Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly 125 -> Malossi 187cc sylinteri ja muut viritysosat = kokemuksia?

Aloittaja -Tate-, 14.05.11 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

-Tate-

Itsellä tuollainen Piaggio Fly 125 2008. Tulee ajettua työmatkaa n. 50km päivässä, josta puolet on moottoritiellä ja puolet Helsingin keskustassa.

Tällä hetkellä skootterissa on Malossin viritysvariaattori ja 9,5gr rullat ja lisäksi Malossin suodatin + Malossin kelvar hihna. Kulkee mittarin mukaan tasaisella ja loivassa ylämäessäkin tuulesta riippuen 100-110km/h. Alamäessä 115km/h, joten ei juuri enempää. Malossin variaattori toi kiihtyvyyteen todella mukavan lisän ja on kuin eri skootterilla ajaisi.

Kysymys kuuluu onko kenelläkään täällä Suomen perukoilla kokemusta tuollaisesta Malossin sylinterikitistä? Myös muut viritykset ko. skootteriin kiinnostaa. Kyseessähän on 4-T moottori, joten virityspotentiaali on huomattavasti pienempi kuin 2-T:ssa.

Tarkoituksena olisi saada hiukan korkeampi huippunopeus 125-130km/h, sekä kiihtyvyyttä paremmaksi.

Coastside

#1
http://modernvespa.com/forum/topic16417

Tuossa oiva vertailu vääntökäyrineen ja käyrät kertovat merkittävästä muutoksesta joten teholaskuilla ja ilmanvastuslaskuilla saa haarukkaan.


http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php

Heitin laskuriin pinta-alaksi 0,75 ja kertoimeksi 0,75 ja tulos että kun nopeus on 97 kmh niin tehon tarve on 7 kW ja 120 kmh nopeudessa 13,6 kW ja 140 kmh 20 kW.  Tulokset vastaa  Openflow:n laskelmien lukuja
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Tate-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.05.11 - klo:10:27
http://modernvespa.com/forum/topic16417

Tuossa oiva vertailu vääntökäyrineen ja käyrät kertovat merkittävästä muutoksesta joten teholaskuilla ja ilmanvastuslaskuilla saa haarukkaan.

Harmi vaan että nuo käyrät on hatusta heitetty ja niistä en ainakaan itse saa mitään irti. Jokainen voi itse excelissä tehdä oman pikku taulukon ja heittää hatusta arvoja...

Itse etsin lähinnä konkreettisia tuloksia tosielämästä. Olisi vain hauska kuulla jonkun omat kokemukset jos on kokemusta virittämisestä. Etelä-Euroopassa tuo skoottereiden virittäminen taitaa olla enemmäkin sääntö kuin poikkeus. Täällä Suomessa ei "maxiskootterit" ole ottaneet vielä ns. tuulta alleen ja itsekin kokeilen kepillä jäätä tuon oman Fly:n kanssa. Olenkohan minä ainoa joka Suomessa yrittää virittää Piaggio Fly 125:sta ? Suurin ongelma Fly:n virittämisessä tuntuu olevan se että se ei omaa kovin suurta virirtyspotentiaalia, varsinkaan upotettuu rahamäärään nähden. Toisaalta kuitenkin ainakin omien kokemuksien mukaan isommalla moottorilla valmiiksi varustetut ovat joko kiinlaisia, kalliita, tai isoja möhköjä.. Samalla rahalla sitten voi jo ostaa oikean "moottoripyörän".. Itse tykästyin Piaggio Fly 125:ssa sen muotoiluun, hinta/laatusuhteeseen, nelitahtimoottoriin, hintaan ja pieneen kokoon, joka tekee siitä erittäin ketterän liikenteessä.

Coastside

#3
Jo olisi ollut vespisteillä kauhee älämölö jos tyyppi hatusta nykisi käyrää saitille. Toki asia on vain haarukointia, todellisen suorituskyvyn riippuessa monista seikoista.
Täällä on juteltu dynon teosta ja kukaan ei ole lähtenyt tekemään. Ne joilla se on ovat varsin tietoisia sen rahallisesta arvosta, monien virittäjien halutessa tietää onnistuiko.  Virittäminen maksaa jyrkästi nousevalla käyrällä riippuen miten paljon tehoa haluaa. Alkuun pikkumuutokset tuovat edullisimmat kilowatit ja loppupäässä hiipuu varat ja koneen luotettavuus.

Kisakoneen lailla ulvova arkiajokki ei ole naapuruston suosikki ja jos voivat vielä ilmoittaa ylinopeudesta niin sitä parempi heille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#4
Aiemmin keväällä suunnittelin piikki Fly:n ostoa. Käytetyt tuntuu olevan kalliimpia kuin uudet, ainakin hintapyyntöjen perusteella. Joku myyjä soittelikin uudestaan perääni, että vieläkö olen kiinnostunut. Alkuperäinen tarjoukseni olikin siis aika lähellä totuutta.  :)

Mutta ei kai Fly ole maxiskootteri? Sama runko kuin mopomallissa kuitenkin. Mutta kyllä meillä Suomessakin on maxiskoottereita, jos sillä tarkoitetaan rungoltaan isoja maantiemalleja, kuutioita 250 ja enemmän.

Muistaakseni löysin jostain kokemuksia Malossin pytystä suomen kielellä, mutten nyt muista mistä. Eglannin kielellä juttua löytyykin jo paljon, kun käyttää koneen nimeä, eli sanaa "leader". Huippunopeutta sillä pytyllä ei saa, kun välitykset loppuu kesken. Siihenkin on ratkaisuna harvempi välitys perään eli vaihteistoon: http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/M6712067/Gearing+MALOSSI+secondary+.aspx Rattaiden vaihtaminen kotioloissa on kuulema viheliäinen homma, kun vaatii prässin. Ja kai tuohon koneeseen jostain löytyy virinokkakin, joten potentiaalia virittämiseen on samalla tavalla kuin muissakin nelitahdeissa. En toisaalta näe miten kakstahdissa olisi potentiaalia jotenkin enemmän, mutta halvemmalla kyllä.

Löysin sitten itselleni paremmin sopivan vaihtoehdon, jota ei tarvitse viritellä, nimittäin 250 Vespan. On ketterä kaupungilla, ei säikähdä kehä kolmosen satasen rajoitusta, eikä pane pahakseen hiekkateitäkään. Syheröisellä mutkapätkällä hauska ajettava, ja vauhdin tuntua riittää. Loistava vaihtoehto oikean prätkän ja piikkiskootterin välistä. Lopulta siihen Fly:n virittämiseen olisin joutunut upottamaan rahaa, jota ei myydessä saa ikinä missään muodossa takaisin. Tosin, yhden Fly:n verran Vespa tiputtaa hintaansa kun on käytetty, mutta moottoripyörään verrattuna vielä halpaa harrastamista.  ;)


(Lisäys klo 12.43: Piikki Fly ei taida olla moposkootteri?)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Tate-

Samaan törmäsin itsekin kun Fly 125:sta aloin etsiä käytettynä. Hintapyynnöt tuntuu olevan todella hurjia uuteen verrattuna. Tuo oma oli kuitenkin ihan sopivan hintainen ikään, kuntoon ja kilometreihin nähden.

Joku ihmetteli miten 2T omaa paremman virityspotentiaalin.. No se johtuu lähinnä korkeammista käyttökierroksista, ei siihen sen kummempaa perustelua tarvitse. Lisäksi asiaa helpottaa se että moottori on paljon yksinkertaisempi toiminnaltaan.  Itsellä se paras mopoikä on koettu jo kohta 15v sitten, ja ei millään halua enää haista sille 2T öljyn ja bensan kärylle. Siksi nelitahtimoottori olikin aivan ehdoton valinta.


Partanen

Kakstahtiin voi tietysti laittaa viriputken, mikä on helppoa. Kanavien, eli ajoituksien muuttaminen sensijaan usein menee kokeilun ja erehtymisen tietä. Ei sekään halpaa ole pitkän päälle, kun uusia sylintereitä pitää ostella. Helpompaa, ehkä jopa halvempaa on laittaa nelitahtiin rankka nokka, jolla kone saadaan toimimaan paremmin suurilla kierroksilla. Kyllähän nelitahdinkin saa kierroskoneeksi, jos niin tahtoo. Sarjatuotantolaitteet vaan yleensä viritetään tehtaalla mahdollisimman taloudellisiksi.

Olen vieläkin sitä mieltä, että nelitahdin virityspotentiaali ei ole huomattavasti pienempi kuin kakstahdin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Tate-

Jotta tästä ei nyt tule mitään juupas eipäs taistelua, niin palataan takaisin nelitahtisiin ja lähinnä tuohon Piaggio Fly 125:n  moottoriin.

Partanen

Pitäähän asioista keskustella, ettei ihmisille jää vääriä käsityksiä. Potentiaalia virittämiseen on molemmissa moottorimalleissa. Toteustus vaan on erilainen. Kaupoista saa tarvittaessa kirjoja moottoreiden virittämiseen. Voisi jopa sanoa, että ko. kirjoilla on yleissivistävä vaikutus.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#9
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?PHPSESSID=34321835e47ee156b2b64daf053f375b&topic=1457.0

Kiinalainen pyttyjuttu jossa yleispätevääkin.

Välityksien muuttamisesta. Varikupin jäljistä (nouseeko hihna ylös saakka) näkee onko siellä lisättävää vai joutuuko perävälityksiä muuttamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Mä kans mietiskelin sitten joskus vaihtaa 150 tai 175 kokosen pytyn, mut aika nopeesti kävi ilmi, ettei se se niin ihmeesti muutu. 250 malli on ulkoisesti aikas samanlainen-ei mikään "laiva" ja 5kW lisää. Vakuutusluokkakin on sama. Se repiminen tosta 110km/h tuonne 120km/h vaatii yllättävän paljon tehoja. 110km/h 100 alueella on siinä ja siinä ettei ala ohittelu. Naapurilla on tommonen Fly, hauskan pikkunäppärän näkönen-hyvässä mielessä.

-Tate-

Tätä tässä juuri haettiin. Rahaan ja vaivaan nähden tuntuu että hyöty on todella pieni...

openflow

Nopeuden suhteen ei varmaan tapahdu mitään mainitsemisen arvoista, mutta kiihtyvyys saattaisi parantua aika mukavasti likimain suhteessa 187/125= ~1.5x.