Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kinroad 50qt ei käy

Aloittaja Lautsa, 07.06.14 - klo:17:45

« edellinen - seuraava »

Lautsa

Tilanteeni on seuraava:

Sain sukulaisilta yli vuoden seisseen Kinroad 50qt skootterin.
En saa sitä käynnistymään kunnolla.
Mitä tehty:
Skootterissa oli vanhaa bensaa tankin pohjallinen ja kaadoin lisää
95 oktaanista, sillä se luki ohjekirjassa.
Akkun ostin uuden, vaikka koitankin polkemalla käyntiin.
Tulpan laitoin uuden ja testasin, että kipinä tulee. Siis tulppa oli
johdossa kiinni ja kierteet rungossa ja starttaamalla tuli kipinää.
Skootterissa on automaattihana, imin alipaineletkusta ja
bensaletkusta tuli bensaa.
Bensaletku oli kaasarista irti ja poljin polkimella, bensaletkusta tuli bensaa.
Koko kaasutin oli irtonaisena minulla käsissä ja ruiskutin vähän
joka aukkoon carburator cleaneriä. Tämän lisäksi puhalsin kaikki suuttimet auki.
Poljettaessa tuntuu välillä, että vastusta on.

Olen saanut koneen käyntiin, siten että säädin seosruuvia ja peitin kädellä ilmanputsarilta tulevan letkunpään, joka ei ole missään kiinni. (Kuuluisiko olla?) Ilmanputsarilta menee siis toinen letku kaasariin ja toinen letku on irrallisena toisesta päästä.
Ja kun olin saanut näin käymään niin voin myös ottaa käden pois letkun edestä jos "heijaan" kaasulla. Jos molemmat lopettaa niin kone sammuu.

Tämän lisäksi huomasin, että jos olen käyttänyt koneen hieman kuumaksi, niin se ei enää käynnisty edes näillä systeemeillä.

Tuon lisäksi siitä osasta jossa käynnistys poljin on tulee yksi letku, joka ei ole missään kiinni. (kuuluisiko olla?)

Ja vielä imukaulan jälkeisestä osasta lähtee yksi letku jossa on musta osa, jossa on kaksi pienemmän letkun paikkaa.. kummassakaan ei ole letkua.. (kuuluisiko olla?)


Mitä seuraavaksi koittaisin / mikä nyt neuvoksi?

Jos en osannut selittää, tai jos tarvitset jotain lisätietoa niin
kyselkää, yritän vastailla parhaani mukaan.
En ole mikään moottorien asiantuntia, mutta en aivan ummikkokaan

http://aijaa.com/wp3l7f

http://aijaa.com/SW4Cky

User

98 -bensaa ainakin tankkiin.

tommi

Joo, ilman muuta 98 bensaa tankkiin. Mutta tuskin sillä ongelma poistuu. Kuulostaa vähän samanlaiselta ongelmalta kuin eräällä käyttäjällä oli hiljattain, mopo oli seissyt talven yli eikä enää suostunut käymään kunnolla, ei ottanut kierroksia muuten kuin kaasua pumppaamalla, ja piti tukkia ilmanottoaukkoakin kädellä kun käynnisteli. Viaksi paljastui tukkeentunut tyhjäkäyntisuutin. Eli sen pitää olla läpeensä auki, ei riitä että pelkästään ne sivuilla olevat reiät ovat auki. Tsekkasitko tämän kun puhaltelit niitä suuttimia?

Ne letkunhärpäkkeet ovat saastesysteemejä varten, eikä niiden pitäisi vaikuttaa mopon käyntiin millään tavalla, riippuen tosin millä systeemillä se on toteutettu.  Jos imukaulalta alipainehanalle menevän letkun välillä on haaraliitin, ja siitä lähtee letku johonkin, niin se ei saa roikkua vapaana, se imee siitä raakaa ilmaa suoraan sylinteriin. Se pitää silloin tukkia, tai liittää oikeaan paikkaan.

Lautsa

Muistaakseni:

Ne sivuilla olevat reijät olivat auki, mutta ei siitä pystynyt siis ylhäältäpäin läpi katsomaan niin kuin pää suuttimessa. Luulin, että ei edes kuulu näkyä, muistaakseni se ei vaikuttanut sellaiselta, että kuuluisikaan näkyä. Olinko tehnyt väärän päätelmän? Lisäksi tyhjäkäyntisuuttimen reijästä jossa se oli ei mennyt muistaakseni aukoa läpi vaan siellä oli pieni reikä sivussa..

Kannattaisiko minun vielä kerran (3:en) avata kaasari?

Samppa

#4
Tossa laiteltiinkin jo asiasta aikaisemmin yv:tä (en saanut niitä kuvia auki), mutta kyllä lähtökohta on se, että koko väli tankki-kone puhtaaksi ja uudet bensat. Käytännössä kaasarista kaikki irti ja pesu+paineilma, polttoainetankki + mahdollinen sihti alipainehanan yhteydessä sekä PA-letkujen (PA ja alipaine) kunnon tarkistus. Jos et ole tankkia puhdistanut, niin hyvällä lykyllä kaasari on samantien täynnä töhnää, vaikka olisit sen juuri putsannut. Samalla kaikkien imuvuotojen tsekkaukset ja ilmansuodatinelementin vaihto / puhdistus.

Kun kaasari on irti, kannattaa tsekata samalla läppäventtiili eli läpät eivät saa raottaa.

tommia kompaten noista letkuista.

Jos luulet, että se käy liian laihalla niin tuki testimielessä imuilmanottoa vaikka kankaalla ja katso käykö. Jos käy, niin se käy liian laihalla eli vetää ilmaa jostakin liikaa. Monesti imuvuodot huomaa myös aaltoilevasta käynnistä tai siitä, että kiekat ei laske. Toki sen ryypyn pitäisi olla päällä kylmänä käynnistettäessä jonkin aikaa.

EDIT:

Ja mikäs kaasutin tässä oli, onko siinä kalvo? Jos on, niin tsekkaa kalvon kunto. Nelarissa sitten myös venttilit voisit säätää.
Ja sytytystulpan tietysti jo puhdistit ja säädit.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Lautsa

Tulppa on uusi.
Tässä on Walbron kalvokaasutin.
Tällaisessa kaasuttimessa puhuttaessa kalvosta niin tarkoitetaanko siis sitä kalvoa, joka löytyy kun avaan kaasuttimen (muovisen) yläkannen?
Sieltä löytyy myös jousi ja neula.
Jostain muistan tässä viikon aikana lukeneeni, että neulassa on joku lukkorengas? Onko tämä kaikissa, sillä minun kaasuttimen neulassa ei kyllä ole mitään lukkorengasta. Neulan ympärille tulee vain sellainen muovinen "luisti", joka liikkuu ylösalas kun kaasuttimen kansi ja jousi systeemi on koottu.

ko2610

Neulan pitää olla siinä kalvon liikuttamassa luistissa kiinni niin, ettei luistele pystysuunnassa. Pieni liike poikittain on normaalia. Noissa omissa se on lukkoprikalla säädettävissä ja tarttuu paikalleen ruuvilla kiinnitettävällä levyllä, jonka päälle jousi tulee.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Lautsa - 08.06.14 - klo:16:27
Muistaakseni:

Ne sivuilla olevat reijät olivat auki, mutta ei siitä pystynyt siis ylhäältäpäin läpi katsomaan niin kuin pää suuttimessa. Luulin, että ei edes kuulu näkyä, muistaakseni se ei vaikuttanut sellaiselta, että kuuluisikaan näkyä. Olinko tehnyt väärän päätelmän?

Kyllä siinä pitäisi olla läpireikä. Jos ei näy läpi niin silloin se on tukossa. En ole Walbron kaasareita purkanut mutta onko tyhjäkäyntisuutin tuon näköinen?

http://www.moposport.fi/productresources/pic1_big/1701434%20%2002.jpg

Jos ei näy läpi niin jollain ohkasella säikeellä voit yrittää tökkiä siitä läpi. Vaikka vaijerinsäikeellä.

Samppa

Älä töki vaijerilla. Töki vaikka tiskiharjan harjaksella.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Voihan sitä ensin kokeilla vaikka sillä tiskiharjan harjaksella mutta noi saattaa tukkeutua tosi pahasti. Lainaus toisesta ketjusta:

"Ei auennut suutin millään muulla, kuin vaijerin säikeellä."

Vaijerilla olen noita itsekin joutunut joskus aukomaan, kun ei ole muu auttanut. Ja hyvin on toiminut sen jälkeen.




konenikkari

#10
Tuossa koko linkki.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5660.msg95968#msg95968

"Kannattaisiko minun vielä kerran (3:en) avata kaasari?"
;) Kaasutin ei puhdistu, avausten lukumäärällä.

Samalla kun kaasutin on kädessä, kannattaa jokainen kanava ja suutin tutkia tarkoin.
Siinä samalla saattaa kaasuttimen toimintateoriakin tulla tutuksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Kaasaria ei kannata purkaa osiksi, vaan kiinnittää puhdistetut osat heti takaisin yksitellen.
Kun on imuilmavuoto, pensahana ei varmaankaan aukea.
Tuki imukaulalle menevät avonaiset ilmareiät, 1 menee alipainepensahanalle ja toinen pakokaasun kierrätysjärjestelmään ainakin 4-tahtisessa.

konenikkari

Tyhjäkäyntikanavia ei siis kannata puhaltaa puhtaaksi suutin ja seosruuvi irroitettuna?
Aivan uusi teoria minulle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

#13
Pitäähän suuttimet ja joskus muitakin osia tietysti irrottaa, mutta mielummin yksitellen.
Muuten voi hävitä osia tai jäädä "ylimääräisiä"
Koko kaasarin purkaminen ei muutenkaan ole yleensä tarpeellista, jos vain suuttimet ovat tukossa.
"kiinnittää puhdistetut osat heti takaisin yksitellen"
Kuinka osat voi kiinnittää, jos ei niitä ole ensin irrotettu?
Jos roska mahtuu alle puolen millin suuttimesta, mahtuu se kanavastakin, jos seosruuvia ei ole veivattu kiinni.

Coastside

#14
Kaasaria putsatessa on ensin putsattava päältä lika joka voisi kulkeutua sisälle. Imukaula ja putsarinletku kiinni ollessa ja ne pari letkuyhdettä tukkien vaikkapa letkun pätkillä, voi läträtä huoletta.

Purkamista varten valoisa paikka ja pöytä jolle levittää froteepyyhkeen jolle osia voi asetella "kaavioihin" josta näkee mihin ne kuuluu. Kaavio voi olla tussilla piirrettynäkin. Pyyhe estää niiden vierimisen lattialle ja imee pesunesteet.

Luuppi suurentaa pikkuosaa ja neulontaneulat ovat hyviä ronkkia reikiä. Pillillinen puhdistus-spray auttaa puhaltelemaan kanavia auki joko sen nesteellä tai ponnekaasulla purkki nurin päin.

Jumineet ruuvit avaa lukkopihdeillä jo ennen kuin on rikkonut kannat. Vaatii tarkkuutta.

Se kammion pyöreä uratiiviste asettuu hyvin kun kiertää ruuvit liki ja hieroo saumaa kunnes se asettuu uraansa ja voi kiristää ruuvit. Tiiviyttä voi testata rätin päällä johon vuotava bensa imeytyy. Tyhjennyksetkin hoituu noin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04