Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Eki

#30
Kyllä muistan, en nyt halua vaan avata juurta jaksain ihan kaikkea mistä minua on "jullitettu" liikkeen taholta, mutta itse ajamalla asiaani olen saanut sen liikkeeltä mikä on aluksi luvattu siitä että otin mustapohjaisen kylmässäkin toimivan mittarin entisestä skodestani sekä vaihdoin sen tuohon uudempaan skootteriini, missä oli valkopohjainen mittari, mikä ei diginäytöllä näyttänyt edes kevät aamuisin heti yhtikäs mitään (en tiedä mitä teknisiä eroja niissä on, mutta mustapohjainen toimii pakkasellakin, mutta valkopohjainen ei), kun heidän ei tarvinnut tilata liki 200 euron arvoista mittaria eikä huollon asentaa, luvattiin minulle 200 euron edestä vaikkapa etuvariaatori kokonaisuudessaan. Siksi tehtiin kieroilulla kaiken maailman o-renkaan puuttuminen ja vedottiin että olen takuuaikana vaihtanut suuttimen. Asia kääntyi jälleen parhain päin kun selvitin isä omistajalle mitä poika omistaja järjesti, ettei tarvitsekaan antaa luvattua asiaa. En halua aukoa liikkeen ja minun välisiä asioita täällä tämän enempää julkisesti, mutta totean että kun kaveri osti tuon tgb bulletin myös nyt keväällä, keltaisena, siinä ei myöskään mittari toiminut, ajoin hänen asiaansa siten aiempaan tallessa olleeseen kuluttaja-asiamiehen lausuntoon vedoten, että hän sai korvaukset tilille jos tyytyy skootterissa jo olevaan ei aina toimivaan mittariin. Se huollon mainitsema (ei sitä huolto maininnut vaan tämä nuorempi omistaja että puuttuu joku o-rengas), millä yrittivät luistaa vastuustaan, vaan eipä onnistunut. siitä lähtien kaikki on toiminut ok ja asiasta ei sen enempää, sain sen tiedon jo täältä että kannattaa kokeilla esim. pienempää suutinta, kun esim. moposportin myyjä tyrkytti vähintäinkin 25-30 pykälää alkuperäistä isompaa suutinta, vedoten omaan tietämykseensä, jo 20 pykälää isompi röpöttelee turhan usein, siis 80, nyt on 74 ja vielä näillä keleillä on parempi kuin 80 suutin. Lopuksi haluan ihan ystävyydellä mainita sinun armotonta liikkeen puoltamista ja minun lyttäämistäni juurikin silloin siinä mittariasiassa, ääni kellossasi muuttui kun silloin sain ajettua voitollisesti ja julkisesti täällä sitä ensimmäistä mustapohjaista mittari asiaa, uusi tuli kuin Manulle illallinen kun laitoin kuluttaja-asiamiehen lausunnon silloin liikkeeseen, posti toi pikajuttuna uuden mittaripaketin. Ei sorruta nyt kinaamaan täysin tyhjistä o-renkaista ja muusta vastaavasta, kaikki on täysin ok, skootteri toimii kiitettävästi ja vastauksia olen saanut erilaisina suosituksina. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

PappaSkootteri

Mitä jos jokainen nyt vetäisisi happea ja jättäisi syytökset ja pilkun viilailut tms vastaavat herneet jne omaan arvoonsa...
Kinastelu ja kädenvääntö ei ole kivaa kenenkään lukea... tämä ei siis ole "sapiskaa" vaan tarkoitus herättää ajatuksia kannattaako aina edes vastata vaikka tietääkin olevansa oikeassa/väärässä...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

joni_k

yks o-rengas saa aikaan tällasen keskustelun eikä edes liity tähän ongelmaan.. ;D ongelmakin korjattu jo vaihdetun suuttimen vaihdolla.. ;D

Testierkki

#33
En jaksa uutta aihetta lähtee tekee. Joten aiheena sama, kun kaasutan niin tuntuu että viivettä olisi ja tuntuu että hetken hyytyyja sit yht äkkiä kiihtyy. Suutin on nyt aika hujakoilla, mutta kumpaa lähtisi kokeilemaan, isompaa vaiko pienempää. Perus dellorton kaasari alla, ilmeisesti ei ole neulasuutinta vaan luisti ja pääsuutin ja ainoana säätönä tyhjäkäynti. Tulppaa tihrustelin mutta ei näyttänyt olevan taulukoiden mukanen miltää saralta, liekkö liian tuore?

ja lisä inffona pistän että osakaasulla ilmenee. Vaikka eihän mopossa ole ku kaksi asentoa, pysähdyksissä ja täyziiiii!

konenikkari

#34
Mitä tarkoitat sanoillasi"ilmeisesti ei ole neulasuutinta"
Perus dellorton kaasareista lähes  kaikista löytyy luistin neula ja sen vastakappale, neulatunneli.
Luisti neula ja sen vastakappale, neulatunneli, vastaa seoksensäädöstä välikierroksilla,
jotka ovat n, 1/4> 3/4 kaasukahvan asennosta.
Jos neula ja sen tunneli, on ahdas, on turhaa suurentaa pääsuutinta.
Kaasun kääntäminen myöskin on lähes taidelaji,
jos on vähänkin iso kaasutin, on syytä kaasua käännellä moottorin, eikä oman tarpeen mukaan.
Voi olla myös vastapainejousesi vähän vetelä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

En ole ennen kuullut termiä "neulatunneli". Emulsioputki, tai seosputki on se varmaan on, jonka sisällä neula liikkuu, kun kaasua vääntelee. Joskun kaasutin on mallia jossa neula pitäisi olla, niin ilman neulaa se toimisi juuri kuvatulla tavalla. Eli osakaasulla menee niin rankasti rikkaalle, ettei voi toimia. Tyhjäkäynti ja täyskaasu sen sijaa voi toimia siedettävästi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Neulaputki liennee perinteinen termi, joka on osa neulatunnelia.
Neulatunneli koostuu neulaputken lisäksi mm. neulaputken ilmasuuttimesta,
tunnelissa esisekoitetaan polttoainetta ja ilmaa.
Täällä en puhu emulsioputkesta ja kaasutin itsessään liennee seosputki.
Ilmeisesti en julkituonut asiaani riittävän selkeästi, eikä termitkään mennyt oikein.
Toivottavasti Testierkki ymmärsi  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Testierkki

Vähän pihalla olen noiden kaasarien kanssa. Neitsyyttä menetän tässä ekaa säätäessäni. Termistö ei ole tuttua ja edellisessä kaasarissa tuppasi koho jumittamaan niin päätin hankkia talveksi uuden ettei tarvi työntää kesken matkaa. saattaa olla edellisessä valmistus vika ja ilmojen kylmentyessä koho menee reunaan, senkin selvittämisessä meni tovi jos toinen.

http://www.huoltomyynti.com/dellorto.htm

tuosta yritin tulkita.




konenikkari

Ok,tuossa kuvan mukaisessa kaasuttimessa ei taida olla neulaputkea,kun ei ole neulaakaan  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Bensan pintaa säätämällä voit yrittää mutta se on kans ihan oma taiteenlajinsa. Ja vaikuttaa myös täyskaasuun.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

itellä oli tollanen lortto joskus. ei sitä kyllä säätöön meinannu saada mitenkään kun ei tosiaan niitä ruuveja siihen ollut.. ;D ainoa millä sitä sai vähän säädeltyä oli että ahdisti ilmanottoa.

-Zone-

#41
Totta. Dellun SHA -kaasari on surkein dellorto ja koko kaasaririntamallakin surkeimpia tekeleitä.
Harvinaisemmin tunnettu Ibean giljotiinikaasaria olen monesti miettinyt. Kerran meinasin piruttaan yhteen projektiin hankkia.

Partanen

Mutta emulsioputki sieltäkin löytyy, ja emulsioputki hoitelee osakaasun seosta. Nyt tuleekin mieleen, että onko kaasutin puhdistettu huolellisesti, mielellään paineilmaa apuna käyttäen? Sitten pitäisi tietää onko moottoria muuten muuteltu. Sen jälkeen voi harkita pitäisikö kaasutinta hienosäätää osakaasualueelta.

Tämmöisen aihetta sivuavan kirjoituksen löysin: http://outofcontrolmopeds.blogspot.fi/2012/03/dellorto-sha-boring.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Testierkki

Niin puhdas on kuin tehtaalta tullessa ja mopo on täysin vakio. Aion viellä kokeilla pääsuuttimilla josko nytkähtelyt saisi kuriin. meinaa originaali oli liian pieni ja ostin samalla yhden isomman ja yhden pienemmän. pienemällä en saanut edes käyntiin ja isommalla toimii, mutta onko ihan optimaalinen viellä. sitä en tiedä. nyt on muutamia tarkempia ylös ja alas, tulppa on hivenen vaalea, joten kokeilen paria pykälää isompaa suutinta kunhan kerkeän.

Partanen

#44
En äkkiseltään löytänyt seosputkia SHA-kaasariin. Mutta Mopo Sport:in luettelosta löytyy kyllä erilaisia luisteja, joilla tietenkin on osuutensa seokseen. Lisäksi erittelevät kaasuttimet niin, että jokin SHA sopii nelitahtiin, ja toinen kakstahtiin.

Mutta ihmettelyä helpottaisi, jos tietäisi taustat paremmin. Jos siis kaikki on täysin alkuperäistä, niin alkoivatko ongelmat ihan yhen äkin. Siis että täysin toimiva mopo alkoi vaan yhtenä päivänä temppuilla osakaasulla?

Lisäys: Kun luin oireen kuvausta uudelleen, niin voi olla niinkin, että tyhjäkäynti on turhan laihalla. Laiha tyhjäkäyntiseos tekee sen, että kaasua väännettäessä kone arpoo hetken, ennenkuin ottaa kierroksia. Mutta sitten osakaasulla voi kyllä ajaa, kunhan kierrokset vähän nousee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003