Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinanskootterin vika variaattorissako?

Aloittaja MiPeKa96, 22.08.13 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

MiPeKa96

Variaattorin hihna pätkähti lopulta Moto-Zeta - skootterista poikki kesken matkan ja löyty kahtena kappaleena kannen alta. Uus hihna on vaihettu, ei tarvinu ku pujottaa paikalleen, mutta nyt vika on seuraavanlainen: Käyntiin lähtee jos hyvä tuuri on, tyhjäkäynti muistuttaa puksuttavaa junaa ja koko skootteri tärisee, kierroksia ottaa vain takarengas ilmassa ja täristen (tosin sammuu heti kun valot laittaa päälle), kun takarenkaan laskee maahan niin ei pysy käynnissä oikiastaan ja vähänki kaasua niin samantien sammuu, joskus tosin tekee niin että kun em. tilanteessa antaa kaasua niin tärisee ja potpottaa pikkuhiljaa eteenpäin jotaki 10km/h vauhtia, hyvällä tuurilla tuolla saattaa päästä ehkä jopa 30 km/h muutaman kilometrin kiihdytyksen jälkeen, mutta liikkeellelähtö vaatii aina sen muutaman kymmenen metrin vieressä juoksemisen. Liikkeellelähtö skootterilla on aina isoa nykimistä josta se sitten muuttuu myöhemmin ''mukulakivikaduksi'' kun joskus tuohon 30km/h vauhtiin asti pääsee. Mikä vois olla syynä, onko väärä hihna oikian kuulonen selitys? Vaiko sitten kun kuulin puhetta että variaattorin rullissa olis kuulemma vika tullu sillon siinä samassa kun edellinen hihna pätkähti poikki kesken vauhdin.
 
   Niin, ja onko venttiilit jo kulunu vai mikä syynä kun laittaa rakotulkilla huolellisesti ohjeiden mukaan imuventtiilin välyksen oikeaan mittaansa 0.08:aan, niin silti naputtaa ku viimistä päivää, ei myöskään lähteny käyntiin ennen variaattoriongelmaa kuin kerran per puoli tuntia, oli kone sitten kuuma tai kylmä. Skootterissa kuitenkin tällä hetkellä kilometrejä on vasta n. 5920.

   Ja keskitukijalastakin/seisontatuesta vielä, kaikki kiinnikkeet näyttäis olevan pultit ja mutterit kiinni, mutta silti tukijalka/seisontatuki on menny niin, että se ei pysy alhaalla, sekin vika on pahentunu, aikaisemmin nimittäin pysy, mutta oikian puolen ''jalka'' keskitukijalasta/seisontatuesta oli ylempänä, mitään merkkejä vääntymisestä ei silti löydy. Ärsyttää vaan ku vikaa on mutta mitään ei näy.

Kiitokset etukäteen vastauksista.

Samppa

Eli hihna katkesi ajosta ja kone joutui ylikierroksille. Onko tämä nelari?

Olisiko jako pompannut yhdellä tai ylijännitettä muodostunut sen verran, että jotain on sähköpuolelta hajonnut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Voi olla että hihnan vaihdossa on rullat karkailleet josta johtuhen  variaattori estää moottoria kierroksille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/32-variaattorinhihnan-tarkistaminen-ja-vaihtaminen.html

Ensiöhihnapyörästä (etuvariaattori) ei tule mitään silmille, vaikka kuinka purkaisit eli osiksi vaan. Myös toisiohihnapyörän (takavariaattori) mutterin voit avata huoletta ja vetää paketin irti. Kytkinpakan isoa mutteria avatessa täytyy painaa kytkintä alaspäin, jottei jousi ja kytkin tule silmille.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04