Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)

Aloittaja Scuuter, 22.06.12 - klo:00:05

« edellinen - seuraava »

Scuuter

Morjes,

Roksi kadotti lämpösenä kipinän, vika korjaantui uudella cdi:llä,puolalla ja tulpalla. Ei pätkinyt tai mitään toimi loistavasti abaut 30 km. Yht äkkiä boooprämprämbooprämboo ja sammui. Cdi-johdot katottu,puolan johdot ja sulake katottu. Mun mielestä kaikki oli oikein. Myös toisella tulpalla testasin. Missäköhän vika? Onko hellpo väsätä sähköt vain sillein, että kipinä tulisi (jos siis vika jossain liitoksessa/johdossa)? Tarvis huomiseksi ajokuntoon. Jollain mahdollisesti sähkökaavio -99 roksiin, että näkis missä liitokset niin voisi tarkastaa.


konenikkari

Irroittamalla boxin mustavalkoisen johdon
voi varmistaa ettei vika ole virtalukossa tai
johtosarjassa, mopo ei sitten sammu, johdin irroitettuna.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scuuter

Mustavalko johdon irroittaminen ei vaikuttanut (aika helppo pölliä tälläen roksi:D). Liitoksia kattonut, mutta ei ole tähän mennessä vikaa löytynyt.

Scuuter

Taisin löytää vian. Staattoriltahan tulee 4 johtoa joista kaksi menee cdi-boksiin. Laitoin jännite kynän runkoon ja johtimeen kiinni ja poljin niin yhdestä johdosta ei tullut virtaa joka menee cdi-boksiin. Joten vika taisi löytyä? Ehkä vähän huonosti selitetty.

Coastside

#5
Se on se herätekäämin johto? Sen virta ei sytytä lamppua.

http://www.4strokes.com/tech/others/QMB139maint/images/cdi_wiring.gif
Tuossa kaavio sytkälaitteista. Maatoituksia puuttuu kuten tappokatkaisija ja virtalukko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Scuuter

Ahaa. Hmm missäköhän toi vika on. Voiko cdi-boksi olla taas rikki?
Ja kaipa se  johto on kun kaikista muista syttyy valo.

Coastside

Tarvitset yleismittarin jolla mittaat käämien vastukset ja maatoitusten päällä/päältä olon ja sitten kokeilemaan antaako kipinää.

Sytytyksen ajoitusta näissä ei tarvitse mitata koska säätöä ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Varmista että rungon ja moottorin
välinen maadoitus toimii.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scuuter

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.06.12 - klo:17:51
Varmista että rungon ja moottorin
välinen maadoitus toimii.

Saako kysyä että miten sen voi varmistaa? Harvemmin tulee räpellettyä sähköjä.

kani

Katso ettei johto ole hapettunut, irrota ja puhdista kontaktit esim teräsharjalla, liitä tiukasti paikoilleen. Lisää tarvittaessa paksu maadotusjohto akun miinusnavalle ja akun navalta vielä piuha etukatteen alle lataussäätimelle.

Coastside

#11
Puolan voi tarkistaa niin että vetää johdon suoraan akun plus-navalta ja räpsii sillä puolan plus-liitintä (tulpan kipinä syntyy kun virta katkeaa ensiökelalta), jolloin se antaa kipinää tulpan kautta jos on kunnossa. Jos se toimii, niin voi epäillä CDI: olevan viallinen.

Joka ikinen virtapiirin osa voi rikkoontua, mutta eri todennäköisyydellä. Kannattaa lähteä halvimmista ja helpoimmista alkaen: Tulppa, hattu ja sen johto, ennen puolaa ja boxia. Tulpan voi kastella yrityksissään eikä se itsestään kuiva. Huolimattomasti kiinnitetty hattu voi irrota tai jokin liitin.

Irronnut maadoitusjohto voi rikkoa sähköt tai akun irroitus käydessä. Näissä on sen verran puolijohteita jotka eivät kestä jännitepiikkejä, joita em. syistä voi tulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Maadoitus ja miinus lähtevät akun miinusnavalta
kahtena kaapelina.
Paksummassa startin kiinnitysruuvin alle päätyvässä
johdossa on matkalla, lähellä starttia, liitin joka voi olla hapettunut,
tai startilla oleva kaapelikenkä voi olla hapettunut.
Yksi maadoituspiste on rungossa sytytyspuolan
kiinnitysruuvin alle tuleva kaapelikenkä.
Ja kuten toisetkin sanoo edellä,
maadoituksia ei yleensä ole liikaa
varsinkaan rungon ja moottorin välillä.
Kipinää pitäisi aina kokeilla pelkästä johdosta
ilman häiriönpoistajaa, jolloin kipinän
pitäisi olla n.6mm pitkää sinistä ketunhätää ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Scuuter

Ei tullu tulpasta kipinää. Silloin toki tuli kipinä kun räpsi sillä johdolla sitä liitintä. Eli puola paskana?

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Scuuter - 22.06.12 - klo:20:56
Ei tullu tulpasta kipinää. Silloin toki tuli kipinä kun räpsi sillä johdolla sitä liitintä. Eli puola paskana?
Nope.. Eli Ei, Puolan nastaan kun räpsit sillä piuhalla ja kipinä tuli niin puola on ok.
Eli katse kiinnittyy cdi-boksiin
Itelläkin meni pari cdi-boksia lyhyeen väliin, sitten korjasin maadoitukset lisäämällä piuhaa ja isontamalla johdon paksuutta, nyt on boksi kestänyt jo vuoden..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..