Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytytystulppa

Aloittaja keijopel, 05.09.07 - klo:02:29

« edellinen - seuraava »

kekra

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 13.05.08 - klo:11:09
Kuinka usein (km) olette vaihtaneet tulpan?

Kohta 10 000km ajellut ensiasennustulpalla ja hyvin pelaa. Muistaakseni en ole edes puhdistanut kertaakaan tulppaa. Mitä viimeksi ohimennen vilkaisin niin näytti ihan oikean väriseltä. Tässäkin pätee vanha nyrkkisääntö että toimivaa osaa ei kannata vaihtaa toiseen ihan vain lämpimikseen. Mulla on kyllä varatulppa (tietenkin) penkin alla odottelemassa. Ostin heti samalla viikolla kun sain skoden.

Tysconin ohjekirja on kyllä ihan toista mieltä.

Suora lainaus

Siis häh? 250km välein?

Samppa

#31
Heh heh.. Aika usein saa kyllä puhdistaakkin, jos suositus on että 250kilometrin välein. Olisikohan tuo ohje Kiinalaiselle tulpalle? Piaggiossa vaihtosuositus on 8000-10 000km välein, tai joka toinen vuosi.

Coastside, seuraileppa nyt koneen karstoittumista (eroa uudella tulpalla).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Itse olen vaihtanut tulpan aina kauden alussa ja tän kesän aikana pariin otteeseen muutenkin, kun olen seulonut mahdollisia vikatekijöitä hieman seilaavaan tyhjäkäyntiin jne. Ilmainen osahan tuo lähes on, kyllä se vaihtaa kannattaa ennemmin usein kun harvoin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Näin on. Minäkin vaihdan aina kauden alussa. Parin euron osan takia ei kannata saada harmaita hiuksia.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Joissain manuskoissa muistaakseni sanotaankin, että tulppa kannattaa vaihtaa joko tietyn km määrän mukaan tai aina ajokauden alkaessa. mieluummin pari euroa uhraa tulppaan, kuin työntää skopoa vaikka muutaman kilometrin... Siinä voi olla kova vatutus päällä, kun tulppa laukeaa, eikä varatulppaa ole avaimista puhumattakaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Tulppa on se mikä ainakin kannattaa tarkistaa jos käyntihäiriöitä selvittää. Siis kokeillen varmuudella kunnossa olevalla.

Tuokin, että se voi haitata käyntiä, eikä vain pimetä, tekee siittä epäilyksenalaisen. Tuossa aiemmin pätkiminen ei saanut minua tulppakauppaan, vaan päättelin vian olevan muualla. Olin vähällä joutua työntämään 12 km lasti päällä sateessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Tässä esimerkkinä ,miksi tulppaa pitäisi lukea eri moottori kuormilla/kaasun asennoilla.
http://www.aijaa.com/v.php?i=2706120.jpg
Kuvassa vasemmalla tulppa ~1/2 puolikaasulla ajettaessa. oikealla ~2/3 kaasulla.

Vasemmalla olevassa kuvassa tulpan lämpö on liian alhainen. vasta >2/3 kaasulla tulpan lämpö rupeaa olemaan edes lähellä oikeata lämpötilaa (eristeen pää).

Vaikka ajoreissun jälkeen tulppaa näyttää silmin nähden ,hyvältä; niin vastaavasti tyhjäkäynillä se saattaa olla ihan jotain muuta ==>huono tyhjäkäyni & käynnistyvyys.

----
kuva: pappatunturista  liian kylmällä tulpalla.

2pe

 Tietääkö joku mikä on kintsujen normitulppa?

Pätmän

Nelareissa taitaa yleisimmin olla NGK C7HSA, orkkis kiinatulppa on sit mikälie.

karkulainen

tulppa-avain on aina mukana, kuten myös varatulppa. tuskin tuo nykyinen miksikään menee, mutta ainakin on varalla... avaimenperänä ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Ajelua  muutama tonni tulppa löysällä. Huomasin kierteet nokiseksi. Kierteissä oli jäykkä kohta, johon edellisen kiristyksen lopetin ja loppuun saakka oli vielä pari kierrosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

139QM koneen kipinä on hurjanhyvä. Autossa missään en ole samaa leiskuntaa nähnyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Minkälainen vaikutus sillä narakun suurtehopuolalla (16.000 -> 32.000v) oikeastaan on, kulmäkäynnistyksen luvattiin paranevan, mutta mitä muuta?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Ei ilmeisesti mitään. Kosteussuojaus voi ehkä olla parempi?

Vakiopuola, joka on hyvin kestävä. kannattaa huoltaa putsaamalla ja öljyämällä usein. Kuminhoitoaine voi tulpanjohdolle tehdä hyvää. Puolan siirto lähemmäs sylkkää voi olla eduksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Mikähän vaikutus suurtehopuolalla on tulpan kestävyydelle. Veikkaan, että ei se sitä ainakaan paranna... Vakiopuola on yleensä toimiva, kunhan kontaktit ovat hyvät ja tulpanjohto (ml. hattu) jatkuvasti hyvässä kunnossa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.