Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Primavera -73 nykii ja pätkii

Aloittaja geeteeässä, 17.05.14 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

geeteeässä

Mistäköhän alkaisi vikaa metsästellä? Prima nykii vähemmän viileänä, mutta kuumana homma pahenee. Pahimmillaan täydessä vauhdissa pätkäisee kunnolla, tyyliin öö-ööö. Jos sammuttaa koneen ja yrittää polkaista alle puolen tunnin käyntiin niin ei lähde. Kuumana saa olla myös kytkimen kanssa tarkkana ettei ala luistaa ylämäessä vedätettäessä. Kaikki vinkit otetaan veljiltä vastaan.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

Coastside

Vaihda tulppa ja katso vanhan väri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

geeteeässä

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.05.14 - klo:21:21
Vaihda tulppa ja katso vanhan väri.
Vaihdoin tulpan jo tien päällä. Väri oli kahvinruskea ja kipinää tuli.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

ko2610

Käynnistysongelmat kuumana pistää aina epäilemään venttileitä. Onko puristuksia?

Partanen

Paha kun ei tiedä mitä sille on tehty. Onko paljonkin alkuperäistä suurempi pääsuutin? Ehkä kaukaa haettu, mutta jos pääsuutin on liian iso, niin voisi tehdä tuollaistakin. Sillä tuli mieleen, kun omaan PX:ään vaihdoin tänään pienempää suutinta. Olin tarkoituksella kokeillut suurta suutinta, josta olen nyt tulossa pikkuhiljaa pienempään suuntaa.

Kytkinongelmista tulee ekana mieleen vaihteistoöljy. Jos vaihteistossa on vääränlaiset öljyt, niin kytkin saattaa luistaa sen vuoksi. Viimeiset kolme vuosikymmentä on suosituksena ollut kuulema GL-4 vaihteistoöljy. Vanhemmissa suositus on SAE 30 moottoriöljy.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 17.05.14 - klo:22:36
Käynnistysongelmat kuumana pistää aina epäilemään venttileitä. Onko puristuksia?

Ei taida olla venttiileitä muualla kuin renkaissa, otsikon ajokissa.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

ko2610

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.05.14 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 17.05.14 - klo:22:36
Käynnistysongelmat kuumana pistää aina epäilemään venttileitä. Onko puristuksia?

Ei taida olla venttiileitä muualla kuin renkaissa, otsikon ajokissa.  :)
No noista vajaatahtisista niin tiedä... puristukset voi olla hukassa niistäkin.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: geeteeässä - 17.05.14 - klo:22:32
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.05.14 - klo:21:21
Vaihda tulppa ja katso vanhan väri.
Vaihdoin tulpan jo tien päällä. Väri oli kahvinruskea ja kipinää tuli.
Mieleen tulee kärjet, puola ja kondensaattori, mainitussa järjestyksessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Muistan yhden skoden tuon valmistuksen ajoilta jonka käyntioikku johtui läpivientikumin irtoamisesta ja sammutusjohdon hankauhtumisesta oikariin, koskettaen vain ajoittain, niin ettei vikaa osannut paikantaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 17.05.14 - klo:23:08
No noista vajaatahtisista niin tiedä... puristukset voi olla hukassa niistäkin.

Siinähän on justiinsa sopiva määrä tahteja, kun kyseessä on skootteri.

Mahtaisko puristukset kadota sitä mukaan kun kone lämpenee? Eipä kai.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

geeteeässä

Kiitos kaikille vastauksista. Aloitan roplailun ja toivotaan parasta. Peukku on melkoisen keskellä kämmentä syvällisemmessä Vespan hengellisyyden tutkimassa, mutta jos konetta ei tarvitse käydä aukomaan, niin ohjekirjan kanssa tuo sähköpuoli pitäisi jotenkin onnata. Tuo läpivienti pitää myös tarkastaa.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

konenikkari

#11
Lainaus käyttäjältä: geeteeässä - 18.05.14 - klo:08:47
Kiitos kaikille vastauksista. Aloitan roplailun ja toivotaan parasta. Peukku on melkoisen keskellä kämmentä syvällisemmessä Vespan hengellisyyden tutkimassa, mutta jos konetta ei tarvitse käydä aukomaan, niin ohjekirjan kanssa tuo sähköpuoli pitäisi jotenkin onnata. Tuo läpivienti pitää myös tarkastaa.

Tuolta apuja.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/timing.main.html

Noissa kuvissa näkyy vespan erityisen nerokas  ;) vauhtipyörän ulosvetosysteemi.
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/flywheel.old.vespa.html
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

geeteeässä

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.05.14 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: geeteeässä - 18.05.14 - klo:08:47
Kiitos kaikille vastauksista. Aloitan roplailun ja toivotaan parasta. Peukku on melkoisen keskellä kämmentä syvällisemmessä Vespan hengellisyyden tutkimassa, mutta jos konetta ei tarvitse käydä aukomaan, niin ohjekirjan kanssa tuo sähköpuoli pitäisi jotenkin onnata. Tuo läpivienti pitää myös tarkastaa.

Tuolta apuja.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/timing.main.html

Noissa kuvissa näkyy vespan erityisen nerokas  ;) vauhtipyörän ulosvetosysteemi.
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/flywheel.old.vespa.html

Kiitos linkeistä. Kaasarin läpivienti oli niin löysällä, että on suoranainen ihme, miten kaasari on yleensä pysynyt paikallaan. Läpivientikumi on niin muhkea, että tuo kaasarin liittäminen on todella tarkkaa puuhaa. Olen sen joitakin kertoja tehnyt, joten tuo olisi pitänyt heti älytä tarkastaa. Tästä johtui mieleeni seuraava syy-seuraus-ketju: kaasarin liitoskauluksesta on vuotanut ilmaa kaasariin jolloin kone on käynyt laihalla ilmamäärään nähden, siitä on seurannut koneen käynti kuumempana ja tämä on taas vaikuttanut peräöljyjen notkeutumiseen, josta seuraa kytkimen luistaminen. Varsinkin kun peräöljyjen SAE näytti purkin kyljessä olevan 50. Onko tässä logiikassa mitään tolkkua?
Öljyt siis pitää vaihtaa SAE 30:een. Vähän on kynnystä vielä aukoa tuota sytkää, mutta kai siihenkin on ryhdyttävä, koska tuo kaasarin liitoksen uusintakiinnitys ei vielä vikaa ainakaan kokonaan poistanut.
Vespat -73 Primavera ja 300 GTS Super -10, punaisia tottakai

oskuk

Mikä lie se kirja jossa tyyppi lentää Italiaan,ostaa vanhan vespan ja alkaa tutustua Italiaan ja Vespaansa, alkuksi enemmän Vespaansa, ja joka käänteessä puhuttiin kärjistä.

PappaSkootteri

Jos et muualta löydä SAE30 öljyä niin motonetistä ainakin eli tässä sinne linkki
https://www.motonet.fi/fi/tuote/592031/Motox-Pienkoneoljy-SAE-30-1l
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T