Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

98 ja 95 bensan sekoitus keskenään, onko haittaa??

Aloittaja jennaskopatyttö, 20.04.14 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

jennaskopatyttö

Ostin viime syksynä käytetyn 2tahti Peugeot Vivacityn vm -10. Entiset omistajat ovat tankanneet siihen 95 bensaa, koska se on halvempaa ja toimi hyvin.
Viime syksynä kerkesin tankata vain muutaman kerran, muistaakseni laitoin aika varmasti 95.
Tänään tankkasin skootterin, pohjalla oli vielä 95 bensaa jonkin verran. Laitoin 98 ja sen jälkeen käyntiääni oli ehkä hieman matalampi kuin ennen. Mopo myös piti jännää vinkunaa aina kun ajoin yli 45km/h, jolloin hiljensin hieman vauhtia ja ääni loppui.
Mopo lähti normaalisti käyntiin, vaikka käynnistysongelmia etenkin viileällä on ollut.
Netistä koitin lukea, että onko bensan sekoituksesta haittaa, mutta sanottiin ettei ole. Kaverini kuitenkin oli kauhuissaan ja sanoi, että mopo voi hajota eikä sitä olisi saanut käynnistää. Ajoin tankkauksen jälkeen kuitenkin yli 2km..

oskuk

Ei murhetta tuosta, kunhan sitä öljyä vaan sekoittuu mukaan asianmukaisesti. Vivaciy varman hoitaa sen puolen asiasta ok.

harriveikko

Ei todellakaan haittaa yhtään mitään,toisessa bensassa vaan on "tenua" enemmän,kuin toisessa.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Coastside

Kannattaa käyttää 98 bensaa koska moottori toimii sillä varememmin. Hintaero ei ole merkittävä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kaverille voi sanoa, että bensaa ja dieselpolttoainetta ei pidä sekoittaa. Jos mopoon vahingossa tankkaa dieseliä, niin mitään ei mene rikki, mutta matka päättyy pian. Mopo ei toimi dieselpolttoaineella. Ja edessä on työläs homma kun dieselpolttoaine pitää vaihtaa bensaksi.

Mutta, 98 ja 95 bensan sekoituksesta ei ole tosiaan mitään haittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kimsteni

Niin - siis ihan sama kummalla ajelet. Jos haluat uskoa höpöjuttuihin ja maksaa enemmän litrasta niin tankkaa 98:a. 2-t koneessa varsinkin se on ihan se ja sama. 2-tahtiöljyn suhteen suosittelisin kuitenkin käyttämään parempilaatuisia öljyjä, koska ne nokeavat ja karstaavat vähemmän :) Samoin suosittelisin ennen talviteloille laittoa tankkaamaan viimeisen tankillisen pienkonebensaa ja ajamaan sillä sen verran ainakin että polttoainejärjestelmä täyttyy siitä. Ei kadota oktaanilukuaan samalla lailla kuin ns. normibensat, eikä vanhetessaan tuki suuttimia ym. Hyviä ajoja :)

Coastside

Bensalaatujen hintaero on noin 5 cent litra. Viiden litran tankkauksessa tulee 25 cnt ero. Moottori on säädetty käymään bensiinillä ja mitä vähemmän alkoholia siinä on sen parempi koska se laskee tehoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kimsteni

Ihank omasta päästä ton vetäsit että alkoholi laskee tehoja? :D

Coastside

Alkoholin lämpöarvo on 27 kun bensan on 46. Sillä olisi suurempi oktaaniluku mutta sen hyödyntäminen vaatisi puristusuhteen nostamista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pettynyt

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.14 - klo:22:55
Sillä olisi suurempi oktaaniluku mutta sen hyödyntäminen vaatisi puristusuhteen nostamista.
Tämä on juurikin hatusta temmattu! mopon/skootterin teho saadaan kyllä "lisääntyyn" Etanolilla kunhan sitä vaan tarjotaan riittävästi moottorille! Etanolin käyttö "virityksissä" on siitä edullista että se sisältää jo valmiiksi Happea ja käytännössä seosta rikastamalla se ei aiheuta moottorin tukehtumista toisinkuin bensiini.

kimsteni

Jep. Mutta kompromissin nimissä - eihän toi pelkällä polttoaineen vaihdolla onnistu. Kulutus oman kokemuksen mukaan n. 15-30% lisää. Todellista hyötyä mopokäytössä ei mun mielestä ikinä tuu olemaan kustannussyistä..

kimsteni

Niin, siis tarkoitan että suuttimien kokoa täytyy myös muuttaa suuremmiksi alkoholilla ajettaessa, jotta tehoa saadaan lisää. Mopokäytössä normaaliajossa siinä tuskin on mitään järkeä kuitenkaan.. Silloin pitäis alkaa jo uhrata isoja rahoja alkoholin kestäviin kaasuttimiin jne. Itse isoimmilla ratapyörillä on kuitnkin vain positiivisia kokemuksia tehonlisäyksen johdosta. Kulutus kasvaa, mutta myös tehot :)

pettynyt

Juu ei tässä nyt taloudellisuus ollutkaan kyseessä vaan tehon nousu/lasku ja yleensä toimivuus tai kestävyys! Samaiset "kaverit" toitotti joku aika sitten kuinka KAIKKI laitteet ja varsinkin Skootteri joihin ei ole suunniteltu Etanoli käyttöä niin suorastaan sulaa sen vaikutuksesta, eipä ole autopurkamotkaan täynnä Etanolista väsyneitä kulkioita vaikka E10:n tultua markkinoille sillä peloteltiin lähes hysterian lailla :-\ itse asiassa 95 E10 ja 98 5E ovat etanolipitoisuudeltaan lähes samoissa johtuen 98 E5 vaadittavista lisäaineista mm:ETB, eli huoletta voit normi Skootteriin tankata 95E 10:piä ja 98E 5:tä vaikka sitten sekaisin, kuski ei siis saa olla sekaisin 8)

Coastside

Kyllä se vain jokin noita kiinanmuoveja söi ja etanolibensojen myötä tuli aiemmin tuntematon geliintyminen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Entä se etanolin pesevä eli liuottava ominaisuus. Olenko ainoa jota sitä kammoksuu, ja siksi käytän 98E5:ttä, varsinkin kakstahdeissa.

Joku syy kai siihenkin on, että ne pienkonebensat eivät ole tehty 95E10:stä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003