Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MBK Skyliner 125 täristää kiihdyttäessä

Aloittaja fudeisti, 02.06.13 - klo:21:55

« edellinen - seuraava »

fudeisti

Kävin 100 km:n päässä otsikon mukaista vehjettä kokeilemassa. Tarkoitus oli ajaa sillä kotiin, mutta siinä oli joku outo tärinä kiihdyttäessä, varsinkin 2-päällä. Yksinkin se tuntui, mutta ei niin selvästi. Ostamatta jäi tällä kertaa. Onko kellään tietoa, mikä vois aiheuttaa moista? Pyörällä oli ajettu vain reilu 3000 km.

PappaSkootteri

kyseistä peliähän ei enään ole uutena saanut vuosiin joten veikkaan joko kauan seisoneena hihnan vanhuuttaa tai paskaista etuvaria/likaisia rullia jotka jumittaa varsinkin kuormalla vedättäessä... olikohan kilometrit oikein?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pekpel

Käytön puutetta on tuo..
Kulutus osat varissa uusiks ja kytminen kitkapintojen putsaus..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

fudeisti

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 02.06.13 - klo:22:02
kyseistä peliähän ei enään ole uutena saanut vuosiin joten veikkaan joko kauan seisoneena hihnan vanhuuttaa tai paskaista etuvaria/likaisia rullia jotka jumittaa varsinkin kuormalla vedättäessä... olikohan kilometrit oikein?
Kyllä sen historia oli hyvin tiedossa ja se on lähinnä seissyt autotallissa. Ihmeteltiin, voiko hihna mennä noilla kilometreillä huonoksi, mutta tottahan se voi mennä kovaksi ajan myötä.

PappaSkootteri

ostitko vai onko tää nyt vain arvuuttelua mitä joudut tekemään jos ostat?
Tosiaan varin putsaaminen kokonaisuudessaan var,aam riittää ja ehkä sen hihnan uusiminen...
Mikä oli vuosimalli?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

fudeisti

Niinku tuossa eka viestissä kerroin, niin jäi ostamatta sen tärinän vuoksi. Piti olla virheetön peli, mutta kun ei ollut, niin jätin sinne. Vuosimalli on 2001. Muutenhan se oli hyvä ajaa, kulki yksin ajaessa mittarin mukaan ainakin 115, mutta toki mukava matkanopeus on siinä 90 huiteilla. On vähän huonoja kokemuksia autopuolelta, kun olen ostanut auton, jossa "pieni" sivuääni, joka sitten olisikin vaatinut kytkimen ja vauhtipyörän vaihtoa. Siitä vihastuneena oon tullut vähän araksi...

Samppa

Myös renkaisiin (skodessa usein eturengas, kun se on seisonnassa maata vasten) muodostuu painauma, mikäli skode seisoo pitkää täysin samassa paikasta. Tästä on omia henkilökohtaisia kokemuksia harrastusskoottereiden osalta. Ajossa aiheuttaa sitten tärinää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fudeisti

Juu tuo rengasjuttu on kyllä tiedossa, mutta tää tärinä tuli vain kiihdyttäessä ja mielestäni voimansiirtopuolelta.

PappaSkootteri

isoissa makseissa 500 ja isommissa vari ravistaa "aina" liikkeelle lähtiessä ja se häviää suunnilleen 20-30kympin vauhdissa ja se on ominaisuus ei vikä johtuen raa'asta voimasta  ;D jolla se rupeaa vääntämään "nollasta"
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 03.06.13 - klo:22:58
isoissa makseissa 500 ja isommissa vari ravistaa "aina" liikkeelle lähtiessä ja se häviää suunnilleen 20-30kympin vauhdissa ja se on ominaisuus ei vikä johtuen raa'asta voimasta  ;D jolla se rupeaa vääntämään "nollasta"
Tuo arvaus meni metsään. :o
Syynä ravistukseen on pitkät välitykset ja kytkimen aiheuttama resonointi, kun kytkin on kovilla. ;)

pekpel

Isoissahan on vakautuspyörä varinhihnan värinöitä vaimantamassa..
Eikä varmaan turhaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 03.06.13 - klo:23:23
Isoissahan on vakautuspyörä varinhihnan värinöitä vaimantamassa..
Eikä varmaan turhaan..
Mutta mutta, se ei paljoa kytkimeen vaikuta? ::)

pekpel

Kai se pikkasen ?
Kun ei hihna pääse ihan hulluna hyppimään, vois olla aika kenguru ilman ?

Silti tuo sun juttu voi olla asian ytimessä tai ainakin liki, en tiiä kun en ole päässy ite kokeileen  ::)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 03.06.13 - klo:23:40
Silti tuo sun juttu voi olla asian ytimessä tai ainakin liki, en tiiä kun en ole päässy ite kokeileen  ::)
Itse olen ja silloin kun kytkin nappaa kokonaan kiinni, niin ravistus loppuu.  ;)
Ja tehoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. : Saman tekee meikäläisen 5 heppainen kiinanseisojakin, pitkillä välityksillä. ::)

Partanen

#14
Ilmenikö tärinä alle 30km/h nopeuksissa, jolloin kytkin ei ole vielä kiinni ja luistaa? Vai kovemmissa nopeuksissa, jolloin kytkimen ei enää pitäisi luistaa?

Voihan se remmikin kärsiä pitkistä seisontajaksoista, ja siksi täristää. Voisi siis korjaantua remmin vaihdolla.

Lisäys klo 10.55: Korjataan nyt sen verran, että saisi se kytkin olla kytkeytynyt jo alle kolmenkympin nopeuksissa, jos on kunnossa. Eli korjaan kysymystäni: ilmenikö tärinä liikkeellelähdössä ja pian sen jälkeen, vai vasta vähän kovemmissa nopeuksissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003