Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kevyemmät varin rullat,onko hyötyä vai haittaa?

Aloittaja keijopel, 12.09.07 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

keijopel

Paljon on foorumeilla puhuttu variaattorin rullista,etenkin siitä että kevyemmät antaisivat jotain lisäpotkua skodeen.Onko teillä kenties kokemusta asiasta ???

A_sentaja

Toki jos haluaa päästä esim mäen päälle ripeämmin, niin on niistä hyötyä. tälläinen 90 kilonen kaveri niin kuin minä osaa arvostaa hyvää vetokykyä ja kiihtyvyyttä, joka saavutetaan juuri kevyemmillä rullilla. Esim mopo-sport myi rullaserjoja jossaoli useampi eripainoinen sarja, en tiedä myykö enää. Niillä oli hyvä mallata moottorin viretila sopivaksi. :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

#2
Saisinko tähän väliin kysyä tästä aiheesta, etten tekisi omaa tästäkin :)

Eli olen kanssa lukenut näistä rullista ja erilaisista holkeista joita vaihtamalla saadaan tosiaan laite virkeämmäksi. Olisiko joku niin kiva että kertoisi minullekin että onko rullien vaihto ns. lain mukaan sallittua vai onko se niin että mitä tuossa uudessa masiinassa on ei sitä saa muuksi kuin samanlaiseksi vaihtaa ?

En sillä että moralisoisin vaan että itse tietäisin jos jotain tehdään niin mikä on luvallista ja mikä ei etten ainakaan tietämättömyyttäni laita mitään sellaista mikä ei ole sallittu.

Se vissiin on selvä se että 45km/h on se virallinen nopeusraja joten se ei liene epäselvää että mopolla ei lujempaa ajella. Toki varmaan siinä on se marginaali olemassa että ei kait 50 ole vielä hirveä rikos jos vaan kone sattuu olemaan niin virkeällä päällä ja kaasukäsi raskas  :D

A_sentaja

Irkulle lohdutuksen sanoja.. Kyllä saa  vaihtaa rullat kevyempiin, ei se nopeus siitä niin muutu, että poliisisetä olisi hyvin, hyvin vihainen. Siis keveämmillä rullilla saadaan vain kiihtyvyys paremmaksi, ja sitähän ei laki kiellä. mutta jos olet tyytyväinen nykyisiin säätöihin niin ajele ihmeessä, ja jos kaipaat ripeämpää kiihtyvyyttä niin sitten vaan kokeilet hieman keveämpiä rullia... ;) Aiheestahan on lisää näillä palstoilla. Mopon moottori on aivan oma maailmansa, sillä on oma luonne ja oikut, sitä pitää käsitellä hellästi, mutta välillä voi potkia eteenpäin tiukan käskevästi ja nauttia menosta... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Irkku

Kyllä tosiaan ainakin tuntuu vielä siltä että ei minulla ole tarvetta saada mopoani menemään yhtään lujempaan tai nopeampaan kiihtyvyyteen. Ei ole tarkoitus viivailla tällä vehkeellä  ;D

Kenzy

Itselläni ei mopo merkittävästi kiihtyvyydeltään muuttunut, mutta ylämäkien päällä on mittarissa vähintään se 45km/h entisen 25km/h sijaan. Nuo alkuperäiset rullat on niin raskaat, ettei variaattori vaihda välitystä ylämäessä tarpeeksi terhakkaasti, joten nopeus hiljenee todella säälittäviin lukemiin. Suosittelen rullien vaihtoa varsinkin Kiina-mopoihin, joissa tuntuu kaikissa olevan piikkisten kanssa samalta tuotantolinjalta tulevat variaattorit ja variaattoreiden sisuskalut.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Kiinamopo ainakin ikäänkuin herää henkiin rullien vaihdolla. Ei jokaisesta tuulenpuuskasta ja mäen nyppylästä tipahda vauhti niin pahasti.

Ihan pikkiriikkinen mahdollisuus on, että mopon huippunopeus kasvaa, koska kone käy keveämmillä rullilla tehoalueella. Taitaa olla vaan loppupeleissä niin häviävän pieni mahdollisuus, ettei sillä ole väliä. Ja jos elektroninen rajoitin on käytössä, niin eipä se nopeus nouse yli sallitun millään.

Keveämmillä rullilla saattaa polttoaineen kulutus kasvaa, varsinkin, jos on tapana ajella aina "tuppi nurin".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

M_Pallo

#7
Törö!

Irkulle tiedoksi myös, että nopeusmittarin näyttäessä vakio-Agilitÿssä huippunopeutta sen normaalin 53 - 55, niin todellinen nopeus on 45 - 48 km/h. Huoletta voit ajaa kaasu pohjassa sen suhteen.

Tuon holkin vaihto tarkoittaa samaa kuin prikan poisto joissain muissa mopoissa. Se on jo rakenteelliseen nopeuteen vaikuttava teko, josta saattaa tulla seuraamuksia. Suurin hyöty holkin vaihdosta on kulutuksen putoaminen n. 3 l/100 km alle 2:n.

t. matti

edit: Sen verran vielä lisäystä, että rajoitetun (vakion) holkin kanssa kevyemmistä rullista ei ole kovin paljoa hyötyä, kun variaattori pyörii 'liian' pienellä välityksellä jo muutenkin. Suoran holkin kanssa välitys menee maksimiin, jolloin vakiorullilla hyytyy tosi pahasti mäkiin.

Irkku

Tuo holkki tosiaan pudottaisi kulutusta mutta sen takia en moiseen kyllä ryhtyisi :)
Minulla on tallissa 20 litraa kanisterissa bensaa ja mies lupasi huolehtia ettei bensa sieltä lopu ja kehoitti vaan ajamaan niin paljon kun sielu sietää  ;D

Mittarin totesinkin näyttävän hieman alakanttiin kun sitä tossa yksi kerta testailtiin.

Minulle riittää kyllä nämä sallitut nopeudet.

M_Pallo

#9
Lainaus käyttäjältä: Irkku - 13.09.07 - klo:00:01
Mittarin totesinkin näyttävän hieman alakanttiin kun sitä tossa yksi kerta testailtiin.

Minulle riittää kyllä nämä sallitut nopeudet.

Ei vaan yläkanttiin. ;)

Joo, sallittua nopeutta saa ajaa myös suoran holkin kanssa! Kyllä mä autollakin ajan 50 alueella n. 50 km/h, vaikka auto sen 150 ainakin ottaisi!

t. matti

tähänkin vielä edittiä: Mun mielestä toi 33 % pudotus kulutuksessa on aika paljon, vaikka eihän 3 litraakaan paljon ole vaikka autoiluun verrattuna.

Irkku

hupsista... :o  ;D
No mä oon blondi se sallittakoon mulle nää sekaannukset...heh

OH2KV

Irkku taisi kysellä variaattorin rullista.

Oikein keveillä rullilla ei mopedisi edes saavuta huippunopeutta, arvaamalla veikkaan, (siis arvaamalla) että raja kulkee 5 gr paikkeilla.

Omia kokemuksia:

Pojan skootterissa oli 6,5 gramman variaattorin rullat ostettaessa tuo käytetty laite.

Ostin siihen uuden, samanlaisen hihnan variaattoriin, kuin alkuperäinen oli, ja vaihdoin rullat 5,0 grammaisiksi.
Tulos:
Huippunopeus onneksi jopa laski hieman, tosin ehkä vain pari km/h. Kulki liikaa jo muutenkin.
Ylämäkimeno aivan toista luokkaa, sanoisin ennen mäen jyrkimmässä kohdassa 25, nyt 40 km/h.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

keijopel

Elyseossa on vakiona n.9 gramman rullat,minkälaisia kannattaisi kokeilla?Juuri noiden ylämäkinopeuksien takia.

Kenzy

5-5.5-grammaset sopinee, jos mittojen puolesta käy (16x13mm) niin Malossin 5.1-grammaset löytyy ainakin moposportista.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Hetko poijjaat, aeroxin vakiot ol muistaaksen jotain 6g ja laitoin 4geet. joten liikaa ei voi rullien painoa pudottaa koska niidenhän pitää pystyä kumoamaan jousen puristusvoima..kierrokset vaan nousee, mutta mopo ei liiku mihinkään liian radikaalilla rullan painon pudotuksella. Osta ennemmin rullasarja jossa useampi eripainoinen niin löydät sen parhaiten käyvän.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...