Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Uuden akun hapottamisesta ja latauksesta

Aloittaja valtsu, 14.04.12 - klo:16:45

« edellinen - seuraava »

valtsu

Ostin kyseisen merkkisen akun motonetistä ja ajattelin sillä laittaa mopo ajo kuntoon. Nopeasti. Mutta kun avasin paketin, siellä olikin tyhjä akku ja muoviastia, jossa on happonesteet?! Tämä olikin ensimmäinen kerta akkua ostettaessa, että täytyy itse täytellä akku ja ladata, vai mitä tälle tehdään.
Ohjeet on hianosti englanniksi, mikä ärsyttää minua suunnattomasti, ja kuvat onkin. Mutta kun nuo kuvatukset eivät vastaa paketissa olleita palikoita. Kuvissa on jokaiselle kennolle oma pullo ja pullot kammassa kiinni toisissaan. Mutta tämä astia onkin sellainen suorakaiteen muotoinen. Päällä toisessa päässä korkki ja korkin alla umpitiiviste. Tämä tiiviste lähtee vetämällä irti. Astian toisessa päässä on kuin liimatuubin umpikärki? Ja mukana irrallinen taipuisa muoviputki.
Kuinka tuon akun täyttäminen tapahtuu mahdollisimman terveellisesti? Katkaisenko tuon kärjen ja asetan siihen muoviputken. Aukaisen korkin ja poistan tiivisteen, ja kaadan tuon pillin avulla kennoihin nesteet?
Anna hetken tasaantua ja täytän merkkeihin. Onko tuo akku tämän jälkeen täysin valmis kiinnitettäväksi? Ohjeissa ei mainita mitään lataamisesta. Onko tuossa akussa valmiiksi jokin lataus? Tekisi mieli viedä akku takaisin ja hakea jostain oikeasta akku liikkeestä valmiiksi viritetty akku!
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

InsOmnia

#1
Akun hapottaminen lyhyesti, se valkoinen "ainakin omassa oli" säiliö missä akkuhappo on kuudessa eri säiliössä, siitä otetaan se suojakansi pois ja käännetään ylösalaisin akun päälle, siten että ne suulakkeet menee akun vastaaviin reikiin. Sitten vain reipas lyönti nyrkillä happoputelin pohjaan, jolloin ne foilikannet hajoaa ja happo valuu akkuun. Viimeistä pisaaraa myöäten valutat hapot akkuun ja lataat akun täyteen. Varo roiskeita, akkuhappo on syövyttävää ja pisarakin akkuhappoa vaatteisiin ja ensi pyykkäyksen jälkeen on ilmastoidut vaatteet.
Edit: Sulla ei vissiin ollutkaan tuollaista kuuden kennon säiliötä, joten täytät vaan kennot ja lataat akun täyteen.

valtsu

Juu, ei ollut kuudensäiliön pakettia, vaan kuvailemani paketti. Voipi olla että palautan koko akun. Laturinikin vaikuttaa rikkinäiseltä. Syvältä tollaset akut! En tykkää läträillä happojen kanssa.
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

Coastside

#3
http://www.koivunen.fi/koivunen/sp_Content00266

Noilla ohjeilla taitaa mennä. Kaikki akut taidetaan myydä kuivina varastoinnin vuoksi joten kannattaa niellä asia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

http://www.youtube.com/watch?v=UnoO1mlT-tY&feature=related

Tämän filkan ohjeet on muuten hyvät mutta tekee sen työpöydällä suojaamatta itseään mitenkään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

valtsu

#6
Lainaus käyttäjältä: valtsu - 14.04.12 - klo:17:29
Juu, ei ollut kuudensäiliön pakettia, vaan kuvailemani paketti. Voipi olla että palautan koko akun. Laturinikin vaikuttaa rikkinäiseltä. Syvältä tollaset akut! En tykkää läträillä happojen kanssa.
Ja ei tuosta laatamisestakaan ole mitään mainintaa!
Oho, tähän väliin olittekin jo ehtineet laittaa hyviä ohjeita. Kiitos!
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: valtsu - 14.04.12 - klo:19:16
Ja ei tuosta laatamisestakaan ole mitään mainintaa!
Jos haluaa akusta pitkäikäisen, niin kannattaa ladata täyteen "niin kuin tuossa Coastsiden ensimmäisessä linkissäkin mainittiin" , mutta pakkohan ei ole, kyllä siinä virtaa on heti kun se on hapotettu.

konenikkari

#8
Lainaus käyttäjältä: valtsu - 14.04.12 - klo:16:45
Ostin kyseisen merkkisen akun motonetistä ja ajattelin sillä laittaa mopo ajo kuntoon. Nopeasti. Mutta kun avasin paketin, siellä olikin tyhjä akku ja muoviastia, jossa on happonesteet?! Tämä olikin ensimmäinen kerta akkua ostettaessa, että täytyy itse täytellä akku ja ladata, vai mitä tälle tehdään.
Ohjeet on hianosti englanniksi, mikä ärsyttää minua suunnattomasti, ja kuvat onkin. Mutta kun nuo kuvatukset eivät vastaa paketissa olleita palikoita. Kuvissa on jokaiselle kennolle oma pullo ja pullot kammassa kiinni toisissaan. Mutta tämä astia onkin sellainen suorakaiteen muotoinen. Päällä toisessa päässä korkki ja korkin alla umpitiiviste. Tämä tiiviste lähtee vetämällä irti. Astian toisessa päässä on kuin liimatuubin umpikärki? Ja mukana irrallinen taipuisa muoviputki.
Kuinka tuon akun täyttäminen tapahtuu mahdollisimman terveellisesti? Katkaisenko tuon kärjen ja asetan siihen muoviputken. Aukaisen korkin ja poistan tiivisteen, ja kaadan tuon pillin avulla kennoihin nesteet?
Anna hetken tasaantua ja täytän merkkeihin. Onko tuo akku tämän jälkeen täysin valmis kiinnitettäväksi? Ohjeissa ei mainita mitään lataamisesta. Onko tuossa akussa valmiiksi jokin lataus? Tekisi mieli viedä akku takaisin ja hakea jostain oikeasta akku liikkeestä valmiiksi viritetty akku!

Seuraava versio akuissa on ikea versio jossa asiakkalle toimitetaan lyijyä happoa ja muovikotelo. >:(
Oikeassa olet, kannattaa ostaa akku paikasta jossa saa myös palvelua.
Kummallinen juttu että yksityisasiakkaille kaikkien muiden vaarallisten aineiden myynti on kielletty.
Akkuhapon sitten kait saa luovuttaa asiakkaalle ilman suomenkielisiä ohjeita >:(
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Ainahan asioita voi kärjistää.
Itse haluan kyllä akkuni tuoreena, enkä hapotettuna 2 vuotta sitten. Bensaakin saa osaamaton ostaa huoltoasemalta ja sitä joutuu ihan itse käsittelemään. Mihin tämä maailma onkaan menossa. ::)

konenikkari

#10
Totta ainahan voi kärjistää tai vähätellä.
Akkuhappo silmässä tai 150€ farkuilla tosin on eri asia kuin E95  ;)
Asiantuntijaliikkeestä saa akun samana päivänä hapotettuna
ja useinkin myös paikalleen asennettuna.
Hyvä merkki on jos tiskillä sanotaan
"tule hakemaan kahden tunnin päästä
pannaanko paikoilleen"? ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

valtsu

Hyvin sanottu Konenikkari - Ikea versio :-\  Ei tämä nyt kovin kärjistettyä ole, kyllä kyseessä on sen verran häijyistä aineista että kyllä nuo ohjeet paketissa alkavat tuntumaan koko ajan enempi kyseenalaisilta. Tässä olisi hyvä aihe Kuningaskuluttajaan  ;)
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.04.12 - klo:20:01
Totta ainahan voi kärjistää tai vähätellä.
Akkuhappo silmässä tai 150€ farkuilla tosin on eri asia kuin E95  ;)
Asiantuntijaliikkeestä saa akun samana päivänä hapotettuna
ja useinkin myös paikalleen asennettuna.
Hyvä merkki on jos tiskillä sanotaan
"tule hakemaan kahden tunnin päästä
pannaanko paikoilleen"? ;D
Missään nimessä en halua Motonetin akkuja puolustella "itsellä ei ole muuta kuin ongelmia, niin Motonetin Euroglobe akun kuin itse Motonetin toiminnan kanssa, suosittelen välttämään kumpaistakin", mutta silti haluan akun liikkeestä mukaan heti, enkä viidestoista päivä, se on nykyaikaa. Oman Eurogloben hapotin itse, ja ei siihen rakettitieteiden professoria apuun kaivattu ja housutkin säilyi ehjänä.

Yhtälailla läikyttää sitä akkuhappoa housuilleen valmiiksi hapotetun akun kanssa, silloin ei vain ole ketään jolle lähettää laskua housuista. ;D

Ja jos nyt kaikkien vaarallisten aineiden käsittely pelottaa, niin pitää sitten jättää esimerkiksi ne vappupallot, liimat, ja eritoten lasikuidun kovetteet kaupan hyllylle "siitä kovetteesta saa aika jytyä räjähdysainetta" ja nukkua kypärä päässä, koska ikinä ei tiedä milloin katto sortuu. ???   

Pahempia happoja ja aineita kuin laimennettu rikkihappo on myynnissä ihan lähiapteekista ja ihan ilman reseptiä.

Turhaan asiaa jeesustella, ihan turvallisuus-syistä ne akut tulee hapottamattomina ja itse pidän sitä hyvänä asiana, että saan itse hapottaa sen akun ja ladata sen täyteen, jolloin tiedän että akku on tikissään.

Liikkeessä jos sen hapottavat ja sanovat että hae akkusi kahden tunnin kuluttua, niin lataus on ainakin jätetty puolitiehen. Vaikka se kuin luxuspalvelulta vaikuttaakin, niin silloin on kuitenkin taas kerran kusetettu asiakasta ja akku myydään puolikuntoisena. Mutta sitähän saa mitä tilaa ja jos ei osaa tilata, tulee mitä sattuu, pääasiahan on että palvelu pelaa? ;D 

tommi

Lainaus käyttäjältä: valtsu - 14.04.12 - klo:16:45

Kuinka tuon akun täyttäminen tapahtuu mahdollisimman terveellisesti? Katkaisenko tuon kärjen ja asetan siihen muoviputken. Aukaisen korkin ja poistan tiivisteen, ja kaadan tuon pillin avulla kennoihin nesteet?

Näin kait se kuuluisi tehdä. Vaikea sanoa varmasti kun ei ole suomenkielisiä ohjeita. Voit muuten vaatia ne suomenkieliset ohjeet myyjältä, jos hän ei suostu tai pysty niitä toimittamaan niin sinulla on oikeus kaupan purkuun -->

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/kayttoohjeet/

Ostit ilmeisesti akun Motonetin kivijalkamyymälästä? Eikä myyjä maininnut mitään että akku pitää itse hapottaa? Ainakin verkkokaupassa se kerrotaan selvästi joten ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään, kuten sinulle nyt tuli. Minä marssisin takaisin myymälään akun kanssa ja vaatisin ne suomenkieliset ohjeet. Jos ei heru niin vaadi kaupan purkua.


Coastside

Täällä on jo ketju kauppojen myyntitavoista, joissa on usein valittamista. Verkkokaupassa "sian osto säkissä" on lisääntynyt.

Tuon akun käsittely on jo hyvin täällä neuvottu videoiden kanssa jottei siitä puolesta enää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04