Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin rullat hajoavat 5km jälkeen

Aloittaja Kymcoukkeli, 28.07.21 - klo:15:53

« edellinen - seuraava »

Kymcoukkeli

Nonii elikkäs, asensin 70cc sylinterisarjan skootteriini (Kymco super 8 4t), sylinterisarjan asennuksen jälkeen ehdin ajaa noin 5km, kunnes variaattorin hihna hajosi kesken ajon. Variaattorin avatessani huomasin että myös rullakuppi on hajonnut, liukuholkki oli liian väljä sille, liukupalat olivat hajonneet, rullat olivat todella kuluneet, ja pahinta tässä on se, että etuvariaattori oli vaihdettu 200-300km sitten. No ei kai siinä, ajattelin vaan että paskalaatuiset osat, palautin sparelle ja ostin uudet tilalle, samalla vaihdoin rms kytkimen ja narakun +1000rpm vastapainejousen. Noin 15 km ajon jälkeen huomasin että kun pysähdyin valoihin ja aloin taas kiihdyttämään, tuntui kuin olisi lähtenyt liikkeelle mopolla aivan liian isolla vaihteella. No pakkohan se oli sieltä vielä kotia ajaa, ja nyt kun aukaisin variaattorin kopan niin hihna oli syvällä takalautasten välissä, ja sitä vähän ihmettelen, mutta kun etuvarin aukaisin olin vielä yllättyneempi, rullat olivat taas kuluneet hajalle, liukupalat paskana, ja liukuholkkiin oli kulunut selvä ura rullakupista. Voiko ongelmana olla liian löysä vp vai mikä homma? Auttakaa joku, olisi kova tarve saada skoba taas ajoon.

konenikkari

#1
Minkä vuoden kymco, paljonko oli ajettu kun asensit 70cc,
Missään tapauksessa ei kannata asentaa paljon ajettuun mopoon, viriosia.
Prioriteetit on syytä muistaa, ensin mopon pitää toimia moitteettomasti
vakiona, ja sitte vasta viristellään, yksi osa kerrallaan ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kymcoukkeli

En muista vuosimallia, mutta mopolla oli ajettu 26000km ennen kuin asensin 70cc, toimi silloin kaikki hyvin, ongelmia alkoi tulla vasta kun vaihdoin 70cc.

viisnelonen

Kun vaihdoit vastapainejousen niin tutkitko takavarin kunnolla kulumisen osalta ? 27tkm on jo aika paljon. Jotta se ei jumita pitää myös voitelua olla. Jumittuva takavari saattaa katkoa hihnaa. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tapiovuorent

Jos mopo on sinun , niin Trafin sivuilta : Omat ajoneuvot , selviää vuosimalli ja kaikki tärkeät muutkin tiedot.
Jos hihna oli syvällä takalautasten välissä , niin silloin "isoin vaihde " on tietysti päällä.Löysä vastapainejousi !?. Tai lautaset ei liiku normaalisti.
Entä onko hihna oikeanpituinen. Onko etuvariaattorin mutteri ollut varmasti kunnolla kiinni , ettei hammaslautanen ole päässyt "hölskymään".
Syy , miksi liukupalat ja rullat on tuhoutuneet, siinäpä pientä pähkäilyä.

mopotinx3

Viisasta voisi olla vaihtaa sekä etu ja takavariaattori uuteen tai uudenveroisiin käytettyihin osiin. Esim. Mc-Scatterista olen itse hakenut variaattorin osia "pommimopoihini".   Joskus on esim. takavariaattorilautasissa ollut heittoa tai se kytkinkello vempottaa hieman. Osat vaihtoon, niin taas pelaa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kymcoukkeli

Etuvariaattorin mutteri on ollut kunnolla kiinni, eikä takavariaattorin lautasissa näy mitään vikaa kun olen sitä tutkinut. Koko etuvariaattori on myös uusittu ja aina on asennettu oikein. Veikkaisin että syynä ongelmiin on liian löysä vastapainejousi, mutta sittenhän se selviää kun laitan jäykemmän vastapainejousen.

konenikkari

Veikkaan että hihna on ollut väärän mittainen, se pohjaa takavarilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

"eikä takavariaattorin lautasissa näy mitään vikaa kun olen sitä tutkinut" .. ei näy ?? eli ei ole kuluneet urille. hyvä niin.

Kun takavari on käsissä ilman hihnaa ja lautasia puristaa käsivoimin (vaatii näppivoimaa) yhteen niin ne pitää liikkua takertelematta eestaas. Em asia vaatii että ne joskus puretaan ja voidellaan.

Väljyyttä ei saa esiintyä kun puristaa toispuoleisesti (ts se liikkuva puolisko ei saa kallistella puristuksen mukana)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kymcoukkeli

No aiemmin on kyllä ollut aina tuon mittainen hihna, eikä mitään ongelmaa ole ollut sen kanssa. Ja takavarin lautaset liikkuvat takertelematta kun niitä puristaa.

konenikkari

Onko mopo ollut sinulla uudesta saakka.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kymcoukkeli

Ei oo ollu, sain mopon sillon ku oli n. 19000km ajettu.