuspaineista kun pönttö käy punaisena?? ::).. kuinkas esim vanhassa kunnon valurautapytyssä porauksen jälkeen kuutiotilavuus aina hieman nousee mutta ei puristuspaine... Vakiokansi on vakio ja korkeapainekansi taasen miehille jotka kulkevat omia polkujaan.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

dealer

#16
LainaaNiin saattaa käydä, kun asettaa itsensä paremmaksi tietäjäksi, kuin moottorin valmistaja.

Noooo, toisaalta niitä jotka silkkaa tietämättömyyttään luottavat sokeasti siihen mitä mopon ohjekirjassa lukee pitää ymmärtää. ;D



OH2KV

Sorry, vähän aikaa rallia katsomassa Uudessakaupungissa.

Varmaan joillakin täällä olevilla on tiedossaan oman kulkupelinsä sylinterimitat ja iskunpituus.

Sijottakaa ne annettuihin kaavoihin, niin humaatte, että vaikka palotila olisi litran mitta, ei vaikuta SYLINTERITILAVUUTEEN tai ISKUTILAVUUTEEN!! Jotka ovat synonyymejä.

Sorry huutaminen. Aihekin on näköjään siirretty pois huuhaa-aluellta.

Ja on ihan sama, onko männän laki kovera, kupera, vai Mount Everastimäinen, onko männän päällä sentti karstaa, isku- ja sylinteritilavuus pysyvät muuttumattomina.

Kerran luulin olleeni väärässä, mutta onnekseni erehdyin silloin. ;D
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 14.08.07 - klo:06:52
Moottoripyörien öljyt ovat oma maailmansa mm. kytkimen asettamien vaatimusten takia, minä en tiedä niistä juuri mitään.

Lainaus käyttäjältä: dealer - 01.09.07 - klo:16:47
Noooo, toisaalta niitä jotka silkkaa tietämättömyyttään luottavat sokeasti siihen mitä mopon ohjekirjassa lukee pitää ymmärtää. ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Seniili, meinaatko nyt ihan tosissasi, että kun se mäntä menee alas, ja sen männän päälle virtaa ilman ja polttoaineen seosta, niin se seos ei ole missään vaiheessa palotilassa? Varmasti ymmärrät sen, että ei se kone toimi, jos seos ei ole palotilassa. Toivottavasti nyt vaan saivartelet näillä käsitteillä, koska meidän kielessä ei taida olla omaa sanaansa kuvaamaan iskutilavuuden ja palotilan yhteenlaskettua tilavuutta.

Peruskoulun käynyt ymmärtänee, että jos jonkin kuutiotilavuus muodostuu lieriöstä (iskutilavuus) ja puolipallosta (palotila), niin puolipallon (palotilan) tilavuutta pienentämällä niiden yhteistilavuus pienenee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Niin, juuri noin kuin olen kirjoittanut. ::)

En tiedä moottoripyörien öljyistä mitään koska olen tekemisissä vain yhden pyörän, omani kanssa.
Siihen sopivat öljyt on tiedossa
(ei, en muista muuta kuin että merkki on Castrol, viimeksi vaihdettu syksyllä 2006)
kysyttyäni neuvoa paikalliselta mp-korjaamolta eikä aihe kiinnosta sen enempää.

Ihan sama tilanne kuin eräällä toisella henkilöllä moposkootterin öljyjen kanssa - kun ei tiedä niin ei tiedä.

Erona ainoastaan se että minun itsetuntoni kestää sanoa suoraan etten ole perillä moottoripyörien öljyistä, joku muu esittää asiantuntijaa mopon öljyjen kanssa vaikka "tieto" perustuu netistä ja käyttöohjekirjasta luettuihin asioihin.


Partanen

Käyppä "kauppias" lukaisemassa öljyaihe läpi, niin ymmärrät mitä siellä olen tarkoittanut. Pyydän, ettet jatkuvasti viittaa kyseiseen aiheeseen, ennenkuin olet vaikkapa ihan itse kokeillut mopoon viskositeetiltaan oikeaa öljyä ja huomannut eron. Tuntuu vähän siltä, että kaikki täällä netissä lätisijät ovat ajelleet vain 10w-40 öljyillä ajattelematta asiaa yhtään. Nyt kun otan asian esille, perustelen näkemykseni asiallisesti, niin eikös joku mölhö ota siitä itselleen elämäntarkoituksen muuttaa näkemyksen samanlaiseksi kuin itsellään ja öljyä myyvällä taholla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Älkääs taas pojjaat alkako kinaamaan jo kinatusta aiheesta. Väitellä voitte, mutta siten, että pysytään hyvän maun rajoissa. Väittelyllähän täällä nimen omaan sitä tietoa saadaan (ja niillä hyvillä perusteluilla).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 31.08.07 - klo:01:24
Mitä kauemmin seisotat juuri muodostettua seosta paikallaan, (LUE; äärettämän iso kampikammio) sitä enemmän juuri muodostetusta hienojakoisesta seoksesta hajaantuu, bensiini erkanee ilmasta, ja "sataa" kampikammion pohjalle.

No tottakai se männän alla oleva tilavuus on suhteessa männän päällä olevaan tilavuuteen. Ei PV:ssä ollut mitenkään erityisen pieni kampikammio, sillä kampikammion tilavuutta kasvatti läppäventtiilille varattu tila, mutta läppäventtiiliä ei sen aikaisissa mopoissa täällä suomessa kuitenkaan ollut. Nyt sitä miettii, että olisiko PV lähtenyt kulkemaan, jos läpille varattua tilaa olisi pienentänyt?

Noihin pieniin 23kuutioisiin siimaleikkurin moottoreihin perustuvat radio-ohjattavien 2-t koneisiin myydään viriosana kampiakseleita, joiden kaikki ylimääräiset reiät ja aukot on täytetty jollain massalla. Valmistaja lupaa kampikammion paineen nousevan, ja sillä saadaan aikaan tehon nousu yläkierrosalueelle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

LainaaKäyppä "kauppias" lukaisemassa öljyaihe läpi, niin ymmärrät mitä siellä olen tarkoittanut. Pyydän, ettet jatkuvasti viittaa kyseiseen aiheeseen, ennenkuin olet vaikkapa ihan itse kokeillut mopoon viskositeetiltaan oikeaa öljyä ja huomannut eron. Tuntuu vähän siltä, että kaikki täällä netissä lätisijät ovat ajelleet vain 10w-40 öljyillä ajattelematta asiaa yhtään. Nyt kun otan asian esille, perustelen näkemykseni asiallisesti, niin eikös joku mölhö ota siitä itselleen elämäntarkoituksen muuttaa näkemyksen samanlaiseksi kuin itsellään ja öljyä myyvällä taholla.

Kerrassaan hupaista miten joku jaksaa itse nostella aiheen esille vähän väliä ja vetää herneet nenään / syyttää minua viittaamisesta kyseiseen aiheeseen. ;D

Pitänee vastailla ihan kohta kohdalta ettei jää epäselväksi.

Lainaaymmärrät mitä siellä olen tarkoittanut

No minäpä kävin lukemassa. Tässäpä topikista lainattuna eräs perustelu miksi 10w40 öljy on jonkun mielestä skootterin turma:

"10tkm kohdalla alkaa kuulema öljyä kulumaan ja kone huohottamaan, kun ajelee 10w-40 öljyillä."

Ihan silkkaa pas*aa, aivan täyttä tuubaa. ::)
En jaksanut silloin edes ottaa vakavasti joten vastasin kyseisessä topikissa vastaavalla järjettömyydellä.
Olisi pitänyt arvata että kirjoittaja olikin tosissaan kommenttinsa kanssa.

Lainaa"kauppias"
Lainaanäkemyksen samanlaiseksi kuin itsellään ja öljyä myyvällä taholla

Jos oikein ymmärrän kirjoittaja kuvittelee että minun tuloihini vaikuttaa jotenkin skootterissa käytetyn öljyn viskositeetti ? ;D
No, kerrotaan tästäkin hieman tarkemmin.
Minä en myy mitään, olen autonasentaja.
Senkokoisella korjaamolla jossa minä olen töissä ei ole mitään merkitystä sillä paljonko mopojen öljyistä jää rahaa "taloon", kertavaihdossa skootteriin menee noin kymmenesosa siitä mitä autoon ja kysehän on autokorjaamosta, mopojen huolto on pikkujuttu siinä sivussa.
Kesällä 2008 voisi kokeilla käyttää huolloissa 15w40 öljyä jos maahantuojat antavat luvan, nyt ei enää tohdi kun talvi on niin lähellä. ;)

LainaaTuntuu vähän siltä, että kaikki täällä netissä lätisijät

Minusta tuntuu siltä että yhden Baotianin omistaminen ei tee pojasta minkäänlaista huoltoneuvojaa. ::)

Partanen

#25
Lainaus käyttäjältä: dealer - 02.09.07 - klo:11:38
Kerrassaan hupaista miten joku jaksaa itse nostella aiheen esille vähän väliä ja vetää herneet nenään / syyttää minua viittaamisesta kyseiseen aiheeseen. ;D

Lue tämäkin aihe uudelleen. Erityisesti vastaus numero 13

Lainaa

Minusta tuntuu siltä että yhden Baotianin omistaminen ei tee pojasta minkäänlaista huoltoneuvojaa. ::)

Onko sun pojalla Baotian, vai mistä nyt höpiset?



Siirsin öljyjutut oman aiheensa alle:http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=92.45

"Dealer" on muuten englantia, ja tarkoittaa kauppiasta, välittäjää, jakajaa ja huumekauppiasta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#26
"http://src="http://i19.photobucket.com/albums/b198/JuhaAnttila/iskutilavuus.jpg" border="0" alt="

Tuossa rautalangasta väännettynä sylinteritilavuuden esitys, tosin 2-ulotteisena.

Ja perusteluina toistamiseen:
http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-08-20T14-16-0612.pdf

Jos noista kaavoista ei löydy viittauksia palotilan muotojen ja tilavuuden laskemiseen, eikä oteta kantaa männänlaen muotoon, niin ei asiassa pitäisi olla epäselvyyksiä.

Lukekaa tuo jälkimmäinen linkki, helppolukuisesti esitetty asia, tosin mittalaitteet eivät joka kodissa vakiona.

Mutta niitähän ei tarvita, kunhan tiedät iskunpituuden, ja sylinterin halkaisijan, saat laskettua moottorisi sylinteritilavuuden helposti.
AKK:n dokumentists lainattu:
-------------------------------------------------------------------------

Sylinteritilavuus lasketaan kaavalla:
(3.1416 x (d/2)2 x h) / 1000 = Sylinterin tilavuus cm3,

--------------------------------------------------------------------------
Jossa:
d= syliniterin halkaisija
h= iskunpituus

Tässä kaavassa syötä mitat millimetreinä, yksi cm3 on tuhat mm3, siksi lopussa jako tuhannella.
3,1416 on pii, perinteisemmin 3,14, mutta itse käytän mahdollisimman pitkää lukua, koska muistan ulkoa enemmän kuin 20 desimaalia, laskimiin ei tahdo mahtua niin paljoa, joten 3,141592653589793 riittää melko useasti ;D


Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

dealer

LainaaLue tämäkin aihe uudelleen. Erityisesti vastaus numero 13

Kyseessä on silloisen otsikon mukainen huuhaa, hetken mielijohteesta kirjoitettu viesti joka on tarkoitettu huvittamaan lukijoita, myös Sinua.
Tarkoitus ei ollut nälviä ketään tai ottaa kantaa öljy- tai venttiilinsäätökeskusteluun, nuo numerot tulivat ensimmäisenä mieleen kun rustailin laskutoimitusta viestiini.
Pyydän vilpittömästi anteeksi että loukkasin em. viestilläni Sinua, tarkoitus ei ollut.

LainaaOnko sun pojalla Baotian, vai mistä nyt höpiset?

Oletan että kaikki muut lukijat paitsi Sinä ymmärsivät mitä tarkoitin joten en viitsi vaivautua selittämään.

LainaaSiirsin öljyjutut oman aiheensa alle

Niin, osan siirsit ja osan jätit tänne - ja vastasit lainausten kera edelliseen viestiini molemmissa topikeissa.
Enempää ei kannattane sekoittaa, nyt on jo liian hankalaa seurata missä mennään.

Partanen

Erittäin hyvin piirretty tuo Seniilin piirros, kiitokset siitä. Siitä kun nyt kuvittelee, että kannesta otetaan siivu pois, vaikka reilukin ymmärtämisen helpottamiseksi, niin männän ollessa alhaalla, on männän päällä oleva kuutiotilavuus pienempi. Ei välttämättä paljon, mutta on kuitenkin.

Sinänsä tämmöinen sonnanjauhanta ei ole kovin mielekästä, sillä tässä jo joutuu toistamaan itsestään selvää asiaa. Antaapa olla, ennenkuin saadaan jotain rakentavaa asiaa yksinkertaisen jankaamisen sijaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 02.09.07 - klo:10:52
Seniili, meinaatko nyt ihan tosissasi, että kun se mäntä menee alas, ja sen männän päälle virtaa ilman ja polttoaineen seosta, niin se seos ei ole missään vaiheessa palotilassa? Varmasti ymmärrät sen, että ei se kone toimi, jos seos ei ole palotilassa. .....


Missä viestissäni olen väittänyt, ettei seos ole missään vaihessa palotilassa? Sylinteritilavuuden laskennassa olen yrittänyt tiukasti pysytellä, enkä ole harhautunut öljykeskusteluihinkaan.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J