Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi uusi akku kiehuu?

Aloittaja fudeisti, 04.09.14 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

fudeisti

Piaggiosta (x8 400cm3) meni akku huonoksi, joten ostin uuden. Se hapotettiin liikkeessä, joten ei tarvinnut kuin laittaa paikoilleen. Tänään ajellessa ihmettelin kun taas palasi se polttoaineen pakoputkessa paukahtelu ja mietin, voiko uudella akulla olla jotain tekemistä asian kanssa. (tuskin?) Parinkymmenen kilometrin lenkin jälkeen avasin istuimen ja ihmettelin kun akun tulpat olivat märkiä. Nostin vähän akkua ja huomasin, että melkoinen kiehunta siellä kävi. Vanha akku ei koskaan ollut kastunut. Ylivuotoputken suulta oli tulppa otettu pois, mutta en kyllä katsonut, onko se putki varmasti auki. Pitääpä soittaa sille akun myyjälle huomenna. Vai oisko jännitteensäädin sökönä? Menee viikonloppu pilalle kun se akku piti tilata tänne maalle ja toista ei siis hyllyllä ole. Ei kai tuolla uskalla ajaa kuitenkaan?
Hyvä syy ottaa kuppia jos ei voi ajaa vaikka kelit on kohdillaan. :(

pekpel

Todennäköisesti jännitteensäädin on sökönä ja lataa ihan liian isolla jännitteellä.
Käypäs jonkun luona jolla on yleismittari ja mittaa jännite mopon käydessä.
Akku voi räjähtää kun kiehuu, on vetyä ja happea räjähdyskaasun muodossa, huonolla tuurilla auringonvalokin riittää sytyttämään tuon, kipinä varmasti.
Voi kosahtaa kohta cdi-boksi ja muutakin jos lataa liikaa ja liian kauan.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

PappaSkootteri

laatausjännitteen mittaus ennen akun myyjän haukkumista olisi suositeltavaa...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Yksinkertaisella ledi-vastus sarjalla näkisi aina mikä latauksen ja akun tila on mutta eipä vaan vakiovarusteena näy. Eikä lisävarusteenakaan. On ledejä jonka saa vaihtamaan väriä eri jännitteellä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Onhan akku 12, eikä 6 volttia.
Akun jännite pitäisi mitata muutaman tunnin seisonnan jälkeen, jos nestepintakin aika ok, ilman latausjohtoa voi ajella hetken ehkä.
Pieni latauksen ylijänite alkaa haittaamaan vasta kun akku on täynnä.

Coastside

#5
Kiehuminen sotkee akun nesteen ominaispainon ja madaltuva pintakaan ei auta asiaa. Jos lisäilee vettä niin aikansa pärjää. Tosin skoden akku on yhtä kirpun hässimistä tehdä täyttöjä. Jos latauspiiriin laittaa riittävän tehovastuksen akun sijaan se ei vaurioidu. Niin jos ajaa ilman akkua. Jos ylijännite on kohtuullisen pieni ja vakaa niin sarjavastuksella saa sen aisoihin. Nämä on hätävarakeinoja ei korjausta.

Kuten jo varoitettiin niin kiehunta tuottaa räjähtyskaasua joka syttyy ehkä vaikka huvikseen!
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Oikea tapa on laittaa se kuntoon, ilman virityksiä. Kuten jo mainittiin, tulee mitata latausjännite. Ei saisi juurikaan ylittää 14.4 volttia koneen käydessä. Jos lataa liikaa, voi käyttää säätimen liittimet auki ja varmistaa ettei ole hapettumia. Myös maadoitus kannattaa tarkistaa ja puhdistaa. Jos ei auta, niin netistä voi löytyä neuvoja miten eri osien toimivuus tarkistetaan vastuksia mittailemalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fudeisti

Latausjännite oli ihan ok. Irrotin ylivuotoletkun tarkoituksena katsoa, että muoviputki on varmasti auki. Letkua irrottaessa kuului suhahdus, joten arveltiin, josko letku olisi tukossa. Niinpähän tuo oli peijakas taittunut kun olin laskenut akun koloonsa eikä siis päästänyt höyryjä ulos. Oikaistiin letku ja lisättiin vähän nestettä eikä ole sen koommin kiehunut. Niin pienestä se voi olla kiinni. ;D

















jk_single

Se on mielestäni normaalia että akusta kuuluu kuplivaa ääntä latauksen aikana/jälkeen, jos akkua liikuttelee, kopauttaa. Se ei ole kiehumista varsinaisessa merkityksessä (ylijännitettä).
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

fudeisti

Lainaus käyttäjältä: jk_single - 09.09.14 - klo:15:41
Se on mielestäni normaalia että akusta kuuluu kuplivaa ääntä latauksen aikana/jälkeen, jos akkua liikuttelee, kopauttaa. Se ei ole kiehumista varsinaisessa merkityksessä (ylijännitettä).
Siis kaikki hatut olivat märät ja näkyi selvää kiehuntaa - ei normaalia. Loppui kokonaan kun letku aukaistiin.

jk_single

Lainaus käyttäjältä: fudeisti - 09.09.14 - klo:20:47
Lainaus käyttäjältä: jk_single - 09.09.14 - klo:15:41
Se on mielestäni normaalia että akusta kuuluu kuplivaa ääntä latauksen aikana/jälkeen, jos akkua liikuttelee, kopauttaa. Se ei ole kiehumista varsinaisessa merkityksessä (ylijännitettä).
Siis kaikki hatut olivat märät ja näkyi selvää kiehuntaa - ei normaalia. Loppui kokonaan kun letku aukaistiin.

Tämä oli vaan yleiskommentti perustuen omaan mutuun. En tiedä sun akun tilasta mitään.

Mutta, enpä usko (taas mutu) että akkusi tosiaan kiehu, eli vettä haihtuisi enemmän kun normaalisti, vaan sen takia että letku oli ummessa. Kai akut jonkinlaista painetta kehittää latauksen aikana, vähintäänkin normaalin lämpenemisen takia.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Coastside

"kiehunta" on normaali ilmiö kun se on kohtuullista ja latausjännite on rajoitettu siksi ettei se kiehu liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Ns kiehunta on kemiallisen reaktion tulosta, lataustapahtumassa syntyy mm. vetyä.
Joka on myös oivallinen polttoaine, oikeissa olosuhteissa suorastaan räjähtävä sellainen.
En kuitenkaan suosittele sen ylivuotoletkun tunkemista ilmanottoon  ::)
Jos ylivuotoletku on kaksinkerroin, asentajan moka.
Onneksi tällä kertaa korkit oli senverran löysällä ettei haljennut koko akkukotelo.
Mistä päättelit alkuperäisessä viestissäsi että akku on mennyt huonoksi.
Seuraa nyt sitä akkua ja sen tapahtumia, lataussäätimessäsi saattaa olla vikaa.
Jos mahdollista mittauta laitteesi lataus, ja kerro ko ongelmista mittaajalle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

fudeisti

Lataus siis mitattiin liikkeessä ja oli tyhjäkäynnillä n. 12 v ja isoilla kierroksilla n. 14 v. Edellinen akku oli tietysti huono kun ei enää jaksanut pyörittää mopoa käyntiin. Akkulaturin avulla pääsin liikenteeseen, mutta aamulla taas ei jaksanut startata. Nyt uudella akulla pelittää hyvin. Parin päivän tauon jälkeen starttaa helposti. Nestettä piti uuteen akkuun lisätä parin tunnin ajelun jälkeen kun se kiehui vajaaksi. Enää ei tarvi lisätä. Se asentaja muuten olen minä ::)
Notta eiköhän tämä nyt ole aika selvä tapas?

konenikkari

On se ja onnea jatkossa  :) :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)