Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nuorten typerä liikennekäyttäytyminen ja kokemattomuus.

Aloittaja FrozenCorpse, 09.08.07 - klo:13:33

« edellinen - seuraava »

Kenzy

No, ei tässä kyllä ole mitään aineksia yleistämiseen. Ehkä puolet mopoiluturmista tapahtuu mopoilijan itse aiheuttamasta virheestä ja vain muutama turmista johtaa kuolemiin tai vakaviin loukkaantumisiin. Mopoilijoita kuitenkin lienee tälläkin hetkellä muutama kymmenen tuhatta Suomen teillä, joten tuo vakavsti loukkaantuneiden määrän osuus taitaa mennä jonnekin 3-5% tienoille, ihan kuten minkä tahansa muunkin moottorikäyttöisen ajoneuvon osalta... luita katkeaa, hiuksia irtoaa ja kynsiä halkeaa, mutta ne menevät liian varovaisuuden ja huolimattomuuden sekä osaamattomuuden piikkiin. On noita sekopäitäkin, mutta ei kuitenkaan valtaosaa sentäs, ei ainakaan meidän kotikaupungissa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Samaa mieltä Kenzyn kanssa yleistämisestä. Kyllä kaistapäitä löytyy joka ikäryhmästä, tosin nuorissa mopokuskeissa on paljon niitä, joilla näyttämisenhalut ovat suurempia kuin ajotaito. Vastaava ilmiö tapahtuu myös 18-20 -vuotiaiden juuri autokortin saaneiden kesken. Ja ajotaitokaan ei aina auta, jos joku tulee kolmion takaa eteen, tai kuolleesta kulmasta. Saatika sitten elukat.

Muutamapäivä sitten käydessäni autolla Valkeakoskella joku skootterityttöjengi sai kyllä aikaan liikenteessä sellaista kaaosta, että jälleen kerran kanssa-autoilijoiden valpas mieli pelasti onnettomuudelta. Noin 4-6 tytön porukka, jolla oli kaverit tarakalla kun ajoivat keskustassa ruuhkassa kaistalta toiselle puikkelehtien (aina koko ryhmä) ja viidenkympin rajoitusalueella reilusti yli kuuttakymppiä. Jokaisen skootteri olisi varmasti kyllä kulkenut paljon kovempaakin. Päät kääntyilivät kuskeilla, kun piti yrittää katsoa osuuko vai eikö osu. Kyseessä oli selvästi joku näyttämisenhalu, jossa tyhmyys taas porukassa tiivistyi. Jos joku tuntee kyseisiä tyttöjä, voisi hieman sanoa että ehkä ei kuitenkaan kannata...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

sstu

On ihan turhaa mennä yleistämään, että vain nuoret sekoilisivat liikenteessä. Näitä löytyy kyllä joka ikäluokasta sanoisin. On niitä fiksujakin nuoria olemassa :)
Junan alle mahtuu kaksikin.

Spede

Kyllä sitä aina liikenteessä näkee vaikka kuinka paljon esittäjiä. Varsinkin nuoret esittävät paljon, mutta onhan esim. juuri autokortin saaneetkin aika vaara liikenteessä.  Kyllä sitä onneksi suurin osa kuskeista on viisaita

FrozenCorpse

On se noloa, ku teinit esittää vuosia ajaneelle, puolirampana liikkellä olevalle kuskille, kuinka enduro huutaa.. Voi jeesus, alkas ite ajaa toinen koipi paskan, ni johan nousis munki kunnioitus.. Kun eivät vaa osaaa .. >:(
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Juha

Tämä tuppaa olemaan vaan yleistä, pitää myöntää (nimmerkillä kokemusta on)  :-[
Viime lauantaina meinasi tulla opetus kantapään kautta, ja vähän useampaan kertaan, kun ajelin kavereiden kanssa kaupungilla. Pitänee tästä edespäin rajoittaa sitä oikealla puolella tankoa olevan veivin käyttämistä oudossa paikassa... ja vähän tutummissakin.

Raz

Juu, moni on typerä, mutta eivät kaikki. Itekki leijuin, kaahailin ja rälläilin liikenteessä ekan mopokauden alussa kun teharin sain. Eipä se 85km/h aina ku mahtuu ja pääsee ollukkaa nii hienoa ku olin sillo oottanu :) Nykyään kulkee sitte taas vielä enemmän, mutta liikenteen mukana mennään. Ja noi keuliskelut sun muut mistä puhuitte on joillekki harrastus niiku jalkapallo naapurinpojalle. Myös mun harrastus, mutta ei liikenteessä, vaan teollisuusalueella missä en ketään häiritse. Mammaki kyseli et "Mitä järkee tossa mopon laittamisessa ja temppuilussa on?" johon vastasin vaa et mitä järkee kykkii siel puutarhassa? Hiljaseks meni ja nii pitiki, ihmiset tykkää eri asioista. ;)

FrozenCorpse

Että mua niin rassaa jotkut teinit meiänki koulussa, kun ajetaan pihalla aivan helvetillistä vauhti, sladitetaa soralla ja ollaa niin pätevää. UHUHUH! En voi ymmärtää, mikä siinä nyt on muka sitten niin kovaa?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Partanen

Kai se on vähän sama, kuin naisten kiukuttelu ja mielialanvaihtelut. Eivät osaa aina itsekään niitä selittää, taikka ymmärtää mistä johtuu. Sama juttu nuorelle miehenalulle, kun hormonit hyrrää, eikä pysty olemaan hetkeäkään paikallaan. Pitää esittää itselleen ja muille. Jossain vaiheessa miehetkin rauhoittuvat, ainakin jonkin verran. Jotkut haluavat toteuttaa itseään kulkuvälineillä koko ikänsä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

FrozenCorpse

Että mua ottaa päähän noi virienskoilla keulivat teinipellet..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Jonna

Niin ottaa minuukin päähän mutta monesti annan olla. Mutten aina. Välillä tulee oltuu niin lapsellinen et tulee näyteltyy sormimerkkejä  :-[

Irkku

Minua ei ärsytä teinipojat eikä teinitytöt jos ne hiukan tuolla haluu näyttää kunhan eivät vaarantaisi liikeneteessä itseään eikä muita, se laittaa hiukan vakavaksi kun niitäkin on nähnyt jotka istuu pyörätuolissa sitt lopun ikää.

Nuoruuteen ja juuri miesten maailmaan kuuluu sellainen näyttäminen se on kyllä kirjoitettuna miesten geeneihin.
Ei tarvitse kuin katsella luontoa hiukan tarkemmin niin mitäs siellä näkeekään, uroksia soitimella ja näyttämässä itseään, se tosiaan kuuluu meihin ihmisiinkin. Se on nykyaikaista paikan hakemista laumassa ja vastakkaisen sukupuolen huomion hakemista, niinhän se on  ;D

Omassa miehessäni näen sen pikkupojan kun hän pääsee kokeilemaan joskus vanhaa harrastustaan kiihdytysautojen rattiin ja olen ainakin itse onnellinen että ihminen säilyttää kyvyn nauttia asioista ja kannustan häntä tekemään niitä asioita mistä pitää.

Varsinkin nyt ymmärrän itsekin jo hiukan tätä kaksipyöräisten huumaa :P

Mua on alkanut yksi naapuripoika joka ajaa asiallisesti skootterillaan niin moikkaamaan mulle kun tullaan vastatusten ajelulla ja ompa tää poika jo moikannut ihan kaupassakin naamatusten ja pojalla ikää varmaan joku 15-16v  Kivaa että tädille kehtaa moikata :)

Mä olen aina tullut kyllä juttuun erilaisten ja eri ikäisten ihmisten kanssa. Sekin varmaan tekee kun työssäni olen ollut tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa ja oppimut olemaan avoin kaikille. Eikä minulla ole tarvetta olla aina oikeassa  sen suhteen mikä on sopivaa ja mikä ei ::)

Samppa

Hyvää tekstiä Irkku ja täysin paikkansapitävää. Kyllä sitä näyttämisen halua valitettavasti nuorilla miehillä on (on ollut itsellänikin), mutta tuppaa olemaan varmasti nykyään myös nuorilla naisilla. Valitettavan usein saa lehdistäkin lukea, kun alaikäiset tytöt ajelevat isinsä autoilla ilman korttia ja valitettavasti vielä kännissä. Mistäköhän tämä juurtaa nykyään juurensa? Epäilisin, että nykypäivän kasvatusmetodit ovat niin paljon muuttuneet jo ihan kymmenen vuoden takaisesta, että monessa asiassa mennään huonompaan suuntaan.

Ja miehethän ovat monessa asiassa ikuisia lapsia. Ainakin itseäni kiinnostaa edelleen kaikki räplääminen, purkaminen ja kokoaminen. Silmät kiiluen hakkaan tallissa iskuruuvimeisselillä ruosteisia ruuveja auki ja hion samoja katteita ties kuinka monetta kertaa. Lelujen koko on ehkä ainoa asia mikä lapsuudesta on vaihtunut. On mukavaa olla mies  :D Se on mukava kuulla, että myös naiset voivat "hurahtaa" tällaisiin harrastuksiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Oisko niin, että noista kylähulluista vaan kirjoitellaan lehdissä nykyään enemmän, tai sitten näin vähän varttuneempana niitä lehtiä tulee vaan luettua enemmän. Omasta nuoruudestani muistan henkilöitä, joilla ei paljon järki päätä pakottanut. Aina piti varastella uusia Opeleita paikallisesta autokaupasta, ja ajella niillä sitten itsensä henkihieveriin, kun kesken ajon napsahtikin sitten rattilukko takaisin lukkoon, jne. Kaipa niitä hulluja on aina ollut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Siis hulluhan saa aina olla, muttei tyhmä.. ;) Tuli sitä itsekkin poikasena kokeiltua, kukapa ei olisi, mutta mitään rötöksiä ei sentään harrastettu. Toisin tänään, alvariinsa lehdissä lukee kuka on pöllinyt auton "koeajoon" varastanut mopon jotta pääsisi lähipubiin keskikierteelle. Tai pieksenyt jostain vastaantulijasta ,,askat pihalle.. Olisiko niin, että käyttäytymismallit on vuosien saatossa muuttunut, tai sitten vaarin muisti kultaa vanhat ajat.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...