Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda SH 125 vaihtui tänään Vespa 300 GT:hen

Aloittaja Old School, 23.09.17 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

oskuk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 07.04.18 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 07.04.18 - klo:12:47
Vespa 300 hakeutui kotipihaan eilen. Ei ole vuodet veljeksiä, kun katsoo päivämääriä miten aikaisempina keväinä on tullut haettua. Eikä varsinaisesti tullut 3 asteen helteessä hikikään...

Pukeutumiskysymys  ;)

Totta, Vespan kyytiin ei vaan oikein mahdu, jos on pilkkihaalaria paljonkin paksumin päällä. Nyt ei onneksi ollut kuin normaalit talvivarusteet pilkkihaalarin alla...mutta kokokysymys: kääpiö mahtuisi! ;-)

karabe

Miten on Old school Vespailu lähtenyt käyntiin, nyt on ainakin kelit suosineet muutaman viikon. Joko hommasit tuulisuojan? Itse vaihdoin GTS 250 vm. 2007:n uuteen GTS 300:een tämän kuun alusta. Minulla on siinä Vespan korkea tuulisuoja. Se oli paras lisävaruste, mitä voin kuvitella, ei enää revi ajoviima avokypärää päästä yli kahdeksankympin vaudissa.

Old School

Lainaus käyttäjältä: karabe - 21.05.18 - klo:22:06
Miten on Old school Vespailu lähtenyt käyntiin, nyt on ainakin kelit suosineet muutaman viikon. Joko hommasit tuulisuojan? Itse vaihdoin GTS 250 vm. 2007:n uuteen GTS 300:een tämän kuun alusta. Minulla on siinä Vespan korkea tuulisuoja. Se oli paras lisävaruste, mitä voin kuvitella, ei enää revi ajoviima avokypärää päästä yli kahdeksankympin vaudissa.

Kiitos kysymästä, hyvin on vespailu käynnistynyt. Tänään juuri ajelin Stadista Hyvinkäälle ja siellä hiukan rundia ja takaisin, eli joku 150 km:n lenkki kaikkiaan. Keli oli mitä mainioin ja Vespa toimi kuin unelma.

Minulla on puolikorkea tuulilasi ja kyllähän se viimalta suojelee, vaikka kasvoihin tuulee kyllä puuskaisella kelillä ja isommilla vauhdeilla (80 km/h +) siitä huolimatta. Olen hiukan pohtinut sitä miten nuo erikokoiset tuulilasit toimivat ja niiden mahdollisia eroja. Olen pitkä (191 cm) ja se tietysti tuo osansa palettiin. Mikä suojaa jonkun toisen (lyhyemmän kuskin) kasvot kokonaan, ei välttämättä sitä tee minulle. Toisaalta sen pienimmän tuulilasin, tai tuulenohjaimen oikeastaan, toimiminen kiinnostaisi kokeilla. Toimisiko käytännössä yhtä hyvin tai paremmin minun tapauksessani kuin nykyinen tuulilasi. 
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Noi on hankalia noi tuulisuojat. Monien kommenteista voi päätellä että vaihdos on aina parannus, on sitten vaihdettu isompaan, pienempään tai poistettu tyystin.
Ajoista: itse vedellyt jo pari kertaa Raumalle ja takaisin, mutta toki ei tonnia tänä kesänä täynnä, tiedän kun 20 000km huoltoon oli tuhat vajaa eikä vielä täynnä...eikä edes varattuna! ;-)

karabe

Itse olen 195 senttinen ja aiempi tuulisuoja oli se kesikorkea eli se joka on suunnilleen siinä peilien tasalla. Se ohjasi tuulen niin voimakkaasti päänseudulle, että hirvitti kestääkö kypärän hihna sitä tuulen riepotusta. Ilman sitä tuulisuojaa oli ajo paljon miellyttävämpää. Nyt kun on se Vespan korkein suoja, niin voi ajaa ihan tavallisilla silmälaseilla ja nauttia ajosta avokypärällä. Se on varmaan aika tarkkaa tuo ajajan pituus mikä suoja passaa parhaiten.

Coastside

Jos suojassa on kulmasäätö, kannattaa kokeilla missä asennossa on paras.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karabe

Kyllä sellainen säätö olis varmman hyvä, mutta tuossa jota myydään Vespa merkillä on kiinteät raudat, ei säädy ku taivuttamalla.

Coastside

Voihan sen pleksin kiinnittää niin että se säätyy ja kun hyvä asento löytyy niin muokkaa raudat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hra47

Löysin pitkästä aikaa tälle turinapalstalle. Olipa virkistävää lukea näitä vespafiilistelyjä. Tuli käynnistettyä kausi pari viikkoa sitten skootteripäivän paraatissa isolla kirkolla. Aika juhlava fiilis ajella paraatissa suljettua Manskua ja Espaa. Vaimon kanssa kakspäällä Hämeenlinnasta vanhaa kolmostietä oli mukava loikotella. Samalla tuli testattua Tomtomin Vio. Hienosti vei perille ja opasteli vielä paluumatkalla Kauniasten perukoille systerin kahveepöytään 8)

karabe

Tänä keväänä on kyllä ilmat suosineet kaksipyöräisiä. Itsellä tullut uudella Vespalla jo 1500 km täyteen. Eka huoltokin jo teetätetty.

Old School

Nyt tuli sitten tähän mennessä niin hyvin sujuneen vespailun ensimmäinen ongelma eteen. Olin juuri lähdössä Stadin keskustaan tsiigaamaan futismatsia, kun GTS ei suostunutkaan käynnistymään. Virta tuli päälle kyllä, mutta se oli niin heikkoa, ettei riittänyt hyrähtämään kierroksille. No, autonrohjulla (iso farmarimallinen) en viitsinyt lähteä itseäni kiusaamaan ja yrittämään löytää olematonta parkkipaikkaa mistään alle kilsan säteeltä stadionista, joten jäi ottelulippu käyttämättä.  :'(

Ihmetyttää vain miten/miksi akku näin tyhjeni. On toiminut koko kevään moittetta ja vm. 2017 vehkeessä pitäisikin toimia. No, täytyy hakea broidilta akkulaturi illemmalla ja kokeilla josko lähtisi ja sitten vielä huomennakin lähtisi käyntiin. Pitäisikö hommata vara-akku...eikö näihin voi luottaa?
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

kaukari

No ihan ensiksi miettisin näin alkukesästä että missä olosuhteissa akkusi talvehti ja tuliko se talvehtimisen jälkeen varmasti kunnolla ladattua. Starttiongelmia syntyy, kun akun napajännite pääsee liian alas. Lyhyet ajot ei riitä akkua täyteen lataamaan. Olen melko varma että ongelmasi korjautuu akun latauksella, jos vaan käytössä on oikean tyyppinen laturi. Olen kuullut, että jotkut on akkujaan vioittaneet "vanhanaikaisilla" auton akkulatureilla, jotka tuuppaa ulos liikaa amppeereita eivätkä seuraa varauksen tilaa. Uuden akun sijaan satsaisin 50 euroo kunnon laturiin ja 20 euroo yleismittariin, jolla kerran pari kaudessa tarkistaisin akun napajännitteen pysyvän yli 12,2 V. Noin uutta akkua kannattaa elvyttää. Se maksaa itsensä takaisin. Mulla itsellä käytössä 6 vuotta vanha originaali. Ei mitään ongelmia ja tuntuu lataus pysyvän.

Vespister

Säilytätkö muuten Vespaasi sivuseisontatuella? Tämä ei ole oikein hyvä tapa Vespalla. Se käy startinestokytkimen päälle.

Jos virrat tulee, mutta startti ei ollenkaan pyöritä, seisontajalan startinestokytkin voi olla jumittunut.
Mulla on tämä ( ainokainen) vaiva Vespassa. Kytkin on likaantumiselle alttiissa paikassa. Herkistelyksi voi riittää päälipuolinen putsaus ja liikuttelu.

Old School

Lainaus käyttäjältä: kaukari - 10.06.18 - klo:08:58
No ihan ensiksi miettisin näin alkukesästä että missä olosuhteissa akkusi talvehti ja tuliko se talvehtimisen jälkeen varmasti kunnolla ladattua. Starttiongelmia syntyy, kun akun napajännite pääsee liian alas. Lyhyet ajot ei riitä akkua täyteen lataamaan. Olen melko varma että ongelmasi korjautuu akun latauksella, jos vaan käytössä on oikean tyyppinen laturi. Olen kuullut, että jotkut on akkujaan vioittaneet "vanhanaikaisilla" auton akkulatureilla, jotka tuuppaa ulos liikaa amppeereita eivätkä seuraa varauksen tilaa. Uuden akun sijaan satsaisin 50 euroo kunnon laturiin ja 20 euroo yleismittariin, jolla kerran pari kaudessa tarkistaisin akun napajännitteen pysyvän yli 12,2 V. Noin uutta akkua kannattaa elvyttää. Se maksaa itsensä takaisin. Mulla itsellä käytössä 6 vuotta vanha originaali. Ei mitään ongelmia ja tuntuu lataus pysyvän.

Olen ajellut sellaisia 150 km:n lenkkejä pisimmillään ja yleensäkin hyvin harvoin alle puolentunnin pyrähdyksiä, eli mikäli akussa olisi ollut talven jäljiltä ongelmia, olisivat ne tulleet todennäköisesti esiin jo ajat sitten. Eli jostain muusta on kyse.


Seisontajalalla en koskaan säilytä Vespaani, vaan laitan aina tukevasti "kahdelle jalalle."

Virtaa tulee, mutta startti ei inahdakaan. En sitten tiedä olisiko vikana se Vespisterin mainitsema. Täytyy tutkia asiaa. Tuli mieleen, että olen ladannut kännykkääni hansikaslokerossa olevasta USB-pistokkeesta ja saattanut unohtaa joskus piuhan kiinni...sellaisesta löysin myös maininnan huoltokirjasta. Siis varoituksen.

Mutta, laitan Vespan akun kunnon lataukseen, kunhan kerkeän (muuttokiireitä), niin ehkäpä ongelma ratkeaa niinkin yksinkertaisesti.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 10.06.18 - klo:09:12
Se käy startinestokytkimen päälle.

Minkä ikäinen GTS? Vanhemmissa ei ainakaan ole sivujalassa mitään kytkintä.