Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kohteena Yiying, sittemmin Chica 125cc

Aloittaja jovihava, 31.05.12 - klo:19:57

« edellinen - seuraava »

jovihava

Herne!

No minulle kävi niin että puolivahingossa huomasin olevani Kinroad XT50QT:n onnellinen (?) omistaja ja havaitsin mopoilun hauskaksi lajiksi, vaikka etenkin (kiinan)skootterilla kurvailu vaatii tämmöiseltä 40+ kaverilta hyvää itsetuntoa 8)

Kinroadi tuli tutuksi ja pelasi hyvin, mutta tänä kevään iski taas motokuume, niinkuin viimeisenä puolena tusinana keväänä ennenkin. Siihen hommasin sitten placeboksi tuommoisen Yiying MT-5 PowerMaxin



Oli tuossa lähellä halavalla tuommonen vähän isompipyöränen ja -runkonen kiinanskootteri niin kävin noppimassa poikkeen :wink:

Tietysti kun halavalla ostaa niin remonttiakin saapi tehhä, semmonen normaali käyttöönottohuolto :P

Variaattoria tutkailin, epäilin että olisiko ollut liian lyhyt hihna, mutta kuulemma tuo on just kohilleen :?


Purkiin ja puhistin ykkösvariaattorin, samoin tuon hoodin muutenkin, korjasin käynnistinpolkimen, oli seekeri lipsahtanut, voitelin kaikki paikat mitä tuolla tuntu semmosta kaipaavan

Sitten konepuolelle, heti havaitsin tuon imukurkun meleko huolella pykineeksi, elikkäs uusittavien listalle. Säätelin venttiilit, revin saastelaitteet mäjelle ja tulppasin niille lähtevän pakokanavan. Pakopuolella olikin venttiilivälys toista kymppiä, timmasin lähemmäs totuutta.

Ilmanputsarin pesin, tässä olikin uskottavampi filtteri kun kinroadissa.

Yhessä vaiheessa tuossa Vappuaamupäivästä aloin haistella että savu käryää jostain, ja kohta alkoi paloautoja lappaa ohitte, lähdinpä uteliaisuuttani kahtelemaan että missä pallaa


Olipa surkia näky, erään jokkisharrastajan talon yhteydessä oleva talli siellä roihusi :(



Mikä lie räjähellyt, välillä kuului ihan sarjana semmoisia teräviä räjähdyksiä varmaan toistakymmentä tuolta palopaikalta :?

Tuossa on uutta imukurkkua paikoillaan ja saastelaitteet on jo uhrattu tehon jumalalle kevennyksen nimissä


Katteethan näissä on tietysti aina murusina jostain kohden, niitä sai harsia


Tuolta puuttuu tuo alakate kokonaan, mistähän löytäs harsimiskelpoisen? Uus makssaa rahhaa :oops:


Vessanpytyn sarantkin oli menneet särki, piti patentoida reikälistalla ja popparilla korjausta, hyvä tuli :)


Sähköremppaa pääsi kanssa harrastelemaan muunmuassa jarruvalojen kanssa sekä pääsulake vaihtui lattatyyppiseksi. Akun uusin, nyt lähtee napista käyntiin 8) Etenkin kun samalla vaihtelin vakikipinägeneraattorin tehoversioon ja tulpan iridiumkryptoniittitulpaksi ;D

Tällä on tullut nyt vähän ajeltua, mutta on tuossa yksi ongelma ilmennyt  ???

Kun lämpenee niin ei tahdo päästä liikkeelle, paikaltaan lähtiessä ei nosta kierroksia, tuntuu ihan niinkuin olisi liian iso vaihde päällä  :o

Ykkösvariaattorissa ei ole mitään ilmeistä vikkaa, on purettu ja puhdistettu, ja siellä on 5.5g rullat eli sen puolesta pitäisi päästä ottamaan kiekkaa. Kakkosvarin käytin irtaallaan, mutta eipä siittä purkamatta saanut mitään seleville enkä viihtinyt alkaa palottelemaan. Päällepäin näytti kuiten ehjältä ja jousi tuntui hyvinkin jämäkältä.

Olen tuossa kuiten pohdiskellut että ilmiö kait voisi syntyä jos kakkosvari jumittaisi auki, silloinhan kun ykkönen kierrosten noustessa pääsisi sulkeutumaan liikaa niin siellä olisi liian pitkä välitys päällänsä.

Tietysti voihan se olla että koneestakin loppuu jostain syystä veto lämpimänä, vaikkei se varsin booaa taikka röpötä. Silloin kait se meinaisi esimerkiksi että rikastin jäisi päälle, jolloin seos olisi liian rikas ja kone tukehtuisi kun alkaa vedättää

Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan :?:

Tuli tuossa testimielessä kokeiltua ristiin variaattoreja Kinroadista, eikä ominaisuus kadonnut, kyllä se sittenkin taitaa olla niin että moottorin veto hyytyy kun lämpimänä vääntää tyhjäkäynniltä hanaa reilusti, eli laihalle taitaa jäädä :? Kaasuttajassa vikkaa :P

Tulipa tuossa muuten pistettyä vähän lisäroipetta tiluuseen, Virijavaralta klikkailin tulemaan kokonaisen sylinterisarjan, uuden variaattorinhihnan, 5g rullat, 90 suuttimen ja jotain muuta pientä hilipettä :)

Coastside

Suuttimet näissä on joskus pienet, varsinkin kun ilmakureja on postettu putsarista. Joskus kansi on pienipuristeinen ja imukanava valuvikainen ja imukanavan ja kaulan kohdalla kynnys. Näennäisesti nää on serkuksia, muttei kuitenkaan kun testataan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jovihava

Juu, sitä seoksen laihuutta minä vähän epäilen niinkuin täyskaasulla, siksi tilasin isompaa suutinta, saas nähhä auttaako mittään.

Voisikos joku teistä konkareista neuvoa ihan vaikka linkin kanssa ohjeisiin tuosta kiinanskootterin sylinterin vaihtamisesta, jos sitä vaikka joku ilta askartelisi kunhan paketti saapuu?

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jovihava


kani

Putsaile sitä takavaria/kytkintä quikleenillä tai vastaavalla, mulla oli kytkinkellon (helppo irrottaa) sisällä rasvaa mitä oli ihan liikaa siellä varin laakereissa ollu. Kun kunnolla putsasin herkisty se jousi ihan älyttömästi, se oli sika jäykkä ja jumittava ennen sitä. Ja ihmettelin kun kytkin otti samantien eikä kierrokset lähdössä noussut kun laitto kevyemmät rullat, 4.5 ja nyt 4. No sehän korjautu kun herkisteli kytkinpaloja liikkumaan suihkimalla quikleeniä ja rukarilla vääntäen aukomalla ja sulkemalla niitä auki/kiinni vuoron perään. Rupes liikkuun palikat tosi herkästi ja vari toimii ihan eri tavalla kun koskaan aikasemmin minun skopassa. Melkeen 16tkm oli ajettu kyllä varia kannattaa näköjään putsailla.. Rupes vaan sitte kulkeen vähän turhankin pirteästi..

jovihava

Näitten skootterivarien kanssa olen sitäkiin miettinyt että uskaltaako sinne mihinkään väliin pistää mittään voiteluainetta liikkuviin osiin, kun tietenkään kitkapintoja hihnalle tai kytkimelle ei saa voidella, mutta esmes ykkösvarin rullapesä ja kytkimen punttien nivelet kait periaatteessa voisi varovasti jollain sitkoisella aineella voidellakin ilman että rasvaisi kitkapintoja. En vaan sitten uskaltanut mihinkään mitään laittaa ettei tulisi myöskään sitkorasvalla mitään liimattua kiinni, nämät kun ovat niin pikkuisia verrattuna vaikka johonkiin kelkan variaattoreihin :-\

Coastside

Putsailu on tärkeintä ja voitelukin kunhan panee oikeat rasvat oikeisiin paikkoihin. Kiinanosiosta löytyy ohjetta takavarin avaamiseen joka ei ole vaikeaa oikein ottein ja välinein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jovihava

Jos linkkiä löytyy ohjeisiin niin olisin kiitollinen!

Yiyingi on hyvä myös pienlogistiikassa, tässäpä kuljetustehtävänä Mersun syöttöpumppu matkahuollosta kotipajalle 8)

Ihte joutuuin istumaan penkin takaosassa ja pitämään jalakoja matkustajan jalkatapeilla ;D

ramba

Lainaus käyttäjältä: jovihava - 31.05.12 - klo:19:57
Kaasuttajassa vikkaa :P

Älä sentään itseäsi syytä! Ehkä kaasuttimessa se vika on ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

jovihava

Tässä tapauksessa kun huolloistakin vastaa nimenomaan kaasuttaja niin kyllä se peiliin kahtomalla taitaa kaikkeen syyllinen löytyä :-\

Virijavaralta tuli viestiä, kamat taitaa olla maanataina täällä, ehtisköhän sitä alakaa skootterinrappaushommiin jo ens viikolla :)

konenikkari

#11
 ;D ;D Äikänmaikka sanoi että on siedettävää
jos seinältä löytyy valon katkaisin
irvokasta on jos seinällä roikkuu valon katkaisija.
Kaunista ja monimuotoista on suomen kieli.
Tosin muilta osin hukkaan menivät hänen oppinsa. :-[
Vieläkään en osaa oikein pilkkua asettaa, enkä viilata ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jovihava

#12
Ja meidän sähkötekniikan opettaja taas sanoi että katkaisinta ei löydy kuin isoilta muuntaja-asemilta ja voimalaitoksilta, se mikä on seinässä on valokytkin ;D

Kaverilta saatu visiiri odotteli asennustaan, joten eikun toimeen :idea:

Tein peilien kiinnikkeisiin tuommoiset lattarautapätkät korilaattoihin hitsattuna, suorastaan sarvet


Sitten kairasin visiiriin pari uutta reikää ja pulttasin niihin M8 pultit korilaatoilla, heppasin ja hitsasin neth kohdilleen noihin lattaraudanpätkiin, tässä siis kiinnikkeet maalauksessa


Noin se klasi siihen asettu




Testilenkillä totesin että pelkästään näillä kiinnitettynä visiiri tärisee jonkin verran joten kairasin vielä pari reikää lisää ja laitoin 6mm pitkillä puuruuveilla pleksin kiinni alapäästään

Tuolla katteen ja pleksin välissä on 6mm polttoaineletkua pätkät toimimassa holkkeina

Uusi testilenkki paljasti tilanteen parantuneen huomattavasti, visiiri oli oikein tukevan oloisesti paikallaan. Tuo antaa juuri sopivasti suojaa ettei vinkka puhalla rintaan, kaulaan tai suuhun, nyt voipi ajella lyhythihasella paijalla käyttäen kirpputorilta vitosella ostettua puolivisiirikypärää mallia Judge Dredd


Lopputulos näyttääpi tältä:

Noihin tarpeettomiksi jääneisiin kiinnitysreikiin pitäisi kahtella jostain net semmoset krominapit ;)

jovihava

Semmoinen kysymys että tuossa tuntuu takaiskari olevan meleko kaputt, pomputtaa etenkin kaksi päällänsä, ostanko 30 Eur alkuperäisiskarin siihen vai saako suunnilleen samaan rahhaan jottain parempaa jostain?

jovihava

Tänä aamuna päryytin matkahuoltoon tällaisessa lastissa

Että oisko voinu pihassa olevalla pakettiautolla viijä tuon pikkufillarin? Mitäs hauskaa siinä olisi ollut? ???

Yiyingiä edeltävän Kinroadin (XT50QT-2) laitoin myyntiin, ja tänään soittelikin jo hyvin kiinnostunut ostaja. Sovittiin että tulee illasta ostamaan poise. Kinkku on ollut nyt ajamatta lipo kuukauden ja ajattelin että siirrän sen tallista pihalle ajamalla. Noh, aikeeksi jäi, ei millään käyntiin. Tankissa on bensaa ja tartti pyörittää kuin Vataja lihamyllyä, mutta ei etes lupaakaan. Ei edes tarttipilotilla.

Mikäpä siinä muu auttoi kun soittaa ostajakanditaatille että elä vaivaudu, tämä romu ei lähhe käyntiin  :'(

Tutkiskelin sitä tuossa hetkonen sitten, ja vaikuttaisi että ei tule kipunaa. Testasin kahdella eri puolalla ja kahdella eri tulpalla, ei kummallakaan jälkeäkään kipunasta :( Tosin en mie kyllä niillä saanu kipunata aikaan etes kun kokeilin pätkiä suoraan sähköä akulta  :-\ Mitähän mie en nyt ossaa?  ??? Eikös sen pitäisi irtotulpalla tehhä kipunata jos tuluppa lepää johdon nokassa vaikkapa venttiilikopan päällä?

Meniköhän tuosta syttöyksikkö sönder? Mites alan tuota selevittelemään?

Tuossa Kinkussa sivujalaka estää starttaamisen, eli tuskin vika on siinä koska muuten se ei edes pyörittäisi?

Puolalle tulee tartatessa kyllä jotain sigunaa, yleismittarin vaihtojännitealueella n. 3.3V ja 35 Hz, mitattuna siis CDI:ltä tulevista karvoista.