Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Satelis 250

Aloittaja jarde, 21.06.15 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Vaihdoin tuon 250 sateliksen bensapumpun.  Itse pumppu on sama kuin monessa Vespan 250-300 mallissa, onhan tämän moottori Piaggion tuote.   
Paikallaan ollut orggis pumppukin oli  kiinantuote joten en epäröinyt tilata edullista tarvikepumppua joka oli speksattu noihin tiettyihin Vespoihin ja tähän Satelis malliinkin. Hintaa oli 55e kuluineen. Setissä oli pumppu,letku,imusiivilä ja 2 klemmaria.
Tuli Puolasta noin viikossa.
Easyparts myy OEM pumppua kaikkine härpäkkeineen hintaan 388e mutta siinä tulee mukaan paljon muutakin kuin itse pumppu.
Eli se on " fuel injection module" missä pumpun lisäksi mm suodatin, paineensäädin johdot+liittimet, letkuliittimet eli valmis kokonaisuus asennettavaksi kiinni tankin aukkoon.

Homma vei kaikkineen pari tuntia. Katteiden purkamista niukasti, 10 ruuvia ja vain jalkatilan päällä oleva kate + tankin korkin raamit irroitettava. Itse pumpun vaihto siihen FI moduliin oli helppo. Vaikeinta oli vanhan letkun (pumpulta suodattimelle)irroittaminen ehjänä   tehtaan prässäämistä klemmareista sekä uuden letkun saaminen tiiviiksi, erityisesti suodattimen puoli vaatii huolellisuutta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Pistä linkki, mistä tilasit.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#62
Joo, siis puolasta tuli. https://www.ebay.com/itm/PEUGEOT-SATELIS-250-06-13-fuel-pump-pompa-carburante-bomba-filtr-filter-strainer/143261737061?hash=item215b10a065:g:ZlkAAOSwOKFc5A3R
Noita pumppuja on myynnissä useilla myyjillä ja tosiaan halvemmallakin niitä tarjotaan, on vaan opittu että se kaikkein halvin ei yleensä ole hyvä ostos..

Jos olisin tilannut pumpun jo talvella hyvissä ajoin olisin kokeillut tätä:
https://urly.fi/2891   ja halvempiakin on..

Ajoin eilen yli 100 km lenkin, mm 60 km maantieajoa yli 100 nopeudella, pysähdyksiä ja sammutuksia sekä kaupunkiajoa liikennevaloissa jne. Toimii paremmin kuin koskaan. Tyhjäkäynti vakaampi ja kaasuun vastaa vielä terävämmin. Aika ja kilometrit näyttää sitten kestävyyden.

Taidan tilata tämän  "varalle":      https://ebay.to/2LoR7A6

Edit: lyhensin linkkiä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#63
Alkaa taas tulla Satelikseen kilometrejä kun B400 poistui kalustosta.
Tää on muuten pelannut pumpunvaihdon jälkeen,tosin ajot jääny tällä ihan olemattomiin, mutta kerran hyytyi ja syynkin arvasin heti oikein, tankissa pumpulta lähtevä letku oli irronnut.

Se irronnut  letkun pää oli pumpun puolella , suodatin taas on välittömästi kiinni O-renkaalla pa-säiliön kannessa missä on myös bensan paineensäädin. Pumpun liitäntäyhde on kovaa sileää muovia ja siihen kiinnittyvä haitariletkukin on kovaa muovia joten ei ihme että luiskahti irti. Tuo jäykkä letku kun jää vielä aikamoiseen jännitykseen kun sen taivuttaa kiinni yhteeseen.
Nyt vuolin letkuyhteen pintaan pientä hammastusta ja lämmitin letkun päätä ennen kiinni lykkäämistä ja ruuvasin klemmarin välittömästi tiukkaan.
Linkin takana hyvä kuva pumppuasennelmasta asiasta kiinnostuneelle: https://bit.ly/3kL3jfo

Liekö kokonaisuus ihan sama kuin joissain Piaggion/Vespan 250-300  Quasar moottorillisissa skoduissa ? Ainakin tuota samaa pumppua(ø 30mm) niissä on.

Edit: jotain puppua oli tullut niin korjasin..  ;D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#64
Ke-pe välillä tein tällä yli tkm reissun. Totesin että ruiskutus toimii luotettavasti myös kun bensa on ajettu tankista todella vähiin eli bensapumppu ei jumita kuumanakaan. Vaikka kuormaa yli 130 kg ja korkea touring pleksi paikallaan niin kulutus jäi 3,55 litraan satasella. Matkamittarin virhe huomioitu (alle 1%) laskettaessa.
Yllättävän vähän vei kun ajelin enimmäkseen  hiukan yli satasen nopeuksia ja 80 alueellakin niin etten ollut tientukkeena.

Paluu oli Kajaani-kuopio-tre-pori joten nousu/mäki paikkojakin oli ja tein myös useita ohituksia satasenkin alueilla (rekat ja karavaanareita )
moottoriöljyäkään ei  mennyt vaikka kierrokset pyöri paljolti siellä 6500-7500 ja ylikin, kotiin tulon jälkeen vielä totesin että ehkä 1-2 mm laskenut yläviivasta, no täähän onkin vähänajettu sillä eka iso huolto vielä edessä mm kaikki varin osat orggiksia ( = 10 vuotta) hihnaa myöten !

Täytyy taas todeta että Piaggion orggis hihnat on kestäviä ja siten hintansa arvoisia.)Hyvin jaksoi pitää sitä satasen tosinopeutta pitkissäkin nousuissa.

Edit. korjasin tuota öljyn mm lukemaa kun öljynvaihdon yhteydessä tarkistin ja skodun oli suorassa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Paljonkos niitä kilometrejä on kertynyt kymmenessä vuodessa siihen Satelikseen? Omassa 500 Sateliksessa on 36 000km.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#66
No eihän niitä ole kuin n 17 tkm.. eli eka iso huoltokin on tekemättä. Ostin tämän -17 keväällä ja silloin oli ajettu reilu 6 tkm.. , alussa tässäkin oli bensapumppu ongelma niinkuin monissa muissakin Piaggion tekemissä (sen ajan) 250-300 ruiskukoneissa.
-18 keväällä ostin B400:n niin ajot jäi tällä Sateliksella ihan olemattomiin, varsinkin kun yks piikkiskodukin ollut koko ajan minkä sain viime vuonna kaupattua.
Nyt ei onneksi ole enään kuin tämä ja B650, alkoi olla säilytysongelmia mm ..

Alkoi muuten vas etuiskari vuotaan tuolla kainuun reissulla, huomasin vasta kotona .
Iskari oli helppo irroittaa, vain lokari(4 ruuvia),etupyörä (1 mutteri) ja jarrusatula(2 pulttia) irti niin pääsi alakautta irroittaan yläkiinnityksen ja pudottaan iskarin pois.
Tosin ns päätytulppa piti avata ennen pudotusta.. oli vähän ahdasta mutta lyhyellä 17 mm kiintoavaimella päätytulpankin avaus paikallaan onnistui. (Päätytulppa ei mahdu putoamaan reiästä alas)

Ei ollut oikeestaan muuta ongelmaa kuin vanhan öljytiivisteen irroitus ja että itse iskarin purku vaatii yhden ison torxhylsyn.
Kerron kun sat500 on ilmeisesti ihan samanlainen paitsi 40 mm liukuputket vs 37mm . Athenan stefapari oli alle kympin mnetissä.

Esim pelkkää vaimenninöljyjen vaihtoa ajatellen homma on niin iisi, kun muuta ei tartte kuin kipata irrallisesta vaimentimesta öölit pois, että kannattaa tehdä esim renkaanvaihdon tms yhteydessä.
Pyöränlaakerit on muuten mulla vielä orggikset ja äänettömät vaikka onkin jo 10 vuotta kuivuneet rasvat..

Edit. korjasin tuon B400:n ostovuoden.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 25.05.17 - klo:21:53
Onnea vaan minun puolestani uuden skootterin hankinnasta.

Tuossa Pösössä näyttää olevan Vespassakin käytettävä Piaggion 250 neliventtilinen ruiskukone. Aika kovaa sait sen Pösöä liikuttamaan. Vespassa sen voimat riittää johonkin 115 km/t todelliseen nopeuteen. No puhuuhan jotkut tosin enemmästäkin...

Satelis on varmaan käytännöllisempi kuin Vespa. Tuohon Satelikseen näyttäisi mahtuvan tavaraa mukaan ilman takapoksiakin. Takapoksi tekee Vespasta ( ja varmaan muistakin) varsin sivutuuliherkän kulkineen.

Nyt kun on korkea mutta kapea Satelliksen orggis touring-pleksi paikallaan niin sain se 120 kulkemaan tosinopeutta, hihnalla+rullilla ajettu tällöin yli 16 tkm joten niiden uusimisella saattaa muutama km tulla lisää ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Satulan kaasujouset väsähti.. ostin tarvikejouset 15e kappale, liikerata asennettuna on vain 160-200mm eli orggis kaasujousen(max pituus 200 mm) liikeradastakin jäi puolet käyttämättä.. Kiinnityspäät litteät latat 6 mm reiillä. sylinterin max paksuus 15 mm ja työntövoima 150 N.
Täältä saa orggiksia hintaan 36,50e kpl :https://www.easyparts.nl/Cylinder-p33585007

Joutuu kummankin uusiin koska muuten kampeaa sivuun ja vaikeuttaa satulan sulkemista. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Mullakin satulan kaasujouset löysöt. Ei nouse itsestään ylös mutta pysyy ylhäällä. En ole siihen viitsinyt mitään tehdä. Liika laiska olen.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

Niin oli mullakin vielä keväällä mutta sitten alkoi tulla alas ittekseen niin piti tehdä jotain sille..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#71
Eilen, sadepäivän ratoksi tein satelikseen 1. variaaattorihuollon. Aikaisemmin on vain varin tuuletusfiltteriä siitä putsailtu. Kimmokkeena oli lisääntynyt raksutus varista pikkukierroksilla (= rullat tai/ja liukupalat)
Yllätyin kun rullat (21x17 11,2g)  oli ihan virheettömät, ei yhtään flat spottia ja 100% mitoissaan. Liukupalat oli kulahtaneet väljiksi ja sieltä raksutus siis oli peräisin.
Hihna oli kaventunut yli puoli milliä ja sen sisäpinnassa oli pieniä ikääntymisen merkkejä. Kuitenkin hämmästyttävän hyväkuntoinen 9v ja yli 17 tkm ajetuksi remmiksi. Remmipölyä ei ollut varikotelossa kuin hiukan. Uusi remmi ja uudet liukupalat sekä kytkimen puhdistus pölystä, kitkapinnat oli hyvät eikä lainkaan lasittumaa. Uutta rasvaa niukasti neulalaakerille ja vielä niukemmin varin holkkiin/rullakupin liukulaakerille sekä varinkoppaan uusi kytkimen tukilaakeri niin siinäpä ne tärkeimmät olikin..

Uutta anti-flap remmipyörää en ollut varannut joten todettuani ko laakerin pyörivän äänettömästi, avasi laakerista toisen puolen pölysuojan varovasti ja lisäsin hiukan laakerirasvaa ja sain vielä pölysuojan suljettua tiiviisti takaisin paikalleen. Koska em remmipyörän pinta oli kuitenkin jo selvästi kulunut niin tarttee kyllä uusia vielä sekin..
Varin kotelossa ja hihnan selässä oli selviä hankausjälkiä joten ei tuo anti-flap tukipyörä siellä turhaa ole..
Samalla hoitui moottorin ilmanpuhdistimen huolto, se kun on Piaggiolle tyypillisesti ns pestävää mallia. Likainen Hi-Flo suodatin pois ja tilalle pesty orggis suodatin.  Takakumi näyttäs olevan jo loppumetreillä.. eli puuhaa riittää-

Edit: tuo hihnanvaihto olisi huoltomuistion mukaan näissä 250:ssä 15tkm tai 5 vuoden välein.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Kiva työselostus. Minun pitäisi tehdä sama homma. Ei vaan ole muka aikaa eikä ole kyllä mitää talliakaan joten Pohjolan tallissa vaan.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

Kestosippi, onko sun sateliksen huoltomuistiossa/huoltovälitaulukossa merkintää venttiilin välysten tarkistus/säätövälistä ?

Mulla on tän 250n mukana tullut orggis huoltomuistio, kaikille malleille 125-250-400-500, missä ei ei ole sanaakaan venttiilien välyksistä.. Kun tuo sun skodu on uudempi niin ehkä siinä on jo asia korjattu .. ?

Yritin tuolta pilvestä kattoo niitä sun laittamia Sateliksen manuaaleja mutta ei enään löytynyt..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

https://kestosiilo.kapsi.fi/nextcloud/index.php/s/WjfYYQWEoDesR9Z

Tuossa on manuaalit pilvessäni. En tiedä auttaako 250cc -moottoriin nämä.
Peugeot Satelis 500