Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Puristuspaine- ja ohivuotomittaus

Aloittaja Coastside, 21.04.08 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

Partanen

#30
Miten ikinä ajattelenkin tätä asiaa, niin aina palaan ja päädyn siihen, että käynnistyksessä ratkaisevampaa on se oikea seos, ei niinkään puristuksen mahdollisesti aiheuttama lämmön-, tai paineenmuutos. Sillä kyllähän sähkömoottorilla saataisiin moottori pyörimään vaikka miten kovaa, jos se olisi tarpeen. Ovat kuitenkin tehneet kompromissin toimivuuden ja hinnan suhteen mitoittaessaan starttimoottoria. Starttimoottori mitoitettaneen sen mukaan, että se riittää käynnistykseen, jos moottori on kunnossa ja säädöt kohdallaan. Jos mopossa on sähköstartti, niin poljinkäynnistys on vain varalla, näin ainakin kiinalaisissa.

Eli jos jossain tapauksessa polkimella lähtee paremmin käyntiin, niin syynä on varmaankin se, että mäntä vaan imaisee äkäisemmin seosta kaasuttimesta, joka saattaa joissain olosuhteissa olla ratkaisevaa käynnistymisen kannalta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Dääm, täytyy yrittää löytää nuo teoriat esimerkkeineen vielä jostakin, luulen, että nuo paperit lymyää duunipaikalla hyllyssä, yritän muistaa alkuviikosta käydä ne läpi :P
Baotian BT49QT-12 vm. '07

openflow

En usko ,että kaasuläpän asennolla on paineisiin mitään merkitystä käynnistettäessä. Jos imukaulasta ei mene tarpeeksi ilmaa kone hörppii tarvittavan ilman pakoputken kautta(seos on tosin sillon pielessä).

Bensan & öljyn määrä koneessa vaikuttaa todella paljon puristuksiin. esim moottorisahassa jos löyräyttää kaasuttimen korkillisen öljyä  puristukset on niin pirun korkeat hyvä ,että jaksaa narusta vetää; sama ilmiö jos moottori tulvii bensasta.

Startilla pyörittäessä mottorihan pyörii kokoajan samalla nopeudella ,kun taas polkemalla keskinopeus voi olla sama kun startilla ,mutta huippunopeus männällä saattaa olla suurempi; tässä saattaisi olla myös syy parempaa käynnistyvyyten.

Itse kyllä kuvittelin ,että polkemalla rivakasti useamman kerrän peräkkäin vs startilla ~10s olisi paine ero ollut reilusti suurempi polkemisen eduksi. Samppa voisi testata pyörittämällä startilla niin kauan kunnes mittari lakkaa nousemasta;sama juttu polkemalla.
Toi mittaamasi 7% paine-ero ei taida ole ratkaiseva.

-----
Purituspaineet kasvaa koneen kierrosten myötä paremman sylinterin täytöksen takia.


Samppa

#33
Pyöritin tossa aikaisemmassa testissä moottoria jo niin kauan, kuin puristuspaineet jatkoi nousuaan. Nousi sähköllä tonne 3.8 baariin ja jalalla kun tiuhaan sotki sai neljään, tai aavistuksen yli. Itsekkin yllätyin tuosta pienestä (vain 7 %) erosta. Ehkä tuo 7 prosenttia kuitenkin saa imua sen verran enemmän aikaiseksi, että bensaa saadaan paremmin koneelle. Varsinkin tällaisissa mopo-luokan vehkeissä, joissa imu on muutenkin onneton. Voisin mitata ton imunkin, mutta sitten pitäisi tehdä sovitepala imukaulan eteen, jotta saisi imumittarin liittimen siihen tiiviisti kiinni.

Ja vielä. Ainakin Piaggiossa kipinä kyllä tulee, vaikka akku olisi lähes tyhjä ja startti juuri ja juuri pyörittäisi moottoria. Kipinä on tosin heikko ja eihän moottori muutenkaan sellaisella "lossuttelulla" käynnisty.

Sylinterissä olevalla seoksella on tosiaankin merkitystä puristuspaineiden kasvuun. Seos tiivistää männän, männänrenkaiden ja sylinterin välisen pinnan. Väljässä vehkeessä kannattaisi varmaan teoriassa käyttää hieman öljyisempää bensaa  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: openflow - 26.04.08 - klo:15:44
En usko ,että kaasuläpän asennolla on paineisiin mitään merkitystä käynnistettäessä. Jos imukaulasta ei mene tarpeeksi ilmaa kone hörppii tarvittavan ilman pakoputken kautta(seos on tosin sillon pielessä).

Kaasua yleensä neuvotaan pitämään täysin auki puristuspaineita mitattaessa. Kai sillä halutaan varmistaa sylinterin täytös. Käytännössä en ole itsekään huomannut eroa niillä kerroilla kun olen mitannut. Mutta minä käytän vilkkua silloinkin, kun kukaan ei ole sitä näkemässä.

Tuo toinen lause, onko siinäkin jotain korkeampaa matematiikkaa? Miten ihmeessä 4-T moottori voisi imeä mitään pakoputkesta? Olen omasta mielestäni sisäistänyt melko hyvin eri moottorien toimintaperiaatteet, mutten silti ymmärrä. Voitko selventää miten pakoputkesta imetään mitään, jos kone pyörii oikeaan suuntaan?


Lainaus käyttäjältä: openflow - 26.04.08 - klo:15:44
-----
Purituspaineet kasvaa koneen kierrosten myötä paremman sylinterin täytöksen takia.

Imuventtiilin avautuma ja aukiolo aika rajoittavat erittäin tehokkaasti kunnon täytöstä. Siksi on olemassa erilaisia ahtimia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 26.04.08 - klo:20:55
Tuo toinen lause, onko siinäkin jotain korkeampaa matematiikkaa? Miten ihmeessä 4-T moottori voisi imeä mitään pakoputkesta?
Taisi ajatukseni pyöriä moottorisahan ympärillä  ts. 2t pelissä.

Lainaa
Imuventtiilin avautuma ja aukiolo aika rajoittavat erittäin tehokkaasti kunnon täytöstä.
Niin taitaa tehdä, kiinalaisessa max täytös lienee ~50% hujakoilla.

Ainakin täydellä akulla kipinä on startilla pyöritettäessä silmin nähden samanlainen kun polkemalla. parmpi käynnistyvyys ei taida kipinästäkään johtua. Olisiko moottori hieman tiivimpi polkaisemmalla. Huippupaine hetkellisesti suurempi ,renkaat tiivistäisi paremmin?

Hemmo

Lainaus käyttäjältä: keijopel - 22.04.08 - klo:07:09
Millaiset ovat kunnossa olevan skoden moottorin puristuspaineet?Onko mittauksen antamilla arvoilla mitään merkitystä arvioitaessa sylinterin kuntoa?

"Googlettamalla löytyy parhaiten tietoa siitä."  ;D

Coastside

#37
Ostin puristuspainemittarin skaalalla 0 - 20 bar. Skaalaa ja liitintä lukuunottamatta se on samanlainen kuin rengaspainemittari.

Joo ja sovitteet oli autotulppaan ja isompaan, ei mopon kokoon.

Korjaus: Vanhasta tulpasta infernaalisin  ::) iskuin ja rälläköiden eriste ja sydän pois. Löin eristeen poikki ja rälläköin sen supistuksen pois, jolloin oletin lopun tulevan pyytäen. Ei tullut vaan oli liimattu runkoon kiinni. Puuhun kolo tulpalle ja hakkaamaan moskalla ja tuurnalla sitä ulos kierrepäästä mieli hämmästystä täynnä sen uskomattomasta sitkeydestä. Sitten viilata mittarin pää sen kantaan sopimaan ja tiivistemassalla kiinni.

klik

Ratkaisu toimii vaikka mittaria ei enää ennallista autokäyttöön, mutta oli edullinen 20 ekellä hankittuna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Vielä puristuspaineiden mittaamisesta.

Olen kahlannut lävite muutamien merkkien huoltokirjoja (Piaggio, Yamaha, Suzuki) ja kaikissa on sama ohje mittaukseen.
1. Kaasu täysin auki mittauksen ajan ja starttauksen pituus noin 3-5 sekuntia.
2. Mittauksen tulisi tapahtua lämpimällä koneella.

Tietysti lämpimällä koneella voi olla vaikea mitata jos laitos ei käynnisty, mutta näin niinkuin teoriassa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

CVK kaasarissa helpointa on irroittaa kaasari kurkkuineen jotta luisti ei jää läpän asennosta huolimatta eteen. Luistin saa poiskin, mutta sen kalvon asennus on yleensä työläs.

Puristukset on hyvä mitata kylmänä sekä kuumana jotta näkee eron niiden välillä ja jos ei saa käyntiin, näkee onko puristukset kylmänä poikkeavat.

Renkaisen urat voivat pikeentyä jumittaen renkaat, mutta ainoa tapa on purkaa ja putsata urat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#40
Kiinanihme pumppasi mittariin sähköllä startaten 11,2 bar kaasari irti huoneenlämpöiseen moottoriin. Eikös se ole sama suunnilleen mitä ne puristus-suhteeksi mainitsee?

Uusinnan tulos 11,8 bar
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Joo on, mutta tämä on lähinnä sattumaa. Paine nousee sylinterissä ekpsonentaalisesti tilavuuden muutoksen myötä. Sylinterin paine 100% täytöksellä on ykk:ssa  suunnillen puristussuhde potensiin 1.4.

ihmeessä siis 10^1.4 = 25bar. Eli sylinteri täyttyy noin puolilleen kun sitä startilla pyörittelee.

Coastside

#42
Tuossa tallentuu samoin kuin rengaspainemittarissa se tulos mitä se tuottaa painetta mittarin mittaosaan pullistellen aluksi letkun. Pytty pitää 12,8 bar paineen tuolla kierrosnopeudella huoneenlämmössä.

Pytyn lämpökin vaikuttaa suoraan paineeseen ohivirtauksen lisäksi niin että kuinka paljon puristetun ilman lämmöstä siirtyy pyttyyn. Kuumassa siirtymä olisi hitaampi.

No täytyy mittailla toistakin konetta ja tuota kuumanakin. Konevikaa hakiessa oiva apuväline se on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Pitäisi hommata itsekin jostain puristuspainemittari kun kiinnostaa noi omat paineet tossa 82cc koneessa. Joka tapauksessa sitä on selvästi enemmän kuin vakio 49 kuutioisessa. Sitä jaksoi pyöritellä ihan kevyesti kädelläkin mutta tätä ei enää. Ero on huomattava. Tiedä sitten näkyykö se mittarissa.

Onko Custi jo kokeillut millaiset lukemat pamahtaa mittariin oikein vihaisella polkaisulla? Kyseessä ilmeisesti ihan vakio 49cc kone?


Timo

Mä huomasin tossa ennen ku toi meni rikki,kun vaihoin 63cc sylinterin skootteriin,siinä tuli mukana 1mm paksunen kannen tiiviste,vastaa varmaan 3-4 peltistä tavallista tiivistettä.Kun ton pistin kiinni,ja sain koottua,polkiessa oli aivan sairaan kovat puristukset.Kädellä ei mitään mahista saada alas.Sit parin polkasun jälkeen,löi todella kovaa takas vastaan,reiteen pamahti :D
Kyl se sit lopulta lähti käyntiin,söi vaan tehoja aika lailla.Vaihoin sit tavallisen tiivisteen tilalle,tuntuu et puristukset on ihan olemattomat,helposti lähtee kyl käyntiin,ja tehoja enemmän.
Mutta eikö sen pitäs olla juuri päinvastoin?paksumpi tiiviste-vähemmän puristuksia,ohuempi-enemmän?