Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

GY6, arvoitus ratkesi

Aloittaja Kari69, 14.08.23 - klo:20:02

« edellinen - seuraava »

Kari69

GY6 moottorissa magneetosta tulee 3 johdinta. Johdoista 2 menee 3-napaiseen liittimeen, mutta 1 ei. Se on kytketty erikseen. Kun näin tämän ensimmäisen kerran, ajattelin, että se on jokin oma viritys, kun kaikki 3 johtoa ei mene siihen 3-napaiseen liittimeen. Myöhemmin näin, että ne on aina kytketty samalla tavalla. Siihen täytyy olla jokin syy, mutta mikä. Syy selvisi, kun vastaan tuli skootteri, jossa lataus ei toimi.

Ne 2 johdinta, jotka on kytketty 3-napaiseen liittimeen, kuljettavat staattorilta tulevaa vaihtovirtaa. Kolmas johdin on pic up signaali, joka kertoo CDI:lle oikean hetken antaa kipinä. Halusin tutkia, antaako staattori vaihtovirtaa. Se onnistuu helposti, kun avaa 3-napaisen liittimen ja mittaa jännitteen moottorin käydessä niistä navoista, joihin johdot on kytketty. Mikäli pick up signaali olisi myös tässä 3-napaisessa liittimessä, niin moottori ei kävisi, kun liitin avataan.

Jännitettä tuli kymmeniä voltteja, joten staattori oli kunnossa. Lataus alkoi toimia, kun vaihdoin jännitteen säätimen.

konenikkari

GY6 moottoria käytetään aika monessa laitteessa
mistähän laitteesta nyt on kysymys
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Kymcon eri malleja minä olen korjannut. Ajattelin, että kaikissa GY6 moottoreissa olisi sama kytkentä.

Coastside

#3
Se kolmas liitinpaikka on maadoitusjohdolle jos genu ei ole maadoitettu suoraan lohkoon.

Se liittimen malli varoittaa että jännite voi olla kova.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

GY6 moottoreissa yleisin kytkentä on : Staattorilta tulee 4-johtoa . Se neljäs Musta-punainen on sytytystä varten . Näissä versioissa on siis VAIHTOVIRTA -CDI.
Joissain , kuten tämä Kymco ( 3-johtoinen magneetto) on siis TASAVIRTA-CDI.

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.08.23 - klo:21:21Se kolmas liitinpaikka on maadoitusjohdolle jos genu ei ole maadoitettu suoraan lohkoon.

Se liittimen malli varoittaa että jännite voi olla kova.
Magneeton antama jännite riippuu kai kierrosluvusta. Vaihtovirtaa sieltä tuli 30-60 V riippuen kierrosluvusta. En mitään korkeita kierroksia edes kokeillut. Vähän vain kaasuttelin.

konenikkari

Kauheesti ei kannata mittailla
staattorin jännitteitä ilman mitään kuormaa,
voi tulla käämityksessä eristeen läpilyönti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)