Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kevyemmät varin rullat,onko hyötyä vai haittaa?

Aloittaja keijopel, 12.09.07 - klo:04:50

« edellinen - seuraava »

Samppa

#15
Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 13.09.07 - klo:08:56
Hetko poijjaat, aeroxin vakiot ol muistaaksen jotain 6g ja laitoin 4geet. joten liikaa ei voi rullien painoa pudottaa koska niidenhän pitää pystyä kumoamaan jousen puristusvoima..kierrokset vaan nousee, mutta mopo ei liiku mihinkään liian radikaalilla rullan painon pudotuksella. Osta ennemmin rullasarja jossa useampi eripainoinen niin löydät sen parhaiten käyvän.. ;)
Juurikin näin. Tuo rullasarja on ihan ok, ostos mutta tietysti sellaista pientä kokeiluräpeltämistähän se vaatii.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Se voi olla kyllä ehkä ensi kesänä edessä. Vaikka Satakunnassa ei tunnetusti ole paljon mäkiä on tossa kylällä juuri pari mäkeä  ja siellä kuitenkin ajellaan neljääkymppiä joten olen kyllä huomannut että aika lailla tuo nopeus tippuu jos ei kaasua laita lisää kun mäkeen menee.
Mies sanoikin kun oltiin yhteisellä ajelulla ja hän tuli perässäni että ei se taida tasakaasulla mennä ylämäkeen juurikaan :) Ja näin se on vaikka mulla itsellä on paino alle 70kg ei se oikeen sinne jaksa kiivetä rivakasti.

A_sentaja

Joskushan ne rullat on kuitenkin pakko vaihtaa, niin samalla vaivalla kokeilee sitten keventää.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Moposportin myyjän mukaan ne rullasarjat, joissa on useita eri painoisia rullia eivät kestä juurikaan käyttöä, vaan ne kuluvat. Eli niillä voi testailla mikä olisi oikea rullan paino, mutta pidempi aikaiseen käyttöön pitäisi hommata paremmin kestävät rullat. Kaipa niitä rullasarjojakin on olemassa erilaisia, mutta kerroinpa mitä olen kuullut. Hämärä muistikuva on, että joku saksalainenkin kauppias olisi jotain samansuuntaista kertonut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#19
Vähäisen kokemuksen vuoksi, heitän arvion rullien keventämisestä. Siis arvion.

Huonoon mäennousukykyyn, kevennä rullia, mutta maltilla. Pojan skootterissa osui aika kohdalleen tuo 5 grammainen rullasetti, josta voi laskea helposti kevennyssuhteen, kun tietää alkuperäisrullien painon, mikä lienee ollut uutena 6,5 grammaa. Ajo kuluttanut rullat 6,3 grammaan.

5/6,3 = 0,79, siis 79 % alkuperäisestä painosta. Kuluneina.

Alkuperäisille uusille:

5/6,5 = 0,76, 76 % alkuperäisten rullien painosta.

Josta seuraa:

9 grammaisten rullien tilalle noin 6,5 grammaiset,tai hieman painavammat.

6 grammaisten tilalle jopa 4,5 grammaiset. 4,2- 4,8 gr haarukassa, kevennyssuhteella 70-80%

Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

A_sentaja

Mopo-sportin sarja on kyllä tosiaan aika nopeasti kuluvaa sorttia, varsinkin jos koneessa tehoja muuten nostettu. Toisaalta se sarja on aika halpa jos verrokiksi otetaan yksittäinen rullasarja. Seniilin laskentakaava näyttää aika pätevältä, itse en ole moista edes tullut ajatelleeksi.. :-X
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#21
Olen lukenut noita mäkinopeuden muutoksia rullien vaihdon jälkeen hieman ihmeissäni. Ensinnäkin miksi tehdas on viritellyt moottorin toimimaan heikommin juuri kriittisemmässä vaiheessa eli kun kaikki tehot tarvittaisiin.
Minun nelari nousee "pahatkin" mäet 40 km/h vaikka painan 90 kg. Siis normaalireitilläni. Kiihtyvyys mopoksi tuntuu muutenkin hyvältä, vaikkei vertailukohtaa ole ollut. Valoissa vain autot useimmiten jäävät kauas.

Koetan asentaa fillarin mittarin, jolla saan keskinopeudet, tripit, sun muut mitattua.

Entinen omistaja ei ollut virittelijä. Suositteli vielä merkkihuoltoakin takuuajan jälkeen. :o

Ps. Daf oli eka automerkki, jossa tuo samankaltainen kumihihnavariaattori oli vakiona, kahdella hihnalla, joilla tasauspyörästö ilm. oli korvattu tai vain mittojen vuoksi. Siinä oli alipainesysteemi ohjaamassa variaatiota jonkin kaavan mukaan. Samalta se tuntui kuin nuo skodetkin ja variaattorin melu oli suhteessa sen kokoon kuuluvampi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Itseälläni tuntuu olevan vakio rullat juuri kohdallaan ;) Pientä haittaa tuntuu tekevän kulunut variaattorin hihna, mutta viime kerran kun tarkistin, vaikuttaisi siltä että vaihdan vasta 10000km kohdalla, ehken vielä silloin. Kevyemmät rullat saattaisivat tehdä hieman lisää mäen nousuun ja kiihdystykseen, mutta epäilen että kannatava pudotus olis ehkä puoli grammaa nykyisestä.
Nykyinen 0-50km/h 7s riittää hyvin ja mäet nousee n. 50-55 mäestä ja kuormasta riippuen, tämä siis mopon mittarin lukemia. Yhksi nopeustaulu tien reunalla näytti lukemaksi 49, kun omassani oli 50.

Se on kyllä niin merkki kohtaista, auttavatko rullien kevennys vakio mopoon.


Kinkster

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - 13.09.07 - klo:22:32
Vähäisen kokemuksen vuoksi, heitän arvion rullien keventämisestä. Siis arvion.

9 grammaisten rullien tilalle noin 6,5 grammaiset,tai hieman painavammat.

6 grammaisten tilalle jopa 4,5 grammaiset. 4,2- 4,8 gr haarukassa, kevennyssuhteella 70-80%

Qingqissä oli vakiorullat 8,5g. Ruotsalaiset suosittelevat vaihtamaan jopa 4,0g tilalle. Itselläni on nyt 4,7g ja ajattelin koittaa 3x8,5g, testin vuoksi.

LainaaMin scooter är slö vid acceleration. Vad göra?
Variatorväxellådan har alldeles för tunga vikter original, 8,5 gram. De bytes med fördel till så lite som 4 gram. Mopeden kommer upp i fart fortare och orkar i backar bättre. Toppfarten påverkas inte märkbart.

Lainaus sivulta:
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/forum/topic_2364_moped.phtml

Samaiselta sivulta liittyen CDI boksiin:
Lainaa• Jag har hört att CDI-boxen är strypt, stämmer det?
CDI-boxen (http://www.binatech.se/hem/scooter/langfang_kokusan.jpg) finns i batterifacket och har en blå kabel formad som en ögla som sticker ut från ingjutningen. Klipper man den öglan så försvinner varvtalsspärren som inträder vid ca.50 km/h på hastighetsmätaren vid originalutväxling. Om man tar bort strypningarna på variatorn kommer motorn aldrig upp i så höga varvtal att varvtalsbegränsaren slår till, se senare punkter. Om man klipper kabeln kan man skarva på kabelsnuttarna och sätta en strömbrytare på något bra ställe , detta fungerar som en så kallad ”Black Box.” OBS! Detta fungerar alltså bara om man INTE har tagit bort anslagsbrickan, om anslagsbrickan är borta så varvar den så lite så att då går aldrig varvtalsspären i.

Jos toinen kotimainen sujuu hiemankin niin kannattaa selailla:
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/forum/forum_4_moped.phtml
Siellä on erilliset foorumit Baotianeille ja Qingqeille.



Palexd

Yleensä vakiot rullat on vakiolla ja kuristamattomalle moposkootterille parhaat. Kevyemmät rullat nostavat kierrokset kiihdytyksen ajaksi korkeammalle, eli esimerkiksi tehoputkella hyöty on paljon suurempi, koska yleensä tehoalue on niissä korkeampi. Kiinan vehkeissä voi kyllä olla rullien painot ihan miten sattuu, että niihin kannattaa varmasti kokeilla eri painoisia.
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Kenzy

#26
Niin, rullien vaihto on kannattavaa nimenomaan kiinalaisiin (50cc), sillä kiinalaisten 50cc variaattoriosat & variaattorit kasataan yleensä samalla kokoonpanolinjalla 125cc skootterien kanssa, josta johtuen 50cc skoottereihinkin yleensä tulee nuo painavat 8,5-grammaset rullat kiinni. Kiinalaiseen 139QMA/QMB-koneeseen sopivimmat rullat lienevät 5,1-grammaset, joista kannattaa suosia etenkin Malossin rullia, jotka ovat todettu kestäviksi.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

jalat

Itse meinaan vaihtaa Fude Eleganceen 5.0g rullat viikonloppuna jos säät vaan sallivat ulkona säätämisen. Alkuperäisten painosta ei mittään tietoa. Mutta punnitsen ne edes gramman tarkkuudella digitaalisella keittiövaakalla, niin näkee edes osviittaa.

Itse varin mutterin avaamiseen ostin eilen AD-varaosaliikkeestä 36 oravannahalla sellaisen 12V jännitteellä toimivan mutterinvääntimen :) Voi tunkea suoraan tupakansytyttimeen tai kaapeleilla akkunapoihin kiinni. Kaikenlaista kommenttia on näistä vehkeistä tullut ja kehutaan vain paineilmalaitteita. No kompuraa en omista enkä rivitalon pihaan hanki pelkästään tuota varten :)
Sanotaan näin että tuollaisella 12V vehkeellä on omani ja isäni autoon vaihdettu renkaat pari kertaa ihan huoletta. Ostin tuon myös siksi että se oli pienin ja tulee matkustamaan auton peräkontissa jatkossa siltä varalta että autosta puhkeaa kumi.

Kerron sitten täällä kokemukseni että aukesiko se varin rulla tuolla vai ei.

Samassa liikkeessä olisi muuten ollut 230V seinäpistorasiasta toimiva mutterinväännin hintaan 49e.
Ja myös akulla toimiva (kuten akkuporakone) mutterinväännin myös hintaan 49e.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Lainaus käyttäjältä: jalat - 09.04.08 - klo:13:36
Alkuperäisten painosta ei mittään tietoa. Mutta punnitsen ne edes gramman tarkkuudella digitaalisella keittiövaakalla, niin näkee edes osviittaa.

Itse varin mutterin avaamiseen ostin eilen AD-varaosaliikkeestä 36 oravannahalla sellaisen 12V jännitteellä toimivan mutterinvääntimen :) Voi tunkea suoraan tupakansytyttimeen tai kaapeleilla akkunapoihin kiinni.

Samassa liikkeessä olisi muuten ollut 230V seinäpistorasiasta toimiva mutterinväännin hintaan 49e.
Ja myös akulla toimiva (kuten akkuporakone) mutterinväännin myös hintaan 49e.
Konevääntimet ovat mopon kyseessä ollen melko tarpeettomia jo pienien tiukkuuksien vuoksi. Konevääntimet ovat ammattikäyttöön ja suurille koneille tarkoitettuja, kun ukko ryytyisi muuten ennen iltaa...

Akkuvehkeet ryytyvät kun unohtaa ladata ja mikään ei veetuta tienpäällä niin paljon.

Momenttiavain on jo paljon järkevämpi hankinta, koska varmuus siitä että mopo pysyy kasassa helpottaa oloa paljon. 40 - 60 ekee ne yleensä kustantaa ja pienemmästä päästä koko on sopivin. Hankin 19 - 110 Nm 4 % tarkkuus  36 ekellä. Harmina on vain jalka-asteikko, johon tarvitsee muuntotaulukkoa kunnes oppii muistinvaraisesti.

Varin rullat kannattaa punnita kaikki kerralla ja jakaa lukema määrällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Viiru

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.04.08 - klo:14:39Varin rullat kannattaa punnita kaikki kerralla ja jakaa lukema määrällä.

Oli muuten aika oleellisen hyvä vinkki.  ;D