Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Magneeton toiminta, irroitus ja korjaus

Aloittaja Kenzy, 10.09.08 - klo:18:55

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Terve,

Tässä kun varmaan muutama ihminen on seurannut meikäläisen seikkailuista kampiakselin lukituksen suhteen, on tullut aika irrottaa magneto, sillä staattorin eräs käämi on ottanut osumaa. Noh, minähän sitten menin ostamaan sähköisen pulttipyssyn motonetistä hintaan 39,90 (staattori maksoi 39,80e, kannattiko säästää? :D) ja tempasin magneton kiinnitysruuvin irti. Paskat se siitä irtoa, sehän on aivan himmeellä sovitteella kiinni :) Ulosvetäjää ei taloudesta löydy, joten taiteilin neliöputkesta semmosen hätäisen ulosvetäjän, joka tulee magneton tuulettimen kiinnitysreikiin kiinni, ja keskeltä pääsee pultilla ruuvaamaan kampiakselin päätä vasten. Putki rupesi menemään kasaan, mutta vauhtipyörä ei irtoa mihinkään. Pitääkö tuohon tosiaan ostaa tuommonen M21 - ulkokierre + ~M16 sisäkierre - ulosvetäjä, jotta noin onnettoman vauhtipyörän saa akselista irti? Kampiakselin pään halkaisija on luokkaa 15mm, miten se voi olla noin tautisen lujassa :O Kertokaahan vinkkejä, miten olette vauhtipyörän saaneet irti...

EDIT: Tilasin tänään mc-scatterilta staattorin, enkä sitten hoksannut tosiaan tuota ulosvetäjää ottaa samaan pakettiin. http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?products_id=24088 tuommonenhan sieltä löytyisi, onko kellään tietoa tuon ulkokierteen tiedoista? M21/1,5?
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Ettei se vain ole fillarin kammen ulosvetimen kokoa? Sitten se ei ole kallis juttu. Fillarin vedin on n.21mm hienokierre. Voi kympin kustantaa. Sain koko työkalusarjan kerran 20 ekee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

#2
http://www.4takt-shop.de/Puller-for-Flywheel-Magneto-50-cc-Engine_c1002_p1076_len_x2.htm

M24X1, ei tuo kallis olisi, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa maksaa 10 euron postikuluja moisesta, täältä kun ei taida mistään paikallisesta saada. Taidanpa huomenna duunissa mennä vinkkaamaan meidän työkaluhuoltajalle, jos se tekisi mulle moisen M16 sisäkierteellä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Lyhykkäisyydessään tuollaisen valmistus olisi jopa kotikonstein se että hankkii pultin jonka kierre on tuo M24/1 ja poraa siihen keskelle reijän ja kierteyttää siihen pienemmän koon ja siihen pultti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Itse olen irroittanut magneeton, jos ei sopivaa ulosvetäjää ole käsillä seuraavalla konstilla. Mutteri ensin irti ja sen jälkeen pyöräyttänyt mötikän sellaiseen asentoon, jossa pääsee kovapintaisella massavasaralla kajauttamaan. irti on aina lähtenyt, ja pieniä jälkiä toki jää magneeton kehälle siihen kohtaan johon lyö. Kannattaa lyödä siihen kohtaan missä on se lukituskiila, se on se joka sitä komponenttia kiinni pitää. Jos pelkää, että jäljet magneetossa vie epätasapainoon, niin voi vastakkaiselle puolelle tehdä samanlaiset.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Simppelimpi ja kotivalmistukseen paremmin sopiva on :

Pultti M 24/1, johon ulosvetäjän pultin menevä reikä
20 mm paksu rauta  2 kpl, johon 24 mm reikä.
Riittävän iso kaksijalkainen ulosvetäjä.

Pultti pujotetaan raudan läpi ja kierretään paikoilleen ja raudan päistä vedetään ulosvetäjällä, tukien akselin päähän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

#6
Mulla taas on  tämmöinen konsti jos ei ole ulosvetäjää lähistöllä
Irroitetaan tuuletin ja pistetään pitkät pultit magneeton läpi tuulettimen kiinitys reistä. Niin pitkät ,jotta yltää magneeton pohjaan asti(taka seinään ). pulteilla kiristetään takaseinää vasten ==>magneetto työntyy ulospäin.

Tietysti magneetto pitää pyörittää semmoiseen asentoon ,ettei pulteilla tuhota sisältä mitään.
Pultit kiristetään tasaisesti niin tiukalle ,kun uskaltaa. Sitten magneeton iso pultti höllästi akseli päähän ja pamautetaan siihen vasaralla napakasti. Tärähdyksestä Magneeton pitäisi hypätä pois.

Tosin en ole varma sopiiko tämä tekniikka ihmeen kanssa; en muista ulkoa miten ne pultin reiät siinä on.

Kenzy

#7
Kyllä siitä saa pultit takaseinään asti, yhdessä vauhtipyörän asennossa. Ei vaan sattunut olemaan riittävän pitkiä pultteja... tarvii tesmiä tuota vielä huomenna, haen 100mm pitkät ruuvit ruuvimarketista, niin saadaan jotakin aikaseksi ;) Vauhtipyörän tuulettimen reikiä tuossa tosiaan jo käytinkin hyväksi, pelkään vaan, että pienet kierteet korkkaa.

EDIT: Nojuu, manuaalisorvaaja lupasi tehä mulle viraapelihommana tuon ulosvetäjän tänään pullakahvipalkalla. Tuli halvemmaksi, kun 15e+10e postikuluja ;) Saas nähdä kummonen sieltä sitten tulee.

EDIT2: Heh, varoituksen sana mc-scatterista. Tilasin matkahuollon kautta staattorin, ja olivat sitten lähettäneet turkulaiselle samannimiselle sällille tuon paketin, tuli kuitenkin mun puhelimeen tekstiviesti, että paketti noudettavista Turusta, itsehän asun Hämeenlinnassa. Ei voi kehaista tuota palvelua :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Ulosvetäjällähän noi on tullut irroitettua ja jos ei ole meinannu lähteä niin samoilla konsteilla kuin A_sentaja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#9
Tuulettimen pultinreikiin saa kiinni tukevan teräslevynkin, johon voi huolettaa kolautella, niin ettei mitään väänny.

Siihen voi laipalla panna putken jossa liukuvalla mötikällä iskee magneeton irti. Mieluiten kiinni niihin kierteisiin.

Mitähän se sanoisi lämmittämisestä? Käämejä varoen tietenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

#10


Siinä se, suomalaista laatutyötä :) Tarvii illemmalla tyypittää.

EDIT:


Kannattiko viritellä sen kampiakselin lukitukseen jotakin, kannattiko? ;) Risahan tuo on, eikä taisteluintoa korjata, vaikka korjattavissa vielä olisikin. Raaputtaisi lakat langan ympäriltä pois, tinaa perään ja suojalakka päälle, uusi staattori on huomenna varmaan täällä, joten sitten nähdään miten pelaa. Juu, ja ulosvetäjä oli täydellinen, eli vahvistetaan Baotianin M24X1- kierre ja ulosvetäjän M16-normaalikierre toimivaksi yhdistelmäksi.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Lämmittämisessä on riskinä maagneettisuuden häipyminen kuten iskuissakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Ei ne minun käsittelyssä vielä ole magneettisuuttaan menettäneet,, :) Aika monta kertaa jopa saman magneeton irroittanut, eikä toiminnan kannalta ole ollut ongelmia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Nojo, propsit mc-scatterille. Tilasin ja maksoin vain staattorin, mutta tuli koko magnetopaketti :D Hah. No, niputin tuon uuden vauhtipyörän kera, mutta ei ottanut kierroksia ollenkaan, eli sytkä pielessä. Löin vanhan magneton uuden tilalle ja uusi yritys, niin johan lauloi. Ilmeisesti kiilaura hieman väärässä kohtaa tuossa uuden magneton vauhtipyörässä.. Nyt käy ja kukkuu hienosti. Pikkasen kilkattaa käydessä, ja paikallistin kilkatuksen alkulähteeksi rullakupin ja kampiakselin holkin väljyyden, ne siis seuraavaksi vuorossa..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Eikös näissä nykvauhtipyörissä ole ulkopuolinen levy, josta liipaisupuola ottaa ennakon.. Jos se vaikka on siinä uudessa jotenkin väärin.. Voi toki olla, että se vauhtipyörä on eri tuotesarjaa ja siten sytkä hieman heittää,, tarkoitettu johonkin toiseen peliin. Tsekkaappas mallimerkinnät, ei tarvii heittää kuin yhden numeron tai kirjaimen niin ei toimi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...