Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

Coastside

#15
Kyse on enemmänkin siitä miten, ei kuinka kauan. Laakerit pitävät kierroksista, koska öljykalvo kestää paremmin. Variaattorin eduksi voi lukea ettei sillä voi ajaa alikierroksilla vedättäen kuten manuaalivaihteisella voi.
Vaihteleva kuormitus eli käytännössä kaasun asento on hyväksi ainakin seosvoidelluissa 2-t koneissa, joissa moottorijarrutuksen laihehentama seos vähentää voiteluakin.
Laakeripinnat hioutuvat yhteen ja siinä kehittyy lämpöä, joten kovin kuumissa oloissa sisäänajo ei ole hyväksi.
Ajomatka kannattaisi olla pitkähkö että moottori ehtii lämmetä ja on mahdollisimman kauan käyttölämmöissään. Välykset ovat silloin sopivat. Kylmässä voi sylinteriin kondessoituva bensa huuhtoa öljykalvon ohueksi, josta seuraa kulumista ja kitkaa.

Osasyy pieniin nopeussuosituksiin on vähentää riskiä että kun jotain irtoaa, ei nopeuden vuoksi satu pahasti. Ehtii myös oppia ajoneuvon normaalitkin oikut turvallisemmin. Maanantaikappaletta ei millään sisäänajolla saa kestämään.

Moottoripyörien yhdeydessä kokematon ajaja ei ole päässyt edes pihasta loukkaantumatta. Eräskin oli kaatunut paikaltaan ja jalka murtui ison pyörän alla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: mtx5 - 06.11.08 - klo:16:24
itse omistan skootterin ja moottorikelkan ei niitä tarvitse sisään ajaa en ole ikään ajanu sisää ei ole leikannnu kiinni
on se kiva kun käytät pisteitä ja pilkuja niitä on aina kiva lukea isoja alkukirjaimiahan ei tarvitse kirjoittaa noin pieniin teksteihin vai mitä luulet
Pitkää ikää en menisi lupaamaan noille koneillesi, sitä sisäänajoa ei tehdä huvikseen, vaan että moottorirasitusta olisi vähän ja moottori saisi pitemmän kestoiän, myös kiinnileikkautumisen vaara laskee minimiin. Toisaalta, sinun koneitasi ne ovat, tee niillä mitä tahdot. Tein kaksi meno-paluu matka mummolaan sisäänajoaikana, matkanopeus oli sen 30km/h, eli sisäänajo suoritettiin tunnolisesti. ;D Nykyisin tuo 30km/h tuntuu todelliselta matelulta. :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

mtx5

Onhan tuo skootteri hyvin kestäny vaikka en ole sisään ajanu kilsoja nyt noin 7600km. Ja omistan myös moottorikelkan en ole sisään ajanu ,mut siinä on tärkeä ku laittaa kylmästä käyntiin niin lämmittää koneen hyvin ennen ku lähtee ajamaan.

Samppa

#18
Eipä ne valmistajat niitä sisäänajo-ohjeita ihan muuten vaan kirjoittele. Jos olet joskus purkanut uutta konetta tai uusinut esim. sylinteripuolen osia, niin tiedät, että työstöjälki on joissakin osissa / kanavareunoissa melko karkean näköistä. Sisäänajon avulla osat saadaan hioutumaan nätisti yhteen ja lastunpalaset jäävät pieniksi. Toki koneistustarkkuus on kehittynyt menneiltä vuosista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Monta uutta kaksipyöräistä omistaneena olen huomannut, että maahantuojien suositukset vaihtelevat aikalailla. Hondalla esim ei tunneta koko termiä motojen kohdalla. Valmistaja suosittelee ensimmäiset 500 km ajettavan rauhallisesti. Suzuki ja Kawasaki taas antavat tarkan kaksi/kolmivaiheisen ohjelman kierroslukurajoituksineen yms. Apriliallakin sai kierrokset nostaa vasta ekan huollon jälkeen.

Vespa-myyjä taas sanoi, että aja miten tykkäät, se laukee jos laukee. Pösö-huollosta taas sain haukut kun en vienyt mopoa huoltoon 3 kk:n sisällä vaikka sillä oli ajettu 300km (1. huolto 500 km). Skode oli lumihankien keskellä tallissa, enkä viitsinyt sitä sieltä kaivaa, kun en kerran käyttänytkään. Eräs maahantuojan huolto totesi kaksitahtisten kohdalla, että sisäänajolla on vähemmän merkitystä kuin päivittäisellä huonolla käytöllä. Pahimmaksi ongelmaksi huoltopäällikö mainitsi sen, ettei malta käyttää konetta lämpimäksi ennen ajoon lähtöä. Sekään ei haittaa jos ajelee ens. kilometrit rauhallisesti.

/pugt

MiKi

Ison scootterin öljypropun pohjalla oli ensihuollossa semmoinen määrä metallia ettei sitä haluaisi kiertoon mukaan , voi olla että varsinainen suodatin vetää loput mutta sisäänajossa vois olla silti parempi ettei vedätä täysillä  , saattaa vaikuttaa kyllä kokonaiskestoon kun viitsii alkuun maltilla huristella  ;D
Jos ei ekalla lähde , niin sitten on vika käynnistäjässä !

karkulainen

Kyllä sitä metallihilettä tulee ja sitä ei ole kiva saada kiertoon. Ei sitä sisäänajo-ohjetta tarvitse niin pilkuntarkasti noudattaa, esim kun on; 300km asti 15-30km/h ja 1500km asti max 40km/h, voi tuon 300km jälkeen ajaa jo nopeammin, mutta ei täyttä huippunopeutta koko aikaa. Täysi sisäänajo on periaateessa tehty jo 1000km kohdalla, mutta ei se 1500km mitään vahingoita. Kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia kannatta välttää muutaman satasen ajan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Mites sisäänajo jos vaihtaa pelkän sylinterin ja männän uuteen?
Moottorihan muuten on jo ajettu useita tuhansia. Tarviiko noita sylinteriä ja mäntää varten ajaa kuinka sisään?

Tavallaan kuitenkin hitaassa ja nopeassa vauhdissa männän liikerata on ihan sama kummassakin. Vauhti vaan vaihtelee. Joten onko sillä nyt niin merkitystä ajaako 30kmh vai 45kmh?

Nimim. Fudella viime kesänä vain 800km mittariin :)
Eli tänä kesänä varmaan ei tule sen enempää, mutta olisi kiva että vauhtia olisi enemmän kuin se 30kmh.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#23
Sisäänajo tarvitaan kuumenemisen vuoksi. Karheat pinnat raapivat toisiinsa kunnes silottuvat. Pientä graadia pitää jäädäkin öljyä varten. Siksi sylkkää kannattaisi hoonailla liika kiilto pois välillä.

Suosittaisin parhaita öljyjä mitä saa ja hillittyä kaasunkäyttöä. Skodessa ei normaali kierrosten rajoittelu onnistukkaan. Tietysti raskailla rullilla saa hillittyä niitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Männän ja sylkän välistä tuskin metalli "silppua" tulee. Mutta joo varmaan kannattaa vaihtaa ensimmäisen tonnin aikana useamman kerran öljyt. Esim 100km, 300km ja 600km ja 1000km kohdilla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Sanoisin että 2-tahtisissa tuo sisäänajo uudella sylinterillä on tärkeämpää (kanavareunat), mutta kyllä nelarissakin vähän maltillisemmalla kaasun käytöllä kannattaa matkanteko aloittaa. Tietysti sylinterin työstöjälki (laatu) vaikuttaa tuohon silpun syntymiseen, ihan varmasti jotakin pientä syntyy mutta tuskin mitään lastua.  ;)

Joskus aikanaan porautin jossakin "takapihapajassa" mopon sylinterin. Jälki oli sitä luokkaa että hirvitti. Eipä senkään kanssa mitään ongelmia tullut, kun itse viimeisteli ja ajoi maltilla sisään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

LainaaMites sisäänajo jos vaihtaa pelkän sylinterin ja männän uuteen?
Itse sanoisin kanssa 4t-koneiden osalta ,että alkukilometerillä tiheämpää öljyvaihtoa ,mutta ihan normaalia ajoa.

Mopojen, sisäänajon vaikutuksesta ei taida mitään virallista ja tutkittua tietoa olla tarjolla. Lähimpänä taitaa olla moottorisahat ja niitähän ei ajeta sisään lainkaan ,joku saattaa ensimmäisen tankillisen vähän rauhallisemmin käytellä.

Vanhaan hyvään aikaan ajaettiin vähän parempia moottoreita sisään huonoilla/jäteöljyillä. Idea oli siinä ,että moottori hioutuisi nopeammin eikä sisäänajo kestäisi niin pirun kauan. Tämän  vaiheen jälkeen siirryttiin sitten parempiin öljyihin.

En tiedä osaako kukaan sanoa mikä ero on moottorin kestävyydessä keskimäärin ,jos verrattaisiin hyvin sisäänajettua ja täysin sisäänajamatonta mopedia.

Pyrres

Tuo sisäänajon tuoma etu on niin täysin riippuvainen koneistusten ja välysten laadusta ja suuruudesta. 2t ainakin omasta mielestäni kuten aiemmin sanottua tarkempi juurikin sylinterin aukkojen vuoksi sisäänajoistaan. Lisänä myös se että ainakin mitä itse olen huomannut omissa kokemuksissani niin 2t vehkeissä on sylinterissä huomattavasti pienemmät välykset uutena eli 2t pitäisi ottaa senkin vuoksi varovaisemmin.

En usko että enää on suurta merkitystä kunnon laitteissa jotka on tehty laadukkailla menetelmillä ym. Veikkaan että noihin laadukkaisiin laitteisiin lisätään tuo sisäänajo juurikin sen vuoksi että käyttäjä oppisi tuntemaan laitteen ominaisuudet ja että mahdolliset piilevät viat tulisivat esiin turvallisemmissa tilanteissa. Uskoisin että enemmänkin ongelmaa tulee jos on korkeaviritteinen (mitä suomen vakiomopot eivät ole) tai jos on kyse halvemmista tuotteista joiden työstöjälki ei kummoista ole.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

#28
Mopoissa on oikeastaan vain tuo sylkkä mikä hinkkaa. Nokkakin ja venttiilit nelarissa. Niissä on suurin lämpökuormakin. Hioutuminen tuottaa lämpöä ja ohentaa öljyä ja tuottaa hiovaa ainesta.

Hyvän öljyn ja pienemmän lämpökuorman idea on että tilanne ei ryöstäydy,  Tietyn pisteen jälkeen alkaa öljy pettämään ja tulee vaurio. Jos rajaa ei ylitetä, se hioutuu hyvin.

Asiaa voi kokeilla muovia hiomalla. Esimerkiksi maalien hionnassa polttaa koneella helposti maalin irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.02.10 - klo:18:55
Mopoissa on oikeastaan vain tuo sylkkä mikä hinkkaa. Nokkakin ja venttiilit nelarissa. Niissä on suurin lämpökuormakin. Hioutuminen tuottaa lämpöä ja ohentaa öljyä ja tuottaa hiovaa ainesta.

Hyvän öljyn ja pienemmän lämpökuorman idea on että tilanne ei ryöstäydy,  Tietyn pisteen jälkeen alkaa öljy pettämään ja tulee vaurio. Jos rajaa ei ylitetä, se hioutuu hyvin.

Asiaa voi kokeilla muovia hiomalla. Esimerkiksi maalien hionnassa polttaa koneella helposti maalin irti.

Totta, unohdin nokat. Ne kyllä toisaalta pitää oikeasti ajaa sisään. Voi varsin huonosti käydä jos vaan urku auki ajaa heti. Eli oikeastaan aika tasan nuo 2t 4t herkkyys sisäänajossa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna