Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uuden akun hapottamisesta ja latauksesta

Aloittaja valtsu, 14.04.12 - klo:16:45

« edellinen - seuraava »

tommi

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.04.12 - klo:19:38

Akkuhapon sitten kait saa luovuttaa asiakkaalle ilman suomenkielisiä ohjeita >:(

Suorastaan käsittämätöntä. Bensasta jokainen tietää että se on herkästi syttyvää mutta kuinka moni tietää että akkuhappo voi räjähtää silmille pelkästä kipinästä. Joku idiootti voi vaikka sytkärillä tarkistaa onko nestepinta tarpeeksi täytetty..

valtsu

Nuoruudessa oli tarina, kun kaverin isoveli oli ihmetellyt onko pappatuntsan tankissa bensaa. Veli oli sitten tarkistanut sytkän valossa onko sitä? Seuraavana aamuna kouluun* mentäessä ihmeteltiin valkoista vaahtokuviota kaupan pihassa. Isot pojat sanoi että ufo oli laskeutunut siihen. Tarina on ajalta kun kypärä ei ollut pakollinen ja PappaTtunturissa oli turbo  :o

* = polkupyörissä oli silloin korkeat ohjaustangot, pitkät penkit ja korkeat selkänojat raudalla.
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: valtsu - 15.04.12 - klo:10:57
Nuoruudessa oli tarina, kun kaverin isoveli oli ihmetellyt onko pappatuntsan tankissa bensaa. Veli oli sitten tarkistanut sytkän valossa onko sitä? Seuraavana aamuna kouluun* mentäessä ihmeteltiin valkoista vaahtokuviota kaupan pihassa. Isot pojat sanoi että ufo oli laskeutunut siihen. Tarina on ajalta kun kypärä ei ollut pakollinen ja PappaTtunturissa oli turbo  :o

* = polkupyörissä oli silloin korkeat ohjaustangot, pitkät penkit ja korkeat selkänojat raudalla.
??? ??? Omana mopoaikanani -70/80 Luvun taiteessa oli meillä hyvinkin tavallista lämmitellä käsiä talvella tankinkorkista lepattavassa liekissä! eikä siinä kyllä mitään valkoisia vaahtoja ollut?

valtsu

Tuo tapahtui kesä aikaan. Luulen että tuolla kertaa isot pojat lämmitelivät naapurin likkoja  ;) ja näyttivät heille kuinka bensamittari toimii
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

InsOmnia

Tänään kävin takuuseen vaatimassa uuden Eurogloben ja kyllä avaamattomassa paketissa oli ihan selkeällä suomenkielellä varoitukset akkuhapon vaarallisuudesta ja myös selkeät ja paikkansapitävät kuvalliset ohjeet hapotuksesta suomenkielisenä.

FrozenCorpse

Mä kävin ostaa tänään Yuasan akun, jossa happo erikseen valkoisessa nokkapurkissa ylivuotoletkun kanssa. Mitenkä tuollaisen kanssa toimitaan? Akussa 6 keltaista korkkia, joista happo pitäis laittaa..? Paketin mukana vain englanninkieliset tekstiohjeet.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

pekpel

Lainaus käyttäjältä: FrozenCorpse - 09.05.12 - klo:22:16
Mä kävin ostaa tänään Yuasan akun, jossa happo erikseen valkoisessa nokkapurkissa ylivuotoletkun kanssa. Mitenkä tuollaisen kanssa toimitaan? Akussa 6 keltaista korkkia, joista happo pitäis laittaa..? Paketin mukana vain englanninkieliset tekstiohjeet.
Paiskaas tänne ne ohjeet niin kääntyypi kohta ihan suomeksi..
Niin ja koska ohjeet on yleismalleihin, niin kuva akusta ja siitä happoputelista rinnakain ei yhtään haittais..

Saat samalla vinkkejä miten ei tule kipiää niin työpöytään kuin omaan käteenkään..
Tuo happo tekee oikeesti tuhoja jos sitä ei heti pese pois ja silti se ehti farkkuihin polttaa reiän..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

FrozenCorpse

#22
Kuva: http://aijaa.com/0066210164919

Ohjeet

Preparation for Filling:
Take off sealing tape and remove vent pluge ONLY right before filling the electrolyte.
If your battery is eguiped with long size exhaust tube, cut off its sealed end about 3cm from the tip.
If your battery has a short size sealing tube and its supplied with separate long size tube, pull off the short one and replace with the long one.

Filling Electrolyte:
Fill battery with electrolyte ( dilute sulphuric acid) with density of 1,240 (1,280) for tropical climate, where average temperature is in excess if 25c. ( 77 F), and 1,260 (1,280) for temperature climate. Fill to UPPER LEVEL as indicated on the battery. The electrolytes should be cooled below 30c ( 88 F) before filling. Leave the battery standing for half an hour after filling.
Electrolyte level may have fallen during the stading. Refill the acid to the UPPER LEVEL.
* Figure in (   ) shows SP.GR. of electrolyte for Yumicron batteries.

Mitä tehdä mahdollliselle ylijääneelle hapolle? Hävitys, säilytys?!
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kani

Valmistelut täyttöön (hapotukseen):
Poista suojateippi ja tulpat vasta juuri ennen akun hapotusta.
Jos mukana tulee pitkä poistoputki, leikkaa letkun suljetusta päästä noin 3cm pois.
Jos akussa on lyhyt putki ja mukana tulee erillinen pitkä putki, vedä lyhyt putki pois ja korvaa pitkällä putkella.

Hapottaminen:
Trooppisessa ilmastossa jonka keskilämpö on yli 25c (77F) täytä akku hapolla jonka tiheys on 1,240 (1,280) muulloin tiheys on 1,260 (1,280).
Täytä ylätasoon (UPPER LEVEL) kuten akkuun on merkitty.  Hapon lämpötilan pitäisi olla alle 30c (88F) ennen täyttöä. Anna akun olla paikoillaan puoli tuntia täytön jälkeen.
Tämän jälkeen nestepinta saattaa olla laskenut, täytä happoa kunnes pinta on ylätasossa (UPPER LEVEL). Sulje korkit.

* merkki ( ) näyttää hapon SP.GR Yumicron akuille.

Ylijäänyt happo on ongelmajätettä.

kani


FrozenCorpse

Eli mitäs sillä letkulla tehdään? Kaadetaan sen avulla hapot akkuun?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kani

Näin näkisin tämän vaikka ohje oli englanniksikin melko outo. Sopiiko letku tiiviisti sekä akkuun että tuohon happopulloon?

FrozenCorpse

Sopiihan se. Tosin on aika pitkä letku, joten sitä kai saa lyhentää aika reippaastikin?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kani

Joo, lyhennä sopivan mittaiseksi että saat hapot kaadettua akkuun. Eipä tuossa sen kummempaa rakettitiedettä tarvi toteuttaa :). Eipä se letku pitempänäkään varmaan ongelmia aiheuta ja sitä voi sitten käyttää myöhemmin jossain muussa jutussa jos tarvii. Kunhan huuhtelee hapot pois letkusta käytön jälkeen :).

Samppa

#29
Kuvan perussteella tossa happosäiliössä on itsessään putki, josta leikataan pää pois ja hapot akkuun. Tuo pitkä letku on ylivuotoletku akkuun eli laitetaan plusnavan takana / oikealla puolella näkyvään punaiseen nippaan. Letku saa olla pitkä, jotta sen voi johtaa akkukotelosta pois. Tämä akkuhan ei ole suljettu...

Olen ollut tyytyväinen tuollaiseen Yusan akkuun. Akku on alkuperäinen vuoden 96 kootterissa ja vieläkin iskussa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.