Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vaihteleva tyhjäkäynti

Aloittaja Irkku, 10.09.07 - klo:15:28

« edellinen - seuraava »

Irkku

no niih ,tämä tyttö se taas kyselee kun kyseleminen on niin verissä ja täällä on mukavasti aina saanut vastausta pienen mieltä askarruttaviin juttuihin.

Elikkäs olen kiinnittänyt huomiota tyhjäkäyntiin omassa skobassani. Se on kylläkin melko usein ihan tasainen ja nätti. Välillä taasen se tuntuu nostavan kierroksia aika kovasti ja tulee olo että lähteekö se jo omia aikojaan menemään. ( minulla on tapana käynnistää skobani seisontatuella niin että se saa lämmetä 1-2min ennen ajoonlähtöä, niin kulkee nykimättä näin viileämmillä ilmoilla) välillä kuuntelen sen laatua ja tosiaan se vaihtelee. Joskus se on sitä luokkaa  että sammuu jopa jollei anna hiukan kaasua.

Nyt siis kysymys kuuluu onko tämä ns. normaali ilmiö vai onko kyseessä tyhjäkäynnin pielessä olevat säädöt, eli onko syytä alkaa säätämään vai onko se turhaa kun ei tämä nyt tietenkään ole mikään ongelma vain asia johon olen kiinnittänyt huomiota ja ihmettelen mitenkä tyhjäkäynti on välillä niin erilainen. Eikä se johdu koneen lämmöistä vaan se tekee tuota kylmänä tai kuumanakin. Mutta ei se ajonaikana risteyksissä yms. odotuksissa ole ikinä temppuilut eli ajosta tyhjäkäyntiin ja liikkeeelle menee moitteettomasti. Huh, olipas taas selvitystä mutta jos jollakin olisi jokin kommentti asiaan ettei tyhmä enempää aisaa pohdi  ???

Ai niin ja niille tiedoksi jotka eivät ole lukeneet minun aikaisempia sepustuksia on siis kyseessä tuo kuvan menopeli jolla takana vasta 220km eli ihan vielä se sisäänajo meininki menossa kaiketi :)

Steelwing

Tyhjäkäynnin pitäisi olla koko ajan tasaista koneen ollessa lämmin. Onhan kierrokset tarpeeksi korkealla tyhjäkäynnillä? Ettei se vain juuri ja juuri pysy käynnissä? Jos tyhjäkäynti on säädetty oikein ja sen nopeus vaihtelee vaikka kone olisi lämmin, niin sitten luultavasti jotakin muuta vikaa (kaasuttimessa likaa, kosteutta tms.).

Irkku

Kierroksia  ei ole mitattu, mahtaakohan meiltä löytyä siihen sopivaa laitetta, ehkäpä miehellä on sellainenkin vimpain, se vaan on niin harmi kun ei ehdi minua nyt neuvoa eikä skootterin kanssa auttaa kun on muita hommia niin paljon.

Lainasin pari uutta kirjaa kirjastosta joissa on noista pienmoottoreista asiaa että alkaisi itsekin ymmärtää enemmän noista, innostus on aika kova  :D


Partanen

Lähdetään helpoimmasta päästä. Rikastin, eli ryyppy muuttaa tyhjäkäyntiä, ja se on täysin normaalia. Näissä skoottereissa on  automaattiryyppy, joka ei välttämättä aina ihan ole ajantasalla koneen lämmöstä, taikka muista olosuhteista. Kylmällä koneella tyhjäkäynti voi olla pientä heti käynnistyksen jälkeen, mutta yleensä siitä nousee koneen lämmetessä, kunnes ryyppy kytkeytyy pois päältä. Jos moottori ei ole ehtinyt lämmetä ryypyn kytkeytyessä pois, niin taas on tuloksena turhan pieni tyhjäkäynti, kunnes kone lämpenee. Esim. kaupassa käynnin jälkeen ryyppy saattaa taas olla päällä, vaikka kone olisikin lämmin edellisen ajon jäljiltä, ja se johtuu taas ryypyn ominaisuudesta, eikä ole välttämättä rikki. Eli tyhjäkäynti kaipaa säätöä vasta sitten, jos kone ei lämpimänä ajon jälkeen pysy käynnissä.

Anteeksi, jos kirjoitin itsestään selvyyksiä, mutta joskus ei kannata etsiä vikaa, jos sitä ei ehkä olekaan.  :-[

Seuraavaksi voitaisiin ehkä keskittyä tyhjäkäynnin seosruuvin säätöön, mutta kuunnellaan ensin lisää selvitystä tilanteesta. Tuon säätöruuvin säätö netin välityksellä saattaa olla haastavaa, mutta ehkä mahdollista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Irkku

Kiitoskia E: Partanen, selventävästä vastauksesta. Tätä juuri ehkä tässä tapauksessa tarkoitinkin että kun luin tuota skootteri kirjaa  ja luin tuosta rikastimesta niin aloin sitä tuumailla että liekö sen toiminnasta tämä ilmiö ja siten olisi asiaan kuuluvaa. Kun juuri näin on että ajon aikana käy nätisti tyhjäkäyntiä jos pysään risteykseen tai vaikka muuta tekemään niin ei merkkiäkään epätasaisuudesta.
Elikkä tämä taitaa olla vain minulle uutta ja ihan siis normaalia toimintaa skootterilla :)

Minua silti asia vaivasi ja ajattelin huolehtivana ihmisenä että jos on syytä epäillä jotain vikaa niin kysyn sieltä missä on tietoa ja taitoa.
Uskoisin ehkäpä että asia on juuri näin kun selvitit tuota rikastimen toimintaa kylmänä jne.

Pitää silti oiker kyllä kokeilla tuota että pitää ajon jälkeen tyhjäkäynnillä jokusen aikaa ja kuuntelen ettäpysyykö se käynnissä niin nukun taas yöni paremmin  ;)


A_sentaja

E Partanen puhuu asiaa, ja tuo automaatti ryyppy se tuppaa olemaan kaiketi syyllinen asiaan. :) Vaan 2T pelit on myös joillain lailla herkkiä ilmanpaineen muutoksille, vert sadekeli, kuiva pakkasaamu, tai muu sellainen. Nykyajan päästönormien mukaan säädetty 2T mopo ei välttämättä aina käy kauniisti, kun lämpötilaerot vaihtuu. Eli jos se tyhjäkäynti heijaa vain viileämpinä tai sateisina aamuina niin ei kannata huolestua ja menettää yöuniaan moisesta.. ;D Liika tieto vain lisää tuskaa sanoi aikanaan amiksen opettajanikin... Esimerkiksi tuo minun enduroni on TODELLA tarkka kaasarin säädöistä, kun ilmat vaihtelee niin heti saa olla jotain säätämässä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Ääni kanssa automaattiryypylle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Tieto tosiaan lisää tuskaa... :D

Mies minulle jo tuosta vihjaisi että älä nyt kaikkia ala ihmettelemään vaan ajele ja huomaat että se on aika persoonallinen se laite.

Totesinkin yhtenä päivänä että laite tuntui tosi ärhäkältä ( heh, no miten tuollainen tavallinen virittelemätön skoba nyt voi olla ärhäkkä) jotenkin se vaan kulki kuin rasvattu!

Liekö syynä kuskin iloinen mieli vai todellakin skootterin hyvä päivä!

Partanen

On täysin mahdollista, että keli vaikuttaa moottorin toimintaan ja käytökseen. Onpa siihen jopa selityksensäkin: Viileä ilma on tiiviimpää kuin lämmin, joten ainakin teoriassa koneessa on enemmän tehoa kylmällä kelillä. Mopossa se tosin taitaa jäädä teorian asteelle ja "mutu":ksi. Sopivasti viileä keli sai ainakin minun mopon käymään nätimmin ja ehkä vetokin oli tasaisempaa, ehkä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Kyllä tuo meidän bansku ainakin hieman seilaa tyhjäkäynnillä lämpöselläkin koneella. Heti pysähdyksen jälkeen kone käy hieman hitaammin, jonka jälkeen nousee kierrokset parilla satkulla ylöspäin, jossa pysyvät hetken ja saattavat taas tipahtaa vähän matalemmiksi. Ihan normaalilta tyhjäkäynniltä tuo siltikin vaikuttaa, vaikka hieman joskus saattaa seilatakin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.09.07 - klo:20:59
On täysin mahdollista, että keli vaikuttaa moottorin toimintaan ja käytökseen. Onpa siihen jopa selityksensäkin: Viileä ilma on tiiviimpää kuin lämmin, joten ainakin teoriassa koneessa on enemmän tehoa kylmällä kelillä. Mopossa se tosin taitaa jäädä teorian asteelle ja "mutu":ksi. Sopivasti viileä keli sai ainakin minun mopon käymään nätimmin ja ehkä vetokin oli tasaisempaa, ehkä.  ;)

Musta tuntuu, että viileä keli vaikuttaa tehoihin sillä tavalla, että se pitää moottorin viileämpänä ja puristukset kohdallaan. Ja tämän nyt huomaa joka moposta; kun kone on kylmä, mopo myös kulkee pirteämmin.

Toi ilman tiiviys liittyy taas siihen, että kylmällä kelillä mopo saa enemmän ilmaa ja se voi vaikuttaa seoksen rikkauteen, eli yleensä suutin kannattaa vaihtaa isompaan kylmien kelien tullessa.

Partanen

Toivottavasti kiinalainenkin on mitoittanut moottorin siten, että moottorin välykset on parhaimmillaan koneen ollessa lämmin. Lämpimällä moottorillahan sitä yleensä ajellaan. Materiaaleista ja mitoituksistahan on kyse, että kumpi laajenee enemmän, mäntä, vai sylinteri.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Sehän vois johtaa kiinnileikkaamiseen, jos mäntä laajenisi enemmän. Kylmänä puristukset on parhaimmillaan, mutta toisaalta moottori myös kuluu helpoiten kylmänä.

Irkku

#13
No sitten se taisi olla ihan oikeasti niin että mopo oli tosiaan virkeä kun yksi päivä  sillä lähdin huristelemaan, oikein piti kaasua hiljentää kun olen jo siihen tottunut tietyllä tapaa sen kuuliaisuuteen niin sitä ihmettelin että mites se nyt noin ärhäkkäästi menee :)

Se on sitten vissiin vain fysiikan lait jotka jyllää ;D

Edit piti hiukan korjata hassun hauskaa sana sekamelskaa.

Baotian

Samat havainnot itsellänikin jos jätän lämmityskäytön liian vähälle, eli olematon tyhjäkäynti ja pirteä kiihtyvyys. Parempi kuitenkin ensin lämmittää moottoria ennen liikenteen sekaan menemistä. ;D