Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua kypäristä (minkä kypärän ostaisi?)

Aloittaja Jkarha, 26.08.07 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 02.04.09 - klo:08:44
Samaa sanoivat monet muutkin nurin menneet, onnettomuustilanteita ei juuri koskaan ehdi suunnitella, siinä vaan kuskia viedään. Kilvanajajat ovat toki kaatumisen ammattilaisia mutta kyllä heidänkin tarkoituksensa on pitää pyörä pystyssä loppuun saakka.
Juuri näin ja koska ajetaan kisaa, ajetaan myös aina limiiteillä. Tällöin kuski tiedostaa jo etukäteen riskin siitä, että jotain voi sattua ja varautuminen on ehkä parempaa kuin tilanteessa, jossa tavallinen "sunnuntaipyöräilijä" ajaa tuttua tietä, normaalilla nopeudella, mutta joutuu aivan arvaamatta ja varautumatta vaaratilanteeseen. Pidetään ne kypärät päässä ja kypäräremmit tiukalla. Umpikypärään siirtymistä harkitaan myös täällä päässä tosissaan, vaikka tuolla avolla onkin mukava kesällä ajella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Midland

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 28.03.09 - klo:10:25
Juttelin juuri työterveysihmisten kanssa kuulosta ja heidän suosituksensa oli, että korvatulpat nuppiin heti kun jatkuva melutaso ylittää 80 db. Tavallisen umpipotan melutaso on satasessa  90 -100 db ja se todellakin aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia.

Itsella on yksi avokypärä, Davida Jet, joka on sieltä hiljaisimmasta päästä. Vielä kevarivauhdeissa ok mutta sitten ehkä ei enää. En muutenkaan oikein ymmärrä noita avonaisia, kylmiä, meluisia ja turvataso heikompi kuin kokokypärässä. Ostin Davidan ihan sen tyylin ja viimeistelyn vuoksi mutta eipähän tuota ole juuri tullut käytetyksi. Siirtäisinköhän kukkaruukuksi?
Mä olen kunnon pelle pelottomana modaillu Uvex kypärääni korville eristykset kuulosuojainten osista ja meno on todella mukavan hiljaista. Lisäksi vielä korvat pysyy taatusti lämpoisinä. Pois jää kaikki tuulensuhinat ja kovemmat äänet-liikenteen ääniä silti seuraa ihan helposti. Lisäksi laittelin vielä ilmanohjaimen, ettei hengitysilma pääse viisiirille. Ulkoilmaa menee erikseen sitten visiirille ja hengitykseen.Poisto myös eri reittejä. Toimii ihan älyttömän hyvin talvella. Kesällä välillä avopotta+lasit, myös siinä kuulosuojaus-kikka..

pugt200

Kaikki aina kehuvat kuinka mukava avopotta on kesällä ... no minun davidani ei ole millään kelillä mukava.

Keväällä naamari todellakin jäätyy ilman kunnollisia lentäjänlaseja + nahkaista kuonokoppaa. Ne ovat taas hankalia riisua ja pukea jos joutuu pysähtelemään paljon. Kesällä taas naaman suojaamattomiin osiin lentää koko ajan kaikenlaista elävää ja pikkukiviä ja aurinkolasien kanssa silmät vuotavat jo mopovauhdissa. Ja heti kun aurinko laskee, alkaa nenä jäätyä. Sen lisäksi tarpeeksi tiukan kypärän etureunat puristavat poskia niin, että leuasta katoaa tunto pidemmillä taipaleilla.

Ehkä vika on kaalissani, en tiedä, mutta kaunis engelsmanni on kyllä parhaimmillaan kirjahyllyn koristeena.

pugt200

#63
Muistan kyllä nuo 70-luvun villit ajat kun kaverikin ajeli päässään venäläinen sotilaskypärä. Ei kai sitä nyt IC:llä voinut muussa ajella. Kolme tuttua kuoli kolareihin ... kun lähdettiin käymään jossain lähellä, niin ei sitä varten pukemaan alettu. Kaksi onnettomuutta sattui muutaman korttelin päässä kuskien kotoa tai koulua. Se siitä.

Hulluun ajamiseen voi kyllä vaikuttaa lailla mutta sitä ei Suomessa haluta tehdä. Autovarkauskin kun on luvaton käyttöönotto? Jos kaveri heilauttaa linkkaria r-kioskissa ja vie tikkarin tulee häkkiä mutta jos varastaa kymmenien tuhansien eurojen auton, saa sakot. Näin se menee. Rattijuoppohomma on vielä lepsumpaa ja se kai johtuu siitä, että suomalainen herra haluaa ajaa pikkutinassa.

Itse pidän erittäin tiukkaa linjaa kypärä- yms suojapolitiikassa, koska kotona on kolme teiniä. Heidän asenteensa+henkensä ovat minun vastuullani vielä 4-5 vuotta, enkä aio paskanjauhamisen paineeseen murtua.

Olen puhunut  ;)


karkulainen

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 03.04.09 - klo:08:23
Itse pidän erittäin tiukkaa linjaa kypärä- yms suojapolitiikassa, koska kotona on kolme teiniä. Heidän asenteensa+henkensä ovat minun vastuullani vielä 4-5 vuotta, enkä aio paskanjauhamisen paineeseen murtua.
Hyvä linja, pidä siitä kiinni. :)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#65
http://www.youtube.com/watch?v=uPseh0MqOOw&feature=related

"Kaasu auki kahtasataa".

Nostalgiaa ajalta kun mentiin tukka putkella

http://www.youtube.com/watch?v=evtKsC679yk&feature=related

Kypärästäkin...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mysli~

Juu. Tottakai pitäkää ne kypärät päässä.
Ainoa huono puoli näissä kypärissä on, että kun on tälainen pienempi ihminen, jonka kaula ei ole kovin iso, niin tulee ongelmia kun  täytyyisi kattella ympärilleen.
Kun kypärä nyt kuitenkin painaa sen 1.5 kg niin se on nuorelle hennolle likalle aikamoinen paino kuitenkin siellä pään varassa. Ja siihen sitten vielä äkkijarrutus päälle. Hoohjijaa.:)

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Mysli~ - 12.04.09 - klo:14:28
Kun kypärä nyt kuitenkin painaa sen 1.5 kg niin se on nuorelle hennolle likalle aikamoinen paino kuitenkin siellä pään varassa. Ja siihen sitten vielä äkkijarrutus päälle. Hoohjijaa.:)
Kypäriäkin löytyy eri painoisia (tosin kevyet ovat usein niitä kalliimpia). Tärkeää on ennen kaikkea, että kypärä istuu omaan päähän hyvin, silloin niskakaan ei kipeydy niin helposti. Kun kypärää on muutaman kesän pitänyt säännöllisesti päässään, niin kyllä se niskakin vahvistuu. Ja kyllä niitä niskajomotuksia yms voi tulla ihan "vankempirakenteisellekin" kaverille, varsinkin jos ajoreissut ovat pidempiä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Niskaa voi vahvistaa jumppakuminauhalla, tekemällä siitä lenkin ja vetämällä päätä käsin eri suuntiin. Vaatii jonkin myssyn päähän ettei hiukset tartu nauhaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Miksi kypärä pitäisi olla mopoilijalla tarkoitettu ns halppis? Kunnollisissa MP-kypärissä painoeroja kyllä löytyy, katsoppa vaikka Airohin ja Arain mallistoja. Tokihan 1,5 kg ei ole edes sieltä painavammasta päästä. Jos kypärän paino aiheuttaa todellista ongelmaa, kannattaa tsekata myös avo-, ja crossikypärät. Umpikypärissä painot ovat tyypillisesti sieltä 1,1 kilosta 1,6 kiloon. Ja kyllä ne grammasäästöt niskalihaksissa tuntuu.

http://www.airoh.it/prodotti/FullFace/GpColor.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#70
Citymarket möi ainakin viimme vuonna kevyttä lippakypärää joka panoi kilon verran. Halppisavo painaa 1,2 kg (XL). S-koko on tietenkin kevyempi.
Tuo indegroitu painaa 1,7 kg (XL).

Olen joskus ajanut niin kovaa että jarrutuksissa en jaksanut pitää päätä pystyssä, eli ei näe minne on menossa. Siinä kypärän paino merkkaa jo, ja jumppa on välttämätön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

En ole mkään häränniska mutta 20 tuntia - ruokailut olen ollut kypärä päässä (Arai), eikä tuo nyt kummoinen juttu ollut. Vähän selkä- ja niskajumppaa ennenkuin kallistin pääni kivikovalle makuualustalle. Seuraavana päivänäkään ei nuppi oikutellut vaikka matka jatkui muutaman tunnin pikkurykäisyllä. Ostakaa Marushin potta, jos haluatte kevyehkön ja superturvallisen pikkurahalla. Shivan painaa 1350g ja maksaa 199 â,¬. Viime vuonna ostin tämmöisen tyttärelle ja hyvin on toiminut. Hinnat ovat lievässä nousussa, koska merkki on pärjännyt testeissä loistavasti. Kypärässä on vieläpä dd-lenkkihihna, eikä mikään hiirenloukkusysteemi.

karkulainen

Tilasin jonkun halpiskypärän, ainakin on paljon hienomman näköinen kuin se soliferin mukana tullut. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

karkulainen

Isän kypärän sisään meni ampiainen pörräämään 100km/h vauhdissa joskus sen nuoruudessa. :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Ostosreissulla prismassa kokeilin tarjolla olleita 49â,¬ kypäriä, ja ihan mukavaltahan ne tuntui. Hyllystä ei vaan löytynyt sopivaa kokoa. Tuollaisen voisi ostaakkin jos vaan saavat lisää.

Innostuin sitten käymään myös CM:n puolellakin tarjontaa katsomassa. Nitro merkkistä kypärää oli kahta mallia ja hintaa, mutta kovin ahtaita oli minun isolle päälle molemmat.