Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moposkootteri ja sallitut/kielletyt tiet.

Aloittaja Zeta, 11.03.08 - klo:16:41

« edellinen - seuraava »

Zeta

Ehkä hieman huono otsikointi, mutta kaipailen tietoa teistä, jolla saa/ei saa ajaa moposkootterilla. Tässä ketjussa voit siis itsekin kysyä samaa asiaa.

Vihdintietä haluaisin kesällä mennä serenaan. Saako ajaa?

Entä kehä-kolmonen (epäilen ettei saa)?

Olen 41v. ja ajokorttia ei ole tullut ajettua, joten hieman hukassa olen sääntöjen suhteen. Ostin kaksi Helkama SC1 skootteria syksyllä, joten ajotkin jäi aika vähäiseksi. Tänään kuitenkin keli täällä Vantaalla houkutteli ajamaan töihin. Kausi on siis avattu ;D

T:Zeta

PS: Mopo-oppaan olen kyllä selaillut läpi, ja tiedän ettei moottori/pikatiellä saa ajaa. En kuitenkaan oikein tiedä mikä tuo Vihdintie on, tai kehä-kolmonen.

Kenzy

Kaikilla teillä saat ajaa, paitsi niillä, jotka ovat moottoriliikenneteitä tai moottoriteitä. Kehä III taitaa olla moottoriliikennetie ainakin osittain, mutta olettaisin, että Kehä III:sen pyörätiet ovat sallittuja mopoille, se selviää taas pyörätien liikennemerkin lisäkilvestä, jossa seisoo notta "Sallittu mopoille.". Seuraavat merkit sijaitsevat teiden alkupaikoissa sekä isojen risteyksien kohdilla:

Moottoriliikennetie:


Moottoritie:


Baotian BT49QT-12 vm. '07

Zeta

#2
Joo, kehän viereisillä pyöräteillä voi ajella (vaikken ole vielä ajellutkaan), Vihdintielle ei ilmeisesti ole asiaa, kun taitaa olla vähintäänkin se moottoriliikennetie (kertoo veljeni), joka ei kylläkään ko. tietä ole aikoihin ajellut. Täytyy toivoa että Vihdintien vierellä menee serenaan asti pyörätie, joka on mopoille sallittu, tai jokin vastaava. Goole maps:istä ei oikein tarkasti näe.

T: Mika

Edit: Vihdintie onkin "seututie". Kaiken järjen mukaanhan sitä sitten saisi ajaa...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vihdintie

Edit2: Ota näistä nyt selvää ??? Kehä kolmonen on "kantatie".     http://fi.wikipedia.org/wiki/Keh%C3%A4_III

Saakohan näillä nyt sitten ajaa, vai ei?

Baotian

Ihan itsesuojeluvaiston perusteella  kannattaa ajella kehäkolmosen pyöräteillä, liikenne on niin vilkas.
Tietääkseni ne ovat myös mopoilijoille sallittu ja lisäkilvellä niin on osoitettu.

Zeta

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 11.03.08 - klo:19:18
Ihan itsesuojeluvaiston perusteella  kannattaa ajella kehäkolmosen pyöräteillä, liikenne on niin vilkas.
Tietääkseni ne ovat myös mopoilijoille sallittu ja lisäkilvellä niin on osoitettu.

Sama oli mielessäni, eli päiväaikaan en siellä kyllä uskaltaisi ajella. Edelleen kaipailen tietoa tuosta vihdintiestä. Nousen bussiin läheltä vihdintietä, ja liikenne pitemmältä katsottuna on runsasta, ja lujaa mennään. Täytyy kai jokupäivä käydä tutkimassa asia paikanpäällä, ja katsoa minkälaisia liikennemerkkejä sieltä löytyy. Tuotakaan tietä en mopolla mieluisesti ajelisi, mutta kuten sanottu niin serenaan pitäisi kahdella skootterilla huristella, ja vielä lapset matkassa :-\

T:Zeta

Partanen

Vihdintie on sekava tapaus kaupungista Lahnuksen Shellille asti. Varsinaisen tien rinnalla kulkee pyörätie, jolla kylttien mukaan saa ajella paikoittain, ja paikoittain ei. Saattaa olla niin, että toiseen suuntaan saa ajaa, mutta toiseen ei -siis jos mennään aivan kylttien mukaan. Itse ole kuitenkin ajellut pyörätietä sillä osaa Vihdintietä jolla pyörätie on. Se on ollut todennäköisesti ollut suunnittelijankin tarkoitus, mutta osalta matkaa on kyltit vaan unohtunut laittaa. Kaitalammen kohdalla ei pyörätietä ole enää ollenkaan, joten ajot on ajettava siellä tien laidassa. Piennartakaan ei juuri ole, joten henkensä uhalla siellä mopolla ajellaan, itse en aja mielellään ollenkaan. Autot saavat ajella siellä 80km/h, joten mopolla on ahtaat paikat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Itse olen muutaman kerran Vihdintietä mopolla ajanut, kerran juuri tuon Kaitalammen ohi ja onhan se mopolle vähän turhan iso tie (nopeusrajoitukseltaan), mutta tuolloin ei ollut lähes ollenkaan muuta liikennettä (vaikka oli päivä) ja itse ajoin piikin perässä n. 70 km/h. Niin, ja vakiomopolla voi olla hankalampi juttu, kun eipä siinä oikein kunnollista piennartakaan ollut. (Ei tuo 70 km/h:n huudattaminenkaan miellyttävää ollut.)

FrozenCorpse

Minua myös mietityttää miksi nuoret ajaa pyöräteillä, jotka eivät ole mopoille sallittuja? Eikö taidot riitä, vai mikä uhma lie.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Zeta

Kiitos kaikille auttaneille, selvisihän tämäkin asia. Lisätieto tuolla ajamisesta (vihdintie) tuli myös tarpeeseen. Todennäköisesti sitten ajellaan sallittuja pyöräteitä, ja tielle vain pakosta. Kaitalampea suositteli myös työkaverini, ja sinne pääsee vain itse tietä pitkin loppumatkasta. Täytyy katsoa sitten liikenteen mukaan, uskaltaako ajella.

Olen myös törmännyt pyöräteihin, joissa vain toisessa päässä on sallittu merkki. Käsitän kyllä asian niin, että toisesta päästä vain puuttuu merkki. Eihän siinä olisi järjen hippuakaan että vain yhteen suuntaan saa ajaa... Mutta tiedä sitten noista päättäjistä ;D

T: Zeta

Partanen

Nyt muistui mieleen, että Espoon puolella pyörätie on osittain järkyttävässä kunnossa. Siinä Kalajärven paikkeilla. Routavaurioita ja huonoja kaivuutöiden paikkauksia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

Onkos kukaan ajellut tietä 110 eli "vanha turuntie" ? 

Kiinnostaisi käydä skootterilla töissä eli Nummelasta Martinlaaksoon. Alkupätkä vanhaa turuntietä Espoon keskustaan ja loput kehä III pitkin, yhteensä taitaa tulla jotain 45 km että ei ihan joka päivä mutta jos joskus...

Vespa LX50 4T4V 2013

FrozenCorpse

Tänää näkyy tämä kaveri tienpäällä jos keli on näin hieno.. Hitsi ku kukaa ei meiltäpäin voi suositella hyviä teitä..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Kenzy

Juu ampaskaa suorilta tänne Hämeenlinnaan, niin tuun mukaan kokoontumisajoon, näyttää ihan suotusilta keleiltä ainakin tällä hetkellä :P
Baotian BT49QT-12 vm. '07